Argos

AVG

Argos
30-05-2020

Instellingen en bedrijven verzamelen steeds meer data van burgers en consumenten. Sinds 25 mei 2018 is Europese wetgeving van kracht die allerlei voorwaarden en beperkingen stelt aan die datahonger, de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dit om Big Brother-achtige toestanden te voorkomen. Zo moeten de verzamelingen van persoonsgegevens aan controleerbare doelstellingen voldoen en goed worden afgeschermd tegen oneigenlijk gebruik. En de inzagemogelijkheden voor burger zijn verbeterd, om fouten te kunnen corrigeren. De AVG is nu twee jaar van kracht. Hoe staat het met de naleving ervan? Heeft de Nederlandse toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), voldoende menskracht en middelen? Houdt de overheid zelf zich eigenlijk aan de wet? En waarom ontspringen juist grote techbedrijven als Facebook en Google, die een onstilbare datahonger hebben, meestal de dans? We spraken met privacy-experts en onderzoekers, met Europarlementariër Sophie in ‘t Veld en met de baas van de Autoriteit Persoonsgegevens Aleid Wolfsen. Samen met studenten van de Universiteit van Amsterdam onderzochten we of de toezichthouders van de 355 Nederlandse gemeenten überhaupt wel serieus worden genomen.