Essentiële tips voor je webshop!

In deze aflevering van het eCommerce Café zit ik samen met Maarten Soetens. Oprichter van verschillende bedrijven en specialist als het aankomt op webshops. Maarten is een IT specialist die constant bezig is met het bedenken van nieuwe oplossingen en bedrijven. Zijn eerste webshop had hij reeds gestart tijdens zijn studies. Hij zal ons inzichten geven in hoe je jouw webshop succesvol kan beginnen. Waar je op moet letten en welke tools je hierbij kunnen helpen. Maarten is ook lid van het eCommerce Café, moest je vragen hebben naar aanleiding van deze podcast. Wordt lid van onze besloten community en dan kan je in contact komen met Maarten en talloze andere ondernemers.

Wat wordt er zoal besproken.

Waar zit een quick win voor een startende webshop? 

Focus en structuur. Geef jezelf een vaste tijd waarin je gaat werken. Steek er niet teveel tijd in. Hierdoor ga je focus verliezen. En hou je niet bezig  met dingen die niet zo belangrijk zijn. Maak voor jezelf een lijstje, wat moet er gebeuren? Een stukje administratie, een stukje product research, klantcontact maar weet ook wanneer je moet stoppen. Ga niet door met tijd verbranden als je geen focus meer hebt. Als je geen focus hebt kan je beter gaan genieten van je avond. 

Hoe hou jij jouw focus? 

Ik focus mijzelf op dingen die ik heel erg leuk vind en interessant vind. Zaken waar ik minder goed in ben, die laat ik door andere doen die dat wel leuk vinden. Dat kan iemand binnen de organisatie zijn. Of dat kan uitbesteden zijn aan een andere partij die daar heel goed in is. Je kan niet altijd alles zelf doen. Ieder zijn kwaliteit, doel en interesses. Kijk wat je leuk vindt. Ga desnoods deals aan met andere partijen. Partijen waar je jouw administratie mee kan uitwisselen. 

Gebruik je bepaalde tools om je focus te houden?

Neen, ikzelf niet. Ik gebruik wel project management systemen. Sommige partijen gebruiken inderdaad Trello. Maar dat is niet voor mijn time management. Dat is meer voor te zien waar iemand mee bezig is en wat er nog moet gebeuren. Het is meer een reminder dan een tool voor de focus. Het is puur een middel om te zien wat er moet gebeuren. Maar niet een tool om mijn focus op te bouwen. 

Waar zit de quick win voor een goedlopende webshop?

Kijken naar factoren waar je veel tijd aan kwijt bent en waar je niet goed in bent. Er zijn altijd mensen die het beter kunnen. Het kan je marketing zijn, het kan je administratie zijn, het kan je klantenservice zijn en noem maar op. Kijk naar wat je heel veel tijd kost en waar je niet goed in bent. 

Bekijk de nieuwe webshop van Dries ⁠⁠Trendy.nl⁠⁠ ⁠eCommercelessen.com⁠ is een nieuwe podcast vol eCommerce lessen. Volg ⁠dries⁠ persoonlijk

Te veel vakjargon bekijk onze woordenlijst.