Podcast Zoeker

Digital Brains | Online marketing, digital, tech en strategy.

Digital Brains | Online marketing, digital, tech en strategy.

Zakelijk  |  86 afleveringen

In de podcast 'Digital Brains' van Adwise praten we je iedere 2 weken bij over ontwikkelingen op het gebied van online marketing, digital, tech en strategy. Daarnaast bespreken we 1 keer per maand één specifiek thema in onze Deep Dive afleveringen. Reageren kan via podcast@adwise.nl.

Pulse #34: Google core update, MediaMarkt lanceert marktplaats, nepreviews en Zeeman SkeerLuister  

Een nieuwe Pulse aflevering met het laatste nieuws op het gebied van digital marketing en tech. In deze aflevering o.a.: Google Core update Google laat gebruikers scrollen in de zoekresultaten Google breidt lokale (organische) zoekresultaten uit MediaMarkt bouwt marktplaats voor Nederlandse w…

#49: De SEO best practices voor commerceLuister  

Het SEO vakgebied is een wereld op zich en kent verschillende niches met hele specifieke ontwikkelingen, best practices en trucs. Zoals bijvoorbeeld SEO voor commerce, oftewel webshops. Deze aflevering draait dus om SEO voor commerce. Hosts: Jeroen Roozendaal & Daan Loohuis Gast: Marijn ten Bulte, …

Pulse #33: Wat vinden wij van de metaverse? Google toont 'deals' in Shopping en rolt Performance Max uit en Instagram lanceert link-stickersLuister  

Een nieuwe Pulse aflevering met het laatste nieuws op het gebied van digital marketing en tech. In deze aflevering o.a.: Instagram link-sticker per direct geïntroduceerd Google Performance Max campagnes overal beschikbaar, zorg dat je er klaar voor bent Google voegt "deals" toe in shopping lis…

Pulse #32: Context is King voor Google Search update, Pinterest Shopping in NL, Shopify haalt Amazon in en YouTube groeitLuister  

Een nieuwe Pulse aflevering met het laatste nieuws op het gebied van digital marketing en tech. In deze aflevering o.a.: Je eigen winkel met Pinterest Shopping (nu ook in Nederland) Google Search: Context is King Google werkt aan het indexeren van TikTok & Instagram Shopify haalt in de VS Ama…

Pulse #31: Amazon introduceert ROAS, Facebook's nieuwe advertentie opties en de funnel is de 'kakkerlak der marketing'Luister  

Een nieuwe Pulse aflevering met het laatste nieuws op het gebied van digital marketing en tech. In deze aflevering o.a.: Amazon advertenties optimaliseren op ROAS Facebook introduceert nieuwe advertentieproducten Inloggen in de Business Manager wordt mogelijk zonder FB account Tiktok busines…

#48: Haal jij alles uit Google Ads?Luister  

De mogelijkheden in Google Ads volgen zich in snel tempo op en inmiddels is Google veel meer dan alleen zoektermen. Hoe zorg je dat je het maximale uit Google Ads haalt? Wat moet je echt weten over Search, YouTube, Display, Discover en Gmail advertising? Heb jij jouw campagnes op het juiste niveau e…

Pulse #30: Google herschrijft titels in zoekresultaten, solliciteren via TikTok en Google link spam update uitgeroldLuister  

Een nieuwe Pulse aflevering met het laatste nieuws op het gebied van digital marketing en tech. In deze aflevering o.a.: Google herschrijft titels in zoekresultaten Ontbrekende data in Search Console Google link spam update is uitgerold Amazon gaat merken vergoeden voor referral verkeer dat a…

#47: Is een CDP de volgende stap voor jouw klantdata?Luister  

Data, data, data. Je wordt er als marketeer mee dood gegooid en ook in deze podcast hebben we het er regelmatig over. Omdat het echt belangrijk is en omdat er veel veranderd rondom data en privacy. Deze aflevering draait dus om data of specifieker je eigen klantdata. Daar gaan we over praten met Jor…

Pulse #29: Comeback voor Snapchat? Adverteren na de iOS14 update, Cookieless in Chrome en TikTok viralsLuister  

Een nieuwe Pulse aflevering met het laatste nieuws op het gebied van digital marketing en tech. In deze aflevering o.a.: Maakt Snapchat een comeback via Augmented Reality? Praktijkdata en tips voor adverteren na de iOS14 privacy update Google Updates Cookie Crackdown Timeline Wordpress domin…

SPECIAL: Je eigen (in)directe invloed op persoonlijke ontwikkeling met Leonie Kranenberg director People & Culture bij AdwiseLuister  

Iedereen kent wel de uitspraak dat de mensen in een organisatie het belangrijkste kapitaal zijn. Maar hoe zorg je ervoor dat mensen graag bij jouw organisatie willen werken en blijven werken? Op welke manier faciliteer je persoonlijke ontwikkeling, maar hoe neem je als marketeer hier ook regie over.…

Pulse #28: Volgcookies in Chrome nog tot 2023, eerste fysieke Google-shop, Bol.com merkregistratie en posts van vreemden op InstagramLuister  

Een nieuwe Pulse aflevering met het laatste nieuws op het gebied van digital marketing en tech. In deze aflevering o.a.: Google eerste fysieke winkel Google stopt pas eind 2023 met volgcookies in internetbrowser Chrome Google kijkt strenger naar voorraadbeheer in productfeeds Regie pakken op …

Pulse#27: Key insights Google Marketing Live, Shopping Fridays en meten van e-mailgedrag beperktLuister  

Een nieuwe Pulse aflevering met het laatste nieuws op het gebied van digital marketing en tech. In deze aflevering o.a.: De belangrijkste inzichten van Google Marketing Live Google toont nieuw AI-zoekalgoritme Wat zijn Shopping Fridays? Succesvolle Amazon & Bol verkopers worden steeds vak…

#46: Het belang van een snelle website en de KPI pagespeedLuister  

De snelheid van je website is cruciaal om jouw doelen te behalen. Maar hoe realiseer je een optimale snelheid? Wanneer is je site traag, waar begin je en hoeveel waarde moet je hechten aan het belang voor Google nu het officieel een rankingfactor is geworden? Daar gaan we het over hebben in deze Dee…

Pulse #26: Loyale klanten krijgen, het kantoor na Corona, 1-ster reviews in Google en LinkedIn Boost liveLuister  

Een nieuwe Pulse aflevering met het laatste nieuws op het gebied van digital marketing en tech. In deze aflevering o.a.: LinkedIn Boost is live: je kunt nu een organische post promoten Maar 4 procent accepteert tracking van apps Pinterest-Shopify koppeling nu ook in NL beschikbaar Google reag…

#45: Shoppen op social media wordt booming in 2021Luister  

Shoppen op social media wordt booming in 2021. Althans, dat voorspellen Thijs Wolbers, Head of Digital Commerce en Milou Grunder, Head of Social bij Adwise. Maar hoe werkt het en wat kun je als marketeer nu al doen? Daar gaan we het over hebben in deze Deep Dive. Shownotes: www.adwise.nl/podcast Gas…

Pulse #25: Eén dag smartphone-data, Facebook-functies voor bedrijven en trending zoektermen in AdsLuister  

Een nieuwe Pulse aflevering met het laatste nieuws op het gebied van digital marketing en tech. In deze aflevering o.a.: Facebook lanceert nieuwe bedrijfsfeatures en test een bedrijfs-discovery blokje binnen de nieuwsfeed Inzicht in trending zoektermen in Google Ads STER-team lanceert cookieloos…

Pulse #24: Google update voor productreviews, MailChimp en AVG, nepkortingen en de inverted unicorn strategieLuister  

Een nieuwe Pulse aflevering met het laatste nieuws op het gebied van digital marketing en tech. In deze aflevering o.a.: Algoritme update van Google voor productreviews YouTube speelt met product ads Webwinkels teruggefloten om nepkorting op te hoge adviesprijzen 2,1 miljoen Nederlanders hebben…

#44: eRecruitment in een kandidatenmarkt en Talent Based hiringLuister  

De strijd op de arbeidsmarkt duurt voort. De kandidaten zijn aan de winnende hand. De toenemende krapte maakt van de arbeidsmarkt een echte kandidatenmarkt. Het bereiken van geschikte mensen is al een opgave; ze overtuigen ronduit een pittige uitdaging. En dat betekent dat veel organisaties omzetgro…

Pulse #23: Hoe werkt verzenden via Bol.com, Clubhouse gekopieerd en wel vindbaar, maar geen clicksLuister  

Een nieuwe Pulse aflevering met het laatste nieuws op het gebied van digital marketing en tech. In deze aflevering o.a.: Clubhouse wordt alweer volop gekopieerd door grote platforms Facebook werkt aan een Instagram versie voor kinderen onder de 13 jaar Verzenden via bol.com gelanceerd; zo werkt …

Pulse #22: Stopt Google echt met volgen van surfgedrag? Wat is Live Video Shopping en innovaties bij LinkedInLuister  

Een nieuwe Pulse aflevering met het laatste nieuws op het gebied van digital marketing en tech. In deze aflevering o.a.: Google stopt helemaal met het volgen van surfgedrag voor gepersonaliseerde advertenties LinkedIn komt met product pages voor bedrijven en bouwt een marktplaats voor freelancers…

#43: Dit is Account Based Marketing en zo begin je ermeeLuister  

In deze Deep Dive spreken we over Account Based Marketing, een strategie die draait om het actief beïnvloeden van specifieke accounts in plaats van maar zoveel mogelijk leads binnenhalen. En een ontwikkeling die voor B2B-bedrijven zeer relevant is en vanwege de Coronasituatie sterk toeneemt, mede o…

Pulse #21: Clubhouse, Amazons logistieke hub in NL en Google updatesLuister  

Een nieuwe Pulse aflevering met het laatste nieuws op het gebied van digital marketing en tech. In deze aflevering o.a.: Google schapt abrupt modified broad keywordtargeting Sterke verschuiving in de mediaconsumptie onder Nederlanders Alles wat je moet weten over de nieuwste social media-app Clu…

Pulse #20: Nieuw design voor Facebook, Bol.com deelt platformtrends en Social Media Onderzoek 2021Luister  

Een nieuwe Pulse aflevering met het laatste nieuws op het gebied van digital marketing en tech. In deze aflevering o.a.: Google toont opvolger van 3rd party cookies in Chrome [00:35] Nieuw design voor Facebookpagina's [06:00] Stories stories en nog eens stories - Pinterest test het ook [9:20]…

#42: De do's en don'ts van een nieuwe websiteLuister  

In deze aflevering spreken we over de do’s en don’ts van een nieuwe website. Een nieuwe website ontwikkelen is namelijk voor organisaties vaak een intensief traject. Maar wanneer begin je eraan? Wanneer is een website aan vervanging toe en hoe voorkom je dat een site echt oud wordt? Dat bespreke…

Pulse #19: Tips voor meer bereik op Instagram, Amazon eist bodemprijzen, in-game advertising interessanter dan gedachtLuister  

Een nieuwe Pulse aflevering met het laatste nieuws op het gebied van digital marketing en tech. In deze aflevering o.a.: Amazon bestookt Nederlandse markt met bodemprijzen [00:36] Amazon Advertising in Nederland [04:21] Een inkijkje in het algoritme van Instagram [6:21] Google toont korte vid…

#41: Waar haal jij je marketing inspiratie vandaan? Luister  

In deze aflevering vragen we ons elkaar af: waar haal je je beste marketinginspiratie vandaan? En we delen dus met jou onze beste bronnen! Blogs, Youtube, Boeken, inclusief echte klassiekers. Wie zijn thought leaders op het wereldtoneel en wat kan je er van leren? Wie kan je volgen om een betere m…

Pulse #18: iDEAL op de schop, Amazon verdubbelt in bereik, Facebook valt Apple aanLuister  

Een nieuwe Pulse aflevering met het laatste nieuws op het gebied van digital marketing en tech. In deze aflevering o.a.: iDEAL gaat op de schop, nieuwe CEO aangesteld [00:35] Amazon verdubbelt bereik in Nederland [07:05] Bol.com stopt voorlopig met reclame en zet dagdeals uit [10:50] Ecosia als…

Pulse #17: Geurkaarsen en Corona, Instagram pusht Reels, Google Core Update en chatten met een bannerLuister  

Een nieuwe Pulse aflevering met het laatste nieuws op het gebied van digital marketing en tech. In deze aflevering o.a.: Google rolt de December 2020 Core Update uit [00:40] Instagram pusht Reels door centraal in interface te plaatsen [7:14] Via Google My Business chatten met klanten [13:15] Ch…

#40: Strategie: Zijn het jaarplan en de roadmap voor 2021 al klaar?Luister  

Hoe zien we bij Adwise strategie? Hoe bepaal je vanuit een strategie de plannen en roadmap voor het volgende jaar? En dan heb je een plan, gooit Corona roet in het eten. Hoe anticipeer je daar op, hoe vaak moet je je strategie tegen het licht houden en hoe zorg je dat je ook wendbaar blijft? Het zij…

Pulse #16: Een nieuw alternatief voor Hotjar, shoppen via WhatsApp en grote sterren lokken fans van SocialLuister  

Een nieuwe Pulse aflevering met het laatste nieuws op het gebied van digital marketing en tech. In deze aflevering o.a.: Microsoft komt met een alternatief voor Hotjar [00:40] WhatsApp krijgt een shopping button [5:57] Bol.com zet verder in op verkoopplatform [09:00] Newcom Dashboard Social Med…

Pulse #15: Google gaat delen van pagina's indexeren en legt uit hoe Search werkt. En kan AI jouw advertentieteksten schrijven?Luister  

Een nieuwe Pulse aflevering met het laatste nieuws op het gebied van digital marketing en tech. In deze aflevering o.a.: Google kan straks gedeeltes van webpagina afzonderlijke indexeren [00:33] Nederlandse online consumentenbestedingen stijgen naar 6,36 miljard euro [5:00] Wees voorbereid, bes…

Pulse #14: Nieuwe ads in Instagram, YouTube als shopping platform, Google Analytics 4 gelanceerd Luister  

Een nieuwe Pulse aflevering met het laatste nieuws op het gebied van digital marketing en tech. In deze aflevering o.a.: Facebook kondigt nieuwe advertentie opties aan [00:43] Google Analytics 4 officieel gelanceerd [3:12] Amazon Nederland lanceert lokaal reclameplatform [08:30] Google is een s…

Pulse #13: Google Shopping Organic nu ook in Nederland, Amazon houdt eerste koopjesfestijn en tips voor Black Friday!Luister  

Een nieuwe Pulse aflevering met het laatste nieuws op het gebied van digital marketing en tech. In deze aflevering o.a.: Google en Facebook veranderen de meetbaarheid van conversies [00:40] Google Shopping Organic nu ook in Nederland [6:05] Amazon houdt eerste koopjesfestijn [10:00] Tips voor B…

Pulse #12: Dit moet je weten over Facebook Business Suite en Google Web Stories. Minder inzicht in zoektermrapporten en geniale marketingstunt Burger KingLuister  

Een nieuwe Pulse aflevering met het laatste nieuws op het gebied van digital marketing en tech. In deze aflevering o.a.: Ophef vanwege ontbrekende informatie in zoektermrapport [00:30] AVG-proof persoonsgegevens opslaan naar de VS blijft nog even juridisch onmogelijk [6:16] Wat is de nieuwe Fac…

Pulse #11: Google for Jobs is live, Amazon heeft nog geen impact, Snapchat minder populair bij jongeren en The Social Dilemma op NetflixLuister  

Een nieuwe Pulse aflevering met het laatste nieuws op het gebied van digital marketing en tech. In deze aflevering o.a.: Google for Jobs in Nederland live [00:34] Apple stelt privacy maatregelen uit na klachten van Facebook [07:10] Amazon maakt nog geen indruk op de Nederlandse consument [10:06]…

#39: Meer marketing impact met een solide technisch landschapLuister  

IT speelt een steeds grotere rol binnen marketing, maar vaak zijn marketing en IT nog twee compleet gescheiden werelden. Moet IT de verantwoordelijkheid zijn van de CMO? En kunnen marketeers meer impact hebben als er een solide technisch landschap is en je als marketeer op het gebied van IT snel kun…

Pulse #10: Komt Apple met eigen zoekmachine? Bol.com duikt in fashion en zo werkt server side taggingLuister  

Een nieuwe Pulse aflevering met het laatste nieuws op het gebied van digital marketing en tech. In deze aflevering o.a.: Wat is server side tagging? [1:03] Mediawereld onrustig door opt-in advertentietracking van Apple [7:05] Komt Apple met een eigen zoekmachine? [11:07] Bol.com duikt de fash…

Pulse #09: Doelgroepen op basis van voorspellingen, meer inzicht in prestaties van content en Google My Business Profiles krijgt abonnementsmodelLuister  

Een nieuwe Pulse aflevering met het laatste nieuws op het gebied van digital marketing en tech. In deze aflevering o.a.: Google start met doelgroepen op basis van voorspelling [00:38] Weten hoe je content presteert dankzij update Search Console Insights [04:40] Google brengt Chrome-extensie uit …

Pulse #08: Shoploop; het social shopping platform van Google, nieuwe mediawet voor YouTubers, URL structuur minder zichtbaar en slimmer bieden met smart shoppingLuister  

Een nieuwe Pulse aflevering met het laatste nieuws op het gebied van digital marketing en tech. In deze aflevering o.a.: Google Chrome experimenteert met het verbergen van URL’s en toont alleen nog domeinnaam [0:58] YouTube-kanalen in het vizier van vernieuwde mediawet [04:45] Laat Google bied…

Pulse #07: Grote adverteerders stoppen met adverteren op social media, het gebruik van voice stabiliseert, Instagram test full-screen storiesLuister  

Een nieuwe Pulse aflevering met het laatste nieuws op het gebied van digital marketing en tech. In deze aflevering o.a.: Grote adverteerders stoppen met adverteren op social media [0:38] Het gebruik van voice stabiliseert [07:05] Amazon lanceert een nieuwe cloud service waarmee gebruikers zonder…

#38: Van code naar low code en no code - De toekomst van developmentLuister  

Ieder platform en proces is anders. Voor de keuze van een development platform of ontwikkelmethode speelt naast budget, ook tijd en capaciteit grote rol. Een belangrijke ontwikkeling is die van volledige code naar low-, of zelfs no-code. De laatst genoemde maakt het ook voor marketeers zelfs mogelij…

Pulse #06: Sterkte stijging TikTok, Amazon in Google Shopping, LinkedIn video remarketing in NL, Google Ads en Seach krijgen zelfde baasLuister  

Een nieuwe Pulse aflevering met het laatste nieuws op het gebied van digital marketing en tech. In deze aflevering o.a.: TikTok groeit flink en ook de oudere doelgroep stijgt mee [0:40] Zo werkt het algoritme van TikTok [3:46] LinkedIn in heeft In Nederland video remarketing uitgerold, ook stori…

Pulse #05: Zo beoordeelt Google de pagina-ervaring, Instagram test dubbele rij met stories en adverteren zonder cookies; de eerste resultatenLuister  

Een nieuwe Pulse aflevering met het laatste nieuws op het gebied van digital marketing en tech. In deze aflevering o.a.: Google rolt Discovery ads wereldwijd uit [0:46] Google geeft nu al inzicht in page experience SEO-rankingfactor voor 2021 [4:20] YouTube Select maakt adverteren bij de beste Y…

Pulse #04: Facebook Shops, briljante influencer actie Burger King, vreemde reviews Bol en CoolblueLuister  

Een nieuwe Pulse aflevering met het laatste nieuws op het gebied van digital marketing en tech. In deze aflevering o.a.: Facebook en Instagram krijgen shopfunctie voor kleine winkels [0:45] De EU wil de cookiewetgeving aanpassen, zodat cookiewalls niet langer toegestaan zijn [8:00] Bereik Amazon…

#37: Hoe digitaal volwassen is jouw organisatie?Luister  

Het Digital Maturity Model geeft inzicht in welke fase je bedrijf zich bevindt op digitaal gebied. Het is een goed inzetbaar model voor digitale transformatie en het reviewen van je bedrijfsprocessen. Is jouw organisatie 100% zelf redzaam op gebied van digital en heb je alle kennis en kunde in-house…

Pulse #03: Grote schommelingen door Google Core update, B2B doelgroepen in Search ads, LinkedIn toont leestijd, Techbedrijven samen tegen AmazonLuister  

Een nieuwe Pulse aflevering met het laatste nieuws op het gebied van digital marketing en tech. In deze aflevering o.a.: Google lanceert een nieuwe bèta in Nederland om zoekadvertenties te targeten op bedrijven [1:12] Een grote Google Core update zorgt voor de grootste rankinging-schommelingen v…

#36: WCAG; Hoe toegankelijk is jouw website of app en tips om dit te verbeteren!Luister  

Vanaf 23 september 2020 moeten alle websites en apps van de overheid ‘toegankelijk’ zijn. Waarom is dit en is het zinvol om ook je eigen site nog eens kritisch te toetsen op toegankelijkheid? In deze deep dive aflevering bespreken we hoe je zorgt dat jouw site optimaal toegankelijk is en hoe je …

Pulse #02: Google Shopping wordt gratis! Slim opvallen in search met een emoji-hack en wat leren we van Amazons gelekte e-mailtemplate?Luister  

Een nieuwe Pulse aflevering met het laatste nieuws op het gebied van digital marketing en tech. In deze aflevering o.a.: Wat kunnen we leren van Amazons gelekte e-mailtemplate? Google Shopping wordt weer gratis? Een wake-up call voor e-commerce SEO Slim opvallen in de zoekresultaten met een emoj…

Pulse #01: Impact van Corona op marketing, ecommerce en advertising, Amazon in Nederland en LinkedIn Conversation AdsLuister  

Een kleine aanpassing in onze podcast; vanaf nu krijg je iedere 2 weken een Pulse aflevering met het laatste nieuws op het gebied van digital marketing en tech én maandelijks een deep dive rondom een specifiek thema. Dit is dus onze eerste Pulse over de impact van Corona op marketing, ecommerce en …

#35: Hoe zorg je ervoor dat je als bedrijf sterk(er) uit de Coronacrisis komt? (SPECIAL)Luister  

Deze aflevering staat volledig in het teken van de Corona-crisis. Corona heeft de wereld flink in zijn macht. In een korte tijd wordt de wereld en bijbehorende economieën platgelegd. Waar veel bedrijven het jaar positief zijn gestart met groeiende cijfers, zie je dat dit binnen no-time omslaat en …

#34: Denken vanuit data, het risico van Amazon, Facebook deelt meer dataLuister  

Om je marketingstrategie te verbeteren is data cruciaal. Maar hoe zorg je dat je de juiste data verzamelt, het goed organiseert en vervolgens de juiste inzichten vergaart? En wat de algoritmes van Facebook en Google met jouw data? Verder aandacht voor de risico's van Amazon, het Social Media onderzo…

#33: Omichannel uitdagingen voor retailers en cookieloos adverterenLuister  

Wat zijn de uitdagingen op het gebied van omnichannel voor retailers en hoe pak je die aan? Wanneer is een showroom nuttig en hoe integreer je on- en offline in je strategie. Verder: wat betekenen de opkomst van social shopping en de nieuwe ontwikkelingen binnen Google shopping? En de cookie lijkt a…

#32: Het belang van je merk in een digitaal tijdperk en wat is je anti Google strategie?Luister  

Websites en webshops proberen alle frictie weg te nemen door maar door te optimaliseren, maar hoe zorg je ervoor dat je van toegevoegde waarde blijft als merk? En wat is een goed digital merk? We praten over het belang van je merk in een digitaal tijdperk. Google is steeds vaker je concurrent en ook…

#31: Wat wordt de toegevoegde waarde van Amazon in Nederland? Zijn we influencer moe? En de Google Bert-update komt eraan.Luister  

Amazon komt naar Nederland, maar wat wordt de toegevoegde waarde voor de consument? En hoe moet je je als ondernemer of marketeer hierop voorbereiden? Is het slim dat Nike stopt met verkoop via Amazon? Google komt onverwachts toch met een grote update, maar wat betekent deze Bert-update? En zijn we …

#30: Het nut van reviews, Google updates, nieuwe Facebook advertentievormen en meer privacy in iOS13Luister  

Google gaat stoppen met het tonen van review snippets wanneer deze beoordeling slaat op het bedrijf zelf, ook al is deze afkomstig van een third party tool als Trustpilot of Feedback Company. Hoe belangrijk zijn reviews in de klantreis en op welke manier zet je ze goed in? Verder een aantal updates …

#29: Het einde van Instagram? Facebook lanceert Search Ads, SEO updates van Google en ontmoet onze digitale office assistent!Luister  

Meer advertenties in Instagram Stories jaagt gebruikers mogelijk naar TikTok. Is het tij nog te keren? De belangrijkste take aways van het Influencer Marketing Event, Facebook lanceert Search Ads, Google update Image Search en test met het highlighten van content. En verder: McDonald's koopt spraakh…

#28: Zomeroverwegingen: Over The Great Hack, troubles bij Booking, bankieren bij BunQ, minder clicks uit GoogleLuister  

De zomervakantie geeft wat meer tijd en dus bekeken we de Netflix-documentaire 'The Great Hack' over Cambridge Analytica, lazen we de Volkskrant-longread over de chaos bij Booking en organiseerden we onze financiën anders. Verder in deze aflevering ook wel wat nieuws: minder dan de helft van de zoe…

#27: Wat zijn de kansen en bedreigingen voor e-mailmarketing? (incl. een tip om het morgen al beter te doen)Luister  

Is conversational marketing een risico voor e-mailmarketing en hoe moet je e-mailmarketing plaatsen in de customer journey naast alle 1-op-1 communicatie mogelijkheden? In deze aflevering praten we uitgebreid met Jasmijn Hemersma, Head of E-mail bij Adwise. En verder hebben we het over een aantal in…

#26: Dit is de toekomst van Search volgens Tamer Saglambilek (Dutch Search Awards) Luister  

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van Search? Met Tamer Saglambilek van de Dutch Search Awards bespreken we de trends en ontwikkelingen. Verder: Wat kunnen ING en ApplePay met jouw financiële gegevens? Waarom test YouTube het verbergen van reacties en toont Instagram het aantal…

#25: Hoe ga je als merk of retailer om met Amazon? Komt Amazon wel naar Nederland? Verder: Gallery ads, direct kopen in Google Shopping en meer updates van Google Marketing Live en Google IOLuister  

Amazon groeit en groeit en wordt ook in Europa steeds dominanter. Hoe ga je als merk of retailer om met de opkomst van Amazon? En komt Amazon wel echt naar Nederland? Verder bespreken we in deze aflevering de belangrijkste updates van Google IO en Google Marketing Live zoals Gallery ads, Bumper Mach…

#24: Is E-commerce een dom business model? Google krijgt concurrerende zoekmachine, Instagram introduceert checkout en nieuwe domein autoriteitsscores?Luister  

Is E-commerce het domste business model ter wereld? Volgens Pieter Zwart van CoolBlue wel. En verder in deze aflevering: Google krijgt concurrentie van Ahrefs die een eigen zoekmachine willen starten, Instagram introduceert checkout zodat je in-app kunt afrekenen, wat je moet weten over ITP2.1, zijn…

#23: Sjoemelen met reviews, kopen vanuit Google Images, adverteren in Pinterest, stop gratis retouren en 5 gouden tips voor posten op SocialLuister  

We bespreken hoe betrouwbaar online reviews nog zijn. Het einde aan gratis retouren lijkt in zicht, wat betekent dit voor de e-commerce branche? En verder: Straks kun je kopen vanuit Google Images Adverteren op Pinterest binnenkort in Nederland Mediabestedingen in digital voor het eerst groter …

#22: Social Media gebruik in NL, nieuwe strategie Bol.com en hoe bedreigend is AliExpress?Luister  

We bespreken de cijfers over het Social Media gebruik in Nederland. Wat valt op en moet je als adverteerder naar een ander kanaal? Bol.com wordt meer een platform voor partners. Is dat een logische strategie? AliExpress is steeds meer zichtbaar in Nederland, maar hoe groot is de bedreiging uit China…

#21: Rechtszaak Google over klikfraude, sportbonden en ledendata, groei webshops en Bing updatesLuister  

Search In deze aflevering 2 onderwerpen over fraude; Google is gedaagd in een rechtszaak over klikfraude en superslimme WhatsApp fraude. Verder: sportbonden onder vuur om de verkoop van ledendata, werkgelegenheid webshops groeit fors, de Google hearing, Bing updates en wat zijn Hypersurfaces? Host…

#20: Meer search budget naar Amazon, Ephemeral marketing, micro-targeting in Facebook en AVG update Luister  

Adverteerders schuiven volgens onderzoek budgetten van search naar Amazon. Is dat een logische keuze? En wat is Ephemeral marketing? Verder: hoe werkt geografische micro-targeting in Facebook? LinkedIn test Stories, Facebook Watch schudt medialandschap op en een korte AVG/GDPR update. Hosts: Jeroen…

#19: Reclame in WhatsApp, vragen stellen aan Analytics, Shop the Look en slimme schermenLuister  

WhatsApp krijgt vanaf volgend jaar reclame. Waar het getoond wordt hoor je in de podcast. En verder: vragen stellen aan Google Analytics, met Facebook Ads kun je traffic naar WhatsApp stimuleren, Pinterest biedt 'Shop the Look' aan voor kleinere adverteerders, Amazon doneert aan Wikipedia, slimme sc…

#18: Google Shopping op de schop, UX op mobiel en TV reclame op maatLuister  

Prijsvergelijkers krijgen meer ruimte voor concurrentie binnen Google Shopping, maar online marketingbureaus starten zelf ook hun vergelijkingssite. Wat betekent dit voor jou als adverteerder? En voor de toekomst van Shopping? Verder: In Parijs schrik je je bijna dood als je door rood loopt, Google …

#18: Google Shopping op de schop, UX op mobiel en TV reclame op maatLuister  

Prijsvergelijkers krijgen meer ruimte voor concurrentie binnen Google Shopping, maar online marketingbureaus starten zelf ook hun vergelijkingssite. Wat betekent dit voor jou als adverteerder? En voor de toekomst van Shopping? Verder: In Parijs schrik je je bijna dood als je door rood loopt, Google …

#17: Voice-ontwikkelingen overtuigen nog niet, eindtijd instellen voor Facebook en Instagram, Google Image Search wordt verwijzende URLLuister  

Facebook en Instagram laten gebruikers een eindtijd instellen, Google Image Search wordt een verwijzende URL in Google Analytics, hoe je swipet en klikt is zo uniek, dat je daarmee kunt achterhalen wie iemand is en er gebeurt veel op het gebied van Voice, maar de ontwikkelingen overtuigen nog niet. …

#17: Voice-ontwikkelingen vallen tegen, eindtijd voor Social Media, Google Image Search meetbaarLuister  

Facebook en Instagram laten gebruikers een eindtijd instellen, Google Image Search wordt een verwijzende URL in Google Analytics, hoe je swipet en klikt is zo uniek, dat je daarmee kunt achterhalen wie iemand is en er gebeurt veel op het gebied van Voice, maar de ontwikkelingen overtuigen nog niet. …

#16: Check de Facebook campagnes van je concurrent, update migratie CoolBlue en mobile pagespeedLuister  

Facebook gebruikers kunnen alle actieve advertentiecampagnes van een Facebook pagina controleren, dus ook van je concurrent. Is de nieuwe videodienst van Instagram concurrentie voor YouTube? Nieuws over page speed in de mobiele zoekresultaten en hoe kijkt Head of SEO Marijn ten Bulte naar de migrati…

#15: Nieuwe strategie Adidas en Coolblue, Adwords Hi score, AMP labels en Facebook updates en AVGLuister  

Adidas komt tijdens het WK met een nieuwe online marketing strategie, waarbij influencers centraal staan. Coolblue voegt 360 webshops samen, wat betekent dat voor de vindbaarheid? En verder: de status van AVG, Google Adwords Hi Score, een test met AMP labels en updates van Facebook. Hosts: Jeroen R…

#14: Google update, influencers en algoritmes, Snapchat nog niet uit dal en Facebook vergeet en dateLuister  

Halveert Google het aantal tekens in de zoekresultaten toch weer? Influencers omzeilen algoritmes met Instagram Stories, Facebook voegt 'clear history'-functie toe en start met dating en het redesign van Snapchat is niet voldoende om gebruikers te behouden. Hosts: Jeroen Roozendaal, Niels Hobert, M…

#13: Google's Mobile First Index, nieuwe Google Adwords interface, JUKE en zien we nog wel ads?Luister  

Google rolt de Mobile First Index uit. Wat zijn de gevolgen? Is de nieuwe Adwords interface echt een verbetering? YouTube komt met een nieuwe retargeting functie. JUKE gaat de concurrentie aan met Spotify. En welke gevolgen hebben on demand diensten voor de (online) marketing. Zien en horen we nog w…

#12: Politieke partijen in je tijdlijn, zware tijden voor Facebook, slimme speakers en voiceLuister  

Lost de Adblocker van Google Chrome echt iets op? Hoe voeren politieke partijen online campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen, het zijn zware tijden voor Facebook en 1 op de 6 Amerikanen heeft een slimme speaker in huis. Wat betekent dit voor de toekomst van voice? Hosts: Jeroen Roozendaal, Niel…

#11: De toekomst van Adwords specialist, Google verslaat Facebook en de smartphoneverslavingLuister  

Hoe ziet de toekomst van Adwords specialist eruit, Google verslaat Facebook en brengt meer verkeer en aandeelhouders van Apple roepen op om de smartphoneverslaving tegen te gaan. Verder bespreken we waarom Facebook de engagement bait gaat aanpakken en wat je moet doen om engagement te stimuleren. En…

#10: De toekomst van e-commerce (met publiek)Luister  

Omzetrecord na record wordt gebroken, online shopping blijft maar doorgroeien. Maar er zijn ook andere ontwikkelingen; CoolBlue opent winkels, Nike test verkoop via Amazon en in-store wordt digital ook steeds groter. Wie gaan er overleven en wie niet? Kopen we over 5 jaar alles bij Amazon of Bol? Wa…

#09: Als marketeer toekomstproof (met publiek) en luistert Facebook altijd mee?Luister  

Een bijzondere aflevering! De eerste aflevering met publiek (vandaar die galm) en een centraal thema: hoe blijf je als marketeer toekomstproof? Verder bespreken we: Snapchat is te moeilijk en wordt gebruiksvriendelijker en steeds meer gebruikers maken zich zorgen over de Facebook-app, deze lijkt per…

#08: WhatsApp Business, paniek om Facebook-test, ads op Pinterest en einde van digitale advertentiesLuister  

Hoe verslaafd ben jij aan je smartphone en kun jij een leven zonder voorstellen? Er lijkt een toenemende behoefte om even offline te zijn. En Verder: WhatsApp Business komt er aan. Wat kun je verwachten? Facebook test met een nieuwe tijdlijn, maar dit lijkt grote gevolgen te hebben voor het organisc…

#07: Google Award, QR-code herleeft, WhatsApp en Tikkie voor bedrijven en snel, sneller, snelstLuister  

De QR-code lijkt een comeback te maken dankzij de nieuwste update van iOS. Heeft de QR-code weer een toekomst? WhatsApp en Tikkie starten een dienst voor bedrijven, sitespeed blijft een belangrijk thema voor Google en wij wonnen 2 Google Premier Awards, maar waarom viel deze case internationaal op? …

#06: Updates van Google en Facebook, P&G snijdt in online en nemen robots de wereld over?Luister  

Over de nieuwste ontwikkelingen bij Google en Facebook, de impact van programmatic audio buying op radio, robots die een geheim taal ontwikkelen, waarom Procter & Gamble veel eerder had moeten optimaliseren, relevante advertenties, de nieuwe homepage van Google en waarom je jouw homepage zou persona…

#05: Het belang van een snelle site en hoe voorkom je social hackingLuister  

Je sitesnelheid is niet alleen belangrijk voor gebruikers, maar heeft ook effect op je Adwordscampagne, vindbaarheid en conversies. En op het gebied van beveiliging ligt de focus meestal op de techniek, maar de mens is zwakste schakel en hackers weten steeds beter hoe ze die kunnen kraken. Hoe kun j…

#04 - Google zet in op machine learning en browsers blokkeren adsLuister  

Google zet vol in op machine learning en gaat steeds meer de optimalisatie van SEA campagnes overnemen. Hoe werkt dit en wat betekent dit voor het vak? Een 'do-not-follow' modus in Safari, Chrome krijgt een adblocker, hoe kun je straks nog je doelgroep bereiken?

#03 - Verbeteren chatbots de klantervaring echt?Luister  

LinkedIn breidt eindelijk de advertentiemogelijkheden uit met o.a. lead formulieren en remarketing en wordt nu echt interessant voor B2B campagnes. Instagram lijkt te winnen van Snapchat, WhatsApp treedt op tegen zakelijk gebruik en verbeteren chatbots de klantervaring echt? Shownotes vind je op: ht…

#02 - Hoe verandert ons zoekgedrag door Voice en Visual Search?Luister  

De manier waarop we online zoeken verandert. Ontwikkelingen als voice search en visual search kunnen grote invloed hebben op de wijze waarop we ons laten inspireren of antwoorden zoeken. Wat betekenen deze ontwikkelingen en hoe kun je hierop anticiperen? En verder in deze podcast: de nieuwe emoticon…

#01 - Nieuwe fase in strijd tussen Facebook en SnapchatLuister  

Met WhatsApp Status gaat de strijd tussen Facebook en Snapchat een nieuwe fase in. Hoe werkt het en is het een slimme zet? Verder in deze podcast: Facebook wijzigt mogelijkheden voor video advertising en het afspelen van video's in de tijdlijn, Google wil gebruikers nog meer binnen Google houden, Sn…