Ben van der Burg

Autoschade ondank slimme snufjes

Ben van der Burg
31-08-2018

Les één: Gebruik altijd zoveel mogelijk technologie om je leven eenvoudiger, veiliger en effectiever te maken. Dit geldt niet alleen in het verkeer, maar in je leven in het algemeen. Je houdt dan tijd en energie over om nuttige dingen te doen. Dat zou zelfs hobo leren spelen kunnen zijn.
Terug naar die auto met technische snufjes zoals parkeersensoren en zelf remmende systemen. Deze week kwam het nieuws naar buiten dat deze autos juist méér schade rijden, dan autos die geen slimme systemen hebben. In percentages: heb je veiligheidsvoorzieningen op je auto dan maak je dit jaar 23% kans op schade. Heb je dat niet dan maak je 14% kans op schade. Dit soort getallen zijn teleurstellend.
Lees ook: Ovv waarschuwt voor slimme autotechnologie
De oorzaken zijn dat eveneens. De eerste oorzaak volgens onderzoeker Leo Oude Essink komt omdat de sensoren nog niet goed genoeg zijn. Je rijdt naar achteren en de sensor ziet een obstakel over het hoofd. De tweede oorzaak ligt bij de bestuurder. Uit het Financiële Dagblad: 42% van de zakelijke rijder weet niet dat bij zijn auto zogenaamde Advanced Driver Assistence Systems (ADAS) wordt geleverd. Ook ontbreekt het aan instructies hoe de beveiligingssystemen gebruikt moeten worden. Uit deze oorzaken haal je les twee: zorg dat je de technologie snapt waarmee je werkt. Volg je als onnozel gansje wat de autofabrikanten voorschotelen, dan leidt dat tot schade, extra kosten, tijd en gedoe met een schadeherstel bedrijf.
De laatste oorzaak van de extra risicos ligt aan het verslappen van de aandacht van de bestuurder, omdat hij ervan uitgaat dat de techniek het wel oplost. Zo komen we bij les drie: technologie dient ervoor om je te helpen. Geef alleen de controle uit handen in een gecontroleerde omgeving bij specifieke taken. Zo hoef je niet bij je wasmachine te blijven staan. Het verkeer blijft echter onvoorspelbaar en de taak is nog niet specifiek genoeg, zodat je zelf op moet blijven letten.
Rijdend in mijn auto met al zijn toeters en bellen denk ik boven de bovengenoemde materie te staan. Totdat ik gisteren naar achtereen reed. De achteruitcamera en het gepiep gaf aan dat ik de versnellingshendel in D moest zetten. Ik dacht dat ik dat deed. Ik gaf gas. Hij stond echter nog in R en reed te hard tegen de paal.

See omnystudio.com/listener for privacy information.