Goof en Goot Praten Piloot

Wat Doet Ie Nou? Hoe krijg je die airliner weer onder controle?!

Goof en Goot Praten Piloot
10-10-2020

Drie fatale ongelukken, kort na elkaar. Drie verschillende vluchtfasen, types, operaties. Drie ongelukken die te voorkomen waren geweest als de vliegers hadden geweten hoe je je uit die situatie moest redden. Je kon niet meer denken “dat gebeurt mij niet” vertelt Stephen van Dijck, eigenaar van Advanced Flight Training Manoeuvring gespecialiseerd Upset Prevention en Recovery. In zijn éénmotorige Zlin 242L leer je uit hoogst ongewone vliegsituaties te komen, zonder computers, autopilots, auto-throttles of welk hulpmiddel dan ook. Elke professionele vlieger moet zo’n training volgen. 
Met dertig jaar ervaring is Stephen (Kiwi, vanwege zijn Nieuw-Zeelandse roots) de perfecte UPRT ontwikkelaar en trainer. Hij vloog F5 en F16 bij de KLu en B737 en 747 bij de KLM, is aerobatic display vlieger en heeft zich gespecialiseerd in de menselijke factoren die tot ongelukken leiden. En als gedreven vlieger houdt hij alle denkbare brevetten geldig...