Podcast Zoeker

De RetailTrends Podcast

De RetailTrends Podcast

Zakelijk  |  54 afleveringen

Dé podcast waarin we bekende retailers aan de tand voelen en ingaan op de hoogtepunten, blunders en obstakels uit hun carrière. Kijk voor meer nieuws, spraakmakende interviews en onze events op www.RetailTrends.nl

#54 | Retaillessen met Mitch van Deursen, CEO van Shoeby | De RetailTrends PodcastLuister  

Mitch van Deursen (28) is ceo en samen met zijn zus Jill mede-eigenaar van fashionketen Shoeby. Hun ouders Mieke en John van Deursen openden in 1981 de eerste Shoeby-winkel in Den Bosch. Mitch vertelt uitgebreid en trots over hoe zijn ouders deze fashionketen vanuit het niets succesvol hebben opgebo…

#53 I Retaillessen met Theo Koomen, Managing Director Lucardi | De RetailTrends PodcastLuister  

Theo Koomen (59) is sinds 2010 managing director van juweliersketen Lucardi. Daarvoor was Koomen vijftien jaar lang verantwoordelijk voor de logistiek van deze discounter en disrupter in de juweliersbranche. Hij is met recht mister Lucardi. “Ik werk niet voor een baas, ik werk voor Lucardi”, zeg…

#52 I Retaillessen met Richard Turk, voormalig CEO FNG Nederland | De RetailTrends PodcastLuister  

Richard Turk (53) is voormalig managing director van FNG Nederland, het inmiddels failliete moederbedrijf van de fashionketens Miss Etam, Claudia Sträter, Expresso, Steps en Promiss. In 1991 start Turk als management trainee bij Peek & Cloppenburg. Hij vervolgt zijn carrière bij WE Fashion, Mexx e…

#51 I Retaillessen met Jan Peters, oprichter en eigenaar Score-Chasin’Groups | De RetailTrends PodcastLuister  

Jan Peters is oprichter en eigenaar van de Score-Chasin’Group. In 1981 opent Peters zijn eerste Score winkel in Apeldoorn. In 1985 volgt de tweede vestiging en daarna gaat de expansie van zijn jeansketen hard. In 1992 lanceert Peters het modemerk Chasin’. Dit merk voor jonge mannen is vanaf de l…

#50 I Retaillessen met Ben Cornelisse, CEO en mede-eigenaar Kamera Express | De RetailTrends PodcastLuister  

Ben Cornelisse (39) is mede-eigenaar en ceo van fotografieketen Kamera Express. In 2001 start Cornelisse als rechterhand van oprichter Peter Merceij. Samen bouwen ze Kamera Express fors uit totdat de keten in 2009 verkocht wordt aan investeerders. In 2001 stapt Cornelisse over naar MediaMarktSaturn …

#49 I Retaillessen met Jan Baan, COO en mede-eigenaar Omoda | De RetailTrends PodcastLuister  

Jan Baan (27) werkt nu vier jaar in het familiebedrijf Omoda. Hij begint als assistent van de ceo en wordt al snel operationeel directeur. Hij vertelt uitgebreid over de stormachtige ontwikkeling van deze schoenenretailer. Al in 2006 stapt Omoda in e-commerce en deze vroege stap levert hen een enorm…

#48 I Retaillessen met Jan van de Wouw, CEO United Retail | De RetailTrends PodcastLuister  

Jan van de Wouw (53) is nu vijf jaar ceo van United Retail, de organisatie achter de retailformules Electro World en De Witgoed Specialist met samen 300 vestigingen in ons land. In 1996 stapt Van de Wouw de retailwereld binnen als trainee bij Ahold. Na vervolgens diverse retailfuncties bij BP Nederl…

#47 | Retaillessen met Jeremiah Albinus, CEO fonQ | De RetailTrends PodcastLuister  

Jeremiah Albinus (37) is ceo van woonwebwinkel fonQ. Begonnen als stagiair klimt Albinus binnen 14 jaar op tot ceo. We praten over zijn passie voor retail, online marketing en e-commerce en de vele lessen die hij op die terreinen heeft geleerd. Albinus straalt enthousiasme uit als we het hebben over…

#46 | Retaillessen met Damien Poelhekke, Made.com | De RetailTrends PodcastLuister  

Damien Poelhekke (36) is voormalig managing director van de internationale interieurwinkel made.com. Na een veilige baan in de bancaire wereld stapt Poelhekke in 2012 over naar de voor hem toen nog onbekende startup Zalando. Vanuit Berlijn richt hij zich op de internationale expansie. Poelhekke leer…

#45 I Retaillessen met Juul Manders, CEO BALR | De RetailTrends PodcastLuister  

Juul Manders (47) is ceo en medeoprichter van het fashionbrand Balr. Manders begint zijn carrière in de mobiele telefonie. Na diverse managementfuncties lanceert hij in 2013 samen met zakenpartner Ralph de Geus en oud-profvoetballer Demy de Zeeuw het fashionmerk Balr en de Instagram community 433 o…

#44 I Retaillessen met Lizan van der Pol, mede-eigenaar Bagels & Beans | De RetailTrends PodcastLuister  

Lizan van der Pol (36) is sinds begin 2021 mede-eigenaar van Bagels & Beans. In 2008 start zij haar carrière bij deze lunchroomketen. Als franchisemanager leert zij de kneepjes van het vak. Ze groeit door via operations naar business development en is nu dus directielid en mede-eigenaar, samen met …

#43 | ‘Fans Love Brands-special’ met Alexandra Legro, CMO Hunkemöller | De RetailTrends PodcastLuister  

In deze Fans Love Brands-special gaat presentator Paul van Liempt in gesprek met Alexandra Legro, CMO van Hunkemöller. Hunkemöller schudde het beeld van die ‘leuke damesondergoedverkoper’ van zich af en ontwikkelde zich tot een merk waarop vrouwen massaal verliefd worden. Wat is het geheim? Di…

#42 I Retaillessen met Albert Scholte, CEO van Bever | De RetailTrends PodcastLuister  

Albert Scholte (43) is sinds september 2020 ceo van Bever. Deze outdoorketen heeft 40 eigen winkels in Nederland. Na zijn studie aan de TU Delft begint Scholte zijn carrière als consultant bij de Boston Consulting Group. Na enkele jaren maakt hij de overstap naar Nike. Al snel wordt Scholte verantw…

#41 I Retaillessen met Marcel Huizing, algemeen directeur Dirk van den Broek | De RetailTrends PodcastLuister  

Marcel Huizing (44) is sinds 2015 algemeen directeur van supermarktketen Dirk van den Broek. Deze A-merkdiscounter heeft 126 winkels, met een hoge concentratie in de Randstad. Huizing is bij Dirk begonnen als losser van vrachtwagens en in twintig jaar opgeklommen tot algemeen directeur. We spreken o…

#40 I Retaillessen met Henk Smit, eigenaar van Kees Smit Tuinmeubelen | De RetailTrends PodcastLuister  

Henk Smit (36) is eigenaar van Kees Smit Tuinmeubelen. Deze retailspecialist in de meubelbranche heeft momenteel mega-stores in Almelo en Amersfoort. Volgend jaar wordt de derde vestiging geopend in Venlo. In 2011 nam Henk Smit op 27-jarige leeftijd het bedrijf van zijn vader Kees over. We spreken u…

#39 I Retaillessen met Simone van Trojen - CEO LaDress | De RetailTrends PodcastLuister  

Simone van Trojen (51) lanceert in 2006 het vrouwenmodemerk LaDress. Als afgestudeerd fiscaal jurist begint ze haar carrière echter in de advocatuur. Al snel stapt Van Trojen over naar een commerciële functie bij Endemol. Vijftien jaar geleden ontwikkelt zij ‘het perfecte jurkje voor elke gelege…

#38 I Retaillessen met Maarten Steinkamp, CEO Jamin en MultiVlaai | De RetailTrends PodcastLuister  

Maarten Steinkamp (58) is mede-eigenaar en CEO van de retailformules Jamin en MultiVlaai. Steinkamp maakt carrière in de muziekindustrie. Hij zwaait in 2008 af als President Europe bij Sony BMG Music in New York. Na een mislukt horeca-avontuur in Canada wordt Steinkamp uiteindelijk mede-aandeelhoud…

#37 I Retaillessen met Bianca Verburg, general manager Beter Horen | De RetailTrends PodcastLuister  

Bianca Verburg (53) is general manager van audicienketen Beter Horen, onderdeel van het Italiaanse concern Amplifon. Verburg werkt 19 jaar bij Nike Europe en zwaait in 2001 af als general manager retail EMEA. Via The Body Shop en G-Star wordt Verburg in 2018 verantwoordelijk voor Beter Horen. Haar c…

#36 I Retaillessen met Tjeerd Jegen, CEO HEMA | De RetailTrends PodcastLuister  

Tjeerd Jegen (49) is nu zes jaar ceo van HEMA. In de loop van dit jaar zal Jegen worden opgevolgd door Saskia Egas Reparaz. Jegen begint zijn retailcarrière in 1995 als trainee bij Albert Heijn. Na diverse directiefuncties voor Ahold in Oost-Europa stapt Jegen na 11 jaar over naar de Metro Groep. H…

#35 | Retaillessen met Cora Kleinhout, formuledirecteur Gamma Nederland | De RetailTrends PodcastLuister  

Cora Kleinhout (48) is sinds twee jaar formuledirecteur Gamma Nederland. Kleinhout begint haar carrière vijfentwintig jaar geleden bij British American Tobacco en vervolgens Bacardi. Als marketing director is zij verantwoordelijk voor het marketingbeleid van het gehele drankenportfolio van Bacardi …

#34 | Retaillessen met Nikkie Plessen, CEO NP Fashion | De RetailTrends PodcastLuister  

In deze editie staan deretaillessenvanNikkiePlessencentraal.In 2011 lanceerde de voormalige actrice en presentatrice haar eerste eigen modelabel. Inmiddels heeft ze vijf verschillende merken, 25 brandstores en honderdduizenden fans opsocialmedia.PresentatorJort Kelder gaat met haar in gesp…

#33 | Retaillessen met Ronald Voogt, algemeen directeur van Beter Bed Benelux | De RetailTrends PodcastLuister  

Ronald Voogt (55) is algemeen directeur van Beter Bed Benelux. Hij is verantwoordelijk voor de formules Beter Bed (ruim 100 winkels in de Benelux) en Beddenreus (34 winkels in Nederland). Voogt heeft zijn hele carrière in de retail gewerkt. Na 25 jaar bij VendexKBB/Maxeda (De Bijenkorf, MS Mode en …

#32 | Retaillessen met Patrick Hurenkamp, oprichter Bloomon | De RetailTrends PodcastLuister  

Patrick Hurenkamp (36) is oprichter van online bloemenbezorger Bloomon. Dit jonge e-commerce bedrijf geldt als een van de disrupters in de bloemenbranche. Zijn ondernemerschap kenmerkt zich door groot denken enhandelen. Dit heeft hij geleerd bij Rocket Internet, de eigenaar van Zalando en Hello Fres…

#31 | Retaillessen met Michiel Witteveen, CEO van Mirage Retail Group | De RetailTrends PodcastLuister  

In deze editie staan de retaillessen van Michiel Witteveen centraal. Witteveen is eigenaar en CEO van de Mirage Retail Group, de holding achter onder meer Blokker, Intertoys, Big Bazar en BCC. Topjournalist Frénk van der Linden interviewt hem over zijn heilig geloof in fysieke retail en zijn planne…

#30 | Retaillessen met Ruud van Munster, directeur DA Drogist | De RetailTrends PodcastLuister  

Ruud van Munster (53) is directeur van drogisterijketen DA. DA heeft momenteel 320 vestigingen. Na het faillissement van DA holding eind 2015 is deze franchiseorganisatie eigendom geworden van Holland Farma, onderdeel van farmaceut Mosadex. Van Munster is in 2018 in de directie gekomen vanwege zijn …

#29 | Retaillessen van Wouter Kolk, CEO Ahold Delhaize Europa | De RetailTrends PodcastLuister  

In deze editie staan de retaillessen van Wouter Kolk centraal. Kolk is ceo van Ahold Delhaize Europa en Indonesië. Topjournalist Frénk van der Linden interviewt hem over hoe Ahold Delhaize zijn stevige marktpositie denkt te kunnen vasthouden en welke ontwikkelingen in foodland daarbij de grootste …

#28 | Retaillessen van Jochanan Bax, directeur van Bax Music | De RetailTrends PodcastLuister  

Jochanan Bax (36) is samen met zijn broer Nathanael (32) oprichter en eigenaar van Bax Music. Jochanan is als directeur eindverantwoordelijk. Met hem spreken we over de stormachtige groei van Bax Music, die alles te maken heeft met heel hard werken, een beetje geluk en Zeeuwse zuinigheid en nuchterh…

#27 | Retaillessen van Jan Willem Juffer, directeur van Euretco SportLuister  

Jan Willem Juffer (50) is al bijna tien jaar directeur van Euretco Sport, met de retailformules Intersport, Runnersworld en The Athlete’s Foot Benelux. Juffer vertelt onverbloemd over zijn vele retailavonturen bij C1000, Vomar, TUI, Tuincentrum Overvecht (destijds onderdeel van Blokker Holding), P…

#26 | Retaillessen met Casper Meijer, CEO van Welkoop Retail | De RetailTrends PodcastLuister  

Casper Meijer (56) is CEO van Welkoop Retail. Deze retailketen voor tuin en dier heeft 153 vestigingen in met name Noord- en Oost-Nederland. Meijer begon zijn carrière in 1987 bij Unilever. Na 13 jaar maakte Meijer de overstap naar retail en bekleedde diverse managementfuncties bij Ahold in Nederla…

#25 | Retaillessen met Peter van den Hurk, eigenaar Le Ballon en Invito | De RetailTrends PodcastLuister  

Peter van den Hurk (52) is eigenaar van Le Ballon en Invito, twee retailformules die zich met schoenen, kleding en accessoires richten op vrouwen. Le Ballon is volgens Van den Hurk een van de laatste multibrand boutiekketens in fashion. Deze trotse Brabander is een door de wol geverfde fashionretail…

#24 | Retaillessen met Geert-Jan Smits, CEO van Flinders Design | De RetailTrends PodcastLuister  

Geert-Jan Smits (49) is oprichter en CEO van Flinders Design. Flinders Design is 10 jaar jong en geldt als een van de disrupters in de home & living sector. Flinders levert design meubelen vanuit voorraad. We spreken uitgebreid overhoe hij zijn bedrijf met vallen en opstaan heeft opgebouwd. En over …

#23 | Retaillessen met Mark de Lange, CEO Ace & Tate | De RetailTrends PodcastLuister  

Mark de Lange (38) is oprichter en CEO van Ace & Tate. Dit jonge Amsterdamse brillenmerk heeft in slechts zeven jaar tijd zeventig vestigingen in 10 Europese landen geopend. Ace & Tate wordt gezien als eenvan de disrupters binnen de Europese optiekmarkt. Begonnen als online aanbieder van brillen op …

#22 | Retaillessen met Debbie Klein, CEO Kwantum en Leen Bakker | De RetailTrends PodcastLuister  

Debbie Klein (46) is CEO van de retailketens Kwantum en Leen Bakker. We spreken met haar over de vele inspirerende lessen die ze geleerd heeft in haar carrière. Bij Nike en Adidas leerde ze alles over merkdenken en de kracht van marketing. Na acht jaar in de sportmerkenwereld stapte Klein in 2004 o…

#21 | Lessen van changemaker Jan Terlouw | De RetailTrends PodcastLuister  

In deze speciale editie komt oud-politicus en schrijver Jan Terlouw (88) aan het woord. Hij was onlangs onze gastspreker op Changemakers in Retail, het jaarcongres over sustainability. Terlouw spreekt zijn grote zorgen uit over de structurele opwarming van de aarde en de desastreuze gevolgen daarvan…

#20 | Retaillessen met Erik Does, Directeur Ekoplaza, Marqt en Udea | De RetailTrends PodcastLuister  

Erik Does (51) is directeur/eigenaar van de biologische supermarktketens Ekoplaza en Marqt en van groothandel Udea. Ekoplaza is marktleider met 90 vestigingen. Marqt heeft momenteel 12 vestigingen. Does gaat uitgebreid in op de overnames van 25 Natuurwinkels in 2018 en van het randstedelijke Marqt e…

#19 | Retaillessen met Philip Hillege, oprichter Skins Cosmetics | De RetailTrends PodcastLuister  

Philip Hillege (49) is oprichter en eigenaar van Skins Cosmetics. Deze exclusieve cosmeticaketen heeft twaalf vestigingen in Nederland, één in België en drie in Zuid-Afrika. Skins heeft in twintig jaar tijd een trouwe fanschare opgebouwd. Met Hillege spreken we uitgebreid over zijn niche-formule,…

#18 | Retaillessen met René Repko, General Manager State of Art | De RetailTrends PodcastLuister  

René Repko (60) is momenteel general manager a.i. van mannenmodemerk State of Art, met 40 eigen winkels in de Benelux en ruim 800 externe verkooppunten. Deze allround retailer heeft zijn sporen ruimschoots verdiend bij toonaangevende ketens als Albert Heijn, HEMA, Sligro, Rituals en Action. Luister…

#17 | Retaillessen met Remko Berkel, Specsavers Country Director Nederland | De RetailTrends PodcastLuister  

Remko Berkel (42) is Country Director van Specsavers Nederland. Deze Engelse opticien- en audicienketen heeft inmiddels 143 winkels in ons land. Berkel maakt een bliksemcarrière en is al bijna vijf jaar verantwoordelijk voor Specsavers Nederland. Hij vertelt over zijn start als accountant bij PWC, …

#16 | Retaillessen met Dik Pijl, Algemeen Directeur van Expert | De RetailTrends PodcastLuister  

Dik Pijl (60), algemeen directeur van Expert Nederland, is een door de wol geverfde retailer in de turbulente wereld van tv’s, wasmachines, laptops en andere elektronica. Pijl begon zijn retailcarrière als commercieel directeur bij BCC midden jaren negentig. Na deze retailer met eigen filialen we…

#15 | Retaillessen met Peter van Kampen, CEO America Today en MS Mode | De RetailTrends PodcastLuister  

Peter van Kampen (57), CEO van America Today en MS Mode, heeft een lange carrière in retail & brands. Van de Bijenkorf tot Miss Etam en van O’Neill tot G-Star. We spreken over de vele retaillessen die hij bij deze uiteenlopende retailers en merken heeft geleerd. Sinds zeven jaar is Van Kampen ceo…

#14 | Retaillessen met Ed van de Weerd, CEO A.S. Watson Benelux | De RetailTrends PodcastLuister  

Ed van de Weerd (51) is sinds een jaar CEO van A.S. Watson Benelux, het moederbedrijf achter onder meer de drogisterijketens Kruidvat en Trekpleister met zo’n 1.500 winkels. In Nederland is Kruidvat met bijna duizend filialen de retailer met verreweg de meeste winkels. Van de Weerd komt uit een mi…

#13 | Retaillessen met Niek Gloudemans, algemeen directeur terStal | De RetailTrends PodcastLuister  

Niek Gloudemans (60) is nu twintig jaar eigenaar van terStal Familiemode. In deze podcast vertelt hij over zijn retaillessen. Gloudemans begon zijn retailcarrière bij V&D waar hij ook de hogere kaderopleiding volgde en verantwoordelijk werd voor de fashionafdelingen van een aantal warenhuizen. Van …

#12 | Retaillessen met serieondernemer Roland Kahn | De RetailTrends PodcastLuister  

Roland Kahn (68) is vijftig jaar werkzaam in de retail. In 1970 begonnen bij de Bijenkorf, sinds 1976 fashionretailer met vele hoogte- en dieptepunten. Kahn spreekt zeer openhartig over de stormachtige internationale ontwikkeling van CoolCat, de vele overnames van America Today tot MS Mode en van Am…

#11 | Retaillessen met Herman Bramer, CEO BCC | De RetailTrends PodcastLuister  

Herman Bramer is nu vier jaar CEO van elektronicaketen BCC. Bramer heeft een lange carrière in retail. Hij stapte over van het grote beursgenoteerde KPN naar de kleine, maar snel expanderende culinaire cadeauformule Oil & Vinegar. Wat ging er in die beginjaren van Oil & Vinegar zo goed en waar ging…

#10 | Retaillessen met Henk Teunissen, oprichter en eigenaar van Rivièra Maison | De RetailTrends PodcastLuister  

Henk Teunissen (63), oprichter en eigenaar van woon- en lifystylemerk Rivièra Maison, neemt ons mee in zijn retaillessen. We spreken over hoe hij de bloemenzaak van zijn ouders overnam en stap voor stap transformeerde tot een internationaal merk met 21 winkels en ruim 26 verkooppunten wereldwijd. E…

#09 | Retaillessen met Evert de Goede, Algemeen Directeur Hornbach | De RetailTrends PodcastLuister  

Evert de Goede, sinds 2008 algemeen directeur van bouwmarktketen Hornbach in Nederland, is de bescheidenheid zelve. En dat terwijl hij vorig jaar is uitgeroepen tot Retail Executive of the Year en zijn formule vrijwel jaarlijks de prijs van Beste Bouwmarkt van Nederland in de wacht sleept. We spreke…

#08| Retaillessen met Gert van Doorn, Algemeen Directeur Primera | De RetailTrends PodcastLuister  

Gert van Doorn (41), algemeen directeur van de winkelketen Primera, gaat in deze podcast in op de transformatie van tabakswinkel naar gemakswinkel. Met 524 winkels is Primera de grootste franchiseorganisatie van ons land. Welke retaillessen heeft hij in zijn twintigjarige carrière van stagiair tot …

#07 | Retaillessen met Krein Bons, CEO VanHaren | De RetailTrends PodcastLuister  

De retaillessen van Krein Bons, al 23 jaar CEO van schoenenketen vanHaren, staan in deze podcast centraal. Daarmee is Bons een van de langst zittende ceo’s in retailland. We spreken met Bons over zijn leermeesters dr. Deichmann en Jaap Blokker en de retaillessen die hij van hen leerde. We staan st…

#06 | Retaillessen met Audrey van Ham, CEO Christine le Duc | De RetailTrends PodcastLuister  

In deze podcast spreken we met Audrey van Ham, CEO van Christine le Duc. Deze erotiekketen heeft sinds haar aantreden in 2018 op vele vlakken een (vrouwvriendelijke) metamorfose ondergaan. Hierdoor sluiten de winkels en de webshop beter op de belevingswereld van haar klanten aan. We spreken over haa…

#05 | Retaillessen met Wouter Staal, Yoghurt Barn | De RetailTrends PodcastLuister  

Dit keer gaan we in gesprek met Wouter Staal, oprichter en CEO van Yoghurt Barn.In 2014 was Yoghurt Barn een van de tien RetailTrends RetailRookies of the Year, daarna werden vele andere vakprijzen binnengesleept. We spreken over de stap naar het ondernemerschap en de retaillessen waarmee hij gecon…

#04 | Retaillessen met John van der Ent, CEO Spar Holding | De RetailTrends PodcastLuister  

Dit keer gaan we in gesprek met John van der Ent, CEO van Spar Holding. John is retailer in hart en nieren. Zijn carrière begint bij V&D en vervolgens Macro Maleisië. Als Etos directeur kwam hij midden in de Ahold crisis terecht. Daarna volgden onder zijn leiding de ontmanteling van de Postkantore…

#03 | Retaillessen met Only for Men | De RetailTrends PodcastLuister  

In deze podcast spreken we met de eigenaren van mannenmodeketen Only for Men: vader Piet en zoon Arthur Feenstra. Zij werken al ruim 18 jaar samen aan de bouw van dit spraakmakende familiebedrijf. We hebben het over de kracht van hun samenwerking, de onderlinge botsingen en over de retaillessen die …

#02 | ‘Corona-special’ met Gideon Tienkamp, managing director Flying Tiger | De RetailTrends PodcastLuister  

Ten tijde van het coronavirus een speciale aflevering waarin we met Gideon Tienkamp, managing director Nederland bij Flying Tiger, in gesprek gaan over onder meer de impact van het virus op de winkelketen, overleven zonder webshop en over de winkels die inmiddels weer open zijn. Daarnaast een aantal…

#01 | Retaillessen met Hans Geels, van Dille & Kamille | De RetailTrends PodcastLuister  

Daar is die dan: de allereerste podcast-aflevering van RetailTrends. Dille & Kamille-ceo Hans Geels bijt het spits af en vertelt over het denken vanuit een merk, de essentie van retailen en waarom het volgens hem topsport is. Kijk voor meer retailnieuws, spraakmakende interviews en onze events op w…