CMO Studio

CMO Studio

Zakelijk  |  48 afleveringen

In CMO Studio gaan we elke keer in gesprek met een absolute top-level marketeer. We nemen de marketingactualiteiten door, we bespreken het merknieuws van onze gast én we roepen de winnaar van de week uit. Daarna gaan we verder de diepte van het marketingvak in.

Verras mij  


CMO Studio #3 - 2024: 'Nederland moet weer liefde gaan voelen voor ING'

Luister  

CMO Studio  /  18-06-2024

Yolanda van Die trad twee jaar geleden aan als head of brand experience, marketing & communications van ING. De grote opdracht opdracht die ze meekreeg, was het terugbrengen van de emotie in het merk. Van Die: ‘Met de campagne “Laat dat maar aan jou over”, zitten we weer sterk op een gevoel va...


CMO Studio #2 - 2024: 'De McDonald’s-app als heus entertainmentplatform'

Luister  

CMO Studio  /  16-05-2024

Stijn Mentrop, chief marketing officer bij McDonald’s Nederland, kreeg bij zijn aantreden twee jaar geleden de opdracht de route te bepalen in een landschap dat in toenemende mate digitaal is. Maar hij gaf ook opdrachten aan zichzelf. Eén daarvan haakt aan bij het gegeven dat hij zelf - in die he...


CMO Studio #1 - 2024: ‘Er moet balans zijn tussen sport en feest in het Olympische TeamNL Huis in Parijs’

Luister  

CMO Studio  /  09-04-2024

Baukje ter Huurne, chief marketing officer bij NOC*NSF heeft ‘ongelooflijk veel zin’ in de Olympische Spelen. En misschien wel de belangrijkste marketingtool die ze in Parijs in handen heeft, is het zogeheten TeamNL Huis. Het is een nouveauté dat NOC*NSF afscheid neemt van het Holland Heineken...


CMO Studio #10 – 2023 ‘Mensen durven zich bij ons authentiek en kwetsbaar op te stellen’

Luister  

CMO Studio  /  26-06-2023

‘Er zijn drie redenen waarom mensen naar LinkedIn komen. Identity, network en content. Én het feit dat we duidelijk gekozen hebben voor de professionele wereld én dat het een veilig platform is.’ Dat zegt Marcel Molenaar, country manager & director marketing solutions bij LinkedIn Benelux. Als...


CMO Studio #9 – 2023 ‘We moeten de liefde weer terugbrengen in het merk’

Luister  

CMO Studio  /  13-06-2023

Je zult maar (al 19 jaar!) voor een topmerk als Ikea werken… om jaloers op te worden. Want ga maar na, de merkbekendheid is 300 procent en een Nederlands huishouden zonder minstens één Ikea-artikel is niet te vinden. Dat wil niet zeggen dat Carolien Hulstman-De Wit, country marketing manager bij...


CMO Studio #8 – 2023 ‘Alcohol is mede-veroorzaker van kanker, daar zullen we samen mee aan de slag moeten’

Luister  

CMO Studio  /  25-05-2023

Welke dingen heb je aan je hoofd wanneer je de CMO bent van de grootste non-profit-organisatie, KWF? Sinds vorig jaar collecteert KWF volledig digitaal. Een logische, maar risicovolle stap, zo bleek. Want het leverde 2 miljoen minder op dan in 2021. Dramatisch? ‘Nee’, zegt Brand in CMO Studio, e...


CMO Studio #7 - 2023 ‘Mensen hoeven niet per se te weten dat Hak een impactmerk is’

Luister  

CMO Studio  /  11-05-2023

Een merk dat inzet op meer plantaardige eiwitten eten, op meer groenten eten, op gezondheid. Dan hebben we het over Hak uit Giessen, een merk dat op vele purpose-borden tegelijk schaakt. Zonder twijfel de grootste missie is dat Hak in 2027 volledig overgestapt wil zijn naar biologisch (voor de lokaa...


CMO Studio #6 - 2023 ‘Zonder experience geen luxe merken’

Luister  

CMO Studio  /  02-05-2023

Thomas Wieringa was tot voor kort marketing director bij Damen Yachting, een bedrijf dat superjachten bouwt onder de merknaam Amels voor de aller- allerrijksten. Zeg maar de wereld waarin mensen de helikopter nemen in plaats van een taxi. (Kijk de serie Succession op HBO om een idee te krijgen.) Wie...


CMO Studio #5 - 2023 ‘Marketing moet een feestje zijn voor het hele bedrijf’

Luister  

CMO Studio  /  13-04-2023

Big consultancy’s treden steeds nadrukkelijker als wereldredder naar voren. Zo ook EY, het consultancybedrijf waar ‘mister San’ Ron Schneider de rol van director brand, marketing & communications invult. Daar zeggen ze: ‘Building a Better Working World’. En de vraag is meteen (want dat de...


CMO Studio #4 - 2023 ‘Vrouwen mogen wel wat minder voorzichtig en afwachtend worden’

Luister  

CMO Studio  /  29-03-2023

Met een gast als Stephanie Knoors, CMO van Workmode én van The Self-Made Summit, een business event voor ambitieuze vrouwen, in CMO Studio, móet het wel gaan over ‘women in business’ en vooral over gelijke kansen. Al helemaal als het net Internationale Vrouwendag is geweest… Workmode is een...


CMO Studio #3 - 2023 ‘Wij hóeven niet te zeggen, stap niet in dat vliegtuig’

Luister  

CMO Studio  /  14-03-2023

Het best bewaarde geheim van Center Parcs is dat de parken altijd in prachtige natuurgebieden liggen. Dat realiseerde Andres Neira de Back, marketingdirecteur Center Parcs Europa zich althans, toen hij en zijn team bezig waren met de recente herpositionering naar ‘Your nature’s waiting’. Neira...


CMO Studio #2 - 2023 ‘Alles rondom ESG is chefsache’

Luister  

CMO Studio  /  28-02-2023

Advocatenkantoor CMS Nederland (300 medewerkers, Zuidas), wil het kantoor zijn van ‘de goede dingen doen’. Niet alleen door zich (ook) te specialiseren in Environmental, Social en Governance (ESG), zo legt CMO (en Register Marketeer) Erik Hoogenhout uit, ook door een partner te zijn in verantwoo...


CMO Studio #1 - 2023 ‘Het aanbrengen van focus heeft ons álles gebracht’

Luister  

CMO Studio  /  13-02-2023

‘We vertrokken zwaar op planeet’, zegt Valentijn van Santvoort, medeoprichter en chief brand bij Holie, ‘maar mensen kijken bij de aankoop van een product vooral naar; wat doet het voor míj?’ Wat hij daarmee bedoelt? Dat het belangrijk is om duidelijke keuzes te maken. Ontbijtmerk Holie zet...


CMO Studio #18 – 2022 ‘Snelle levering is een hygiënefactor’

Luister  

CMO Studio  /  22-12-2022

Inspiratie en advies zijn de pijlers van de marketingstrategie van de Zeeuwse schoenen – en fashion retailer. ‘Dat loont’, zegt Cees Hannema, head of marketing bij Omoda. Hij ziet ook dat consumentisme uit is en dat het besteedbaar inkomen een knauw heeft gekregen. Hij verwacht dan ook dat 202...


CMO Studio #17 – 2022 ‘Jongere doelgroepen willen vaak alleen projecten doen’

Luister  

CMO Studio  /  13-12-2022

De uitzendbranche gaat als een tierelier, ook Randstad profiteert van personeelskrapte en stijgende lonen. Maar dat betekent volgens Judith Franssen, global marketing director bij Randstad, geenszins dat de marketeers van Randstad achterover kunnen leunen. Tja, en wat te denken van de veranderende m...


CMO Studio #16 – 2022 ‘We willen groeien in dingen die we voor klanten doen’

Luister  

CMO Studio  /  30-11-2022

Albert Spijkman, divisievoorzitter Distributie, Innovatie & Merken (Dim), bij Achmea, zegt dat het bij de merken die onder Achmea vallen allang niet meer alleen over verzekeren gaat, maar bijvoorbeeld over het helpen vinden van een klusjesman (M/V) of een werkster (idem). En Spijkman wil met Achmea...


CMO Studio #15 – 2022 ‘We willen de beste zijn, niet per se de grootste’

Luister  

CMO Studio  /  15-11-2022

Eelco Keune, samen met zijn vader co-ceo van Keune Hair Cosmetics, is de derde generatie in het familiebedrijf dat begon bij zijn grootvader – en uitvinder van ‘permanent-vloeistof’ – Jan Keune. Misschien dat de Keune-laboranten in Soest nóg een gamechanger ontwikkelen. Maar waar het bij Ke...


CMO Studio #14 – 2022 ‘Verjongen is voor ANWB nu superbelangrijk’

Luister  

CMO Studio  /  27-10-2022

Charlotte Zelders, maakte na twaalf jaar Pepsico de overstap naar ‘vroem-vroem-club’ ANWB. Als CMO. De bond was immers altijd dé lobbyist voor autorijdend Nederland. Maar vandaag de dag zet de bond ook stevig in op duurzame mobiliteit. De (elektrische) fiets bijvoorbeeld, subsidie voor elektris...


CMO Studio #13 – 2022 ‘Bij speelgoed is het product altijd de hero’

Luister  

CMO Studio  /  19-10-2022

Annemarie de Munnik, marketing director bij Lego Benelux, is een honkvaste marketeer. ‘Time flies’, zegt ze na een dienstverband van 18 jaar. De missie van Lego spreekt haar na die lange tijd nog even sterk aan. De feestdagen komen er weer aan, een spannende tijd voor De Munnik, want de maand de...


CMO Studio #12 – 2022 ‘De relevantie van winkelcentra vandaag de dag is veranderd’

Luister  

CMO Studio  /  27-09-2022

Katja Stello, CMO bij Wereldhave, heeft met drie klantcategorieën een behoorlijk complexe functie. Maar doordat Wereldhave als investeerder in winkelvastgoed zijn centra volledig in eigen beheer houdt, heeft het volgens haar wel een heel grote voorsprong ten opzichte van andere vastgoedpartijen.’...


CMO Studio #11 – 2022 ‘Met alleen maar polderen gebeurt er niks’

Luister  

CMO Studio  /  26-09-2022

In deze aflevering van CMO Studio, gaan we in gesprek met Charelle Akihary, head of marketing strategy bij bouwbedrijf en vastgoedbeheerder Heijmans. Zij ziet een grote maatschappelijk opgave, waar Heijmans als bouwbedrijf graag onderdeel van wil zijn. Dat leidde tot de positionering ‘We zijn de m...


CMO Studio #10 – 2022 ‘Misschien moet Cannes niet elk jaar’

Luister  

CMO Studio  /  12-07-2022

In deze speciale Côte d’Azur-aflevering van CMO Studio, spreken we Nadia de Waal, global marketing manager bij Justdiggit, vanaf het Festival of Creativity in Cannes. Dus… als je zo’n groene organisatie bent, waarom stap je dan op het vliegtuig naar Zuid-Frankrijk voor Cannes Lions? Als het a...


CMO Studio #9 – 2022 ‘Het kan verdomde eng zijn om creatief te zijn’

Luister  

CMO Studio  /  06-07-2022

In deze speciale Côte d’Azur-aflevering van CMO Studio, gaan we met Mascha Driessen, regional vice president Continental Europe bij Microsoft Advertising en Erwin Dito, VP global brand leadership bij McDonald's. in gesprek vanaf het Festival of Creativity in Cannes. Wat is hun missie in Cannes? V...


CMO Studio #8 – 2022: ‘Het heeft niet zoveel zin om Koning Toto in te sturen voor Cannes’

Luister  

CMO Studio  /  29-06-2022

In deze speciale Côte d’Azur-aflevering van CMO Studio, gaan we met Arno de Jong (CMO Nederlandse Loterij) in gesprek vanaf het Festival of Creativity in Cannes. Hij ziet dat vooral de december-commercials van de Staatsloterij een kans maken op een Lion, ‘maar het heeft niet zoveel zin om Konin...


CMO Studio #7 – 2022: ‘‘Maak geen doos met brand-assets die elk land moet gebruiken’

Luister  

CMO Studio  /  25-05-2022

Met Ard Bossema, VP Global Marketing bij Grolsch-eigenaar Asahi, hebben we het – onvermijdelijk - over de ophef rond het ‘kaarsenverhaal’ van Johan Derksen, over blijdschap en creativiteit en het nieuwe reclameconcept ‘Tijd voor Grolsch’. Nadat Bossema de Winnaar van de Week heeft uitgeroe...


CMO Studio #6 – 2022: ‘We willen allemaal dat we Europees excelleren’

Luister  

CMO Studio  /  25-05-2022

Met Marc Rondagh, Head of Marketing & Commercial Development bij Eredivisie, praten we over de voetbalgame FIFA, die na 30 jaar ‘EA Sports FC’ gaat heten. Zal wel met geld te maken hebben toch? En wat is het effect van de stormachtige groei van al die streamingsdiensten? Rondagh roept de Winnaar...


CMO Studio #5 – 2022: ‘Waarde van quantum-snelheid ligt voor marketeers vooral in klantinteractie’

Luister  

CMO Studio  /  16-03-2022

Met Egmont Philips, head of Europe, digital marketing & CX practice bij Tata Consultancy Services, hebben we het over de programma’s van nieuwe omroep ON!, want die liggen onder vuur, over Orlando Wood, die ten strijde trekt tegen slecht te onthouden reclame. Welke reclame onthoudt Egmont Philips?...


CMO Studio #4 – 2022: ‘Een museum is niet alleen een plek waar je kennis háált’

Luister  

CMO Studio  /  04-03-2022

Met Yvonne Nassar, head of marketing & communication bij Van Gogh Museum, praten we over vrouwelijk bloot in de campagne van Spa, over brave marketeers die meer branie moeten laten zien en de ‘fit’ van de partnerships die het Van Gogh sluit. Nadat Nassar de Winnaar van de Week heeft uitgeroepen,...


CMO Studio #3 – 2022: ‘Met technologie alleen creëer je geen oplossingen’

Luister  

CMO Studio  /  18-02-2022

Met Evita Stoop, Chief Marketing Officer & Digital Sales leader Northern Europe bij IBM, praten we over het in huis halen van creativiteit en – toepasselijk – de nieuwe IBM merkcampagne ‘Let’s Create’. (Hûh? IBM was toch zo’n oerdegelijk merk?) Nadat Stoop de Winnaar van de Week heeft u...


CMO Studio #2 - 2022: ‘Birra Moretti is grotere introductie dan Heineken 0.0’

Luister  

CMO Studio  /  19-01-2022

Met Els Dijkhuizen, directeur marketing bij Heineken Nederland, hebben we het over de vlucht die Non Fungible Tokens (NFT’s) nemen (iets voor Heineken?), over de inperking van ‘freedom of commercial speech’ die Franse automerken te verduren krijgen en over het marketingdraaiboek voor lockdowns...


CMO Studio #1 - 2022: ‘‘Het rommelige is onderdeel van ons merk’

Luister  

CMO Studio  /  12-01-2022

Met Brenda Smith, director marketing & customer experience bij A.S. Watson, praten we over flitsbezorging door Jumbo (ook iets voor Kruidvat?), de metaverse en de zin en onzin van een keurmerk als ‘Huismerk Product van het Jaar’. Na het uitroepen van de Winnaar van de Week, licht Smith de goede...


CMO Studio #17: ‘We gaan niet mee in het prijsgevecht’

Luister  

CMO Studio  /  16-12-2021

Met Maryam Boonstra, Manager Marketing en Channels bij PostNL, praten we over cosmeticabedrijf Lush, dat zich terugtrekt van Facebook, over de diversiteits-handtekening die BVA bij de SER zet (papieren tijger?) en over Black Friday. Hebben we een overconsumptieprobleem? Na het uitroepen van de Winna...


CMO Studio #16: ‘Het magische oranjegevoel moet weer tot leven komen’

Luister  

CMO Studio  /  08-12-2021

Met Rosella Passier, captain of marketing bij de KNVB, praten we over de populaire game Roblox, die Nike gebruikt om bewegen te promoten, en over Kicksfit, een sport- c.q. fitnessconcept dat de KNVB recent heeft gelanceerd. Waarom speelt de KNVB voor sportschool? Nadat Passier de Winnaar van de Week...


CMO Studio #15: ‘Wij helpen oprichters hun roeping te realiseren’

Luister  

CMO Studio  /  02-12-2021

Met Andy Mosmans, CMO bij Unknown Group, praten we over de refurbished producten die Amazon gaat verkopen en over Shell dat niet meer Royal Dutch wil zijn. Goede stappen? Logische stappen? Nadat Mosmans de Winnaar van de Week heeft uitgeroepen, kijken we naar de missie van Unknown. Gaat dat verder d...


CMO Studio #14: ‘De volgende kerstcommercial is anders dan anders’

Luister  

CMO Studio  /  25-11-2021

Met Johan van der Zanden, directeur marketing en communicatie bij Albert Heijn, praten we over de guerilla-actie van Greenpeace bij de Effies: ‘Effectief!’ En hoe zit het met het jaarabonnement ‘Mijn Albert Heijn Premium’. Is dat stiekem een manier om first party data te verzamelen? Nadat Va...


CMO Studio #13: 'Onze merkstrategie creëert veel samenhang'

Luister  

CMO Studio  /  27-10-2021

Met Patrick Kuijsters, director marketing & digital bij de Volksbank, bespreken we de actualiteit van het marketingvak, gaan we in op het laatste marketing- en merknieuws van de Volksbank én roept hij ‘Het Aandachtspunt van de Week’ uit. Daarna gaat hij dieper in op de marketingstrategie van de...


CMO Studio #12: ‘Balen dat de Consumentenbond ons niet uitriep tot de goedkoopste’

Luister  

CMO Studio  /  14-10-2021

Met Nienke van de Streek, managing director marketing bij Aldi Nederland, praten we over de kassaloze toekomst van de supermarkt, de ‘bezorgings-ratrace’ in supermarktland en de geloofwaardigheid van Aldi’s eigen testpanel. Nadat Van de Streek de Winnaar van de Week heeft uitgeroepen, praten w...


CMO Studio #11: ‘Marketeers moeten littekens oplopen’

Luister  

CMO Studio  /  11-10-2021

Met Dorkas Koenen, CMO bij Rabobank, praten we over de drijfveren van digitalisering. Is het nou vaak technologie-gedreven (‘omdat het kán’) of toch marketing-gedreven? En oh ja, sinds augustus 2020 noemt Rabo zich weer de ‘coöperatieve Rabobank’. Wat heeft dat opgeleverd? Nadat Koenen de...


CMO Studio #10: ‘Wij voorspellen wat iemands volgende vakantie wordt’

Luister  

CMO Studio  /  11-10-2021

Met Corné Hoogendoorn, directeur marketing bij Corendon, praten we over Parool en NRC die verder gaan als ochtendkrant, de videoboodschap van Corendon-oprichter Atilay Uslu én over het persoonlijker maken van het merk. Nadat Hoogendoorn de Winnaar van de Week heeft uitgeroepen, kijken we naar het...


CMO Studio #9: ‘Data niet alleen leidend in performance-marketing, maar ook in strategische besluitvorming'

Luister  

CMO Studio  /  27-09-2021

Met Bas Bisschops, directeur marketing & communicatie bij ABN Amro, praten we over de ‘Martine Bijl 2.0-commercial van Hak’, de zee aan data waar de juiste beslissing uit gedestilleerd moet worden en de kritiek op deug-Pride-campagne (?) van ABN Amro. Nadat Bisschops de Winnaar van de Week heeft...


CMO Studio #8: 'Marketeers moeten de taal van sales en van de CFO spreken'

Luister  

CMO Studio  /  16-09-2021

Met Marcel Aalders, CMO bij CarpetRight, praten we over de markt voor tv-reclame, die enorm in de lift zit en over het vroegere imago van prijsstunter, waar CarpetRight een beetje vanaf wil komen. Wat heeft Aalders gedaan om te bouwen aan een nieuwe merkbeleving? Nadat Aalders de Winnaar van de Week...


CMO Studio #7: ‘Nederlandse reclame, het blijft altijd bij leuke kleine verhaaltjes’

Luister  

CMO Studio  /  18-08-2021

Met Thecla Schaeffer, CMO bij Tony’s Chocolonely, praten we onder meer over Ben & Jerry's, dat stopt met de verkoop van ijs in Israëlische nederzettingen in Palestijns gebied en over Keti Koti, dat volgens Tony’s uitgeroepen moet worden tot nationale herdenkingsdag. Nadat Schaeffer de Winnaar v...


CMO Studio #6: ‘We werden als elitair gezien’

Luister  

CMO Studio  /  06-08-2021

Met Greo Belgers, group marketing director bij Triodos Bank, praten we over de grote reclameholdings die onverwacht snel opkrabbelen, over ‘regenboog-kapitalisme’ en pinkwashing en de nieuwe, blije campagne van Triodos. Is Belgers zelf soms ook optimistischer? Nadat Belgers de Winnaar van de Wee...


CMO Studio #5: ‘De traan is totaal niet meer onderscheidend’

Luister  

CMO Studio  /  06-07-2021

Met David Verschoor, cmo bij Hartstichting, praten we over Grolsch, dat zijn advertenties terugtrekt van de nieuwe, rechtse Britse omroep GB News, de reanimatietraining die het Rode Kruis lanceerde (bestaande uit 35 Instagram Stories!), en de recente campagnes van Hartstichting. Nadat Verschoor de W...


CMO Studio #4: ‘We zijn naar één marketingteam gegaan waarin we vier merken managen’

Luister  

CMO Studio  /  23-06-2021

Met Leo Hensen, director marketing & communications bij T-Mobile Nederland, praten we over (in)transparantie bij mediabureaus, remote werken – vanaf Bali bijvoorbeeld - als het nieuwe normaal, de T-Mobile-campagne ‘Stream als een unlimited’ en over hoe hij het geflikt heeft dat Ben is uitgeroe...


CMO Studio #3: 'Sinds de persconferentie van 11 mei is de deksel eraf'

Luister  

CMO Studio  /  11-06-2021

Met Frans Leenaars, CMO Western Region bij TUI, praten we over de opkomst van blitz-supermarkten die je boodschappen binnen 10 minuten bezorgen, het (belabberde?) niveau van de EK-campagnes en over TUI’s 'pakketreizen die bijdragen aan eerlijke vakanties met positieve impact’. Niet met het vlieg...


CMO Studio #2: ‘Groei is een superslecht model’

Luister  

CMO Studio  /  11-06-2021

Met Merijn Everaarts, oprichter en eigenaar van Dopper, praten we over een verbod op reclame voor vlees, de giga-hoeveelheid Oranje-premiums die met de EK-commercials over ons heen worden gestort én over de recente samenwerking tussen Dopper en Swapfiets. Nadat Everaarts de Winnaar van de Week heef...


CMO Studio #1: ‘Duurzaam moet niet te moeilijk zijn’

Luister  

CMO Studio  /  11-06-2021

Met Pieter Smeets, Head of Marketing & Communications bij ASN Bank, praten we over Shell, Booking.com en de nieuwste ASN Bank-commercial ‘De Zondebok’. Nadat Smeets de Winnaar van de Week heeft uitgeroepen, vertelt hij hoe hij de miljoenste klant naar ASN Bank denkt te trekken. En waarom is ASN...