Podcast Zoeker

De Namarama Show

De Namarama Show

Zakelijk  |  52 afleveringen

Welkom bij de Namarama Show, waarin ik in gesprek ga met - en op zoek ga naar - namen uit de wereld van marketing en reclame. Mijn naam is Floris Hülsmann, oprichter van naamcreatiebureau Namarama. Ooit begonnen als copywriter en inmiddels uitgegroeid tot ondernemer. Voor mij begint en eindigt alles met een naam. Door middel van inspirerende gesprekken geef ik je unieke inkijkjes in hoe de kracht van namen.

De onstilbare nieuwsgierigheid van Matthijs Roumen (September)Luister  

Matthijs is zo iemand die ik al jaren van een afstandje volg, maar nog weinig mee in contact kwam. Totdat hij me polste voor hulp bij een naamtraject en ik meteen dacht: PODCAST! Want Matthijs is zelf ook verwoed podcaster en deelt zijn kennis op nog veel meer podia. Matthijs is nu strateeg bij Sept…

Maak je business 5 Star met Ninke van der Leck (5 Star Business)Luister  

Een hele bijzondere aflevering om twee redenen. Het is de vijftigste podcast die ik hier maak en het gesprek is deze keer met niemand minder dan mijn eigen vrouw! Ninke van der Leck is High Value Business Coach en lanceerde vorige week haar boek 5 Star Business, Verdien Wat Je Waard Bent. Met dit bo…

Audio gaat de wereld veroveren met Jeroen de Bakker (Airborne)Luister  

Hij is een kei in het vinden van de kruispunten van nieuwe technologie en marketing. Jeroen de Bakker was een van de oprichters van Qi. Destijds een berucht en beroemd digitaal bureau voor grote merken als Heineken en Philips. Ik heb het over begin 2000, internet staat nog in de kinderschoenen en de…

De vele namen van Rik Heijmen, creative strategistLuister  

Rik Heijmen is creatief, strateeg en serial entrepreneur. Hij heeft al aardig wat bedrijven ‘versleten’. En voor al die bedrijven moest er een naam komen… En daarmee heeft Rik best wel pech gehad. Het is hem al vaker overkomen dat de gekozen naam niet de beste was. En er dus een nieuwe moest k…

Hoe geef je een reclamebureau een naam waar iedereen mee wil werken? Met Rocco Stallvord (Wefilm).Luister  

Rocco Stallvord ken ik al een tijdje, we werkten ooit samen bij het roemruchte internetreclamebureau Qi. Nu werkt hij als Head of Media bij Wefilm, de makers van een flink rijtje virale reclamecampagnes die de hele wereld over gingen. Rocco heeft zich altijd geïnteresseerd voor wat nou werkt online…

Welk geluid maakt een naam? Met Niels de Jong (TAMBR)Luister  

Deze keer een aflevering met… geluid. Ik ontmoette een bijzondere zielsverwant. Ook iemand die weet hoe het is om in een niche te werken en voor grote merken de juiste toon te vinden. In dit geval het geluid van een merk! Niels de Jong is een van de oprichters van TAMBR heeft een wel heel bijzonde…

NFT wat moet je ermee? met Jarr GeerligsLuister  

Jarr Geerligs, dat is al een unieke naam op zich, heeft zich als creatief enorm verdiept in het fenomeen NFT’s. Ik zal je eerlijk zeggen, het duurde echt even voordat ik er iets van begon te snappen. Jarr is voortreffelijk art-director, bekend van de huisjes van Week van het Vergeten Kind of de ee…

Voetbal als kompas voor bureaudirecteur Maarten Vazquez (Kemari Digital)Luister  

Een mooi succesverhaal. Maarten Vazquez is oprichter van het gloednieuwe bureau Kemari Digital. Zijn voor- én achternaam verraden het al, Maarten is half Nederlands, half Spaans. Maarten is vrij jong voor een bureaudirecteur (30), maar dat houdt hem niet tegen om ambitieus te werk te gaan. Hij was …

Herpak je creativiteit met Ilona van de Laarschot (The Mobile Detox)Luister  

Ik heb een ontmoeting bij Capital C in Amsterdam met Ilona van de Laarschot. Ze is freelance copywriter en maakte prijswinnende reclamecampagnes voor onder andere Douwe Egberts, KLM, AXE en Unox. Maar daar spreken we elkaar niet over. Ilona heeft een bijzonder boekje in het leven geroepen, The Mobil…

Vind de juiste mensen met de BBQ-check, met Willem Verdam (Just Good People)Luister  

Hoe vind je de beste mensen voor je bedrijf? Vandaag ben ik in gesprek met Willem Verdam van Just Good People. Hij heeft in korte tijd een succesvol recruitmentbureau uit de grond gestampt. Een uitzendbureau dus maar dan voor gespecialiseerd personeel. Just Good People groeit hard en dat zorgt voor …

Maak je merk merkwaardig met Niels VrijhoevenLuister  

Vandaag ben ik in gesprek met Niels Vrijhoeven. Niels is freelance strateeg en heeft een wel heel interessant carrièrepad afgelegd. Zijn mentor was al die tijd niemand minder dan Goos Geursen, 21 jaar lang bekend strateeg en partner van wat ooit het ministerie van de reclame heette: FHV. Als je het…

Het nut van goed design met Jop QuirindongoLuister  

Vandaag spreek ik met de Amsterdamse ontwerper Jop Quirindongo van Lowres Creative Studio. Met meer dan 15 jaar ervaring heeft Jop gewerkt bij reclame-, retail- en designbureaus, was hij partner en design director bij een bekend designbureau en doet hij al vele jaren freelance projecten. Quirindongo…

Laat klanten onbewust voor je kiezen met Tom de BruyneLuister  

Ik zit bij SUE in Amsterdam en spreek met Tom de Bruyne. SUE Behavioral Design om precies te zijn. Dit bureau is opgericht door Tom met zijn partner Astrid Groenewegen. Tom is een expert in gedragsontwerp, overtuigingspsychologie en marketing innovatie. Daarmee helpt hij niet alleen klanten, hij lee…

Meer tijd, meer energie en meer plezier met Tabe YdoLuister  

Tabe Ydo is auteur en bedenker van de One Day Methode. Een methode waarmee je in 1 dag je hele leven kan veranderen en meer tijd en meer energie tot je beschikking krijgt. Meer tijd en meer energie, wie wil dat nou niet? Tabe is naast One Day’er ook een bevlogen ondernemer die ongeveer alles heeft…

Hoe positioneer je een creatief bureau met Bert HagendoornLuister  

Weer een aflevering vol met ‘golden nuggets’ zoals dat zo mooi heet, want deze keer spreek ik met Bert Hagendoorn, die opereert onder zijn eigen naam Bert Hagendoorn. Waarom hij werkt onder zijn eigen naam en niet een bedrijfsnaam koos, hoor je in deze podcast. Als je in de creatieve sector werk…

De 100-jarige naamwet die niet meer past met Roderick ChalmersLuister  

Roderick Chalmers Hoynck van Papendrecht kwam ik per toeval tegen op radio1 waar hij werd geïnterviewd door Jort Kelder over zijn proefschrift De Handelsnaamwet onder de loep. Dan denk ik meteen met een gesjeesde student te maken te hebben maar nee, Roderick is al lang en breed advocaat en partner …

Wat drijft je bedrijf? Met Cor HospesLuister  

Floris Hülsmann is vandaag op bezoek bij contentkoning Cor Hospes in zijn woning op IJburg met schitterend uitzicht op Marken en Pampus. Hij is klein van stuk, maar maakt lawaai voor tien. Als een wervelwind van verhalen raast hij door zijn onderwerpen heen. Hij schreef boeken als De Contentbijbe…

Nieuw bloed voor de creatieve bureaus met Stephan Gonnissen (Switch)Luister  

Stephan Gonnissen is oprichter van het bijzondere uitwisselingsprogramma voor creatieven bij reclamebureaus: Switch. Stephan werkte al in de creatieve wereld vóór de uitvinding van het internet, kent de traditionele reclamewereld als zijn broekzak, maar sinds de digitale golf over reclame rolde, v…

Laat je merk echt iets vertellen met Alef de Jong (Wunder)Luister  

Ik zit bij strategisch designbureau Wunder en spreek Alef de Jong. Hij deelt zichzelf vele taken binnen het bureau toe, van merkstrateeg, creatief strateeg tot namenmaker, een echte all-rounder. Wunder is geen designbureau dat alleen maar ontwerpt. Ze willen echt een visie voor hun klanten ontwikkel…

Shortcut voor je digitale marketing met Louise Doorn (HelloMaaS)Luister  

Vandaag spreek ik met Louise Doorn van HelloMaaS. Zij is de initator van dit in New York gestarte bedrijf waarin recruitment met Artificial Intelligence wordt gemixt tot een nieuw soort marketingbureau. En met succes. Marketing veranderd supersnel, HelloMaas helpt ondernemers en marketeers om daar m…

Je naam als meest krachtige marketinginstrument met Ed StibbeLuister  

Ed Stibbe is geen onbekende naam in reclameland. Hij werkte vanaf de jaren ’90 bij grote bureaus als FHV/BBDO, PMSvW en Lintas. Met legende Bela Stamenkovic richtte hij SSSS & Orchestra op en nu werkt hij zelfstandig als ES & Company. Ed gelooft niet alleen dat je als voorkeursmerk het meeste mark…

Hoe win je de pitch met Peter C. H. van LeeuwenLuister  

Peter C.H. van Leeuwen, wij kennen elkaar al zijdelings van een opdrachtgever die een nieuwe naam kreeg, het voormalige van Dijks Educatie (waarvoor ik de naam Studers.nl bedacht). Hij werkt met zijn bedrijf LeoneBV als interim manager, adviseur en pitchconsultant. Hij helpt reclamebureaus en de kla…

De beeldende taal van Erik de GraafLuister  

Ik ontmoette Erik bij branding bureau Millford waar hij creatief directeur is. Daar ontdekte ik dat hij niet alleen een kei in branding is, hij maakt ook hele bijzondere strips. Hoewel hij al van jongsafaan tekende, begon hij pas na zijn veertigste met het maken van strips. Nadat hij een periode thu…

De beste man/vrouw voor de baan met Aaltje VincentLuister  

Hoe vind je nou de leukste baan? Hoe krijg je nou de beste kandidaat voor een vacature? In deze podcast kom je erachter. Vandaag zit voor mijn microfoon dé solliciatie-expert van Nederland: Aaltje Vincent. Zij schreef de bestseller over hoe je het beste kunt solliciteren: Jobmarketing. Inmiddels is…

Maak een held van je merk met Gijsbregt VijnLuister  

Gijsbrecht Vijn, kijk dat is nou nog eens een mooie oud-Hollandse naam. Toch noemen klanten en collega’s hem gewoon Gijs. Gijs was ooit de freelance streatief (strateeg en creatief) die het in zijn hoofd haalde om een bureau te beginnen. Een bureau dat het net even anders doet dan de rest: Lemon S…

Langs de rand van de afgrond met Dick van der LecqLuister  

Laten we wel wezen, Dick is een van de reuzen uit reclameland. Met zijn enorme ervaring als bureaudirecteur staat hij nu aan het roer bij het DDB Unlimited. En zoals bekend hebben de bureaus het niet makkelijk op dit moment (70% van alle bureaus zag de inkomsten hard teruglopen). Maar Dick staat er …

Adverteren in woelige tijden met Willem-Albert BolLuister  

Willem-Albert Bol is altijd en overal aanwezig binnen DPG Media als directeur Business Development. DPG? Ja, dat is de verhipte naam van De Pers Groep. Bekend van kranten als AD, Het Parool, Volkskrant, Trouw. Bekend van radiostation Q Music. DPG Media is nu ook eigenaar van Sanoma, en dan hebben we…

Alles voor de groei met Gerhard te VeldeLuister  

Gerhard te Velde is een ondernemer die niets liever doet dan andere ondernemers verder helpen. Vandaar ook de naam van zijn bedrijf: Groeivoer. En groeien, dat doet hij met verve. Hij heeft naar eigen zeggen alle fouten zelf wel een keer gemaakt. Eerder had hij andere bedrijfsnamen en laat hij metee…

De haat-liefde verhouding met film van Danielle GuirguisLuister  

Wie echt een hele toffe bedrijfsnaam heeft is Filmproducent Daniëlle Guirguis, namelijk Smarthouse. Je zou kunnen redeneren dat het een vrij gewone naam is totdat je de descriptor ziet: arthouse advertising & indie films. Ze geeft een unieke draai aan het maken van commercials en is ook nog produce…

Graffiti: je naam op alle muren met Egbert SchefferLuister  

Graffiti. Voor de een is het kunst en voor de ander een doorn in het oog. Als naamgever valt het me op. Het zijn bijna altijd namen die op een muren worden gezet. Een enorme subcultuur waarbij de verzonnen namen die gebruikt worden enorm belangrijk zijn. Leeft Graffiti nog eigenlijk? Die vraag zette…

Hoe maak je het als merk in New York met Pierre JanssenLuister  

Ik praat met Pierre Janssen de Limpens (dat is nog eens een naam) die in New York woont en werkt. Hij heeft daar al twintig jaar zijn eigen designbureau LUSH Media genaamd. De stad New York heeft me altijd mateloos gefascineerd en ik ben er om de zoveel jaar wel weer te vinden. De laatste keer was i…

Het geluid van je naam met Renger KoningLuister  

Wist je dat namen muziek maken? Sommige namen maken van zichzelf muziek, andere namen krijgen een mooie tune mee van een componist. Renger Koning is zo’n componist en maakt muziek voor onder andere commercials, speelfilms, documentaires en zelfs podcasts! Hij werkt afwisselend in Amsterdam en Gron…

My name is awesome met Alexandra WatkinsLuister  

My name is awesome met Alexandra Watkins Mijn eerste Engelse podcast! In mijn eerste zoektocht naar literatuur rondom naamgeving stuitte ik al snel op het boek van Alexandra Watkins, Hello my name is awesome. Het boek is een how-to op het gebied van naamgeving en legt op humoristische wijze uit wat …

Ons totaal onlogische koopgedrag met Patrick WesselsLuister  

Deze keer in gesprek Patrick Wessels, de ConsumentenPsycholoog. Hij vertaalt wetenschappelijke rapporten over psychologie naar begrijpelijke taal en doet dat niet ongemerkt. Patrick is vaak op televisie en radio te zien en te horen met inzichten over hoe we (steeds weer) vallen voor marketing. Mooie…

De wake-up call van Jelani Isaacs (NewAms)Luister  

Jelani Isaacs is mede-eigenaar en filmproducent bij NewAms, New Amsterdam Film Company. In de wereld van films en commercials kun je moeilijk om hem heen (letterlijk en figuurlijk). Met zijn twintig jaar ervaring, meer dan 4000 commercials en 12 speelfilms is hij een bekend gezicht. Hij werkte voor …

Zo verkoop je alles met Erwin WijmanLuister  

Deze keer spreek ik met merkendeskundige en meesterjournalist Erwin Wijman over zijn nieuwe boek, zijn magnum opus, Zo verkoop je alles. Erwin is schrijver van meerdere managementboeken zoals Denken als Elon Musk en De Bedrijfsnamenfabriek, maar ook heel veel autoboeken zoals Succes met je grote aut…

Ontdek het ware noorden van je bedrijf met Menno BraakmanLuister  

Steeds meer mensen ontdekken dat er meer is tussen hemel en aarde. Wie dat ook aan den lijve ondervond was Menno Braakman. Zijn werkreis startte ooit in de wereld van marketing bij grote bedrijven. Tot hij erachter kwam dat hij alleen maar een masker naar de buitenwereld toonde en nooit zichzelf was…

Wat doet design voor je merk? Met Roel StavorinusLuister  

Als je een bedrijfsnaam hebt gevonden, is de volgende stap een logo en huisstijl laten ontwikkelen. Daar valt een hoop te over te vertellen. En als iemand veel weet over branding en identiteit, dan is Roel Stavorinus het wel. Roel is een bekende naam in de wereld van ontwerpers en helpt bedrijven en…

Laat LinkedIn voor je werken met Victor HuitingLuister  

Ik spreek met Victor Huiting van Rivercloud. Victor heeft zich gespecialiseerd in LinkedIn en weet als geen ander hoe je dit sociale netwerk kunt benutten voor je business. Hij geeft trainingen aan bedrijven en helpt ook mensen 1 op 1 om hun profiel op orde te krijgen. Zelf ben ik enorm fan van Link…

Hoe overleven we artificiële intelligentie met Stefan en Dennis TanLuister  

Vandaag zit ik in Amsterdam aan het Rokin bij Dashmote. Dashmote is opgericht door onder andere de gebroeders Stefan en Dennis Tan. Ik ontmoette ze voor het eerst toen ik op de Investment Summit in Washington was en de pitches van diverse startups bijwoonde. Hoe leuk om daar dan ook een Nederlands b…

Hoe je grootste belemmering je grootste kracht kan zijn met Jente KaterLuister  

Wie ook de hele wereld over gaat maar daar niet zijn kantoor voor uit hoeft is Jente Kater Jente is oprichter en eigenaar van Voicebooking.com. Niet een heel origenele naam, maar zegt wel precies wat ze doen. Ze boeken stemmen voor je. Een voordelige manier om aan een professionele voice over voor j…

Past je imago wel bij jou? Met Zabeth van VeenLuister  

Zabeth van Veen is imagocoach en geeft met haar bedrijf ImagoMatch persoonlijk advies aan mensen die nieuwe kansen zoeken, geeft salestrainingen aan complete teams en spreekt regelmatig op mooie plekken. Ook verschijnt ze regelmatig op televisie om haar oordeel te vellen over het imago van bekende N…

De wondere wereld van Avinash ChangaLuister  

Avinash Changa is VR pionier, entrepreneur, producer, uitvinder, dromer en eigenaar van wereldbedrijf WeMakeVR. Een bedrijfsnaam die volgens hem niet meer de lading dekt. Doordat er nog zoveel meer mogelijk is nu. En we wel (denken te) weten wat VR inhoudt. Hij zag jaren geleden een kans en pakte di…

Word Super Social met Elja DaaeLuister  

Vandaag in de Namarama Show spreek ik met Elja Daae – fantastische achternaam by the way die je uitspreekt als doo. Waar dat vandaan komt hoor je straks natuurlijk. Zij is de schrijfster van diverse boeken en haar derde boek is nét uit: Super Social. Elja blogt, schrijft en geef social media trai…

Verpakkingen op grote hoogte met Ariane van ManciusLuister  

Vandaag spreek ik met Ariane van Mancius, oprichter van Now New Next. Ze is specialist in food en packaging trends. Ze ontwikkelt verpakkingen en branding voor de foodindustrie met speciale focus op de luchtvaart. De verpakking van je product is voor haar net zo belangrijk als de naam. Ze heeft het …

De parallelle werkelijkheid van Tadek SolarzLuister  

In deze Namarama Show: Tadek Solarz. Dat is nog eens een mooie naam. Hij noemt zichzelf ‘marketingman’ en loopt al heel wat jaartjes mee in de reclamewereld. Met zijn bureau CMG in Leeuwarden (niet de beste naam maar hij vond hem wel meteen herkenbaar) knoopt hij meerdere bedrijven aan elkaar di…

Door je plafond met Henk-Jan van EssenLuister  

Vandaag weer een gloednieuwe Namarama Show online. Deze week met niemand minder dan Henk-Jan van Essen. Henk-Jan is een solozeiler die snel zeeziek is. Dus gaat hij solozeilen. Dat typeert Henk-Jan het beste. Tegen de stroom in en zijn eigen limieten overwinnen. Want ook al noemt hij zichzelf een ve…

De kansen van nieuwe media met Erwin KleinjanLuister  

Vandaag in de Namarama Show spreek ik met oud-collega en creatief directeur, goede vriend, vader van 4 kinderen Erwin Kleinjan van het gloednieuwe reclamebureau The Merge. Erwin werkt sinds 1994 in de reclamewereld, maar wilde dat eigenlijk liever niet. Totdat hij het internet ontdekte, toen was hij…

Beïnvloeding van ons brein op wat we kopen met Tim Zuidgeest Luister  

Ik sprak met Tim Zuidgeest, de enthousiaste co-founder en consumentenpsycholoog van neuromarketing-bedrijf ST&T, die net hun naam hebben gewijzigd naar Unravel. Daar doen ze onderzoek voor grote namen als Albert Heijn, Mme Tussauds en Nutricia.  Veel reclame heeft een veel negatiever effect op sale…

Hoe irritaties successen worden met Geert-Jan HoogeslagLuister  

Geert-Jan is een echte serial entrepreneur. Een man met een sterke innerlijke drive om de dingen eenvoudiger te maken. Hij runt meerdere bedrijven waarbij internet de verbindende factor vormt. Zo startte hij het webbouwbedrijf Uw Website Kan Mooier. Een naam zoals je die maar weinig tegenkomt en die…

Het imaginaire landschap van Andy MosmansLuister  

Merken en merknamen bestaan alleen maar in ons hoofd. Iets wat Andy Mosmans enorm fascineerd en hij door zijn hele carrière meenam. Andy is directielid van reclamebureau ARA, branding expert, investeerder, voorzitter van de Raad van Toezicht van het Amstelland Ziekenhuis, lid van de Raad van Toezic…

De pilotLuister  

De eerste aflevering van de Namarama Show, mijn nieuwe podcast waarin ik in gesprek ga met - en op zoek ga naar - namen uit de wereld van marketing en reclame. Alles begint en eindigt met een naam. Of het nou gaat over je bedrijf, je diensten of je producten. Zonder naam heb je niets.  Ik vertel hi…