Ben van der Burg

Stop met Black Friday

Ben van der Burg
02-12-2016

Van die onzin afkomen, lijkt echter ijdele hoop. Velen onder ons hunkeren naar korting. Wie wil niet 30 procent, 40 procent of zelfs 70 procent minder betalen voor de rugzak, sportschoenen of een t-shirt? Het beloningsmechanisme in onze psyche wordt geactiveerd, omdat we denken iets te krijgen.
Verkopers belazeren consumenten door korting te geven. Ze hadden in eerste instantie meer willen hebben voor hun product. Omdat het makke schaap niet vrijwillig hapte, neemt de verkoper genoegen met minder geld. De verkoper had dus beter voer voor het schaap moeten serveren, zodat het zonder korting gegeten had kunnen worden. De aandacht gaat echter op aan prijsmodellen en kortingsalgoritmen en niet naar een goed product. De verkoper impliceert door de korting bovendien dat zijn product niet zoveel voorstelt.
Naast het ondermijnen van het vertrouwen van de klant, doet de verkoper zichzelf ook tekort doordat zijn marge achteruitloopt. Die marge heeft hij nodig om nieuwe producten aan te bieden en om investeringen te doen in het reduceren van zijn kosten. Waarna hij zijn producten goedkoper kan aanbieden. Ik denk hierbij aan de strategie van Amazon. Ze investeren de marge om het ruimste dienstenaanbod, de goedkoopste producten en de snelste levering te garanderen. Winst is al jaren ongeschikt. Amazon deed trouwens wel mee met Cyber Monday, dus ze bedonderen je toch nog wel.
Ik kreeg afgelopen week een uitgelekte brief aan het personeel van Tesla oprichter Elon Musk onder ogen. De strekking: wij geven geen korting. Betaalt de ene klant voor een auto de hoofdprijs, terwijl de ander korting krijgt, dan valt het moeilijk met droge ogen uitleggen waarom die eerste persoon meer betaalde.
Dat motto gaat voor Musk boven omzet, winst of zelfs de toekomst van het bedrijf. Citaat: 'Of we winnen op een manier die eerlijk en juist is, of we verliezen de strijd maar houden onze trots intact en accepteren de gevolgen.'
Ondanks dat we geen Musk zijn, kunnen we wel ons steentje bijdrage het kortingsdrama te vernietigen. Vanaf nu weigeren we allemaal iedere vorm van korting. Moet je eens kijken hoe veel eerlijker en transparanter onze samenleving wordt.
See omnystudio.com/listener for privacy information.