Ben van der Burg

Tesla op de takelwagen

Ben van der Burg
08-06-2017

Mijn enige criterium bij de aanschaf van een nieuwe auto was de autopilot. Als de Fiat Panda de beste autopilot zou hebben, dan reed ik nu in een nieuwe Fiat Panda. Het werd een Tesla. Ik bekeek de filmpjes waarbij mensen op de achterbank zich heel ontspannen door de auto zelf lieten rijden. Ik genoot van de demonstratievideos waarbij de auto zelf een parkeerplaats zoekt. Bovenal ging het me om de veiligheid. 90% van de auto-ongelukken ontstaat door menselijk falen. De menselijke eigenschap dat je wordt afgeleid, speelt dankzij de zelfrijdende auto geen rol meer. De technologie neemt verantwoordelijkheden over waar wij minder goed in zijn: alles rondom je auto tegelijkertijd zien of onafgebroken alle aandacht bij het verkeer houden.
Je zet in Amersfoort de autopilot aan en de auto rijdt je naar Amsterdam. Medeweggebruikers moeten soms nog wennen. Normaal maak je ruimte voor motorrijders. Autopilot blijft in het midden van de rijbaan rijden. Automobilisten verwachten dat je gas terugneemt als ze invoegen en daar schikt de autopilot van en laat vervolgens veel ruimte. Deze kleinigheden neem je voor lief. Na een week rijden wil je nooit meer anders. Je durft zelfs de stelling aan dat adaptive cruise control verplicht op iedere auto zou moeten verschijnen.
Natuurlijk heb je pech als je auto na 10 dagen op een trailer verdwijnt. Toch verbaast het me bij Tesla minder dan bij een traditioneel automerk. Ik moet denken aan de anekdote van een Toyota-dealer die Range Rovers ging verkopen. Zijn eerste klant reed weg met een auto van ruim 100 duizend euro. Hij had nog nooit zon dure auto verkocht. Na vijf minuten ging de telefoon. De nieuwe eigenaar stond stil. De dealer in paniek, dat was met Toyota nog nooit gebeurd. De eigenaar reageerde kalm: ach, je weet wat je kunt verwachten als je een Range Rover koopt.
Hetzelfde geldt op dit moment wellicht voor Tesla. Toch moeten ze oppassen. Als volgend jaar de instapversie Model 3 op de markt verschijnt, verandert het perspectief. Tesla kan het zich dan niet meer veroorloven dat hun autos stil komen te staan. Want de mensen die dergelijke auto's rijden, gaan voor meer zekerheid en niet innovatieve noviteiten.
See omnystudio.com/listener for privacy information.