CMO Studio

CMO Studio

Zakelijk  |  29 afleveringen

In CMO Studio gaan we elke keer in gesprek met een absolute top-level marketeer. We nemen de marketingactualiteiten door, we bespreken het merknieuws van onze gast én we roepen de winnaar van de week uit. Daarna gaan we verder de diepte van het marketingvak in.

Verras mij  


CMO Studio #12 – 2022 ‘De relevantie van winkelcentra vandaag de dag is veranderd’

Luister  

CMO Studio  /  27-09-2022

Katja Stello, CMO bij Wereldhave, heeft met drie klantcategorieën een behoorlijk complexe functie. Maar doordat Wereldhave als investeerder in winkelvastgoed zijn centra volledig in eigen beheer houdt, heeft het volgens haar wel een heel grote voorsprong ten opzichte van andere vastgoedpartijen.’...


CMO Studio #11 – 2022 ‘Met alleen maar polderen gebeurt er niks’

Luister  

CMO Studio  /  26-09-2022

In deze aflevering van CMO Studio, gaan we in gesprek met Charelle Akihary, head of marketing strategy bij bouwbedrijf en vastgoedbeheerder Heijmans. Zij ziet een grote maatschappelijk opgave, waar Heijmans als bouwbedrijf graag onderdeel van wil zijn. Dat leidde tot de positionering ‘We zijn de m...


CMO Studio #10 – 2022 ‘Misschien moet Cannes niet elk jaar’

Luister  

CMO Studio  /  12-07-2022

In deze speciale Côte d’Azur-aflevering van CMO Studio, spreken we Nadia de Waal, global marketing manager bij Justdiggit, vanaf het Festival of Creativity in Cannes. Dus… als je zo’n groene organisatie bent, waarom stap je dan op het vliegtuig naar Zuid-Frankrijk voor Cannes Lions? Als het a...


CMO Studio #9 – 2022 ‘Het kan verdomde eng zijn om creatief te zijn’

Luister  

CMO Studio  /  06-07-2022

In deze speciale Côte d’Azur-aflevering van CMO Studio, gaan we met Mascha Driessen, regional vice president Continental Europe bij Microsoft Advertising en Erwin Dito, VP global brand leadership bij McDonald's. in gesprek vanaf het Festival of Creativity in Cannes. Wat is hun missie in Cannes? V...


CMO Studio #8 – 2022: ‘Het heeft niet zoveel zin om Koning Toto in te sturen voor Cannes’

Luister  

CMO Studio  /  29-06-2022

In deze speciale Côte d’Azur-aflevering van CMO Studio, gaan we met Arno de Jong (CMO Nederlandse Loterij) in gesprek vanaf het Festival of Creativity in Cannes. Hij ziet dat vooral de december-commercials van de Staatsloterij een kans maken op een Lion, ‘maar het heeft niet zoveel zin om Konin...


CMO Studio #7 – 2022: ‘‘Maak geen doos met brand-assets die elk land moet gebruiken’

Luister  

CMO Studio  /  25-05-2022

Met Ard Bossema, VP Global Marketing bij Grolsch-eigenaar Asahi, hebben we het – onvermijdelijk - over de ophef rond het ‘kaarsenverhaal’ van Johan Derksen, over blijdschap en creativiteit en het nieuwe reclameconcept ‘Tijd voor Grolsch’. Nadat Bossema de Winnaar van de Week heeft uitgeroe...


CMO Studio #6 – 2022: ‘We willen allemaal dat we Europees excelleren’

Luister  

CMO Studio  /  25-05-2022

Met Marc Rondagh, Head of Marketing & Commercial Development bij Eredivisie, praten we over de voetbalgame FIFA, die na 30 jaar ‘EA Sports FC’ gaat heten. Zal wel met geld te maken hebben toch? En wat is het effect van de stormachtige groei van al die streamingsdiensten? Rondagh roept de Winnaar...


CMO Studio #5 – 2022: ‘Waarde van quantum-snelheid ligt voor marketeers vooral in klantinteractie’

Luister  

CMO Studio  /  16-03-2022

Met Egmont Philips, head of Europe, digital marketing & CX practice bij Tata Consultancy Services, hebben we het over de programma’s van nieuwe omroep ON!, want die liggen onder vuur, over Orlando Wood, die ten strijde trekt tegen slecht te onthouden reclame. Welke reclame onthoudt Egmont Philips?...


CMO Studio #4 – 2022: ‘Een museum is niet alleen een plek waar je kennis háált’

Luister  

CMO Studio  /  04-03-2022

Met Yvonne Nassar, head of marketing & communication bij Van Gogh Museum, praten we over vrouwelijk bloot in de campagne van Spa, over brave marketeers die meer branie moeten laten zien en de ‘fit’ van de partnerships die het Van Gogh sluit. Nadat Nassar de Winnaar van de Week heeft uitgeroepen,...


CMO Studio #3 – 2022: ‘Met technologie alleen creëer je geen oplossingen’

Luister  

CMO Studio  /  18-02-2022

Met Evita Stoop, Chief Marketing Officer & Digital Sales leader Northern Europe bij IBM, praten we over het in huis halen van creativiteit en – toepasselijk – de nieuwe IBM merkcampagne ‘Let’s Create’. (Hûh? IBM was toch zo’n oerdegelijk merk?) Nadat Stoop de Winnaar van de Week heeft u...


CMO Studio #2 - 2022: ‘Birra Moretti is grotere introductie dan Heineken 0.0’

Luister  

CMO Studio  /  19-01-2022

Met Els Dijkhuizen, directeur marketing bij Heineken Nederland, hebben we het over de vlucht die Non Fungible Tokens (NFT’s) nemen (iets voor Heineken?), over de inperking van ‘freedom of commercial speech’ die Franse automerken te verduren krijgen en over het marketingdraaiboek voor lockdowns...


CMO Studio #1 - 2022: ‘‘Het rommelige is onderdeel van ons merk’

Luister  

CMO Studio  /  12-01-2022

Met Brenda Smith, director marketing & customer experience bij A.S. Watson, praten we over flitsbezorging door Jumbo (ook iets voor Kruidvat?), de metaverse en de zin en onzin van een keurmerk als ‘Huismerk Product van het Jaar’. Na het uitroepen van de Winnaar van de Week, licht Smith de goede...


CMO Studio #17: ‘We gaan niet mee in het prijsgevecht’

Luister  

CMO Studio  /  16-12-2021

Met Maryam Boonstra, Manager Marketing en Channels bij PostNL, praten we over cosmeticabedrijf Lush, dat zich terugtrekt van Facebook, over de diversiteits-handtekening die BVA bij de SER zet (papieren tijger?) en over Black Friday. Hebben we een overconsumptieprobleem? Na het uitroepen van de Winna...


CMO Studio #16: ‘Het magische oranjegevoel moet weer tot leven komen’

Luister  

CMO Studio  /  08-12-2021

Met Rosella Passier, captain of marketing bij de KNVB, praten we over de populaire game Roblox, die Nike gebruikt om bewegen te promoten, en over Kicksfit, een sport- c.q. fitnessconcept dat de KNVB recent heeft gelanceerd. Waarom speelt de KNVB voor sportschool? Nadat Passier de Winnaar van de Week...


CMO Studio #15: ‘Wij helpen oprichters hun roeping te realiseren’

Luister  

CMO Studio  /  02-12-2021

Met Andy Mosmans, CMO bij Unknown Group, praten we over de refurbished producten die Amazon gaat verkopen en over Shell dat niet meer Royal Dutch wil zijn. Goede stappen? Logische stappen? Nadat Mosmans de Winnaar van de Week heeft uitgeroepen, kijken we naar de missie van Unknown. Gaat dat verder d...


CMO Studio #14: ‘De volgende kerstcommercial is anders dan anders’

Luister  

CMO Studio  /  25-11-2021

Met Johan van der Zanden, directeur marketing en communicatie bij Albert Heijn, praten we over de guerilla-actie van Greenpeace bij de Effies: ‘Effectief!’ En hoe zit het met het jaarabonnement ‘Mijn Albert Heijn Premium’. Is dat stiekem een manier om first party data te verzamelen? Nadat Va...


CMO Studio #13: 'Onze merkstrategie creëert veel samenhang'

Luister  

CMO Studio  /  27-10-2021

Met Patrick Kuijsters, director marketing & digital bij de Volksbank, bespreken we de actualiteit van het marketingvak, gaan we in op het laatste marketing- en merknieuws van de Volksbank én roept hij ‘Het Aandachtspunt van de Week’ uit. Daarna gaat hij dieper in op de marketingstrategie van de...


CMO Studio #12: ‘Balen dat de Consumentenbond ons niet uitriep tot de goedkoopste’

Luister  

CMO Studio  /  14-10-2021

Met Nienke van de Streek, managing director marketing bij Aldi Nederland, praten we over de kassaloze toekomst van de supermarkt, de ‘bezorgings-ratrace’ in supermarktland en de geloofwaardigheid van Aldi’s eigen testpanel. Nadat Van de Streek de Winnaar van de Week heeft uitgeroepen, praten w...


CMO Studio #11: ‘Marketeers moeten littekens oplopen’

Luister  

CMO Studio  /  11-10-2021

Met Dorkas Koenen, CMO bij Rabobank, praten we over de drijfveren van digitalisering. Is het nou vaak technologie-gedreven (‘omdat het kán’) of toch marketing-gedreven? En oh ja, sinds augustus 2020 noemt Rabo zich weer de ‘coöperatieve Rabobank’. Wat heeft dat opgeleverd? Nadat Koenen de...


CMO Studio #10: ‘Wij voorspellen wat iemands volgende vakantie wordt’

Luister  

CMO Studio  /  11-10-2021

Met Corné Hoogendoorn, directeur marketing bij Corendon, praten we over Parool en NRC die verder gaan als ochtendkrant, de videoboodschap van Corendon-oprichter Atilay Uslu én over het persoonlijker maken van het merk. Nadat Hoogendoorn de Winnaar van de Week heeft uitgeroepen, kijken we naar het...


CMO Studio #9: ‘Data niet alleen leidend in performance-marketing, maar ook in strategische besluitvorming'

Luister  

CMO Studio  /  27-09-2021

Met Bas Bisschops, directeur marketing & communicatie bij ABN Amro, praten we over de ‘Martine Bijl 2.0-commercial van Hak’, de zee aan data waar de juiste beslissing uit gedestilleerd moet worden en de kritiek op deug-Pride-campagne (?) van ABN Amro. Nadat Bisschops de Winnaar van de Week heeft...


CMO Studio #8: 'Marketeers moeten de taal van sales en van de CFO spreken'

Luister  

CMO Studio  /  16-09-2021

Met Marcel Aalders, CMO bij CarpetRight, praten we over de markt voor tv-reclame, die enorm in de lift zit en over het vroegere imago van prijsstunter, waar CarpetRight een beetje vanaf wil komen. Wat heeft Aalders gedaan om te bouwen aan een nieuwe merkbeleving? Nadat Aalders de Winnaar van de Week...


CMO Studio #7: ‘Nederlandse reclame, het blijft altijd bij leuke kleine verhaaltjes’

Luister  

CMO Studio  /  18-08-2021

Met Thecla Schaeffer, CMO bij Tony’s Chocolonely, praten we onder meer over Ben & Jerry's, dat stopt met de verkoop van ijs in Israëlische nederzettingen in Palestijns gebied en over Keti Koti, dat volgens Tony’s uitgeroepen moet worden tot nationale herdenkingsdag. Nadat Schaeffer de Winnaar v...


CMO Studio #6: ‘We werden als elitair gezien’

Luister  

CMO Studio  /  06-08-2021

Met Greo Belgers, group marketing director bij Triodos Bank, praten we over de grote reclameholdings die onverwacht snel opkrabbelen, over ‘regenboog-kapitalisme’ en pinkwashing en de nieuwe, blije campagne van Triodos. Is Belgers zelf soms ook optimistischer? Nadat Belgers de Winnaar van de Wee...


CMO Studio #5: ‘De traan is totaal niet meer onderscheidend’

Luister  

CMO Studio  /  06-07-2021

Met David Verschoor, cmo bij Hartstichting, praten we over Grolsch, dat zijn advertenties terugtrekt van de nieuwe, rechtse Britse omroep GB News, de reanimatietraining die het Rode Kruis lanceerde (bestaande uit 35 Instagram Stories!), en de recente campagnes van Hartstichting. Nadat Verschoor de W...


CMO Studio #4: ‘We zijn naar één marketingteam gegaan waarin we vier merken managen’

Luister  

CMO Studio  /  23-06-2021

Met Leo Hensen, director marketing & communications bij T-Mobile Nederland, praten we over (in)transparantie bij mediabureaus, remote werken – vanaf Bali bijvoorbeeld - als het nieuwe normaal, de T-Mobile-campagne ‘Stream als een unlimited’ en over hoe hij het geflikt heeft dat Ben is uitgeroe...


CMO Studio #3: 'Sinds de persconferentie van 11 mei is de deksel eraf'

Luister  

CMO Studio  /  11-06-2021

Met Frans Leenaars, CMO Western Region bij TUI, praten we over de opkomst van blitz-supermarkten die je boodschappen binnen 10 minuten bezorgen, het (belabberde?) niveau van de EK-campagnes en over TUI’s 'pakketreizen die bijdragen aan eerlijke vakanties met positieve impact’. Niet met het vlieg...


CMO Studio #2: ‘Groei is een superslecht model’

Luister  

CMO Studio  /  11-06-2021

Met Merijn Everaarts, oprichter en eigenaar van Dopper, praten we over een verbod op reclame voor vlees, de giga-hoeveelheid Oranje-premiums die met de EK-commercials over ons heen worden gestort én over de recente samenwerking tussen Dopper en Swapfiets. Nadat Everaarts de Winnaar van de Week heef...


CMO Studio #1: ‘Duurzaam moet niet te moeilijk zijn’

Luister  

CMO Studio  /  11-06-2021

Met Pieter Smeets, Head of Marketing & Communications bij ASN Bank, praten we over Shell, Booking.com en de nieuwste ASN Bank-commercial ‘De Zondebok’. Nadat Smeets de Winnaar van de Week heeft uitgeroepen, vertelt hij hoe hij de miljoenste klant naar ASN Bank denkt te trekken. En waarom is ASN...