Podcast Zoeker

Bladendokter

Bladendokter

Zakelijk  |  45 afleveringen

'Komt een Blad bij de Dokter' is de podcast van Bladendokter.nl over media, magazine, strategie en innovatie. Elke maand praat Carolien Vader met bladenmakers, hoofdredacteuren, uitgevers en influencers in de media. Ze geven een kijkje achter de schermen van hun mediamerken en praten over de toekomst van het vak.

#45 NieuwsbrievenLuister  

De meeste mediamerken hebben dus ook één of meerdere nieuwsbrieven. Maar ook steeds meer journalisten starten hun eigen nieuwsbrieven en worden daarmee uitgever van hun eigen verhalen. En dat kan interessant zijn, zeker als je een betaalde abonnement aanbiedt. Dat is een trend die zich nu aan het …

#44 Jaap van Zessen over AD DigitaalLuister  

Jaap van Zessen is chef Digitaal bij het AD. Hij heeft met zijn plannen van het AD het grootste online medium van Nederland gemaakt. Een digitale transformatie die vijf jaar duurde en waarbij data centraal staat. Belangrijke vraag: Hoe heeft Van Zessen de redactie meegekregen? Dat vertelt hij in dez…

#43 Saar Magazine op zoek naar nieuwe verdienmodellenLuister  

Barbara van Erp van Saar Magazine vertelt over de nieuwe uitgeefstrategie. Daarin wordt er afscheid genomen van advertentie-inkomsten en gezocht naar nieuwe verdienmodellen, waarin de lezer centraal staat. Saar magazine start in 2021 met nieuwe experimenten, zoals premium content, e-learning en beta…

#42 Hoe blijf je als mediamerk relevant?Luister  

In deze aflevering gaan Carolien Vader en Jonas Nouwen met elkaar in gesprek over een veel voorkomende vraag bij uitgevers: hoe blijf je als mediamerk relevant? In de podcast ‘Komt een Blad bij de Dokter’ van Bladendokter gaat Carolien Vader normaal gesproken in gesprek met gasten, zoals uitgev…

#41 Helene van Santen over Kek MamaLuister  

Kek Mama heeft onder leiding van Van Santen een enorme groei gekend, vooral op het gebied van bereik. Online traffic steeg het afgelopen jaar met 275% naar anderhalf miljoen unieke bezoekers per maand. Er werden nieuwe merk extensies gelanceerd zoals een videokanaal, een podcast en een voice applica…

#40 Arendo Joustra en Erwin van Luit over de toekomst van ElsevierLuister  

Elsevier bestaat 75 jaar en gaat vanaf 1 december verder onder een nieuwe naam: EW. In de podcast gaat Carolien Vader van Bladendokter in gesprek met Arendo Joustra, hoofdredacteur van Elsevier en uitgever Erwin van Luit over de toekomst van het opinieblad. De naamsverandering wordt besproken, net a…

#39 Readly over de digitalisering van tijdschriftenLuister  

Readly is een app waarmee gebruikers digital door 5000 magazines kunnen bladeren. Het Zweedse techbedrijf noemt zichzelf de Spotify voor tijdschriften. Readly is sinds 2 jaar beschikbaar op de Nederlandse markt en groeit gestaag in het aantal gebruikers. In deze podcast gaat Carolien Vader van Blade…

#38 Tonie Broekhuijsen over PropagandaLuister  

Mediaman Tonie Broekhuijsen ziet opvallend veel overeenkomsten tussen het huidige medialandschap en dat van 100 jaar geleden. Hij vertaalde het boek ‘Propaganda’ van Edward Bernays, de grondlegger van de PR, uit 1928. Bernays analyseerde het snel groeiende medialandschap van de vorige eeuw en de…

#37 Eric Smit en Jan-Willem Sanders over het succes van Follow the MoneyLuister  

Het gaat goed met Follow the Money. Het platform voor onderzoeksjournalistiek heeft inmiddels een aantal spraakmakende scoops en prestigieuze vakprijzen op de naam staan. Het aantal betalende leden is de afgelopen jaren sterk gegroeid tot 21.000. En er wordt winst gemaakt.  Waar veel uitgevers in N…

#36 Rinke Tjepkema over het September nummer van VogueLuister  

Rinke Tjepkema is nu een jaar lang hoofdredacteur van de Nederlandse Vogue. In de podcast van Bladendokter vertelt ze over de uitdagingen van het maken van het septembernummer in tijden van Corona. Los van alle beperkingen is er ook een internationale samenwerking opgebloeid tussen alle 26 edities v…

#35 Hélène Delhaas over de restyle van MargrietLuister  

Margriet is helemaal vernieuwd. Het weekblad kreeg eind juni een flinke restyle. In deze podcast praten Carolien Vader en adjunct-hoofdredacteur van Margriet, Hélène Delhaas, over het belang van vormgeving en herkenbaarheid voor een tijdschrift als Margriet. Ook wordt er ingegaan op de koers van h…

#34 Piet Bakker over mediagedrag en nieuwsconsumptieLuister  

Piet Bakker was tot voor kort lector Crossmedia & Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Hij is bekend van zijn analyses en grafieken over ontwikkelingen in de media, waar hij nog regelmatig over publiceert. In deze aflevering van de Podcast van Bladendokter, praten Carolien Vader en Piet Bakker …

#33 Madeleijn van Nieuwenhuizen van zeikschriftLuister  

Madeleijn van den Nieuwenhuizen is met haar Instagram Account Zeikschrift beducht bij menig redactie. Als mediacriticus stelt ze misstanden aan de kaak op het gebied van stereotypering. Zij vertegenwoordigt een groeiende groep kritische mediaconsumenten die van bladen en kranten verwacht dat er reke…

#32 Jeremy Leslie over de liefde voor magazinesLuister  

Jeremy Leslie van Mag Culture is expert op het gebied van independent magazines. Dat zijn bladen waarvan de makers zowel de creatieve als de financiële beslissingen maken. In deze podcast praten Jeremy Leslie en Carolien Vader van Bladendokter over hun liefde voor magazines en de toekomst van prin…

#31. Ward Wijndelts over de toekomst van Vrij NederlandLuister  

Van een week- naar een maandblad. Van print naar digital first. En afgelopen januari kwam er een einde aan het vaste dienstverband van 9 redactieleden. Vrij Nederland gaat in de toekomst samenwerken met vaste freelance redacteuren. Daarover praat Carolien Vader van Bladendokter met Ward Wijdelts, ho…

#30 Edwin Reinerie over de doorstart van WinqLuister  

Winq, de grootste gay glossy van Nederland vroeg eind oktober faillissement aan. Vandaag maakt uitgever Edwin Reinerie bekend een doorstart te maken. Deze aflevering van ‘Komt een blad bij de Dokter’ gaat over de geschiedenis van gay media, over de illustere voorganger van Winq, de Gaykrant, en …

#29 Een gesprek met Gert-Jaap Hoekman van Nu.nlLuister  

Een maand geleden lanceerde NU.nl twee nieuwe nieuwsmerken voor een jongere doelgroep: Nujunior voor kinderen en CheckNU voor middelbare scholieren. In deze aflevering van de podcast ‘Komt een blad bij de dokter’, praat Carolien Vader samen met Gert-Jaap Hoekman, hoofdredacteur van NU.nl over ni…

#28 Sterre van Leer over Psychologie MagazineLuister  

Psychologie Magazine heeft op print weliswaar nog veel lezers, toch richt het merk zijn pijlen op een toekomst als dienstverlener. Er zijn testen, online trainingen en een platform dat bemiddeld in coaches. In deze aflevering van de podcast: ‘Komt een blad bij de Dokter’, praat Carolien Vader me…

#27 Joan Lommen over 85 jaar Donald DuckLuister  

In deze podcast krijgen luisteraars een goede kijk achter de schermen bij een van de meest populaire weekbladen van Nederland: de Donald Duck. Carolien Vader spreekt met hoofdredacteur Joan Lommen.

#26 Hilmar Mulder over Libelle, 85 jaar en de crossmediale toekomstLuister  

Libelle bestaat 85 jaar. Het is nog steeds het grootste weekblad voor vrouwen, en ook nog eens een van de grootste online op het gebied van bereik. In de podcast ‘Komt een blad bij de Dokter’ vraagt Carolien Vader aan hoofdredacteur Hilmar Mulder hoe het ‘la grande dame’ van de Nederlandse m…

#25 Erwin van Luit over Elsevier en New Skool MediaLuister  

Erwin van Luit is anderhalf jaar CEO van New Skool Media. De uitgever startte in 2014 met de overname van 17 special interest titels van Sanoma, en voegde de afgelopen jaren een aantal titels aan toe aan het portfolio, waaronder Elsevier, Beleggers Belangen en Columbus Travel. Na een herziening van …

#24 Een gesprek met Hoofdredacteur van het jaar Jossine ModdermanLuister  

Jossine Modderman is hoofdredacteur van LINDA.nieuws en LINDA.tv. In deze podcast praat ze over de uitdagingen van online uitgeven, de algoritmes van Facebook, haar kanaalstrategie en de zoektocht naar betere verhalen. Ze won in december 2018 de Mercur voor Hoofdredacteur van het Jaar voor haar verd…

#23 Een gesprek met Inez van Oord over de kracht van conceptontwikkelingLuister  

Inez van Oord stond aan de wieg van Happinez. Het blad dat ook deels haar naam draagt. In deze podcast vertelt ze, in een gesprek met Carolien Vader van Bladendokter, over het idee voor Happinez. Ontstaan uit een persoonlijke crisis en gedreven door een wijze levensles, die ze eerder kreeg bij de op…

#22 Eveline Helmink en Marije de Jong over 15 jaar HappinezLuister  

Over het succes achter het magazine Happinez vertellen hoofdredacteuren Eveline Helmink en Marije de Jong in de podcast: Komt een Blad bij de Dokter. Een gesprek over de groei van het merk, zowel in extensies als buiten de grens. Want Happinez is zoveel meer dan een magazine. Een succesvolle winkel,…

#21 Een gesprek met Astrid van der Hulst over 10 jaar FlowLuister  

Flow bestaat 10 jaar. Het blad is een succes in Nederland en doet het ook goed in het buitenland. Inmiddels is er een Engelstalige editie en verschijnen er twee edities in licentie in Frankrijk en Duitsland. Hoe is het mogelijk dat een blad, dat gelanceerd werd aan het begin van de crisis in 2008, h…

#20 Een gesprek met Jldou van der Bijl over 15 jaar LINDA.Luister  

Het mediamerk LINDA. bestaat 15 jaar. In de podcast: ‘Komt een Blad bij de Dokter’ kijken we met algemeen hoofdredacteur Jildou van der Bijl terug naar het ontstaan van het magazine en naar de komst van innovaties, zoals LINDA.nieuws, LINDA.tv en LINDA.festival. LINDA. wordt door velen gezien al…

#19 Een gesprek met Luc Van Os over de overname van G+J door HearstLuister  

Luc van Os heeft het in een klap twee keer drukker. Door de overname van de G+J titels en de sportbladen van WPG is zijn uitgeverij, Hearst Netherlands, in een klap een van de grootste in Nederland. Hij vertelt in een gesprek met Carolien Vader van Bladendokter.nl over de overname, een saillant deta…

#18 Een gesprek met Jan Willem Sanders over geld verdienen met Follow The MoneyLuister  

Jan-Willem Sanders is sinds mei 2017 uitgever en zakelijk directeur van Follow the Money. In die rol is hij verantwoordelijk voor de realisatie van het lidmaatschapsmodel als enige vorm van financiering voor deze onafhankelijke journalistieke titel. Hiervoor heeft hij meegewerkt aan de digitale uitg…

#17 Barbara Van Erp over online uitgeven met Snippet MediaLuister  

Barbara van Erp van Snippet Media geeft leiding aan succesvolle online magazines zoals me-to-we.nl, Saar-magazine en Mynd.nl. De weg naar online succes, het najagen van viral content en het bouwen van communities is haar niet aan komen waaien. Het is een harde leerschool geweest voor Van Erp, die ha…

#16 Dennis van Luling over de crossmediale strategie van VILuister  

In deze podcast praat Carolien Vader met Dennis van Luling, adjunct-hoofdredacteur van Voetbal International. VI ervaart de gevolgen van het veranderende medialandschap en zoekt balans tussen een teruglopende printoplage en de kansen die nieuwe online uitgeef- en verdienmodellen bieden. Makkelijk is…

#15 Esther Goedegebuure over JAN magazineLuister  

JAN magazine viert in 2018 z'n 12,5-jarig bestaan. In die tijd heeft het magazine weinig last gehad van de oplagedaling, die je bij veel andere bladen ziet. We kijken met hoofdredacteur Esther Goedegebuure terug op 12 jaar JAN. Van het prille begin tot de noodzaak voor een goed lopend magazine om in…

#14 Een gesprek met Kirsten Jassies over social media en bladenLuister  

Succes op social media lijkt sommige influencers zo makkelijk af te gaan, terwijl traditionele mediamerken daar enorm mee worstelen. Hoe komt dat? Social Media expert Kirsten Jassies vertelt waarom. Ze schetst de verschillen tussen de wereld van de influencers op Instagram en Youtube en die van de t…

#13 Een gesprek met Karin Swerink van VogueLuister  

Karin vertelt in deze podcast hoe het is om een blad te maken in licentie. Ze heeft enkele oprechte anekdotes over het werk achter de schermen bij Vogue, op het internationale hoofdkantoor, in relatie tot zusteruitgaven en het werken met modellen en celebrities. Want daar komt meer bij kijken dan je…

#12 Een gesprek met Franska Stuy over Franska.nl en LibelleLuister  

Franska Stuy is de ongekroonde bladenkoningin. Ze stond 17 jaar aan het roer van Libelle en werkte eerder voor bladen als Ariadne en TIP Culinair. Toch koos ze eind vorig jaar voor de lancering van een nieuw digitaal contentplatform, haar eigen online magazine Franska.nl.

#11 Een gesprek met Jaap Biemans aka Coverjunkie over covers en artdirectieLuister  

Jaap Biemans is prijswinnend art director van Volkskrant Magazine en geniet internationaal veel aandacht onder zijn geuzenaam: coverjunkie. Op zijn blog en via Instagram verzamelt hij covers van magazines over de hele wereld en daarmee vertelt hij het verhaal van de evolutie die print media aan het …

#10 Een gesprek met Hugo Blom van VPRO magazineLuister  

In deze podcast vertelt Hugo Blom over de zoektocht van de VPRO Gids naar een blijvende relevantie in het sterk veranderende medialandschap. De Gids verliest lezers en jongeren hebben minder behoefte aan een tv-gids in print. Maar in een tijd waarin content als een lawine over mediagebruikers wordt …

#9 Een gesprek met Gonnie Spijkstra over de impact van contentLuister  

Gonnie Spijkstra zag als social mediamanager bij Telegraaf Media Groep de kansen die er voor uitgevers liggen bij social media voor het krijgen van meer bereik. Maar ze leerde ook dat er een verschil is tussen het bereiken en het beroeren van een doelgroep. Over dat laatste heeft ze veel te zeggen. …

#8 Een gesprek met Leon Heuts van Filosofie magazineLuister  

Leon Heuts is hoofdredacteur van Filosofie Magazine. Met een oplage van rond de 15.000 is het blad een kleine speler in een overvolle nichemarkt. Maar slecht gaat het niet. Het magazine weet zich aardig staande te houden en verdient inmiddels meer geld met ‘buitenschoolse activiteiten’ dan aan c…

#7 Een gesprek met Lara Ankersmit van de NOS over digitale innovatieLuister  

De NOS experimenteert er gretig op los. Zeker als het social media en een jongere doelgroep betreft. Lara Ankersmit is head digital van NOS en leidt een team nieuwsmakers die verschillende manieren verkennen om nieuws te vertalen naar verschillende soorten content, afgestemd op nieuwe en sociale pla…

#6 Een gesprek met Leanne Hermans over de geheimen van LINDA.Luister  

Leanne Hermans is manager digitaal bij LINDA. en manager van LINDA.het bureau. Ze vertelt over de keuzes die de redactie heeft gemaakt bij de lancering van de succesvolle nieuwssite en video-app. Ook gaat ze in op de veranderende vraag van adverteerders naar een intiemere samenwerking met de redacti…

#5 Een gesprek met Marjolijn Kamphuis over online uitgevenLuister  

Kun je geld verdienen aan online content? Volgen Marjolijn Kamphuis wel. Ze is creatief directeur van OKGO, een bureau dat native advertising campagnes maakt voor klanten en online magazines uitgeeft op het gebied van technologie en lifestyle. Volgens Marjolijn is er een groeiende belangstelling bij…

#4 Een gesprek met Piet BakkerLuister  

Mediaprofessor Piet Bakker van de Hogeschool Utrecht in gesprek met Carolien Vader van Bladendokter.nl. Onderwerpen: dalende trends in de oplages van kranten en tijdschriften en de bereikcijfers van radio en TV. Hoe de opkomst van mobiel en video andere lees- en kijkrituelen teweeg brengen en daarme…

#3 Een gesprek met Thomas Hendriks van QuestLuister  

Quest is een van de grootste maandbladen in Nederland. Hoofdredacteur Thomas Hendriks vertelt in deze podcast over de strategie van Quest, een blad dat het vooral moet hebben van abonnees en de losse verkoop. Ook spreekt hij over het belang van marketing, van de engagement van lezers (Quest-Test!) e…

#2: Geld verdienen met contentLuister  

Het is 'the million dollar question': hoe verdien je als uitgever geld met content. Veel uitgevers investeren pas als er zicht is op een helder verdienmodel. En dat staat innovatie vaak in de weg. Toch zijn er succesvolle initiatieven die bewijzen dat er nieuwe inkomsten voor uitgevers zijn. Denk aa…

#1: Zoektocht naar kwaliteit in een wereld vol clickbaitLuister  

Anna Wintour gaf een speech over de zoektocht van uitgeverij Condé Nast naar creativiteit in een wereld vol clickbait. En daar gaan Carolien Vader en Jonas Nouwen van Bladendokter.nl dieper op in. Over welke headlines je moet gebruiken om mensen te laten klikken en of het gebruiken van populaire cl…