Ben van der Burg

Empathie dankzij Snapchat

Ben van der Burg
20-10-2016

Ik keek tot deze week hoofdschuddend naar dit soort tafereeltjes. Ik geloofde dat de wisselwerking van mens tot telefoon minder waarde oplevert dan van mens tot mens. Ik had het vooroordeel dat jongeren minder empathisch worden doordat ze meer tijd doorbrengen op social media.
Orthopedagoge Helen Vossen onderzocht dat vooroordeel en ze gooide mijn beeld omver. Ze bevroeg een kleine 1000 jongeren tussen de 10 en 14 jaar. Een jaar later stelde ze dezelfde vragen over mediagebruik en het vermogen emoties van anderen te herkennen. Wat bleek?
In de Volkskrant vertelt ze dat jongeren die veel sociale media gebruikten, het jaar daarop een tikkeltje meer empathisch waren geworden. Dat komt volgens Vossen omdat jongeren op social media erg open over zichzelf zijn. 'Sociale media verruimen de mogelijkheid om sociale contacten te hebben en daardoor kun je meer oefenen, zegt Vossen.
Vossen benadrukt dat er nog vervolgonderzoek moet komen na haar eerste bevindingen. Toch laten haar resultaten zien dat meningen over de gevolgen van social mediagebruik veelal berusten op een persoonlijke veronderstellingen en niet op wetenschappelijk onderzoek.
Dankzij Vossen laat ik mijn impuls mening achterwege.
Twee jongentjes en Alexander Klöpping bij DWDD over Snapchat. Snapchat gaat naar de beurs voor een miljard of 25. Klöpping duidt Snapchat door te laten zien dat het niet draait om die ene coole foto zoals je ze gebruikt voor Facebook of Instagram. Bij Snapchat gaat het om de alledaagse, nietszeggende, fotostream.
Was je zonder Snapchat in de supermarkt niet bezig met je vrienden. Dankzij Snapchat laat je weten hoe de rij eruitziet. Meer sociaal contact, een groeiend empathisch vermogen.
De jongentjes adviseren bedrijven als ABN of Hema hoe ze Snapchat campagnematig in moeten zetten. Ook het advies is alledaags en nietszeggend. Verder dan dat Snapchat stories persoonlijk moeten zijn en een verhaal moeten vertellen, komen ze niet. Ze betogen dat jongeren door corporate communicatie heen prikken.
Mijn impuls: wat een onnozelheid. Jongeren zijn even gevoelig voor brands als voor het Snapchat tijdperk. Alleen de manier waarop ze communiceren is veranderd.
In de geest van Vossen ga ik echter mee met de jongens. Ik geloof vanaf vandaag dat jongeren empatischer zijn dan voor het Snapchat tijdperk en dat ze dwars door de verhalen van ABN en Hema heenprikken.
Tegen je impuls ingaan valt niet mee.
See omnystudio.com/listener for privacy information.