Podcast Zoeker

Digitaal Vermogen

Digitaal Vermogen

Zakelijk  |  81 afleveringen

Welkom bij de Digitaal Vermogen podcast. Wekelijks de berichten van het blog Digitaal Vermogen van Denis Doeland één voor één' verteld door Dave Albers. Elke twee weken een nieuwe episode. Eerdere episodes in deze podcast zijn tot en met 18 maart 2019 alle losse hoofdstukken (en tussen 19 maart en 19 april 2019) alle vijf de delen van mijn boek Digitaal Vermogen.

Digitale versnelling in coronatijdLuister  

Leuk dat je weer luistert naar episode 36van de podcast Digitaal Vermogen. De podcast naar aanleiding van deartikelen en boeken van Denis Doeland. Voor de uitbraak van het coronavirus maakten we al deel uit van de relatie-economie. De anderhalvemetersamenleving versnelt de transformatie. Deverwac…

Hoe blijven B2B-events relevant tijdens en na de coronacrisis?Luister  

Episode 35van de podcast Digitaal Vermogen. De podcast naar aanleiding van deartikelen en boeken van Denis Doeland.Het coronavirus heeft een gigantische impact op de maatschappij. Een groot deel vanNederland werkt thuis,festivals worden afgelast en artiesten en organisatoren dreigen mogelijk fa…

Hoe kunnen artiesten en festivals de coronacrisis trotserenLuister  

Het coronavirus heeft een gigantische impact op de maatschappij. Bijna heel Nederland werkt thuis, het aantal besmettingen stijgt nog steeds, festivals worden afgelast en artiesten en organisatoren dreigen mogelijk failliet te gaan. Veel artiesten en festivals vragen zich af of het op dit moment loo…

Special: Een doorkijk tot 2050 voor de festivalindustrieLuister  

Deze episode van Digitaal Vermogen een special met Yuri van Geest naar aanleiding van de sessie 'Een doorkijk tot 2050'. 10 maart 2020 vlak voor dat alle maatregelen die genomen zijn betreffende het coronavirus namen we een voorschot tijdens een speciale sessie in het Soho HouseAmsterdam met versch…

Hoe Chickslovefood 50 procent groei realiseerdeLuister  

Chickslovefood is precies dat: een platform voor recepten, gemaakt door twee jonge vrouwen die van eten houden. Ze zijn niet alleen de food-influencers met de minste nepvolgers, maar ook met de meest echte volgers. Oprichtsters van Chickslovefood Nina de Bruijn en Elise Gruppen spraken, bijna zeven …

Digitale voortgang in sport en voetbal (deel 2)Luister  

Deze keerepisode 31. De podcast van de artikelen van het blog en de inhouduitde boekenvan Denis Doeland. In deze aflevering het tweede deelover de voortgang van de digitalisering in sport en met name voetbal. Links naar de artikelen: https://denisdoeland.com/2020/01/27/achtergrond-zo-werd-fc-…

Digitale voortgang in sport en voetbalLuister  

Leuk dat je luistert naar de podcast Digitaal Vermogen.Deze keerepisode 30. De podcast van de artikelen van het blog en de inhouduitde boekenvan Denis Doeland. In deze aflevering een aantal artikelen die ik schreef tussen 2014 en 2018over sport envoetbal die vandaag de dag nog steeds relevant…

2020 | De trends, tips en visie voor de entertainmentindustrieLuister  

Een nieuw jaar2020! De allerbeste wensen en veel gezondheid. We trappen dit jaaraf met nieuwe episodes.Deze keerepisode 29van Digitaal Vermogen. De podcast van de artikelen van het blog en de inhouduitde boekenvan Denis Doeland. In deze aflevering: een special over visie, trends en tips voor…

2020 | Influencer marketing special Luister  

Deze keerepisode 28van Digitaal Vermogen. De podcast van de artikelen van het blog en de inhouduitde boekenvan Denis Doeland. In deze aflevering: een special over influencer marketing. De do's en don'ts, over nepvolgers en hoe kijken de grote merken naar influencers en meer ... Links naar de be…

Spotify en Facebook betalen voor digitaal vermogenLuister  

Deze keerepisode 27van Digitaal Vermogen. De podcast van de artikelen van het blog en de inhouduitde boekenvan Denis Doeland. In deze aflevering: Spotify zet in op digitaal vermogen, Facebook betaalt voor digitaal vermogen en marketing verandert en dit moet je weten. Links naar de berichten: …

Waarschuwing door Datadictatuur en weinig oog voor waarde influencersLuister  

Deze keerepisode 26van Digitaal Vermogen. De podcast van de artikelen van het blog en de inhouduitde boekenvan Denis Doeland. In deze aflevering:Voor wie waarschuwt de Datadictatuur ons? Er is weinig oog voor de digitale waarde van influencers. Links naar de berichten: https://denisdoeland.c…

Wordt digitaal vermogen Rumag gekocht?Luister  

Deze keerepisode 25 van Digitaal Vermogen. De podcast van de artikelen van het blog en de inhouduitde boekenvan Denis Doeland. In deze aflevering: Zo worden influencers weer vertrouwd, vier digitalekansen voor musea en koopt John de Mol met Talpa het digitaal vermogen van Rumag? Links naar de b…

Overleving op festivalmarkt en merken en 1,5 miljoen Fifa-spelersLuister  

Deze week weer een nieuwe episode van Digitaal Vermogen. De podcast van de artikelen van het blog van Denis Doeland. Met deze keer: Drie tips om te overleven in de festivalmarkt, drie must sees op Netflix over data en welk merk wintde 1,5 miljoen Fifa-spelers. Links naar de berichten: https://den…

Van roepende in de woestijn tot aanjager van het eindspelLuister  

Vorige week wasdeAmsterdam Dance Event 2019 oftewel de ADE. Amsterdam wasweer even de hoofdstad van de wereldwijde dance-industrie zijn. Hierbij deel 2 van deADE Special. Hoe dance in 10 jaar tijd veranderde, een interview met Michael Guntenaar over het platform van ID&Ten Q-dance en waarom Dan…

Dance zal ingrijpend veranderenLuister  

Deze week is deAmsterdam Dance Event 2019 oftewel de ADE. Amsterdam isweer even de hoofdstad van de wereldwijde dance-industrie zijn.Daarom deze keereen ADE Special.Een interview met Yuri van Geest. Waarom Dance ingrijpend zal veranderen en welke veranderingen zullen de toekomst van Dance vormg…

Mariott, Thomas Cook en digitale kennisLuister  

Terug na een welverdiende vakantie.Deze week weer een nieuwe episode van Digitaal Vermogen. De berichten van het blog van Denis Doeland. Met deze week: Overname Mariott geeft waarde aan data, ligt informatie Thomas Cook straks weer op straat en digitale kennis nog steeds een uitdaging. Links naar d…

Prediction by the numbers, hiphop en fans trends en vragenLuister  

Deze week weer een nieuwe episode (20) van Digitaal Vermogen. ‘Prediction By The Numbers’ bewijst kansen algoritmes, hoehet internet hiphop de grootste muziekstroming maakte en fans, trends en vragen. Links naar de berichten: https://denisdoeland.com/2019/09/13/achtergrond-prediction-by-the-n…

Bandsintown en de verandering in de dance-industrieLuister  

Deze week weer een nieuwe episode (19) van Digitaal Vermogen. Zo helpt Bandsintown dj's nieuwe fans te bereiken, digitale stappen in de dance-industrie en van dealmaker naar strateeg, de verandering van de rol van de artiestenmanager. Links naar de berichten: https://denisdoeland.com/2019/09/02/ac…

Steve Aoki, eSporters, KPI's en het digitaal vermogen Luister  

Deze week weer een nieuwe episode (18) van Digitaal Vermogen. De berichten van het blog van Denis Doeland. Met deze week: Wat dj's van Steve Aoki kunnen leren, waarom e-Sporters ook aan digitaal vermogen moeten werken en 3 manieren hoe KPI's bijdragen aan jouw business. Links naar de berichten: ht…

Neymar, Real Madrid, FC Barcelona en het digitaal vermogenLuister  

Deze week weer een nieuwe episode (17) van Digitaal Vermogen. De berichten van het blog van Denis Doeland. Met deze week:Betaalt Real Madrid ook voor digitaal vermogen Neymar? 3 tips om strategisch te plannen als een pro en5 tips om meer uit big data te halen. Links naar de berichten: https://de…

Big tech, banken van de muziekindustrie en levenslijn dance-industrieLuister  

Deze week (32) weer een nieuwe episode van Digitaal Vermogen. De berichten van het blog van Denis Doeland. Met deze week: Zo vergroten Google, Facebook, Amazon en Microsoft hun digitaal vermogen, verdwijnen de banken van muziekindustrie en de levenslijn van de dance-industrie. Links naar de berichte…

The Great Hack en Charlotte van 't WoutLuister  

Deze week (31) weer een nieuwe episode van Digitaal Vermogen. De berichten van het blog van Denis Doeland. Met deze week:The Great Hack toont kracht Facebook advertentie-ecosysteem enzo vergroot Charlotte van 't Wout haar digitaal vermogen. Links naar de berichten: https://denisdoeland.com/2019/…

Formule 1 team McLaren, Voetbal International en ThunderdomeLuister  

Deze week (30) weer een nieuwe episode van Digitaal Vermogen. De berichten van het blog van Denis Doeland. Met deze week: Zo vergroot Formule 1 team McLaren hun digitaal vermogen, wat betekent de overname voor de toekomst van Voetbal International en Thunderdome de basis van verandering en kansen. L…

Kryptoniet, een koe en het algoritme van de BelastingdienstLuister  

Deze week (29) weer een nieuwe episode van Digitaal Vermogen. De berichten van het blog van Denis Doeland. Met deze week: Nepvlogers zijn het Kryptoniet van de relatie-economie,de koe en haar dance festivals enalgoritme Belastingdienst bewijst lerend karakter Links naar de berichten: https://den…

3 contentlessen, concurrentie verslaan met data en stoppen met social media?Luister  

Deze week (28) weer een nieuwe episode van Digitaal Vermogen. De berichten van het blog van Denis Doeland. Met deze week: Drie contentlessen van het Nederlandse hiphoplabel Top Noch, hoe je met data de concurrentie verslaat enhoe overleef je als dj? Kun je stoppen met social media? Links naar de be…

Innovatie, urine, Starbucks en fakende vrouwelijke influencersLuister  

Deze week (27) weer een nieuwe episode van Digitaal Vermogen. De berichten van het blog van Denis Doeland. Met deze week:Innovatie is meer dan urine omtoveren, elke CEO zou Starbucks baas Howard Schultz moeten kopiëren en onderzoek toont aanvooral jonge en vrouwelijke influencers faken volgers. L…

Chatbots, de nieuwe eenvoud en digital transformersLuister  

Deze week (26) weer een nieuwe episode van Digitaal Vermogen. De berichten van het blog van Denis Doeland. Met deze week: Onderzoek naar chatbots er is nog een wereld te winnen,drie kernelementen van de nieuwe eenvoud endigitale veranderaars stuur eens op digitaal vermogen. Links naar de berichte…

Levensbelang netwerk, lanceerplatform data en belang digitaal businessmodelLuister  

Deze week (25) weer een nieuwe episode van Digitaal Vermogen. De berichten van het blog van Denis Doeland. Met deze week: Studie van de hogeschool van Amsterdam toont aan dat netwerk van levensbelang is, het lanceerplatform dat jou data laat opstijgen en Harvard Business Review onderstreept belang v…

Dj's, social media, influencers en het noodsignaalLuister  

Deze week (24) weer een nieuwe episode van Digitaal Vermogen. De berichten van het blog van Denis Doeland. Met deze week: Moet je als dj nog wel doorgaan met social media?, influencers het wordt nu echt tijd voor serieuze actie ende volgers-fabriek is een noodsignaal. Links naar de berichten: htt…

Hardwell, WhatsApp, China, Black Mirror en Miley CyrusLuister  

Deze week (23) weer een nieuwe episode van Digitaal Vermogen. De berichten van het blog van Denis Doeland. Met deze week:Hardwell zet met WhatsApp in op fan-relatie,China veroveren met jouw beats? Ontdek het lokale ecosysteem!!, enBlack Mirror en Miley Cyrus laten belang fan-relatie zien. Links n…

Transformatie, festivals en social media en China's streamingdiensten Luister  

Deze week (22) weer een nieuwe episode van Digitaal Vermogen. De berichten van het blog van Denis Doeland. Met deze week:Hoe een traditioneel analoogmuziekproductiebedrijf verandert in een digitaal bedrijf, dancefestivals hebben vandaag de dag nog steeds moeite met social media en China is op weg …

Premier League, Ajax en muziekstreaming en de fanrelatieLuister  

Deze week (21) weer een nieuwe episode van Digitaal Vermogen. De berichten van het blog van Denis Doeland. Met deze week: De Engelse voetbalcompetitiePremier League heeft een CEOmet digitate mindset nodig, het digitaal vermogen van Ajax is sterk gegroeiden streaming van muziek dwingt artiesten te…

Coderen, 10 must reads en digitale journalistiekLuister  

Deze week weer een nieuwe episode van Digitaal Vermogen. De berichten van het blog van Denis Doeland. Met deze week: nieuwe verdienmodellen in de journalistiek, 10 must reads voor dj’s en festivalorganisatoren en dj’s moeten leren coderen. Lees hier de berichten https://denisdoeland.com/2019/0…

The Next Web, Champions League en SecridLuister  

Deze week (19) weer een nieuwe episode van Digitaal Vermogen. De berichten van het blog van Denis Doeland. Met deze week: Hoe The Next Web haar digitaal vermogen vergroot, digitale fairplay in de Champions League en3 tips voor portemonnee-producent Secrid. Bekijk hier de berichten: https://denisd…

Marshmello, Ajax en Schrijvers Luister  

In deze episode de berichten van het blog Digitaal Vermogen (week 18) van Denis Doeland. Met deze keer. Hoe dj Marshmello zijn digitale netwerk vergroot. Een inzicht hoe de Amerikaanse groeit via diverse social media. Voetbalclub Ajax regeert de Facebook berichten top 10 en hoe zij Tottenham Hotspur…

Leiderschap, Avicii en Rolinde HoorntjeLuister  

Deze episode de laatste berichten (week 17) vanhet blog van Denis Doeland. Met deze keer: Leiderschap in het digitale tijdperk Avicii en de postume fanrelatie (De helaas te vroeg overleden Zweedse dj heet nog steeds een netwerk van meer dan 40 miljoen fans) Een dj kan niet zonder social media …

Het eindspelLuister  

Marketing wordt uiteindelijk een proces waarbij zo min mogelijk menselijke inspanningen nodig zijn. Robotisering, kunstmatige intelligentie en bots gaan het werk van ons overnemen. Dat vraagt om context in data en betere beslissingen. Het klinkt als een verre toekomst, maar dat is het niet: over een…

De versnellingLuister  

Zodra de digitale transformatie in gang is gezet, merk je dat bestaande en nieuwe verdienmodellen zich sneller ontwikkelen. Van Kakhiel tot KLM en van Armin van Buuren tot The New York Times: deze voorbeelden in dit deel laten je zien hoe je van data een verdienmodel maakt. Je hoeft het voorbeeld va…

Het raamwerkLuister  

Nu je snapt waarom de wereld de afgelopen tijd flink veranderd is, is het tijd om jouw organisatie aan te passen aan deze nieuwe realiteit. Aan de hand van voorbeelden – van Spinnin’ Records tot Neymar – wordt er gereedschap aangereikt om jouw business ‘te hacken’. Ontdek waarom data het n…

Het ijkmomentLuister  

In dit deel (de eerste vijf hoofdstukken van het boek) komt het ijkmoment aan de orde. Waar staan we? Als je niet meer weet waar en hoe je start, dan weet je ook niet waar je uit kunt komen als je eens flink aanzet. Dat geldt niet alleen voor atleten, maar ook (en misschien wel vooral) voor bedrijve…

De nieuwe eenvoudLuister  

Digitaal Vermogen, de kracht, macht en potentie van elke organisatie, is een handleiding om je business te ‘hacken’. Naast een handleiding voor het hacken van je business, het vergroten van je bedrijfswaarde en het doen slagen van innovaties, helpt de inhoud (en het raamwerk) je om de (digitale)…

Betaald voetbalclubs en voetballers zijn platformenLuister  

Stel je voor: je hebt complete zeggenschap over hoe de communicatie, marketing en verkoop van een voetballer of betaald voetbalorganisatie (BVO) is ingericht. Wat zou je dan doen? In deze episode probeer ik daar een antwoord te geven op de vraag hoe voetballers en BVO’s aan de slag kunnen met een …

Aan de slag: op naar de nieuwe eenvoudLuister  

Innovatie is een must, zoveel is nu wel duidelijk. Igor Beuker laat er in het begin dan ook geen gras over groeien: “Het probleem is dat we allemaal naar de ROI (het financieel rendement, red.) van innovatie kijken en dan concluderen dat we het niet weten. Ik draai het om en zeg: wat zou het koste…

Context is het nieuwe goudLuister  

Hier mag geen twijfel meer over bestaan: er ontstaan grote hoeveelheden, bruikbare data, doordat organisaties gegevens opslaan. Die data ontstaat door interacties en conversaties via bijvoorbeeld websites, apps en social media. Kun je als organisatie wachten met het (strategisch) inzetten van data, …

Sam Feldt: de dj die weet dat het om fan-data draaitLuister  

Sam Feldt scoorde hits in de Nederlandse, Vlaamse en Engelse hitparades. Een van zijn singles, Summer on You, was een aantal maanden de meest gedraaide plaat op de Nederlandse radio en ging platina. Naast zijn vaardigheden als dj en producer, heeft Feldt op een ander terrein pionierswerk verricht: F…

Zo werd Hardwell de nummer 1 van de wereldLuister  

Hardwell is niet alleen een geweldige DJ en producer. Hij heeft zijn carrière vrij letterlijk gehackt. Dat deed hij eerst met zijn fingerspitzengefühl en later met een uitwerking van het Business Acceleration Framework. Het raamwerk wordt uitgevoerd en creatief uitgewerkt door Sebastien Lintz. Dez…

De muziekindustrie weer iets democratischerLuister  

De muziekindustrie wordt steeds democratischer. Dat begon al bij de komst van het internet, dat de macht van platenmaatschappijen brak. Met de komst van een speaker die het fans mogelijk maakt om een artiest direct te belonen, is er weer een stap in de goede richting gezet. De muziekindustrie profit…

Bots en hun momentumLuister  

Elk half jaar wordt er berekend welke social media het meest gebruikt worden. In Nederland zien we, weinig verrassend, de usual suspects terug in de top drie: Facebook, YouTube en WhatsApp. Opvallend is dat met name messenger apps – applicaties waarmee je berichten kan sturen – steeds populairde…

Gerobotiseerd gestuurd vermogenLuister  

Tijdens de Facebook F8 Developer Conference 2017 werd duidelijk dat bots op het Facebook-platform aan een opmars bezig zijn. Op dat moment zijn er zo’n 100.000 bots aanwezig in het netwerk en dat aantal groeit in een rap tempo. Wat kunnen organisaties leren van een voorbeeld van de implementatie v…

Digitaal vermogen wordt gerobotiseerdLuister  

Van kunstmatige intelligentie, artificial intelligence, heb je waarschijnlijk al eens gehoord. Robotisering is als term ook niet nieuw, net zo min als machine learning je onbekend zal voorkomen. Maar wat houden deze begrippen precies in? En is het echt verre toekomstmuziek? Of gebruik je binnenkort …

Stel digitale vermogen veiligLuister  

Veel bedrijven maken zich zorgen om de gevolgen van de nieuwe privacywetgeving. De zogenoemde General Data Protection Regulation (GDPR) oftewel de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) verplicht organisaties om vanaf mei 2018 met meer precisie om te gaan met de data die ze opslaan van burge…

Angst datagebruik lijkt op angst stoomtreinLuister  

Veel organisaties maken zich zorgen om de gevolgen van de nieuwe privacywetgeving. De zogenoemde General Data Protection Regulation (GDPR) verplicht organisaties om vanaf mei 2018 met meer precisie om te gaan met de data die ze opslaan van burgers (zoals klanten en volgers). Deze wetgeving kwam er n…

Data heeft een voorspellende waardeLuister  

In 2008 overtuigde ik de directie van ID&T om alle databronnen binnen ID&T, Q-dance, B2S en Sensation aan elkaar te koppelen. Zo zouden we beter inzicht krijgen en betere beslissingen kunnen maken. Deze route vormde de basis voor de digitale strategie. In mijn zoektocht naar leveranciers die ID&T me…

Hoe Paradiso een slimmere club wordtLuister  

Stel je voor: je hebt complete zeggenschap over Paradiso en mag vanaf nu precies bepalen hoe de Amsterdamse poptempel gerund wordt. Wat zou je dan doen? Deze vraag werd een poos geleden door Paradiso Labs aan mij gesteld. In deze episode mijn antwoord op deze vraag.

Hoe hiphoplabel Top Notch aan de top blijftLuister  

Hiphop is een van de populairste muziekgenres onder Nederlandse jongeren. Opvallend is dat rappers als de controversiële Boef, de pochende Lil’ Kleine en de volwassen wordende Ronnie Flex al miljoenen streams op Spotify en views op YouTube haalden, nog voordat ze door ‘Hilversum’ werden ontde…

Hoe organisaties ook een beetje een Balr. kunnen wordenLuister  

Als hij niet voetbalde, dan las Demy de Zeeuw boeken over ondernemen. Drie jaar na de verloren WK-finale, waar De Zeeuw overigens niet ongeschonden uit kwam, richtte hij Balr. op. Het kledingmerk, waar ook Gregory van der Wiel en Eljero Elia aan verbonden zijn, draait inmiddels een omzet van tien mi…

Wat bestuurders van Kakhiel en Rumag kunnen lerenLuister  

Rumag heeft op het moment van schrijven zo’n 816 duizend volgers op Instagram en tegen de 700 duizend op Facebook en 16 duizend op YouTube. Kakhiel verzamelde meer dan 344 duizend fans op Facebook, 151 duizend op Twitter en 405 duizend op Instagram. Beiden groeien nog steeds elke dag. Een snelle s…

Vijf tips van KLM, een digitale luchtvaartmaatschappij in speLuister  

Het zijn onstuimige tijden voor luchtvaartmaatschappijen. Er is volop concurrentie van prijsvechters, die dankzij het slim gebruik maken van data een scherpere prijs kunnen bieden. Tegelijkertijd hebben ze te maken met veel vaste kosten, zoals personeel en vliegtuigen. De vlucht lijkt naar voren. KL…

Voetbal International zet in op digitale transformatieLuister  

In het voorjaar van 2017 lanceerde VI een nieuwe website (vi.nl) en een nieuwe (smartphone) app. Dit biedt concrete voordelen, onder meer aan de redactie, die content met meer gemak en snelheid kan publiceren. Het content management systeem ondersteunt daarbij ook branded content. Ook wordt de toepa…

The New York Times koploper digitale transformatieLuister  

The New York Times zag de omzet afgelopen jaar met acht procent stijgen. Dat is best opvallend: de meeste kranten zien hun oplages en winsten teruglopen. Toch ging het de New Yorkse krant niet altijd zo gemakkelijk af. In 2011 gooide de krant het roer om. Niet zonder succes. The New York Times doet …

Digitale fans vullen stadion Armin van BuurenLuister  

De vraag die iedere concertpromotor of festivalorganisatie wil beantwoorden, is de volgende: kan je ervoor zorgen dat digitale fans echt een kaartje kopen van een festival of concert van een bepaalde artiest, zoals Armin van Buuren?

Content zorgt voor relevantie en bestaansrechtLuister  

Steeds meer bedrijven zien het nut van content marketing in. De content-hausse illustreert ook een andere ontwikkeling. Steeds meer bedrijven zoeken een verbinding met hun achterban, dat wil zeggen: hun (potentiële) fans en klanten. Ze hebben door dat producten steeds meer commodities worden. Commo…

Dit model zorgt dat content tot omzet leidtLuister  

Om te scoren met content, zijn er twee dingen belangrijk. Dat is een digitale hartslag en hele relevante content. Vanuit een sessie die ik twee jaar geleden samen met Michiel Schoonhoven van Next Level Impact had, ontstond, aansluitend op het raamwerk, een nieuw werkend model. Dit model bestuurt de …

Een organisatie is net het menselijk lichaamLuister  

Een bedrijf lijkt meer op een menselijk lichaam lijkt dan je denkt. Als bestuurder of bedrijfseigenaar wil je een gezonde organisatie en gezond businessmodel. Je wil tijdig bijsturen als resultaten afwijken van doelstellingen. Alle onderdelen van jouw bedrijf in optimale conditie. Pas dan laat je de…

Het lanceerplatform om data op te laten stijgenLuister  

Organisaties zoeken steeds naar kansen om tijdig bij te sturen, als resultaat achterblijft bij planning. Hiervoor gebruiken ze data, zodat ze inzicht hebben in bedrijfsstromen. Het is hiervoor van het allergrootste belang dat ze inzicht krijgen in hun data-landschap. Slimme bestuurders combineren da…

Gereedschap om een business te hackenLuister  

Hoe bouw je waarde in jouw organisatie, zodat je deze terugziet in soortgelijke bedrijfswaarderingen als die van Spinnin’ Records en ID&T? Van Hardwell tot KLM: business hacken is hiervoor een beproefd recept. Het zorgt namelijk voor een toename van jouw bedrijfswaarde. In deze episode je het beno…

Neymar en zijn netwerkwaardeLuister  

Het afgelopen jaar hield het alle sportkaterns van alle kranten bezig: de Braziliaanse voetballer Neymar Jr, die een overstap maakte van FC Barcelona naar Paris Saint Germain voor het astronomische bedrag van 222 miljoen euro. Je kon geen voetbalsite of blog bezoeken, geen sportjournaal of late nigh…

Spinnin’ Records: het digitale netwerk heeft een prijs gekregenLuister  

Spinnin’ Records is afgelopen jaar voor meer dan 100 miljoen dollar verkocht aan Warner Music Group (WMG). Goed voor de eigenaren van Spinnin’ en mogelijk ook voor de kopers. Maar hoe kwam die overnameprijs tot stand? Welke (digitale) waardecomponenten worden bij een overname meegenomen en afgew…

Data: de onzichtbare goodwill op de balansLuister  

“Onze zoektocht begon met het woord ‘goodwill’. Denis stelde dat je klantdata altijd als goodwill op een balans kan zetten, wat een positief effect heeft op de waardering van een bedrijf. Ik stelde dat klantdata alleen op de balans kan verschijnen, zodra een transactie plaatsvindt – dus een …

NPO en haar digitale worstelingLuister  

Het begrip naïviteit heeft meerdere betekenissen en kan zowel positief als negatief worden uitgelegd. Naïviteit kan staan voor een onbevangen blik, maar kan ook verwijzen naar onnozelheid, gebrek aan wereldwijsheid en verwijtbare onwetendheid. In mijn werkveld, veelal de wereld van sport, media en…

Wordt Talpa Network hét Nederlandse business ecosysteemLuister  

Na een spannende machtsstrijd om TMG – de uitgever van onder meer De Telegraaf – zijn John de Mol’s Talpa en het Belgische Mediahuis in november 2017 tot een akkoord gekomen. Talpa doet afstand van zijn aandeel in de ochtendkrant, terwijl de TMG de aandelen in de radiotak verkoopt aan Talpa (N…

Vijf doelen, negen stappen, twaalf analysesLuister  

Jouw digitale strategie moet het internetecosysteem als een platform benaderen, dat zijn eigen broek ophoudt en in plaats van een kostenpost een bron van opbrengsten wordt die de gestelde doelen en doelstellingen in stappen realiseert. Content is daarbij het bindmiddel binnen de sociale netwerken en…

Vijf definities belangrijk bij digitale veranderingLuister  

De digitale wereld is een ecosysteem met daarbinnen duizenden ecosystemen van gemeenschappen die met elkaar verbonden zijn. Het is gevormd door individuen (klanten en fans), distributeurs, ontwikkelaars en leveranciers. Zij gebruiken elkaars sterke punten en versterken elkaar door samen waarde te cr…

Op naar een digitaal businessmodelLuister  

Veel organisaties hebben moeite met digitalisering wanneer je kijkt naar de prestaties van hun websites en social media. Een echte digitale visie – net als in voornoemd onderzoek – ontbreekt. Bij veel organisaties waar ik ben geweest in de afgelopen jaren ontbreekt de context in data. Dit is een…

Welkom in de relatie-economieLuister  

De relatie met de fan of klant stond al eerder centraal in mijn eerdere twee boeken. De economie is de afgelopen vijfentwintig jaar sterk beïnvloed door de komst van nieuwe technologieën, zoals internet en sociale media. Hierdoor kunnen fans en klanten direct contact hebben met artiesten, merken e…

De evolutie van de marketeerLuister  

Igor Beuker is een veelgevraagd spreker op het gebied van marketing. De prijswinnende marketing-visionair stelt “Advertising may win quarters, innovations wins decades”. We bevinden ons in het tijdperk van de Vierde Industriële Revolutie, die iedere industrie volledig op z’n kop zet. Deze rev…

Marketing en communicatie verandertLuister  

Wie alleen al denkt aan de astronomische bedragen die Kim Kardashian en Selena Gomez krijgen voor een Instagram-post, weet dat marketing de afgelopen tijd ingrijpend veranderd is (Hermans, 2017). Maar dat er een half miljoen dollar betaald wordt voor een gesponsord bericht, is maar het topje van de …

Drie kernelementen van de nieuwe eenvoudLuister  

Het uitstippelen van een nieuwe digitale koers en digitaal transformeren is een avontuurlijk traject. De typische uitdagingen moeten worden getackeld. Dat vraagt om vertrouwen van alle betrokkenen. Worden de juiste keuzes gemaakt? Staat iedereen achter de plannen en doen ze straks ook mee? En hoe de…

Het raamwerk dat helpt de (digitale) wereld begrijpenLuister  

Je snapt wat er misgaat bij sommige marketing-, communicatie- en verkoop-afdelingen. Waarom iemand zijn boterham verdient met flauwe woordgrappen en tekstballonnen. En hoe je de (financiële) waarde van data kunt voorspellen. Natuurlijk wil je de waarde van je bedrijf vergroten en je business optima…

Over mij, Denis DoelandLuister  

Mijn visie is de volgende: een sport-, media- of entertainmentbedrijf heeft bestaansrecht door de content die het produceert en de fans die het daardoor aan zich weet te binden. In 2008 ontwierp ik de eerste (digitale) visie voor de entertainmentindustrie: ‘Als dj, evenement of festival ben je een…

Inleiding & Over jouLuister  

Net zoals een lezing of een presentatie hoort te draaien om interactie, is dat ook het geval bij deze uitgave. De overdracht van een idee is namelijk geen eenrichtingsverkeer. Betekenissen ontstaan pas als je ze aan woorden of zinnen toekent. Concepten blijven slechts gedachtenwolkjes als je ze niet…