Een Cursus in Wonderen Dagelijkse Les

Tekst 66 Het Lichaam Als Communicatiemiddel

Een Cursus in Wonderen Dagelijkse Les
04-04-2022

VII. Het lichaam als communicatiemiddel

1. Alle aanval is fysiek. Wanneer enige vorm van aanval in je denkgeest binnensluipt stel jij jezelf gelijk aan een lichaam, want zo interpreteert het ego het lichaam. Je hoeft niet fysiek in de aanval te gaan om deze interpretatie te aanvaarden. Je aanvaardt die al door te geloven dat jij door aan te vallen iets kunt verkrijgen wat je wilt. Als je dit niet geloofde, zou aanval geen aantrekkingskracht op je uitoefenen. Wanneer jij jezelf aan een lichaam gelijkstelt, zul jij je altijd depressief voelen. Wanneer een kind van God zo over zichzelf denkt, kleineert hij zichzelf en beschouwt hij zijn broeders als op gelijke wijze gekleineerd. En aangezien hij zichzelf alleen in hen kan vinden, heeft hij zichzelf afgesneden van de verlossing.
2. Onthoud dat de Heilige Geest het lichaam uitsluitend als een communicatiemiddel interpreteert. Aangezien Hij de Communicatieschakel tussen God en Zijn afgescheiden Zonen is, interpreteert de Heilige Geest alles wat jij gemaakt hebt in het licht van wat Hij is. Het ego scheidt door middel van het lichaam. De Heilige Geest reikt door middel van het lichaam naar anderen. Jij neemt je broeders niet waar zoals de Heilige Geest dat doet, omdat jij lichamen niet louter als een middel beschouwt om denkgeesten onderling te verbinden en ze te verenigen met die van jou en mij. Deze interpretatie van het lichaam zal jou volkomen van gedachten doen veranderen over de waarde ervan. Van zichzelf heeft het er namelijk geen.
3. Als jij het lichaam voor een aanval gebruikt, berokkent het jou schade. Als je het alleen gebruikt om de denkgeest te bereiken van hen die geloven dat ze een lichaam zijn, en hun door middel van het lichaam leert dat dit niet zo is, zul jij de macht van de denkgeest die in jou is begrijpen. Als jij het lichaam enkel en alleen hiervoor gebruikt, kun je het niet gebruiken om aan te vallen. Dienend om te verenigen wordt het een prachtige les in gemeenschap, die waarde heeft tot er gemeenschap is. Dit is Gods manier om onbegrensd te maken wat jij begrensd hebt. De Heilige Geest ziet het lichaam niet zoals jij het ziet, omdat Hij weet dat de enige werkelijkheid van iets, wat ook, de dienst is die het God bewijst ten behoeve van de functie die Hij eraan geeft.
4. Communicatie maakt een eind aan afscheiding. Aanval bevordert die. Het lichaam is mooi of lelijk, vredig of woest, nuttig of schadelijk, al naargelang het gebruik dat ervan wordt gemaakt. En in het lichaam van een ander zul jij het gebruik zien dat jij van het jouwe hebt gemaakt. Als het lichaam een instrument wordt dat jij aan de Heilige Geest geeft om ten behoeve van het verenigen van het Zoonschap te gebruiken, zul jij in iets fysieks niets anders zien dan wat het is. Gebruik het voor de waarheid en je zult het waarheidsgetrouw zien. Misbruik het en je zult het misverstaan, want dat heb je al gedaan door het te misbruiken. Interpreteer iets, wat ook, los van de Heilige Geest, en je zult het wantrouwen. Dit zal jou tot haat en aanval en verlies van vrede voeren.
5. Toch komt alle verlies slechts voort uit je eigen wanbegrip. Elke vorm van verlies is onmogelijk. Maar als jij een broeder als een fysieke entiteit beziet, gaan zijn kracht en heerlijkheid voor jou ‘verloren’, en dat geldt ook voor die van jou. Je hebt hem aangevallen, maar dan moet jij eerst jezelf aangevallen hebben. Bezie hem niet op die manier, omwille van jouw eigen verlossing die hem zeker de zijne brengen zal. Sta hem niet toe dat hij zich in jouw denkgeest kleineert, maar ontsla hem van zijn geloof in kleinheid, en ontkom zo aan dat van jou. Als deel van jou is hij heilig. Als deel van mij ben jij dat ook. Met een deel van God Zelf communiceren betekent voorbij het Koninkrijk reiken naar de Schepper ervan, via Zijn Stem die Hij tot deel van jou heeft gemaakt.
6. Verheug je dan dat jij van jezelf uit niets kunt. Jij bent niet van jezelf. Hij van Wie jij bent heeft jouw kracht en heerlijkheid voor jou gewild, waarmee je Zijn heilige Wil voor jou volmaakt volbrengen kunt wanneer jij die voor jezelf aanvaardt. Hij heeft Zijn gaven niet van jou weggenomen, maar jij gelooft dat jij ze van Hem weggenomen hebt. Laat geen Zoon van God verborgen blijven, omwille van Zijn Naam, want Zijn Naam is de jouwe.
7. De Bijbel zegt: ‘Het Woord (ofwel de gedachte) is vlees geworden.’ Strikt genomen is dit onmogelijk, aangezien het de omzetting van één orde van werkelijkheid in een andere lijkt in te houden. Verschillende orden van werkelijkheid schijnen alleen maar te bestaan, net zoals verschillende rangorden in wonderen. De gedachte kan niet tot vlees worden gemaakt behalve door het geloof, aangezien de gedachte niet stoffelijk is. Maar een gedachte betekent communicatie, en daarvoor kan het lichaam worden gebruikt. Dat is de enige natuurlijke manier waarop het gebruikt kan worden. Het lichaam op een onnatuurlijke manier gebruiken betekent dat de bedoeling van de Heilige Geest uit het oog wordt verloren, en zo het doel van Zijn leerplan in de war wordt gebracht.
8. Niets is voor een leerling zo frustrerend als lesstof die hij niet leren kan. Zijn gevoel van bekwaamheid lijdt eronder, en hij moet wel gedeprimeerd raken. Geconfronteerd worden met een onmogelijke leersituatie is de meest deprimerende zaak ter wereld. Het is in feite uiteindelijk de reden waarom de wereld zelf deprimerend is. Het leerplan van de Heilige Geest is nooit deprimerend, omdat het een leerplan van vreugde is. Wanneer depressiviteit de reactie op het leren zelf is, komt dat doordat het ware doel van het leerplan uit het oog werd verloren.
9. In deze wereld wordt zelfs het lichaam niet als een geheel waargenomen. De bedoeling ervan wordt gezien als een versplintering in vele functies die weinig of geen verband houden met elkaar, zodat het door chaos lijkt bestuurd. Als het zich door het ego laat leiden is dat ook zo. Als het zich door de Heilige Geest laat leiden is dat niet zo. Het wordt dan een middel waardoor het deel van de denkgeest dat je van de geest hebt proberen te scheiden voorbij zijn vervormingen kan reiken en terug kan keren naar de geest. De tempel van het ego wordt aldus de tempel van de Heilige Geest, alwaar de toewijding aan Hem de plaats inneemt van de toewijding aan het ego. In deze zin wordt het lichaam wel degelijk een tempel voor God: Zijn Stem woont erin doordat hij richting geeft aan het gebruik dat ervan wordt gemaakt.
10. Genezing is het resultaat wanneer het lichaam uitsluitend voor communicatie wordt gebruikt. Aangezien dit iets natuurlijks is geneest het door heel te maken, wat eveneens natuurlijk is. Elke denkgeest is heel, en de overtuiging dat een deel ervan stoffelijk of niet-denkgeest is, is een gefragmenteerde of ziekelijke interpretatie. De denkgeest kan niet tot iets stoffelijks worden gemaakt, maar hij kan wel door het stoffelijke zichtbaar worden gemaakt als hij het lichaam gebruikt om aan zichzelf voorbij te gaan. Door naar buiten te reiken breidt de denkgeest zichzelf uit. Hij stopt niet bij het lichaam, want als hij dat doet wordt hij in zijn doel belemmerd. Een denkgeest die belemmerd is, heeft zichzelf de gelegenheid gegeven gevoelig te zijn voor een aanval, want hij heeft zich tegen zichzelf gekeerd.
11. Belemmeringen wegnemen is dan ook de enige manier om hulp en genezing te garanderen. Hulp en genezing zijn de normale uitingen van een denkgeest die door het lichaam, maar niet in het lichaam werkt. Als de denkgeest gelooft dat het lichaam zijn doel is, zal hij zijn waarneming van het lichaam vervormen en zal hij, door te verhinderen dat hij zich buiten de grenzen ervan uitbreidt, ziekte verwekken door afscheiding te bevorderen. Het lichaam waarnemen als een afzonderlijke entiteit kan niet anders dan ziekte bevorderen, want het is niet waar. Een communicatiemiddel verliest zijn nut als het voor iets anders wordt benut. Een communicatiemiddel als aanvalsmiddel gebruiken is een duidelijke verwarring van doelen.
12. Communiceren is verbinden en aanvallen is afscheiden. Hoe kun je met een en hetzelfde ding beide tegelijk doen zonder te lijden? De waarneming van het lichaam kan alleen door één enkel doel eenduidig worden gemaakt. Dit bevrijdt de denkgeest van de verleiding het lichaam in velerlei licht te zien, en vertrouwt het helemaal toe aan het Ene Licht waarin het werkelijk kan worden begrepen. Een leermiddel verwarren met een leerdoel is een fundamentele verwarring, die het begrip van beide belemmert. Leren moet voorbij het lichaam leiden en de macht van de denkgeest daarin herstellen. Dit kan pas worden volbracht als de denkgeest zich tot andere denkgeesten uitbreidt, en zichzelf in zijn uitbreiding niet remt. Dit remmen is de oorzaak van alle ziekte, want alleen uitbreiding is de functie van de denkgeest.
13. Het tegendeel van vreugde is depressiviteit. Wanneer wat jij leert depressiviteit in plaats van vreugde bevordert, kun je niet naar Gods vreugdevolle Leraar aan het luisteren en Zijn lessen aan het leren zijn. Een lichaam als iets anders zien dan als een communicatiemiddel betekent je denkgeest beperken en jezelf kwetsen. Gezondheid is daarom niets dan een vereend doel. Als het lichaam ondergeschikt wordt gemaakt aan het doel van de denkgeest, wordt het heel, omdat het doel van de denkgeest één is. Aanval kan slechts een aan het lichaam opgelegd doel zijn, aangezien het lichaam los van de denkgeest helemaal geen doel heeft.
14. Jij wordt niet door het lichaam beperkt, en de gedachte kan niet vlees worden. Maar de denkgeest kan wel via het lichaam geopenbaard worden als hij daaraan voorbijgaat en het niet als een beperking opvat. Telkens wanneer je van een ander vindt dat hij tot of door zijn lichaam is beperkt, leg jij jezelf deze beperking op. Ben je bereid dit te aanvaarden wanneer juist de bedoeling van wat je leert zou moeten zijn aan alle beperkingen te ontkomen?