Podcast Zoeker

De toekomst van de media

De toekomst van de media

Technologie  |  33 afleveringen

Jaap van Zessen en Thomas Boeschoten (chef digitaal en digitaal strateeg bij AD.nl) onderzoeken hoe de media eruit ziet in een veranderend medialandschap.


S2E16: Jaap en Thomas gaan winterslaap inLuister  

Doordat de podcast tijdelijk niet vanaf locatie kan worden opgenomen en Jaap en Thomas gaan verhuizen, gaat de podcast de winterslaap in. Abonneer je nu, dan weet je als eerste weer wanneer we gaan starten volgend jaar Support the show: https://krant.nl See omnystudio.com/listener for privacy info…

S2E15: Andreas Jonkers (De Correspondent) over hoe je boeken onder de aandacht brengtLuister  

De Correspondent publiceert 4 boeken per jaar en het is de taak van Andreas Jonkers impact te maken met deze boeken. In deze podcast vertelt hij onder andere hoe hij het boek 'De meeste mensen deugen' van Rutger Bregman promootte en staat hij stil bij het boek dat hij zelf onlangs uitbracht 'En toen…

S2E14: Coen van de Ven onderzocht hoe (corona) complottheorieen zich op social media verspreidenLuister  

Coen van de Ven is journalist bij de Groene Amsterdammer en onderzocht hoe complottheorieen zich verspreiden online. Waar dit vroeger vooral via Twitter gebeurde, ziet hij sinds corona dat dit ook vaak via Instagram plaatsvindt en dan met name onder vrouwen. In de podcast legt hij uit hoe hij samen…

S2E13: Bouke van der Veer over de toekomst van video's en nieuwsmediaLuister  

Bouke van der Veer is als chef Video verantwoordelijk voor alle video's van het AD en de regionale titels. In de podcast legt hij uit wat een goede video is, waarom er zoveel nieuwsvideo's zijn en werpt een blik op de toekomst. Support the show: https://krant.nl See omnystudio.com/listener for pri…

S2E12: Jolien van de Griendt over hoe de journalistiek radicaal gaat veranderenLuister  

Jolien van de Griendt is ondernemer en oprichter van journalistieke start-ups als NewsChain en Spot on Stories. In deze podcast vertelt ze aan Thomas Boeschoten en Jaap van Zessen waarom ze deze is gestart, over voice en hoe de manier waarop we nieuws tot ons nemen in de toekomst radicaal gaat vera…

S2E11: Hoe vertaal je een radiozender naar online? Met Jacob de Vries van NPO Radio 1Luister  

Hoe vertaal je een radiostation dat 24/7 uitzendt naar online? Dat is de taak van Jacob de Vries. In de podcast legt hij aan Jaap van Zessen en Thomas Boeschoten (AD.nl) uit hoe hij te werk gaat, waarom er zoveel fragmenten online verschijnen en waarom niet ieder programma automatisch een goede podc…

S2E10: De redactievloer van het ANP: Een kijkje achter de schermen met hoofdredacteur Freek StapsLuister  

In deze aflevering gaan Jaap van Zessen en Thomas Boeschoten in gesprek met Freek Staps, de hoofdredacteur van ANP. Staps spreekt zich uit over de rol van het persbureau binnen het journalistieke landschap in Nederland en vertelt over diversiteit in de journalistiek. En op basis van welke maatstaven…

S2E9: Zorgcowboys en ontmaskeringen. Jerry Vermanen over de rol van data in journalistiekLuister  

Deze week is Jerry Vermanen te gast. Hij is als datajournalist werkzaam bij Pointer (KRO-NCRV) en won afgelopen juni met zijn team de publieksprijs van De Tegel voor het dossier Zorgcowboys. Wat was zijn rol tijdens dit onderzoek? Hoe gaat hij te werk? En wat is de meerwaarde van datajournalistiek? …

S2E8: Tips om je LinkedIn profiel te verbeteren van Marjolein BongersLuister  

Marjolein Bongers schreef het boek LinkedIn Power over de mogelijkheden op LinkedIn. In de podcast geeft ze tips om je profiel te optimaliseren, wat je kunt doen als je in coronatijd op wilt vallen via het netwerk en gaat het over haar dochter die tijdens de coronaperiode webinars gaf over mediawi…

S2E7: Twitterfenomeen Daan Jongen over de kunst van het inhaken, gifjes en zijn werkLuister  

Daan Jongen is te gast, hij is creative bij DPG Media en helpt bij het maken van content van en voor bedrijven. Maar Daan is vooral bekend vanwege Twitter. Wat doet een jonge gast op Twitter en hoe maakt hij van die leuke gifjes? Heeft hij een agenda thuis met alle leuke tv-programma's? En hoe heeft…

S2E6: Doortje Smithuijsen schreef een boek over influencers en onze digitale generatieLuister  

Doortje Smithuijsen is filosoof en journalist en schreef het boek 'Gouden Bergen' over influencermarketing. Ze volgde een jaar lang influencers en mensen uit deze wereld en beschreef dit in haar boek. Ook maakte ze eerder 'Mijn dochter de vlogger' en maakt ze de 'Monica Geuze'-fanpodcast, vanwege ha…

S2E5: Hoe monitor je social media tijdens demonstratie op de Dam of bij Project X in Haren?Luister  

Deze week praten Jaap van Zessen en Thomas Boeschoten over een artikel dat online en in de krant verscheen: 'Online was allang duidelijk: dit protest  op de dam wordt groot'. Waarom was te zien dat het druk werd?  Thomas zat in de onderzoekscommissie van Project X in Haren en Jaap maakte jarenlang…

S2E4: Hoe werkt TikTok? Fabian Bern over het algoritme, influencers en ChinaLuister  

Een podcast die volledig in het teken staat van TikTok. Jaap van Zessen en Thomas Boeschoten (verantwoordelijk voor digitale strategie bij het AD) praten met de in China woonachtige Fabian Bern helpt Nederlandse influencers op het kanaal en vertelt wat TikTok is, waarom het populair is, over het Chi…

S2E3: De stand van zaken van Esports in Nederland met Ward GeeneLuister  

Jaap van Zessen en Thomas Boeschoten gaan in gesprek met Ward Geene van Esportsclub.nl over het fenomeen Esports. Wat is Esports eigenlijk, hoeveel mensen verdienen er hun geld mee, waarom spelen gamers vooral op Twitch, hoe goed zijn we in Nederland en wat als je kind later e-sporter wil worden? S…

S2E2: Media in coronatijd: een rondje langs de velden bij DPG MediaLuister  

Hoe veranderen media in tijden van corona? Deze week duiken Jaap van Zessen en Thomas Boeschoten op die vraag, en dat doen ze niet alleen. Ze bellen met Hans Nijenhuis, Lucas van Houtert, Erik van Gruijthuijsen, Nienke Bakker en Willem-Albert Bol. En ze duiken in data: hoeveel schrijven we eigenlijk…

S2E1: Tips om een goede podcast te maken van Iwan ReuvekampLuister  

Jaap van Zessen en Thomas Boeschoten (chef digitaal en digitaal strateeg bij AD.nl) onderzoeken hoe de media eruit ziet in een veranderend medialandschap. Moeten ze na een lange winterslaap nog door met de podcast en wat moet er veranderen? In ieder geval de naam! In de eerste aflevering van het nie…

S1E17: #17 Roland Sars (Media Distillery) over beeld-, logo- en gezichtsherkenningLuister  

Jaap van Zessen (chef Digitaal) en Niels Klaassen (verslaggever AD en regionale titels) gaan in gesprek met Roland Sars. Sars is CEO bij Media Distillery. Sars is directeur van Media Distillery, een Nederlands bedrijf dat dagelijks alle radio en televisie-uitzendingen analyseert voor politici en be…

S1E16: #16 Rick Pastoor over grip krijgen op je werkLuister  

Te gast in deze aflevering is Rick Pastoor. Best-seller auteur van het boek Grip. Hierin geeft hij tips hoe je slim en efficient kunt werken. Meer info over Rick: www.rickpastoor.nl Support the show: https://krant.nl See omnystudio.com/listener for privacy information.

S1E15: #15 Voetbal International hoofdredacteur Pieter Zwart (26) over overname en toekomstplannenLuister  

Jaap van Zessen en Thomas Boeschoten (digitale strategie AD) praten met VI-hoofdredacteur Pieter Zwart. Was hij zonder social media hoofdredacteur bij VI  geweest? Gaan VI en Voetbalprimeur samenwerken? Wat doet Pieter over 10 jaar?   Support the show. Support the show: https://krant.nl See om…

S1E14: #14 Hoe maakt Roel Maalderink zijn YouTube kanaal Voxpop tot een succes?Luister  

In deze podcast bespreken we de actualiteit, de winnaars van The Best Social Media Awards zijn bekendgemaakt, Niels Klaassen was in Menlo Park bij Facebook te gast en we bespreken met Roel Maalderink hoe hij zijn YouTube-kanaal Voxpop heeft opgebouwd. Hoe verdient hij zijn geld en hoe maak je een su…

S1E13: Episode #13 met Domien Verschuuren over zijn liefde voor podcastsLuister  

Manmanman de podcast is het favoriete hobbyproject van Domien Verschuuren van de afgelopen vijf jaar, zo zegt hij in De Social Podcast. Samen met zijn vrienden Bas en Chris praat hij iedere twee weken over mannelijkheid in de podcast en daarmee staan ze standaard in de Nederlandse top tien van best…

Episode #12 over #viral gaan met Marloes de Vries en Mark SturkenboomLuister  

Jaap van Zessen in gesprek met digitaal strateeg Thomas Boeschoten (AD), kunstenaar Mark Sturkenboom en illustrator Marloes de Vries over viral gaan. Support the show. Support the show: https://krant.nl See omnystudio.com/listener for privacy information.

Episode #11 over #stormpoolen en sociale media bij de Nederlandse Spoorwegen met Gerjan Vasse (NS)Luister  

Jaap van Zessen was vandaag met de trein én op tijd voor zijn gesprek met Gerjan Vasse, die bij de NS verantwoordelijk is voor de digitale reputatie. Welke afwegingen maakt de NS bij de online gesprekken met mensen die hun hulp nodig hebben? En hoeveel berichten komen er eigenlijk op zo'n organisat…

Episode #10 met hoogleraar Social Media Peter Kerkhof (Vrije Universiteit)Luister  

Jaap van Zessen in gesprek met hoogleraar Social Media Peter Kerkhof (Vrije Universiteit) en Thomas Boeschoten (AD en oprichter Utrecht Data School) over de rol van onderzoek naar social media. Komt Cambridge Analytica ook in Nederland voor? Wat doet een hoogleraar Social Media eigenlijk en welk ond…

Episode #09 over Dotan, wachtwoorden en webcams met Daniël Verlaan (RTL) en Thomas BoeschotenLuister  

Jaap van Zessen in gesprek met digitaal strateeg Thomas Boeschoten (AD) tech-journalist Daniël Verlaan van RTL Nieuws. Deze maand bracht Boeschoten een lek van wachtwoorden naar buiten en Verlaan maakt de site 'Laat je niet hack maken!' De mannen praten ook over Dotan, trollenlegers, webcams en Tem…

Episode #08 over YouTube en Veed Awards met Omar KbiriLuister  

Zaterdag 24 maart worden de belangrijkste YouTube awards van Nederland uitgereikt. Op de Veed Awards worden meer stemmen uitgebracht dan op de Televizierring. Hoe komt het dat het grote publiek de YouTubers niet kent, hoe wordt je een YouTuber en hoeveel verdienen er genoeg geld mee? Dat bespreekt …

Episode #07 Social media en de Olympische SpelenLuister  

Hoe presteren de Nederlandse deelnemers van de Olympische Spelen op social media? Chef digitaal van AD.nl Jaap van Zessen bespreekt het met Gijsbregt Brouwer in de nieuwste De Social Podcast. Brouwer trainde de sporters tijdens de Spelen van 2012 en 2014 en vertelt over zijn ervaringen met onder and…

Episode #06 Impact Facebook wijzigingen met HLN.beLuister  

Welke impact hebben de aangekondigde Facebook wijzigingen op nieuwsmerken? Social media manager Karl de Rycke van HLN.be en chef digitaal van AD.nl Jaap van Zessen bespreken het in de nieuwste De Social Podcast.geproduceerd door Klap van de Molen podcast Support the show. Support the show: https:/…

Episode #05 Social media jaaroverzicht 2017 met Lammert de BruinLuister  

Lammert de Bruin heeft een dagelijkse social mediarubriek op radio en tv bij AVROTROS EenVandaag. In dit gesprek blikt hij samen met host Jaap van Zessen terug op het afgelopen social media jaar. Van Patricia Paaij tot Co de Roodt, alle virals van het afgelopen jaar komen voorbij.Geproduceerd door K…

Episode #04 Columniste Nynke de Jong over social mediaLuister  

Nynke de Jong was fanatiek blogger en schrijft nu columns in (oa) het AD. In dit gesprek praat host Jaap van Zessen over de weg die ze heeft afgelegd, lessen die ze leerde onderweg, moederblogs, podcasten en wat je moet doen als je nu een plek in de online wereld wilt veroveren.Geproduceerd door Kla…

Episode #03 Social media bij de PolitieLuister  

In de 3e aflevering van De Social Podcast van AD.nl en de regionale titels gaat Jaap van Zessen in gesprek met directeur Nieuwe Media en digitale dienstverlening van de Politie: Ron de Milde. Hoe organiseer je social media in zo'n grote organisatie? Hoe train je iedereen en stimuleert de Politie soc…

Episode #02 Social media bij GroenLinksLuister  

In de 2e aflevering van De Social Podcast van AD.nl en de regionale titels gaat Jaap van Zessen in gesprek met digitaal strateeg Sybren Kooistra van GroenLinks. Hoe heeft hij 'de Facebookverkiezingen' ervaren? Hoe kom je in zijn positie terecht? Is het vragen om likes de voorloper van fake news in N…

Episode #01 Social media bij PSVLuister  

Een gesprek met Guus Pennings, manager Marketing en Media van PSV. Hoe zet de club social media in, traint het de spelers, gaat het om met virale filmpjes en welk platform is het meest belangrijk? Presentatie: Jaap van Zessen. Geproduceerd door Klap van de Molen podcast. Support the show. Support …