Ben van der Burg

Opinie | Nike’s ‘feel good mood’

Ben van der Burg
07-08-2020

'Wat er ook is, we vinden onze weg. Hoe slecht het ook is. We komen er sterker uit. Dit zijn fragmenten uit de You cant Stop Us commercial van Nike. Nike wil kenbaar maken dat sport verbindt, altijd doorgaat en zorgt voor een betere wereld. Ik bekeek de video en huiverde.
Achterhaald In de video zie je het beeld in tweeën gesplitst. Atleten en spelers als LeBron James, Serena Williams, Colin Kaepernick, Naomi Osaka en Cristiano Ronaldo komen voorbij terwijl de Amerikaanse stervoetbalster Megan Rapinoe de voice-over inspreekt. De video werkt keurig op je gevoel door de strak gesneden shots afgestemd op de opzwepende muziek. Advertentiekenners prijzen het vernuft van de campagne. Terwijl een enkeling begint over het gebrek aan diversiteit bij Nike en het gebruik van lageloonlanden om de schoenen te maken.
Het daadwerkelijk probleem van de commercial zit in de achterhaalde boodschap die Nike propageert. We zijn namelijk wel eens alleen. Twijfelen heeft een functie. Soms moet je een pas op de plaats maken als je wordt tegengehouden. Wat gebeurt er als je niet serieus wordt genomen? Als je ergens niet in past dan kun je ook iets anders gaan doen. Soms vind je niet je weg. Soms verdwaal je. Soms kom je ergens niet sterker uit. Wie ben je dan? Hoe ga je daarmee om?
Luister ook | Medeplichtig
Nike propageert dat je de wereld naar je hand dient en kunt zetten. Maar daar zit juist het grote verschil tussen sport en de echte wereld. De kaders van sport zijn vrij duidelijk. Meer punten scoren. Sneller lopen, zwemmen, fietsen of schaatsen. Hoger of verder springen. Dan houdt het wel op. Covid-19, een ontploffing in het geteisterde Beiroet, jongeren die zich niet aan de corona-afspraken houden. De echte wereld is veel complexer. Het gaat erom hoe je met die complexiteit om weet te gaan.
Filosoof Alain de Botton vertelde het ons jaren geleden: door te propageren dat je alles voor elkaar kunt krijgen, ontstaat er een verwijt over mensen waarbij iets niet lukt. Daardoor ontstaat een tweedeling tussen de zogenaamde winners en losers. Iets wat Nike naar mijn idee juist niet wil, maar uiteindelijk wel veroorzaakt.
See omnystudio.com/listener for privacy information.