BNR Mobility | BNR

Veel bedrijven doen niks tegen afleiding in verkeer

BNR Mobility | BNR
23-02-2022

Slechts een op de drie bedrijven treft maatregelen om afleiding in het verkeer te voorkomen. Dat blijkt uit onderzoek van Arcadis in opdracht van MONO-zakelijk onder werkgevers en werknemers.
Afleiding in het verkeer is een belangrijke oorzaak van dodelijke ongevallen in Nederland. Hoewel het merendeel van de werkgevers zich verantwoordelijk voelt, doet twee op de drie bedrijven niks om afleiding tijdens zakelijke ritten het tegen te gaan.
Gesprek aangaan
Mark Harbers, de nieuwe minister van Infrastructuur & Waterstaat, vindt het tijd voor actie. 'Er is een wereld te winnen. Ik wil graag het gesprek aangaan met werkgevers om te kijken of we dat in ieder geval kunnen verdubbelen in deze kabinetsperiode dat tenminste twee derde van de werkgevers daadwerkelijk het gesprek aangaat en hulpmiddelen beschikbaar stelt', zegt hij op BNR.
Volgens Harbers hebben bedrijven een voorbeeldfunctie. Ze moeten gewezen worden op de mogelijkheden om afleiding achter het stuur te voorkomen. 'Het begint bij kleine dingen. Als je zakelijk onderweg bent, zet je in je agenda dat je op reis bent. Of installeer software zodat je onderweg geen berichten binnen krijgt.'
Picnic
Een bedrijf dat veel aandacht besteed aan verkeersveiligheid en het tegengaan van afleiding in het verkeer is Picnic. De online supermarkt coacht bezorgers om zo veilig mogelijk te rijden. Met behulp van software worden ze met geluidssignalen gewezen op gevaarlijke situaties.
Picnic-oprichter Michiel Muller vindt dat meer bedrijven hun verantwoordelijkheid moeten nemen. 'De boodschap is dat het belangrijk is om je mensen te helpen om veiliger te rijden. Je wilt ze vooral laten beseffen dat onderweg zijn risico's heeft.'
Meer over het onderzoek vind je op de website van MONO-zakelijk. Maandag om 14:30 uur hoor je een nieuwe aflevering van BNR Mobility.
See omnystudio.com/listener for privacy information.