Het Mediaforum

Margriet Brandsma: "We moeten ervoor waken dat we het niet bagatelliseren"

Het Mediaforum
26-10-2021

Aan tafel zitten Margriet Brandsma, Elger van der Wel en Spraakmaker Pieterbas Lalleman Het Mediamoment van Van der Wel gaat over een podcastreis van zijn podcast Trust Nobody. Met luisteraars gingen ze op reis langs plekken uit de serie Wie Is De Mol?. Is dit de toekomst van podcasts, dat er extra invullingen komen? Bij welke podcasts zien we dit nog meer? Lalleman gooit nog wat nieuwe podcasts ideeën op.... Van der Wel: "Het is zeker ook niet uniek voor podcasts maar het is wel opvallend dat je bij podcasts nu zoveel ziet ontstaan" Brandsma's Mediamoment gaat over de Duitse verkiezingen. Ze heeft net drie weken in Berlijn gezeten en een strikt Duits mediadieet gevolgd, en we zijn precies een maand na de verkiezingen. Hoe is de sfeer in de kranten en in de talkshows? En wat zijn de belangrijkste onderwerpen nu in de Duitse media? Brandsma: "In de media was opluchting dat er dingen gaan veranderen" Verder hebben we het over de klimaatscenario's van het KNMI. Uit het gister gepubliceerde rapport, waarin het eigen inzichten heeft gecombineerd met die van het IPCC, blijft vooral het inzicht over de stijgende zeespiegel hangen dat we de slechte kant op gaan. Met zelfs een scenario met een uitschieter naar 2 meter in het jaar 2300. Is dat begrijpelijk en ook belangrijk om zo'n uitschieter ook uit te lichten? Ook als het onwaarschijnlijk is? Hoe onzeker die scenario's ook, moet je dit alsnog blijven brengen met een alarmistische toon in de kop? En er wordt aangekaart dat weinig journalisten een bètastudie hebben gedaan... Brandsma: "Het KNMI is ook niet heilig" Als vierde onderwerp behandelen we Facebook. Het platform heeft in het derde kwartaal van dit jaar een omzet behaald van 29,01 miljard dollar, omgerekend 24,99 miljard euro. Dat is 35 procent meer dan hetzelfde kwartaal een jaar geleden, terwijl het bedrijf er toch allesbehalve goed opstaat als je een beetje de berichtgeving een beetje hebt gevolgd het afgelopen jaar...Zo trad klokkenluider Frances Haugen naar buiten met de boodschap dat Facebook slecht is voor kinderen, tweespalt in de maatschappij stimuleert en onze democratie schaadt. Dat is niet mals. En toch lijkt Facebook haast wel onaantastbaar - hoe kan dat toch? Europarlementariërs roepen grote bedrijven op om niet langer te adverteren via Facebook en Google... Maar ja, die lopen nog niet massaal weg. Werkt dat advertentiemodel van Facebook nog gewoon té goed? Toch willen ze met een schone lei beginnen met een nieuwe naam.... Brandsma: "We kunnen niet meer zonder" En als laatste hebben we het over Amber Alert. Uit een onderzoeksverhaal van Vrij Nederland blijkt dat de overheid de samenwerking met Ambert Alert wilde opzeggen en het eigen Burgernet gaan gebruiken. Maar na een succesvolle lobby van oprichter Frank Hoen werd het contract toch verlengd... Een motie van Joost Eerdmans hierover kreeg unanieme steun van de Tweede Kamer. Want, zei Hoen, ''Waarom iets wijzigen dat goed werkt?’, en ‘ICT projecten blijken keer op keer een uitdaging voor de overheid', het zou zelfs 'kinderlevens gaan kosten'. Is dit te begrijpen? Kamerleden en ook Spraakmakers trapte in het 'kinderlevens'-frame. Hoe wist oprichter Hoen dit contract te verlengen? Wel: "Ze hebben heel Nederland gespamd om een contract van miljoenen binnen te houden, dat is werkelijk waar schandalig"