Ben van der Burg

COLUMN | Spelen of bespeeld worden

Ben van der Burg
19-10-2018

Een succesvol voorbeeld. Volkswagen en de Zweedse overheid werkten in 2009 samen om automobilisten minder hard te laten rijden. Ze voegden een spelelement toe aan een snelheidsbord. Alle automobilisten werden geflitst. De boete van de snelrijders ging niet meer naar de staatskas, maar naar een speciale pot. Degenen die zich keurig aan de snelheid hielden, werden ook geflitst en kwamen in een loterij terecht. Na enige tijd lootte de potbeheerder een winnaar onder de mensen die zich aan de snelheid hadden gehouden. De gemiddelde snelheid op het traject daalde met 22%.
Iedereen gelukkig, behalve de Zweedse overheid vanwege de inkomstenderving. Hoewel er wellicht minder verkeersslachtoffers zijn gevallen op dat traject, wat weer een gezondheidskostenbesparing met zich mee zou brengen. Maar omdat dat laatste lastig inzichtelijk te maken is, gaan we voor het gemak uit van een inkomstenderving voor de overheid.
De onbedoelde consequenties van ons handelen blijven fascinerend. De longread Gamefied life op aon.com gaf nog meer stof tot nadenken om meer spelelementen in ons leven toe te laten. De ondertitel van het artikel: From scoreboards to trackers, games have infiltrated work, serving as spies, overseers and agents of social control. We kennen de strekking. Van prikklok tot het nauwkeurig monitoren van iedere handeling van een logistiek medewerker om werknemers zo te primen dat ze optimaal functioneren binnen de kaders van het productieproces. Retailer Target gebruikt gamification om kassamedewerkers sneller te laten werken. Bij Cold Stone Creamery kon het personeel met het spel Cold Stone betere ijsjes maken. En zo zijn er talloze voorbeelden.
Gamification wordt vooral ingezet om bravere robots van mensen te maken. De intrinsieke motivatie verdwijnt door extrinsieke spelelementen toe te voegen. Ik snap: het helpt als je een badge of een certificaat krijgt als je je best hebt gedaan. Veel handiger is het om al gemotiveerd te zijn zonder afhankelijk te zijn van een missie die je moet volbrengen en hoog te eindigen in een ranking.
Geef je dus toe aan de leaderbords, likies, scores of ranglijstjes, dan onderwerp je je aan mensen die je gebruiken als een pion in hun spel. Terwijl je de hoofdrol in je eigen spel moet blijven spelen.
See omnystudio.com/listener for privacy information.