BNR In Bedrijf | BNR

Hoe blijft Picnic de pionier in de markt?

BNR In Bedrijf | BNR
04-03-2020

Mede mogelijk gemaakt door: Centraal Beheer

Maarten Bouwhuis loopt stage bij websuper Picnic. Hij draait mee in de distibutiehal waar alle online bestelde boodschappen in de mandjes worden gedaan en gaat ze vervolgens ook zelf bezorgen.
Coronavirus Het coronavirus zorgt hier ook voor extra drukte. Er worden tien tot twintig keer meer handzeep besteld dan normaal, vertelt Michiel Muller, mede-oprichter van Picnic. En ook de witte bonen met tomatensaus bijvoorbeeld wordt extra ingeslagen. Het bedrijf gaat het hamstergedrag van de consument vanwege het coronavirus wel tegen. Zo kunnen Picnic-klanten van producten als zeep maar één artikel in hun winkelmand leggen. Ook adviseren ze klanten om de bestelling een paar dagen eerder te plaatsen, omdat de wagentjes sneller gevuld zijn.
Daarnaast spreken we uitgebreid met Michiel Muller over hoe hij de groei van zijn bedrijf nu verder ziet. De eerste stappen voor samenwerking met andere partijen en het aanbieden van het bezorgnetwerk zijn gezet.
Zalando Muller vertelt dat ze in gesprek zijn met andere merken en bedrijven om ook aan te sluiten. Een samenwerking met een partij als Zalando zou ook heel goed passen, vertelt hij. Picnic wordt ook steeds groter in Duitsland. Daar werken ze samen met Edeka.
Maar ook binnen het eigen model zien ze nog voldoende groeimogelijkheden en verbeterkansen. Econometristen en programmeurs zijn op het hoofdkantoor in Amsterdam Duivendrecht constant bezig met het berekenen en optimaliseren van de processen in de distributie en logistiek. Nog maar 3 procent van de Nederlandse consumenten doet nu online boodschappen, dus daar is nog hele markt te winnen, aldus Muller.
See omnystudio.com/listener for privacy information.