Column Corné van Zeijl | BNR

Opinie | Beleggers, wees rationeel over coronawinnaars

Column Corné van Zeijl | BNR
24-07-2020

De Amerikaanse zakenbanken horen tot de meest opmerkelijke profiteurs. Gezamenlijk verdienden de vijf grote zakenbanken 33,4 miljard dollar in het tweede kwartaal. Net niet genoeg om het record van tien jaar geleden (33,7 miljard dollar) te verslaan. Logisch dat ze zoveel winst maken. De omzetten op de beurzen zijn uitstekend en de marges zijn hoog.
Aandelen en obligaties Daarbovenop kwam de golf met emissies, van zowel aandelen als obligaties. En die gaan tegen hoge marges. Bedrijven wilden zoveel mogelijk geld ophalen om de coronacrisis te doorstaan. Bovendien hebben deze zakenbanken nauwelijks tot geen last van wanbetalende kredietklanten, iets waar gewone banken wel last van hebben.
Luister ook | Beleggerspanel over het cijferseizoen en het herstelfonds
Koersen zakenbanken blijven achter Toch doen de koersen van deze zakenbanken niet veel. Sterker nog, ze zijn flink achtergebleven bij de brede S&P500. Dat komt doordat beleggers goed beseffen dat deze meevallers slechts tijdelijk zijn. Leuk die superwinsten, maar straks in het postcoronatijdperk zijn ze als sneeuw voor de zon verdwenen.
Corona positief voor bouw- en tuinbedrijven Ook bij andere bedrijven zien we tijdelijke positieve corona-effecten. De Duitse bouwretailer Hornbach is een mooi voorbeeld. Dit bedrijf heeft het al jaren ontzettend moeilijk, maar nu iedereen ineens aan het klussen is geslagen schieten de winstverwachtingen omhoog. In deze categorie valt ook Tractor Supply Company. Dit bedrijf levert producten voor de tuin. In coronatijd is er niets te doen en dus gaan Amerikanen de tuin maar wat opknappen. De koers van Tractor Supply Company is maar liefst 54 procent gestegen en staat daarmee in de top tien van de S&P500, tussen alle techreuzen.
Lees ook | E-bikes spinnen garen bij coronacrisis
Nog meer (tijdelijke) coronawinnaars Nog een voorbeeld: HelloFresh. De koers steeg dit jaar met maar liefst 159 procent. Mensen eten meer thuis en de pakketten van HelloFresh worden coronavriendelijk aan huis bezorgd. En zo zijn er nog veel meer van dit soort coronawinnaars. Maar voordat beleggers in dit soort bedrijven stappen, zouden ze even moeten nadenken, of deze winsten wel bestendig zijn. Als straks weer alles normaal is, is de rij voor de Hornbach dan nog net zo lang? En bestellen we dan nog steeds zoveel bij HelloFresh?
Rationeel begrijpen Want bedenk wel: als de recessie doorzet en de werkloosheid toeneemt, dan gaan consumenten toch even nadenken of al dit soort uitgaven nog wel echt nodig is. En op een gegeven moment is alles in huis en tuin wel verbouwd, opgeknapt en aangelegd. En wat gaat de koers van deze aandelen dan doen? Paus Augustinus zei ooit: Bij wijsheid hoort het doorgronden met het intellect van wat eeuwig is; bij kennis het rationeel begrijpen van wat tijdelijk is. Voor deze beleggingsbeslissing is rationeel begrijpen dus hard nodig.
Over de column van Corné van Zeijl Corné van Zeijl is analist en strateeg bij vermogensbeheerder Actiam en belegt ook privé. Reageer via: corne.vanzeijl@actiam.nl. Deze column kun je ook iedere vrijdag lezen in het FD.
See omnystudio.com/listener for privacy information.