eCommerce Café - inspirerende gesprekken met eCommerce ondernemers

Een webshop met 100 miljoen omzet. Hoe start je dat?

eCommerce Café - inspirerende gesprekken met eCommerce ondernemers
01-03-2021

Een webshop met 100 miljoen omzet. Hoe start je dat?   

In deze aflevering van het ecommercecafe.nl zit ik samen met Jochanan  Bax. Jochanan is eigenaar en oprichter van Bax Music. Dit ecommerce  bedrijf is hij samen met zijn broer gestart in 2013. Ondernemen zat al  van jongs af aan in zijn bloed. In zijn jeugd verkocht hij stroopwafels  aan de deur en hield zich bezig met het branden van de welgekende  Twilight dvd’s. Een webwinkel die al achttien jaar bestaat, daar kan je  zeker wat van leren. Voornamelijk het feit dat de webwinkel door hunzelf  van scratch gestart is. De meeste kiezen voor het gemak van een hosting  provider, maar Music Bax is voor 98% door hunzelf gebouwd. De weg die  Music Bax heeft afgelegd, zorgt voor een boeiende podcast die je hier in  het eCommerce Café kan beluisteren.   
Wat wordt er zoal besproken.   
Hoe ben je gestart met Music Bax?   
Wij zijn begonnen in 2003 als verhuurbedrijf. En in 2004 zijn we gestart  met onze eerste webwinkel. Die hebben wij toen in de tijd laten maken  door een klein bedrijf voor 450 euro. Dat was onze beste investering  ooit. Het was een zelfbouw php systeem. In die tijd was er nog niet veel  ecommerce open source. Maar wij wilden heel snel dingen erbij en dat  kon hij niet bijbenen. Dus hadden wij besloten om zelf een programmeur  aan te nemen. De webshop hebben wij gestart in 2004 en de eerste  bestelling liep vrij snel binnen. Wij hadden heel snel door dat enkel  een webshop niet genoeg was. Je moet traffic drijven.  Binnen een dag hadden wij onze eerste bestelling binnen. Ik leerde al  heel snel dat je moet zorgen voor goede content en duidelijk uitleg.  Want onze producten waren best wel moeilijk.  Wij zijn begonnen in de luidsprekerhoek. Iemand koopt niet één  luidspreker, die koopt twee luidsprekers, kabels en een mengpaneel. Dat  boden wij dus aan als sets. En voorraad is heel belangrijk. Want ik  studeerde nog, dus door de dag bezig met school en op het einde van de  dag moest je de pakketjes op orde maken. 
Daarom hebben wij ook heel snel  personeel aangenomen. Backorder zorgt voor veel drama, dus je moet een  goede voorraad hebben. Het geld wat we door de verhuur verdient hebben,  hebben we onmiddellijk in voorraad gestopt. Wanneer zijn jullie in het buitenland begonnen?  Het ligt eraan hoe je het bekijkt. In België zitten we al heel lang. Het  is dichtbij, maar het is toch een heel ander land. Daar doen we  zachtjes aan, dik 20 miljoen euro omzet. Daarna zijn we Frankrijk gaan  doen. En dat is allemaal een beetje opgestart in 2014 of 2015. 
In 2013  hebben we geld opgehaald om als doel, de groei te versnellen naar het  buitenland. Wij zijn toen eerst naar Frankrijk gegaan, daar zitten we  nog steeds. Dus dat is wel positief. Toen zijn we ook naar Duitsland  gegaan, maar dat hebben we in 2017 even terug gedraaid. We zitten er nog  wel, maar daar ging echt miljoenen naar toe.  Dus toen hebben we gezegd, dat gaan we niet meer doen. Dat is echt een  leermoment geweest. We gingen tegelijk in heel veel landen openen en dat  kregen we niet gemanaged.Intern ging het wel. Maar om overal relatief  snel winstgevend te zijn. Er ging zoveel geld in, dat we op een gegeven  moment de beslissing moesten maken, of er komt geld bij of we moeten het  terug draaien. En uiteindelijk hebben we voor het laatste gekozen. En  daar leer je dan weer van.  

Bekijk de nieuwe webshop van Dries ⁠⁠Trendy.nl⁠⁠ ⁠eCommercelessen.com⁠ is een nieuwe podcast vol eCommerce lessen. Volg ⁠dries⁠ persoonlijk