eCommerce Café - inspirerende gesprekken met eCommerce ondernemers

A fish named Fred, een merk met een verhaal.

eCommerce Café - inspirerende gesprekken met eCommerce ondernemers
22-02-2021

In deze aflevering van het ecommercecafe.nl zit ik samen met Rob Schalker van A fish named Fred. Rob is een ondernemer waar ik heel veel inspiratie uit haal en veel respect voor heb. Hij is al jaren actief als ondernemer en heeft ontelbare tips over hoe je, je eigen bedrijf succesvol maakt. In 2011 is Rob begonnen met zijn merk, A fish named Fred. Dit fashionmerk zal de wereld veroveren. Het is echt een merk met een verhaal en wat dat verhaal inhoud kom je in deze aflevering te weten!
Wat wordt er zoal besproken?
Uit welke marketing strategie haal je momenteel de meeste omzet?
Eigenlijk door, ik weet niet of je het een marketing strategie kan noemen. En of het direct te relateren is aan omzet. Het communiceren met je klant, op heel vele verschillende manieren. Er voor zorgen dat eigenlijk alles wat je communiceert, leid naar jou online community. Met andere woorden jouw webshop, waar mensen iets kunnen kopen. Maar ook waar mensen een Fred talk kunnen zien. Waar mensen ook meer kunnen leren over waarom we dingen doen. En onze social channels. Ik denk dat de samenvoeging van al die zaken dat het er uiteindelijk voor zorgt dat wij onze omzet goed op peil kunnen houden.
Ik moet wel zeggen, de whole-sale omzet die is momenteel wel lager dan vroeger. Omdat in sommige landen de winkels dicht zijn. Ik noemde net Tsjechië, daar hebben we veel stenen winkels. Die hebben het niet makkelijk. Over een paar weken mogen ze weer open. Maar we hebben ook in een land als Tsjechië, winkels die sterk online bezig zijn. En die orders zie je wel groeien. De orders van online klanten, die gaan hartstikke goed. Onze eigen webshop gaat ook hartstikke goed.
Als je moet kiezen tussen B2B of B2C, welke zou je kiezen voor A fish named Fred?
Met de kennis die ik nu heb en de keuze moet maken. Dan zou ik kiezen voor B2C. Waarom? Dat geld dat niet alleen voor online. Kijk, er is  geen retailer en met alle respect voor de retailers. Er is geen retailer die het verhaal verteld zoals wij dat vertellen aan die consument. Want wij zijn Fred, wij voelen Fred. Er zijn genoeg mensen die dat ook proberen te vertalen. Maar ons grootste struikelblok altijd om van een merk naar een importeur naar een inkoop chef van een winkelketen te komen. En dan bij de Store-medewerker. Om dan jou verhaal over al die schijven te krijgen tot bij de consument. Dat is een klus en als het dan lukt en we groeien daarin, dan ben ik er hartstikke trots op. Maar uiteindelijk is de tone of voice niet zoals het origineel is.

Bekijk de nieuwe webshop van Dries ⁠⁠Trendy.nl⁠⁠ ⁠eCommercelessen.com⁠ is een nieuwe podcast vol eCommerce lessen. Volg ⁠dries⁠ persoonlijk