Ben van der Burg

Opinie | Virtueel bergbeklimmen

Ben van der Burg
18-06-2021

In het basiskamp van de Mount Everest keek ik in de tentjes van de bergbeklimmers. Ik beklom gezekerd aan een touw een stukje de berg, huiverde van de diepe ijskliffen links van me en genoot van het magnifieke uitzicht. Diepe witte gletsjers en scherpe bergpieken omringden me. Mijn hersens stelden zich in op de kou, terwijl mijn oksels klotsten. De VR bril Oculus Quest 2 op mijn hoofd deed me beseffen dat de termen werkelijkheid, perceptie en ervaring de komende jaren vaker bediscussieerd zullen gaan worden.
Avatars De geschiedenis in het kort. Mark Zuckerberg koopt in 2014 voor twee miljard dollar het virtual reality bedrijf Oculus Rift, omdat hij overtuigd is dat we elkaar in de toekomst meer en meer virtueel zullen ontmoeten. In zijn visie gaat het zo ver dat je interacteert met avatars op alle bedenkbare plekken en momenten. Die ontmoetingen zijn interessanter, boeiender, uitdagender of aantrekkelijker dan ontmoetingen met mensen in de echte wereld. Jezelf wanen in het Himalaya gebergte, terwijl je je in een woonkamer begeeft, bevestigt die visie.
Nieuwe normaal Dankzij corona konden we bijna 1,5 jaar oefenen om mensen via een scherm te ontmoeten. We merkten echter dat we daar niet voor gebouwd zijn. Interacteren met een gezicht van vlees en bloed in je nabijheid vinden velen prettiger dan dezelfde persoon via Zoom ontmoeten. Daarom horen we nu al maandenlang de discussie over het werken in het nieuwe normaal: iedereen op kantoor, voor een paar dagen op kantoor of volledig thuis.
Luister ook | Ben van der Burg | Wijze verzekeringsdata
Zuckerberg houdt ondertussen vast aan zijn visie en zet in op de uitbreiding van zijn imperium met virtual reality. Hij creëerde het Oculus platform met game- en social omgevingen waarbij je gewoon thuis kunt blijven en de wereld aan je voeten ligt. Daarom zat ik ook met een Quest 2 op mijn hoofd. Kun je effectiever en aangenamer thuis werken met een bril op je hoofd. Resultaat: na jaren pushen blijkt de kwaliteit van virtual reality in de Oculus vrij goed te zijn. Iedereen blij, echter...
Advertenties Facebook maakte afgelopen week bekend dat ze advertenties gaan testen in de Oculus bril. Te beginnen met een shooter game. We kennen inmiddels de glijdende schaal. Uiteindelijk zit Facebook nog steeds op het spoor mij beter te leren kennen dan ik mezelf ken, waardoor adverteerders gelukkig worden, maar ik niet. Ik kreeg een advertentie van bergschoenen in mijn Instagram feed. Puur toeval natuurlijk, maar toch....
Over Ben van der Burg
IT-ondernemer en oud-topschaatser Ben van der Burg richt zijn kritische blik op de toekomst en verrast met prikkelende observaties. Luister live vrijdagochtend om 06:25 in De Ochtendspits of wanneer je wilt via bnr.nl/ben-van-der-burg, Apple Podcast of Spotify.
See omnystudio.com/listener for privacy information.