Podcast Zoeker

De Namarama Show

De Namarama Show

Zakelijk  |  38 afleveringen

Welkom bij de Namarama Show, waarin ik in gesprek ga met - en op zoek ga naar - namen uit de wereld van marketing en reclame. Mijn naam is Floris Hülsmann, oprichter van naamcreatiebureau Namarama. Ooit begonnen als copywriter en inmiddels uitgegroeid tot ondernemer. Voor mij begint en eindigt alles met een naam. Door middel van inspirerende gesprekken geef ik je unieke inkijkjes in hoe de kracht van namen.

Hoe positioneer je een creatief bureau met Bert HagendoornLuister  

Weer een aflevering vol met ‘golden nuggets’ zoals dat zo mooi heet, want deze keer spreek ik met Bert Hagendoorn, die opereert onder zijn eigen naam Bert Hagendoorn. Waarom hij werkt onder zijn eigen naam en niet een bedrijfsnaam koos, hoor je in deze podcast. Als je in de creatieve sector werk…

De 100-jarige naamwet die niet meer past met Roderick ChalmersLuister  

Roderick Chalmers Hoynck van Papendrecht (advocaat en partner bij AKD) schreef zijn proefschrift: De Handelsnaamwet onder de loep. Hij pakte een onderwerp aan dat al 100 jaar stil ligt in de rechtspraak: de Handelsnaam! Want wat is er aan de hand? Vroeger was het makkelijk om je bedrijf een naam te…

Wat drijft je bedrijf? Met Cor HospesLuister  

Floris Hülsmann is vandaag op bezoek bij contentkoning Cor Hospes in zijn woning op IJburg met schitterend uitzicht op Marken en Pampus. Hij is klein van stuk, maar maakt lawaai voor tien. Als een wervelwind van verhalen raast hij door zijn onderwerpen heen. Hij schreef boeken als De Contentbijbel,…

Nieuw bloed voor de creatieve bureaus met Stephan Gonnissen (Switch)Luister  

Stephan Gonnissen is oprichter van het bijzondere uitwisselingsprogramma voor creatieven bij reclamebureaus: Switch.

Laat je merk echt iets vertellen met Alef de Jong (Wunder)Luister  

Ik zit bij strategisch designbureau Wunder en spreek Alef de Jong. Hij deelt zichzelf vele taken binnen het bureau toe, van merkstrateeg, creatief strateeg tot namenmaker, een echte all-rounder. Ze willen hier echt een visie voor hun klanten ontwikkelen. Het merk echt laten communiceren, gecombineer…

Shortcut voor je digitale marketing met Louise Doorn (HelloMaaS)Luister  

Vandaag spreek ik met Louise Doorn van HelloMaaS. Zij is de initator van dit in New York gestarte bedrijf waarin recruitment met Artificial Intelligence wordt gemixt tot een nieuw soort marketingbureau. En met succes. Marketing veranderd supersnel, HelloMaas helpt ondernemers en marketeers om daar m…

Je naam als meest krachtige marketinginstrument met Ed StibbeLuister  

Ed Stibbe vertelt over zijn boek Why winners give it all, Waarom voorkeursmerken altijd winnen en hoe jij dat ook kunt. Hij werkte vanaf de jaren ’90 bij grote bureaus als FHV/BBDO, PMSvW en Lintas. Met legende Bela Stamenkovic richtte hij SSSS & Orchestra op en nu werkt hij zelfstandig als ES & C…

Hoe win je de pitch met Peter C. H. van LeeuwenLuister  

Peter C.H. van Leeuwen, wij kennen elkaar al zijdelings van een opdrachtgever die een nieuwe naam kreeg, het voormalige van Dijks Educatie (waarvoor ik de naam Studers.nl bedacht). Hij werkt met zijn bedrijf LeoneBV als interim manager, adviseur en pitchconsultant. Hij helpt reclamebureaus en de kla…

De beeldende taal van Erik de GraafLuister  

Hoewel hij al van jongsafaan tekende, begon hij pas na zijn veertigste met het maken van strips. Nadat hij een periode thuiszat als gevolg van een burn-out, begon De Graaf met een serie stripverhalen die gebaseerd waren op zijn jeugdherinneringen. De strips zijn kenmerkend door de klare lijn, oog v…

De beste man/vrouw voor de baan met Aaltje VincentLuister  

Hoe vind je nou de leukste baan? Hoe krijg je nou de beste kandidaat voor een vacature? In deze podcast kom je erachter. Vandaag zit voor mijn microfoon dé solliciatie-expert van Nederland: Aaltje Vincent. Zij schreef de bestseller over hoe je het beste kunt solliciteren: Jobmarketing.

Maak een held van je merk met Gijsbregt VijnLuister  

Gijs is creatief, strateeg maar ook ondernemer. We hebben het over het belang van verhalen in je marketing. “Het vinden van het verhaal is vaak zo lastig niet, het is er vaak al”, betoogt Vijn. Maar om het tot leven te brengen en vast te blijven houden, dat is moeilijker. Daarom heeft LST een un…

Langs de rand van de afgrond met Dick van der LecqLuister  

Een mooi en lang gesprek met Dick van der Lecq over wat reclame is en kan bewerkstelligen. Over de erfenis van Bernbach, bekend van ‘Think Small’ voor Volkswagen.  En nog veel meer. Hoe Dick omgaat met tegenslagen en de manier waarop hij zijn bureau leidt is inspirerend voor ons allemaal.

Adverteren in woelige tijden met Willem-Albert BolLuister  

Willem-Albert Bol is altijd en overal aanwezig binnen DPG Media als directeur Business Development. DPG? Ja, dat is de verhipte naam van De Pers Groep. Bekend van kranten als AD, Het Parool, Volkskrant, Trouw. Bekend van radiostation Q Music. DPG Media is nu ook eigenaar van Sanoma, en dan hebben we…

Alles voor de groei met Gerhard te VeldeLuister  

Gerhard te Velde is een ondernemer die niets liever doet dan andere ondernemers verder helpen. Vandaar ook de naam van zijn bedrijf: Groeivoer. En groeien, dat doet hij met verve. Hij heeft naar eigen zeggen alle fouten zelf wel een keer gemaakt. Eerder had hij andere bedrijfsnamen en laat hij metee…

De haat-liefde verhouding met film van Danielle GuirguisLuister  

Wie echt een hele toffe bedrijfsnaam heeft is Filmproducent Daniëlle Guirguis, namelijk Smarthouse. Je zou kunnen redeneren dat het een vrij gewone naam is totdat je de descriptor ziet: arthouse advertising & indie films. Ze geeft een unieke draai aan het maken van commercials en is ook nog produce…

Graffiti: je naam op alle muren met Egbert SchefferLuister  

Graffiti. Voor de een is het kunst en voor de ander een doorn in het oog. Als naamgever valt het me op. Het zijn bijna altijd namen die op een muren worden gezet. Een enorme subcultuur waarbij de verzonnen namen die gebruikt worden enorm belangrijk zijn. Leeft Graffiti nog eigenlijk? Die vraag zette…

Hoe maak je het als merk in New York met Pierre JanssenLuister  

Pierre Janssen van LUSHmedia weet precies wat er voor nodig is om het te ‘maken’ in New York. Hij ziet dan ook hoe vele merken de stap compleet onderschatten en falen. Dat je in je eigen land al wereldberoemd bent, hoeft niet te betekenen dat je in New York verkocht gaat worden. De concurrentie …

Het geluid van je naam met Renger KoningLuister  

Wist je dat namen muziek maken? Sommige namen maken van zichzelf muziek, andere namen krijgen een mooie tune mee van een componist. Renger Koning is zo’n componist en maakt muziek voor onder andere commercials, speelfilms, documentaires en zelfs podcasts! Hij werkt afwisselend in Amsterdam en Gron…

My name is awesome met Alexandra WatkinsLuister  

In mijn eerste zoektocht naar literatuur rondom naamgeving stuitte ik al snel op het boek van Alexandra Watkins, Hello my name is awesome. Het boek is een how-to op het gebied van naamgeving en legt op humoristische wijze uit wat je goed en fout kunt doen met namen. Want namen maken moet ook fun zij…

Ons totaal onlogische koopgedrag met Patrick WesselsLuister  

Deze keer in gesprek Patrick Wessels, de ConsumentenPsycholoog. Hij vertaalt wetenschappelijke rapporten over psychologie naar begrijpelijke taal en doet dat niet ongemerkt. Patrick is vaak op televisie en radio te zien en te horen met inzichten over hoe we vallen voor marketing. Mooie inzichten om …

De wake-up call van Jelani Isaacs (NewAms)Luister  

Jelani's doelbewustheid komt wel ergens vandaan en dat begon allemaal op een fatale dag in New York in 2001. Ik heb een openhartig gesprek met Jelani over hoe hij in de filmwereld belandde, de enorme vlucht die zijn carrière nam en de wendingen die hem hebben gemaakt wie hij nu is. Jelani heeft ech…

Zo verkoop je alles met Erwin WijmanLuister  

We hebben het over Erwin Wijman's nieuwe boek en over de vele kansen die er voor ondernemers liggen om reclame voor zichzelf te maken. We hebben het over de overtuigingen die mensen hebben over reclame en wat velen tegenhoudt om aan marketing te doen. Het persoonlijke verhaal is waar de kracht zit o…

Ontdek het ware noorden van je bedrijf met Menno BraakmanLuister  

In dit openhartige interview geeft Menno in zijn reis en de wereld van numerlogie. De wetenschapper in Menno ging op onderzoek en ontdekte de kracht van de nummers. Ze geven woorden aan dingen die we vaak wel voelen, maar lastig kunnen zeggen. Op die manier kan hij onvermoede talenten bij menig werk…

Wat doet design voor je merk? Met Roel StavorinusLuister  

Als iemand veel weet over branding en identiteit, dan is Roel Stavorinus het wel. Roel is een bekende naam in de wereld van ontwerpers en helpt bedrijven en instellingen met de ontwikkeling van hun branding en identiteit. Zijn functietitel wisselt nog wel eens, hij legt dat straks beter uit dan ik h…

Laat LinkedIn voor je werken met Victor HuitingLuister  

Ik spreek met Victor Huiting van Rivercloud. Victor heeft zich gespecialiseerd in LinkedIn en weet als geen ander hoe je dit sociale netwerk kunt benutten voor je business. Hij geeft trainingen aan bedrijven en helpt ook mensen 1 op 1 om hun profiel op orde te krijgen. Zelf ben ik enorm fan van Link…

Hoe overleven we artificiële intelligentie met Stefan en Dennis TanLuister  

Vandaag zit ik in Amsterdam aan het Rokin bij Dashmote. Dashmote is opgericht door onder andere de gebroeders Stefan en Dennis Tan. Dashmote heeft net een duizelingwekkend bedrag van 2,8 miljoen dollar opgehaald om hun bedrijf verder te laten groeien. Met behulp van artificiële intelligentie (AI) h…

Hoe je grootste belemmering je grootste kracht kan zijn met Jente KaterLuister  

Het laatste wat je achter deze ex-Radio538 DJ en eigenaar van Voicebooking.com zou zoeken is dat hij stottert. Iemand met zo’n mooie stem en die zo strak op video overkomt blijkt te stotteren? Hoe dan? Jente vertelt je er alles over, met hier en daar een stotter dus.

Past je imago wel bij jou? Met Zabeth van VeenLuister  

Zabeth van Veen is imagocoach en geeft met haar bedrijf ImagoMatch persoonlijk advies aan mensen die nieuwe kansen zoeken, geeft salestrainingen aan complete teams en spreekt regelmatig op mooie plekken tot het Hooggerechtshof in Den Haag aan toe. Ook verschijnt ze regelmatig op televisie om haar oo…

De wondere wereld van Avinash ChangaLuister  

Avinash Changa is VR pionier, entrepreneur, producer, uitvinder, dromer en eigenaar van wereldbedrijf WeMakeVR. Een bedrijfsnaam die volgens hem niet meer de lading dekt. Doordat er nog zoveel meer mogelijk is nu. En we wel (denken te) weten wat VR inhoudt.

Word Super Social met Elja DaaeLuister  

Vandaag in de Namarama Show spreek ik met Elja Daae – fantastische achternaam by the way die je uitspreekt als doo. Waar dat vandaan komt hoor je straks natuurlijk. Zij is de schrijfster van diverse boeken en haar derde boek is nét uit: Super Social. Elja blogt, schrijft en geef social media trai…

Verpakkingen op grote hoogte met Ariane van ManciusLuister  

Vandaag spreek ik met Ariane van Mancius, oprichter van Now New Next. Ze is specialist in food en packaging trends. Ze ontwikkelt verpakkingen en branding voor de foodindustrie met speciale focus op de luchtvaart. De verpakking van je product is voor haar net zo belangrijk als de naam. Ze heeft het …

De parallelle werkelijkheid van Tadek SolarzLuister  

In deze Namarama Show: Tadek Solarz. Dat is nog eens een mooie naam. Hij noemt zichzelf ‘marketingman’ en loopt al heel wat jaartjes mee in de reclamewereld. Met zijn bureau CMG in Leeuwarden (niet de beste naam maar hij vond hem wel meteen herkenbaar) knoopt hij meerdere bedrijven aan elkaar di…

Door je plafond met Henk-Jan van EssenLuister  

Deze week met niemand minder dan Henk-Jan van Essen. Henk-Jan is een solozeiler die snel zeeziek is. Dus gaat hij solozeilen. Dat typeert Henk-Jan het beste. Tegen de stroom in en zijn eigen limieten overwinnen. Want ook al noemt hij zichzelf een verlegen jongen, hij is superzichtbaar op LinkedIn, w…

De kansen van nieuwe media met Erwin KleinjanLuister  

Vandaag spreek ik met oud-collega en creatief directeur, goede vriend Erwin Kleinjan van het gloednieuwe reclamebureau The Merge. Ik bewonder Erwin om zijn vlijmscherpe manier van denken. In deze aflevering hebben we het over de naam van zijn nieuwe bureau en het vorige: Pool Worldwide. Over hoe je…

Beïnvloeding van ons brein op wat we kopen met Tim Zuidgeest Luister  

Ik sprak met Tim Zuidgeest, de enthousiaste co-founder en consumentenpsycholoog van neuromarketing-bedrijf ST&T, die net hun naam hebben gewijzigd naar Unravel. Daar doen ze onderzoek voor grote namen als Albert Heijn, Mme Tussauds en Nutricia.  Veel reclame heeft een veel negatiever effect op sal…

Hoe irritaties successen worden met Geert-Jan HoogeslagLuister  

Geert-Jan is een echte serial entrepreneur.

Het imaginaire landschap van Andy MosmansLuister  

Merken en merknamen bestaan alleen maar in ons hoofd. Iets wat Andy Mosmans enorm fascineerd en hij door zijn hele carrière meenam.

De pilotLuister  

De eerste aflevering van de Namarama Show, mijn nieuwe podcast waarin ik in gesprek ga met - en op zoek ga naar - namen uit de wereld van marketing en reclame. Alles begint en eindigt met een naam. Of het nou gaat over je bedrijf, je diensten of je producten. Zonder naam heb je niets.  Ik vertel hi…