Een Cursus in Wonderen Dagelijkse Les

Tekst 47 B Wil Je Vrede Onderwijs Vrede Om Vrede Te Leren

Een Cursus in Wonderen Dagelijkse Les
08-03-2022

Donaties maken deze klassen mogelijk https://eencursusinwonderen.org/doneer

Toelichting tekst Een Cursus in Wonderen: https://www.youtube.com/watch?v=dXgRIB1LQFY


B. Wil je vrede, onderwijs vrede om vrede te leren

1. Allen die in afscheiding geloven, hebben een fundamentele vergeldings- en verlatingsangst. Ze geloven in aanval en afwijzing, en dat is dus wat ze waarnemen, onderwijzen en leren. Deze waanzinnige ideeën zijn duidelijk het gevolg van dissociatie en projectie. Wat je onderwijst ben je, maar het is volkomen duidelijk dat je verkeerd kunt onderwijzen, en dat je zodoende jezelf het verkeerde kunt leren. Velen dachten dat ik hen aanviel, ook al was het duidelijk dat ik dat niet deed. Een waanzinnige leerling leert vreemde lessen. Je moet begrijpen dat wanneer je een denksysteem niet deelt, je het verzwakt. Degenen die erin geloven, zien dit daarom als een aanval op hen. Dat komt doordat iedereen zichzelf met zijn denksysteem vereenzelvigt, en ieder denksysteem draait om wat jij denkt dat je bent. Als de spil van het denksysteem waar is, gaat er louter waarheid van uit. Maar met een leugen als middelpunt, komt er louter bedrog uit voort.
2. Alle goede leraren beseffen dat alleen een fundamentele verandering duurzaam zal zijn, maar ze beginnen niet op dat niveau. Het versterken van de motivatie om te veranderen is hun eerste en voornaamste doel. Het is bovendien hun laatste en definitieve. Het enige wat de leraar hoeft te doen om verandering te garanderen is in de leerling de motivatie om te veranderen verhogen. Een verandering in motivatie is een verandering van denken, en dit zal onvermijdelijk tot een fundamentele verandering leiden, omdat de denkgeest fundamenteel is.
3. De eerste stap in het proces van omkeren of ongedaan maken is het ongedaan maken van het begrip ‘krijgen’. Dienovereenkomstig luidde de eetste les van de Heilige Geest: ‘Wil je hebben, geef alles aan allen.’ Ik heb al gezegd dat het conflict hierdoor waarschijnlijk tijdelijk zal toenemen, en dit kunnen we nu nog verder verduidelijken. Op dit moment wordt de gelijkheid van hebben en zijn nog niet gezien. Totdat dit wel het geval is lijkt hebben het tegendeel te zijn van geven. Die eerste les lijkt dan ook een tegenstrijdigheid te bevatten, omdat ze geleerd wordt door een denkgeest die in conflict is. Dit betekent motivatie die met zichzelf in conflict is, en dus kan de les voorlopig niet consistent worden geleerd. Voorts projecteert de denkgeest van de leerling zijn eigen conflict, en zodoende bespeurt hij geen consistentie in de denkgeest van anderen, wat hem achterdochtig maakt over hun motivatie. Dit is de werkelijke reden dat de eerste les in menig opzicht het moeilijkst te leren valt. Terwijl jij je nog steeds sterk van het ego in jezelf bewust bent en voornamelijk op het ego in anderen reageert, wordt jou geleerd op beide te reageren alsof wat je gelooft niet waar is.
4. Het ego, op z’n kop als altijd, beschouwt de eerste les als krankzinnig. Dit is in feite zijn enige mogelijkheid, aangezien het alternatief, dat veel minder aanvaardbaar is voor hem, onmiskenbaar zou betekenen dat hij krankzinnig is. Het oordeel van het ego is hier, zoals altijd, vooraf bepaald door wat het is. Nog altijd zal de fundamentele verandering plaatsvinden samen met de verandering in het denken van de denker. Intussen maakt de toenemende duidelijkheid van de Stem van de Heilige Geest het de leerling onmogelijk er niet naar te luisteren. Hij ontvangt dan een tijdlang tegenstrijdige boodschappen en neemt beide aan.
5. De uitweg uit het conflict tussen twee tegengestelde denksystemen is vanzelfsprekend er een kiezen en het andere loslaten. Als jij je met je denksysteem vereenzelvigt – en hieraan valt niet te ontkomen – en als je twee denksystemen aanneemt die totaal met elkaar in tegenspraak zijn, dan is innerlijke vrede onmogelijk. Als je ze beide onderwijst, wat je zeker zult doen zolang jij beide aanvaardt, ben je bezig conflict te onderwijzen en leer je dat ook. Toch wil jij vrede, anders zou je de Stem voor vrede niet te hulp hebben geroepen. Haar les is niet krankzinnig, het conflict wel.
6. Er kan geen conflict tussen innerlijke gezondheid en krankzinnigheid bestaan. Eén is er maar waar, en één is dus maar werkelijk. Het ego probeert je ervan te overtuigen dat het aan jou is te beslissen welke stem waar is, maar de Heilige Geest leert jou dat de waarheid door God werd geschapen, en dat jouw beslissing die niet veranderen kan. Naarmate jij je meer bewust begint te worden van de stille kracht van de Stem van de Heilige Geest en Haar volmaakte consistentie, moet het in je denkgeest gaan dagen dat jij een beslissing ongedaan tracht te maken die onherroepelijk voor jou werd genomen. Dat is de reden waarom ik je eerder al voorstelde niet te vergeten de Heilige Geest voor jou voor God te laten kiezen.
7. Er wordt jou niet gevraagd krankzinnige beslissingen te nemen, ook al kun je denken dat dit wel zo is. Het moet daarentegen wel krankzinnig genoemd worden te geloven dat het aan jou is te beslissen wat Gods scheppingen zijn. De Heilige Geest neemt het conflict precies waar zoals het is. Zijn tweede les is dan ook:
Wil je vrede, onderwijs vrede om vrede te leren.
8. Dit is nog steeds een beginstap, aangezien hebben en zijn nog steeds niet worden gelijkgesteld. Hij gaat echter wel verder dan de eerste stap, die in feite slechts het begin is van de omkeer van denken. Deze tweede stap is een positieve bevestiging van wat jij verlangt. Dit is dan ook een stap die van het conflict wegvoert, aangezien het betekent dat de alternatieven werden overwogen en er één als het meest wenselijk werd uitgekozen. Niettemin veronderstelt de term ‘meest wenselijk’ nog altijd dat het wenselijke gradaties kent. Daarom is deze stap, hoewel essentieel voor de uiteindelijke beslissing, duidelijk niet de laatste. Het feit dat wonderen geen rangorde naar moeilijkheid kennen is nog niet aanvaard, want niets wat totaal verlangd wordt is moeilijk. Totaal verlangen is scheppen, en scheppen kan niet moeilijk zijn als God Zelf jou als schepper geschapen heeft.
9. De tweede stap heeft nog steeds met waarneming te maken, alhoewel het een reuzenstap is in de richting van de eenduidige waarneming die het weten van God weerspiegelt. Wanneer jij deze stap zet en deze richting aanhoudt zul je doorstoten tot de kern van je denksysteem, waar de fundamentele verandering zal plaatsgrijpen. Bij de tweede stap vindt vooruitgang met tussenpozen plaats, maar de tweede stap is makkelijker dan de eerste omdat die erop volgt. Het besef dat die erop moet volgen, is een bewijs van de groeiende bewustwording dat de Heilige Geest jou verder leiden zal.