Kletsheads [Nederlandse editie]

Zijn meertalige kinderen slimmer dan eentalige kinderen? (Seizoen 1, Aflevering 5)

Kletsheads [Nederlandse editie]
21-11-2019

Transcript Vriend van de show worden Als je “meertalig opvoeden” en  “voordelen” in Google tikt, kom je vrij snel allerlei artikelen tegen waarin staat dat het leren van twee talen je kan helpen om je hersenen te trainen en dat “meertaligheid je slimmer maakt”. In het Engels wordt dit “the bilingual advantage” genoemd, en het is een van de meest onderzochte onderwerpen in het meertaligheidsonderzoek van afgelopen decennia. Het is ook een van de meest omstreden onderwerpen. Want deze voordelen worden niet bij alle meertalige kinderen (of volwassenen) gevonden. En de vraag is natuurlijk wat dit betekent. Laat het zien dat het onderzoek waarin dit voordeel is gevonden niet deugt, of bestaat het voordeel alleen voor sommige maar niet alle kinderen? In deze aflevering van Kletsheads ga ik in gesprek met Elma Blom, hoogleraar aan de Universiteit Utrecht en expert op dit gebied. Elma begint door uit te leggen wat er precies bedoeld wordt als mensen beweren dat meertalige kinderen slimmer zijn dan eentalige kinderen, en hoe dit precies onderzocht wordt. Ze noemt bijvoorbeeld een taak met visjes en een taak met cijferreeksen die je achterwaarts moet nazeggen. Hieronder zie je een afbeelding van hoe zo’n “visjes-taak” eruitziet, en hier kun je de taak met cijferreeksen uitproberen. Dit laatste meet je werkgeheugen, terwijl het bij de taak met de visjes om het negeren van niet belangrijke informatie draait (oftewel “inhibitie”).  We leren welke factoren bepalen of er bij meertalige kinderen een “bilingual advantage” te verwachten valt, en welke factoren juist niet van belang zijn. Benieuwd naar wat deze factoren zijn? Luister dan naar deze vijfde aflevering van Kletsheads! Onze Kletshead van de week is Maisy (begint op 11:14). Prof. dr. Elma Blom is hoogleraar Taalontwikkeling en Meertaligheid in Gezin en Onderwijs bij de afdeling Orthopedagogiek: Cognitieve en Motorische Ontwikkelingsproblemen aan de Universiteit Utrecht. Wat zij vooral interessant vindt om te onderzoeken is hoe taal zich ontwikkelt in situaties die net even iets anders zijn, bijvoorbeeld bij kinderen die meertalig zijn. Neem een kijkje op deze website om meer te weten te komen over wat Elma precies doet.  En hier op nemokennislink.nl kun je een blog van Elma lezen over het type onderzoek dat we in deze aflevering bespreken .