Laadscherm Voorgelezen

Laadscherm Voorgelezen

Ontspanning  |  180 afleveringen

In Laadscherm Voorgelezen neemt redacteur Arjan Lindeboom je mee door alle artikelen op Laadscherm.nl. Want onze verhalen zijn er om verteld te worden.

Verras mij  


1. Op zoek naar mijn jeugd op Nostalrius

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Vanaf de lancering in 2004 tot aan de derde uitbreiding in 2010 heeft mijn World of Warcraft-abonnement slechts sporadisch stilgestaan. Jarenlang verdedigde ik Azeroth tegen tal van demonen en draken. Ik hing dagen rond in Goldshire, verhandelde duizenden kruiden en mineralen op de Auction House in...


2. Hoe ik jaren voor de aankondiging al Pokémon Diamond speelde

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Pokémon Diamond verscheen officieel in 2006, maar ik speelde de game al zeker vijf jaar daarvoor. Niet op de Nintendo DS, waar het spel voor is uitgebracht, maar gewoon op mijn oude Game Boy Color. Volg Laadscherm ook op Twitter en Facebook.


3. De moeilijke positie van erotische games

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Games hebben een ingewikkelde relatie met seks. Enerzijds zien we regelmatig schaars geklede vrouwelijke personages rondlopen, dat veelal niet hoort in de context. Anderzijds wordt seks – en met name vrouwelijke seksualiteit – actief vermeden in games. Volg Laadscherm ook op Twitter en Faceboo...


4. Watch Dogs 2 en onze dystopische toekomst

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Met één druk op de knop hack ik de telefoon van een vrouw. De 560 dollar die ze heeft gespaard, maak ik over naar mijn rekening. Een bevriende hacker lacht: “Zouden mensen echt denken dat het zo simpel is?” Volg Laadscherm ook op Twitter en Facebook.


5. Hoe speelt een nieuwkomer Zelda: Breath of the Wild?

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

League of Legends op Twitch kijken en Mario Kart 8. Zo kan de game-ervaring van een vriend van me gedurende de afgelopen tien jaar worden samengevat. Totdat ik hem overtuigde om The Legend of Zelda: Breath of the Wild (BotW) te kopen. Ik beloofde hem een groots avontuur! En dat is het geworden, alle...


6. De Nintendo Switch is als een Belgisch frietkot

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

De Nintendo Switch is één van de leukste maar ook vreemdste spelcomputers ooit, en daarom niet goed op een rationele manier te beoordelen. Een redelijk vergezochte metafoor past beter. Volg Laadscherm ook op Twitter en Facebook.


7. You Guide

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Bij het horen van de naam Dark Souls denk je vast aan de zeven rode letters op je scherm die samen ‘You Died’ spellen. Logisch, maar From Software mag best wat meer credit krijgen voor het leveldesign en de manier waarop dat het verhaal vertelt. Sindsdien bekijk ik games niet meer hetzelfde. Vo...


8. De maker van Overwatch is een verschrikkelijk ongemakkelijk uithangbord

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Het is 2015 en ik zit in een klein kamertje in Boston naast Jeff Kaplan. Ongeschoren en met wallen onder zijn ogen staart de Amerikaan stoïcijns voor zich uit. Kaplan is moe, een verslagen man. Sinds enkele minuten is hij mijn nieuwe held, maar heldendom zie je niet aan hem af. Volg Laadscherm ook...


9. Persona 4, de game waar ik mijn depressie in goot

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Persona 4 Golden is voor mij een van de beste games aller tijden. En de kans is vrij groot dat ik het nooit meer ga spelen. Volg Laadscherm ook op Twitter en Facebook.


10. Mijn dopamineverslaving en clickers

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Cookie Clicker werd razend populair toen het in 2013 verscheen. Mijn zusje, die vrij weinig met games heeft nota bene, zat het te spelen alsof haar leven ervan afhing. “Waarom speel je dit” hoor ik mezelf nog vragen. “Nou, hoe meer koekjes je bakt, hoe meer oma’s je kan kopen die meer koekje...


11. World of Warcraft als vrije wereld voor verlamde vrouw

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Pakweg tien jaar geleden was ik zwaar verslaafd aan World of Warcraft. Voor mij vormde het de perfecte manier om te ontsnappen aan een realiteit waar ik niet op was voorbereid. Pas toen ik al net zo hard stopte met spelen, kwam het besef dat het spel niet voor iedereen bedoeld is als uitvlucht. Voor...


12. Verhalen van virtueel Veendam

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

572 uur, 41 minuten en 30 seconden. Het is weinig verrassend dat een voetbalsimulatiegame die eruit ziet als een spreadsheet tot in de seconden nauwkeurig bijhoudt hoeveel uur je aan een specifieke savegame hebt besteed. Het gaat hier om Championship Manager 01/02, en een netwerkspel voor twee perso...


13. Roep van de roguelike en de lol van willekeur

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Ik kan het eerste level van Super Probotector: Alien Rebels (Contra III: The Alien Wars buiten Europa) dromen. Ik heb het tientallen keren moeten spelen, maar inmiddels weet ik wanneer er turrets uit de grond opduiken, wanneer drones met power-ups voorbij vliegen en wanneer de buitenaardse honden st...


14. Het crowdfundingsucces van de Nederlandse game Pine

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Een Nederlandse game die meer dan 100.000 euro ophaalt op crowdfundingwebsite Kickstarter. Het is bijzonder, en dat realiseert Matthijs van de Laar van studio Twirlbound ook: “Ik heb nog steeds geen idee hoe het ons is gelukt.” Volg Laadscherm ook op Twitter en Facebook.


15. World of Warcraft als nieuwe kerk

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Op een stenen bank in de grootste kerk van Azeroth wacht ik op een teken. Niet van de goden, maar van de spelers om mij heen. Het duurt nog geen vijf minuten of een speler genaamd Jassire loopt binnen. Hij knielt neer voor de trap leidend naar het altaar en typt: “Lord, forgive me for […]


16. Geslaagd falen

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Je hebt het misschien wel gemerkt: team-based multiplayergames zijn nogal een ding geworden de afgelopen vijf jaar. Dat soort games trokken mij in eerste instantie erg aan: ze zijn kleurrijk, je hebt veel verschillende personages om uit te kiezen en ook het teamaspect leek me leuk. Ik hou van samen...


17. De valse nostalgie van Shovel Knight

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Een willekeurige winkel binnenlopen en een NES Classic Mini van de schappen pakken is er zes maanden na de release nog steeds niet bij. En dat gaat waarschijnlijk ook nooit meer gebeuren, want de productie van het apparaat is alweer stopgezet. De smaakvol verkleinde uitvoering van de NES, met daaro...


18. WRoEF is GoAT

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Ik had nooit gedacht dat de ondertiteling van een spel me ooit zo in beroering zou brengen. Toen What Remains of Edith Finch vorige week verscheen voor de PlayStation 4, heb ik het spel meteen gekocht, gedownload en uitgespeeld. Daarna heb ik nog drie keer via Twitch of Shareplay meegekeken naar vri...


19. Leren communiceren met Overcooked

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Onze keuken loopt als een geoliede machine. Het vlees ligt te bakken en de uiensoep staat lekker te pruttelen terwijl ik met een tevreden blik de vieze borden af sta te wassen. Ondertussen snijdt mijn vriendin de sla en tomaat, zodat we straks een heerlijke hamburger kunnen uitserveren. En dat allem...


20. Ik wil je wat vertellen over audiotapes

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Bekentenis: ik heb de ‘indrukwekkende plottwist’ van BioShock nooit begrepen. Die ik kreeg ik achteraf uitgelegd en toen vroeg ik me oprecht af hoe ik dat had moeten weten. Hoongelach viel mij ten deel. Want ‘je wordt toch steeds aangesproken door die-en-die’ en ‘het staat toch zelfs op de...


21. Deze fans vertalen al vijf jaar Phantasy Star Online 2

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Star Online 2 is inmiddels bijna vijf jaar speelbaar, maar is officieel nooit in het westen verschenen. Toch kun je de game al jaren gewoon in het Engels spelen. Volg Laadscherm ook op Twitter en Facebook.


22. Lethal League en de weg naar internationaal succes

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Lethal League is één van de weinige Nederlandse games die internationaal succes boekt. Meer dan 400.000 stuks zijn ervan verkocht: niet gek voor een game die begon als een simpel flash-spelletje. “We hebben veel te danken aan Pewdiepie en TotalBiscuit”, zegt oprichter Tim Remmers. Volg Laadsch...


23. Ik koop games voor de Switch

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Sinds ik de Switch een paar maanden geleden in huis heb gehaald, heb ik er meerdere games voor aangeschaft. Ik heb namelijk gemerkt dat ik games koop voor de Switch. Nee, luister nou, ik koop games zodat ik ze op m’n Switch kan spelen. Oké dat klinkt nog steeds als de grootst mogelijke open deur...


24. Een les in het lezen van persberichten

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Wie het aantal Game of the Year-edities dat jaarlijks verschijnt telt, komt al gauw tot de conclusie dat uitgevers het niet schuwen om het succes van hun titels wat op te blazen. Stiekem zijn lang niet al deze games succesvol. Toch zul je dat in de bijbehorende persberichten die uitgevers rondsture...


25. Bange dagen na de Bom

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Hoe sterk is de eenzame Vault Dweller, zichzelf kromgebo­gen achter zijn scherm een weg banend door een post-apocalyptisch Boston? Geen idee, maar – om de referentie aan Boudewijn de Groot iets door te trekken – wie pak ‘m beet 150 uur steekt in een game als Fallout 4 zal bij nie­mand ooit d...


26. Een onwaarschijnlijke eSport

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

De wereld van eSports groeit als kool. In 2015 was de markt goed voor ‘slechts’ 325 miljoen dollar, dit jaar zou de omzet volgens onderzoek oplopen tot bijna 700 miljoen dollar. Er worden toernooien met miljoenen aan prijzengeld gehouden voor games als League of Legends, DOTA 2 en Counter-Strike...


27. Door Grand Theft Auto houd ik nu van kleding shoppen

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Jarenlang haatte ik het om nieuwe kleren te moeten kopen. Het kost tijd, een boel geld en is ook nog eens doodvermoeiend. Als middelbare scholier liep ik dan ook liever in (vaak gratis gekregen) shirts van leuke games, praktische nylon afritsbroeken en afgetrapte sportschoenen. Kon mij het schelen....


28. Deze mensen schrijven de enorme walkthroughs op Gamefaqs

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Zonder walkthrough op GameFaqs bestaat een game eigenlijk niet. Op die site is door de jaren heen een groot archief ontstaan van gidsen, allemaal geschreven door mensen met een passie voor games. En nog steeds zijn er vrijwilligers die honderden vrije uren steken in het schrijven van walkthroughs. M...


29. ‘Stoute meneer moet lief slapen’

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

“Deze heel stoute meneer wil Lara pijn doen. Maar je mag anderen geen pijn doen. Daarom zorgt het meisje ervoor dat hij gaat slapen.” Mijn dochter van 2,5 knikt ernstig. “Ik ook meisje in de sneeuw doen, mama.” Ze krijgt een controller die niet is aangesloten en begint enthousiast op de knop...


30. Waarom ik niet kan wachten om oud te worden met games

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Na de zomer word ik dertig en die gedachte is zo deprimerend dat ik er het liefst zo min mogelijk aan denk. De kans dat ik m’n verjaardag überhaupt ga vieren is minimaal en ik hoop dat niemand na september om m’n leeftijd vraagt. Ouder worden heeft wel één groot voordeel: het betekent dat ik...


32. Deze mannen betaalden me voor Overwatch-gezelschap

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Eind januari 2017 bevond ik mijzelf in-between-games, dus scrollde ik verveeld door de PlayStation Store. Overwatch was in de aanbieding en het feit dat enkele vrienden reeds trouw hadden gezworen aan het spel, was genoeg reden om tot een aankoop over te gaan. Na vijf potjes was ik hopeloos verliefd...


31. Deze vrouwen worden betaald voor Overwatch-gezelschap

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Op de klusjeswebsite Fiverr is een trend zichtbaar: vrouwen bieden zichzelf aan om tegen betaling met je te gamen. De één wil nieuwe mensen leren kennen, de ander hoopt eenzame mannen wat gezelschap te bieden. “Ik heb met iedereen waarmee ik heb gespeeld plezier gehad.” Volg Laadscherm ook op...


33. Leren praten met Teamspeak

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Mensen kennen mij als de schreeuwlelijk die het altijd nodig vindt om een slechte grap of rare opmerking te maken. Ook sta ik bekend als iemand die graag in de schijnwerpers staat. Daar maak ik gelukkig dan weer grapjes over, iets waar Ivo Niehe nog van zou kunnen leren. Toch was ik niet altijd zo....


34. Deze 89 YouTube-video’s moet je gezien hebben!!!

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

In mijn eindeloze zoektocht naar vergezochte redenen om nog meer tijd aan de game Dark Souls te besteden, stuitte ik eind vorig jaar op een inmiddels inactief Youtube-kanaal: Kay Plays. Hoe zij games speelt, en in het bijzonder de Souls-serie, heeft mijn leven veranderd. Dat klinkt overdreven, ware...


35. Ik ben een vieze casual

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Beau speelt avond na avond Overwatch, zowel met vrienden als onbekenden. Thijs koopt én speelt de ene na de andere game op zijn Nintendo Switch. Anna heeft zoals veel andere ouders last van chronisch vrijetijdsgebrek, maar dat weerhoudt haar er niet van om nog steeds fanatiek te gamen. En ik? Ik be...


36. Robert Yang is de gameontwikkelaar die we nodig hebben

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Donderdag verscheen The Tearoom, gemaakt door professor en ontwikkelaar Robert Yang. Zijn game is het bewijs dat we activisten als Yang hard nodig hebben. Volg Laadscherm ook op Twitter en Facebook.


37. Games als kitsch

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Op de middelbare school had ik een vriend die vaak breed glimlachend over zijn net gekochte spullen verkondigde hoe lelijk ze wel niet waren. Hij had dan bijvoorbeeld knalroze Vans-schoenen of een foeilelijke gitaarband voor zijn basgitaar gekocht. Voor iemand die altijd extreem kritisch is geweest...


38. Waarom games me steeds minder verbazen

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Games zijn de beste manier om een andere wereld te ontdekken en je fantasie daarop los te laten. Het medium wist me naarmate ik ouder werd helaas steeds minder te verrassen. Tot ik inzag waarom. Volg Laadscherm ook op Twitter en Facebook.


39. De levenslessen die ik leerde van Life is Strange

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Als je alles opnieuw kon doen, had je dan dezelfde keuzes gemaakt? Elke dag maken we keuzes. Soms lijken ze groot en hebben ze nauwelijks impact, soms zijn ze klein en blijken ze enorm belangrijk te zijn. Eén ding hebben we allemaal gemeen: we willen altijd de juiste keuze maken en zijn angstig om...


40. Mijn vader heeft gamegeschiedenis geschreven

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 12 was, en door een samenloop van omstandigheden heb ik pas de afgelopen jaren weer wat meer contact met mijn vader. Wanneer we elkaar spreken, kiezen we onze gespreksonderwerpen vrij zorgvuldig. Onze gesprekken zijn altijd diepgaand en leerzaam, maar games komen...


41. Hoe Fire Emblem mij hielp na het overlijden van mijn vader

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Niemand vertelt je hoeveel werk er bij een begrafenis komt kijken. Ik mag van geluk spreken dat ik er zelden eentje heb meegemaakt, laat staan zo dichtbij als toen mijn vader vier jaar geleden overleed. Hij blies zijn laatste adem uit in het ziekenhuis en ik was net te laat. Volg Laadscherm ook op T...


42: Ik sliep een nachtje in het eerste gamehotel van Nederland

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Als je een console in elke hotelkamer zet, ben je dan een gamehotel? Met die vraag worstelde ik in aanloop naar mijn overnachting in The Arcade Hotel. Totdat ik de eigenaar sprak: “We willen dé plek worden voor de Nederlandse gamecommunity en -industrie.” Volg Laadscherm ook op Twitter en Faceb...


43. Delen is spelen

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Ik tik dit stuk omdat het internet in mijn appartement momenteel niet werkt. En als ik niet kan gamen, dan schrijf ik er maar over. Voor iemand die vrijwel uitsluitend singleplayergames in de kast heeft staan, zou het gebrek aan een continue internetverbinding geen belemmering moeten zijn. Alleen sp...


44. Terug naar vroeger

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Voor veel mensen zijn games escapisme. Als volwassenen zoeken we regelmatig een plek op waar we even kunnen ontsnappen aan de dagelijkse stress. Games voorzien in die behoefte door je even de held te laten spelen en al het andere te vergeten. Niet zelden verlangen we ernaar om weer even kind te zijn...


45. De droom van een gamer uit Gemert

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Tweede kerstdag, 2013. Paul staat op om zijn computer in orde te maken voor ‘derde kerstdag’: een niet-bestaande feestdag maar desondanks traditie voor hem en een van zijn beste vrienden. “Een beetje luieren en gamen vanaf een uur of elf ‘s ochtends tot ‘s avonds laat. Dat was het idee.”...


46. Al is het maar voor even

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Er lijkt soms geen einde te komen aan de lange gangen van het Bredase verpleeghuis Thebe Lucia. Kamers links en rechts, sommige deuren zitten op slot. Dit is de gesloten Krokus-afdeling, de plek waar dementerende ouderen worden verzorgd. Volg Laadscherm ook op Twitter en Facebook.


47. Leer mij de regels van het leven kennen

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Ik praat niet vaak over mijn jeugd. Misschien omdat het er niet van komt, waarschijnlijk omdat ik niet echt weet waarover ik het moet hebben. Terugkijkend op mijn jeugd voelt het als een optocht van willekeurige flarden waar ik geen patroon in kan ontdekken. Het enige dat ik wel weet is dat games vo...


48. Ik wil Zelda niet meer spelen

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Ik heb al jaren een hekel aan games met grote open werelden. Wat heb je aan vrijheid als het ontaardt in verveling? Zelda: Breath of the Wild is ook een openwereldgame. Het is tegelijkertijd een van de beste games die ik ooit gespeeld heb en daarom niet meer speel. De angst voor het moeten uitspelen...


49. Mijn week met Metal Gear

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Met open mond staarde ik op mijn allereerste E3 naar de presentatie van Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. Het kon niet anders: dit spel moest en zou het verlossende sluitstuk worden van een serie die mij al meer dan tien jaar in zijn greep hield. Volg Laadscherm ook op Twitter en Facebook.


50. Bury Me, My Love geeft vluchtelingen een gezicht

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Vluchtelingen hebben vaak maar één hulpmiddel tijdens de helse tocht naar Europa: hun smartphone. Het apparaat speelt dan ook een belangrijke rol in Bury Me, My Love, dat het verhaal vertelt van de Syrische Nour en haar gevaarlijke reis naar Europa. Volg Laadscherm ook op Twitter en Facebook.


51. Mijn vaste vrijdagavondvertier kapotgesmasht

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Ik weet nog goed hoe ik in mijn tienerjaren iedere vrijdagavond urenlang met vrienden Super Smash Bros. Melee op de Nintendo Gamecube speelde. Hoewel we doordeweeks ook wel regelmatig afspraken, waren die vrijdagen heilig. Dan kwam de harde kern bijeen zodat we al onze puberale frustraties op elkaar...


52. Hoe The Witness doorzettingsvermogen kweekt

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Doorzettingsvermogen is nooit mijn sterkste eigenschap geweest. Als dingen lastig worden en ik geen snelle oplossing zie, ga ik zaken uitstellen in plaats van te volharden. Het spelen van The Witness deed mij inzien dat ik hier misschien eens iets aan moet doen. Volg Laadscherm ook op Twitter en Fac...


53. Deze mensen vertalen je favoriete games naar het Nederlands

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Lange tijd speelde ik games alleen in het Engels. Totdat Beyond Good and Evil en Heavy Rain bewezen dat ze in het Nederlands even goed tot hun recht komen. Ik sprak met de studio die onder meer deze titels vertaalde. Volg Laadscherm ook op Twitter en Facebook.


54. Ik ben traag, mijn man is dood

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

In het besneeuwde landschap reist een spuuglelijke, grijze toren tot ver boven de hoogste bergpiek. Ik klaag dat hij het uitzicht vanuit de slaapkamer van mijn woonboerderij verpest. “Geen lul die nu nog bij mij en mijn spullen kan”, krijg ik als antwoord van manlief. In dit betonnen symbool van...


55. Nier aan het hart

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Wie mij een beetje kent, weet dat ik niet uitgepraat raak over Nier en opvolger Nier: Automata. Ik behoor zelf tot die groep, want ook ik ken mezelf nog maar een beetje. Een half leven aan angststoornissen en depressies hebben mijn persoonlijkheid naar de reservebank verbannen. Daarom is het zo bela...


56. De gameshopeigenaar die niet van games houdt

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Als kind was een tripje naar Haarlem altijd een feest. Niet vanwege de karakteristieke gebouwtjes, de fijne winkelstraten of de gezellige kroegen (met uitstekende bierkaarten). Dat zijn de dingen die ik vandaag de dag waardeer aan Haarlem, als volwassen inwoner van de stad. Vroeger ging het mij maar...


57. Je kussen als beste vriend

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Gamen moeten voor iedereen toegankelijk zijn. Dat is de wens van Ard Jacobs, die mensen met een handicap laat gamen door hen met een kussen te laten knuffelen. Volg Laadscherm ook op Twitter en Facebook.


58. Ik laat me steeds weer afpersen door een wasbeerhond

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Het spelconcept van Animal Crossing is vrij eenvoudig uit te leggen. Elk deel gaat eigenlijk als volgt: als nieuwe dorpsbewoner betrek je een woning in een dierendorpje en word je al snel gestalkt door een wasbeerhond die eist dat je de hypotheek afbetaalt. Volg Laadscherm ook op Twitter en Facebook...


59. Een eerlijke game over depressie

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

‘Ik weet wat je denkt: waarom blijven opstaan, elke dag, ook al gaat je leven nergens heen?’ Door de weinig hoopvolle woorden die je welkom heten in Actual Sunlight weet je al gelijk: dit wordt geen vrolijke game. Volg Laadscherm ook op Twitter en Facebook.


60. Haat mij niet

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Blond haar in een nette scheiding, felblauwe ogen die recht in de jouwe kijken. Met dit schattige jongetje is niets mis, met de reden waarom hij is geboren wel. Volg Laadscherm ook op Twitter en Facebook.


61. Wat als films en sport zo werden beschreven als games

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

“Wie denkt dat voetbal alleen een sport is die in weekenden op veldjes achteraf wordt gespeeld door mannen die hun frustraties thuis niet kunnen botvieren, heeft het mis. Het zogenoemde competitievoetbal is uitgegroeid tot een wereldwijd fenomeen.” Volg Laadscherm ook op Twitter en Facebook.


62. Hoe Breath of the Wild me door een breakup sleepte

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Zeven jaar waren we samen. We hadden samen een huis, kat en een PlayStation 4. Totdat de spreekwoordelijke koek op was. Ik trok tijdelijk bij mijn ouders in totdat mijn nieuwe appartement opgeleverd werd. Ik nam niet veel mee: een koffer met kleren, een geurkaars en mijn Wii U met het toen gloednieu...


63. Zelfs het internet kan de Nintendo Spellijn niet vervangen

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Nu er vaak al volledige gidsen van games online staan voordat ze in de winkels liggen, lijkt de Nintendo Spellijn zijn beste tijd te hebben gehad. Toch vervullen de Speladviseurs van Nintendo nog steeds een onmisbare rol in de gameswereld. Volg Laadscherm ook op Twitter en Facebook.


64. Vertellen zonder woorden

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Seksueel misbruikte kinderen kunnen vaak niet vertellen wat hen precies is aangedaan. De Nederlandse game VilDu?! wil deze kinderen helpen, door ze zonder woorden te laten vertellen wat er is gebeurd. Volg Laadscherm ook op Twitter en Facebook.


65. Ik koop games die ik niet speel

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Ik heb Splatoon 2 gekocht voor de Nintendo Switch. “Gemiddeld scoort de game een 83 van de 100 en mijn vrienden zijn enthousiast. Redenen genoeg om het erop te wagen”, hoor ik mezelf nog denken. Wat ik heb gekocht is zestig euro aan spijt. Volg Laadscherm ook op Twitter en Facebook.


66. Ik wil Persona 5 over honderd jaar nog kunnen spelen

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Eind september besloot uitgever Atlus om PlayStation 3-emulator RPCS3 te bestoken met een copyrightclaim. Deze actie schoot niet alleen zijn doel voorbij, maar had ook schadelijke gevolgen kunnen hebben voor de toekomst van games. Volg Laadscherm ook op Twitter en Facebook.


67. Ik las een boek dat alleen maar potjes Dungeon Keeper beschreef

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Fantasyboeken zitten meestal vol met clichés. Elven met bogen, dwergen met hamers en oude mannen met lange baarden en toverstaven. Samen vullen zij de pagina’s van deze dikke pillen, vaak indirect geïnspireerd door de werken van Tolkien. Wat dat betreft voelt het boek Dungeon Born alvast vrij un...


68. Wat je van beren leren kan

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Een game maken is moeilijk, helemaal als je alles zelf wilt doen. En wat nou als je niet weet hoe je een game moet maken? Ontwikkelaar PunchesBears moest zichzelf werkelijk alles aanleren. En daarom zat hij op een dag wasberen te bestuderen. Volg Laadscherm ook op Twitter en Facebook.


69. Op bezoek bij het eerste esportscafé van Nederland

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

In hartje Alphen aan den Rijn (ik was nog nooit in Alphen geweest en heb me dus laten vertellen dat de locatie in het centrum ligt) staat sinds kort de Esports Game Arena, het eerste esportscafé van Nederland. Achter de bar hangen tv’s, zoals in zoveel kroegen, maar op de schermen worden potjes v...


70. De eerste Nederlandse esporters zijn nu succesvoller dan jij

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Ze wonnen in hun tienerjaren tienduizenden dollars, kwamen op televisie en reisden de hele wereld over. Nu, jaren later, zijn de eerste Nederlandse wereldsterren van de esport stuk voor stuk geslaagde volwassenen. Volg Laadscherm ook op Twitter en Facebook.


71. De eerste Nederlandse esporters zijn nu succesvoller dan jij (deel 2)

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Ze wonnen in hun tienerjaren tienduizenden dollars, kwamen op televisie en reisden de hele wereld over. Nu, jaren later, zijn de eerste Nederlandse wereldsterren van de eSport stuk voor stuk geslaagde volwassenen. Volg Laadscherm ook op Twitter en Facebook.


72. Waarom ik alleen maar slechte games voor mijn Game Boy kocht

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Naast de NES en SNES Classic Mini werkt Nintendo mogelijk ook aan een Game Boy Classic Mini. Hoewel dit het meest onnozele idee lijkt, zou het voor mij juist een uitkomst zijn. Vroeger kocht ik alleen maar slechte games voor mijn Game Boy, en ik snap nu pas waarom. Volg Laadscherm ook op Twitter en...


73. Waarom ik in janken uitbarstte tijdens Metal Gear Solid 4

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Nooit eerder liet een game me zo hard huilen als op het moment dat geneticus Naomi Hunter in Metal Gear Solid 4 het loodje legt. Maar waarom eigenlijk? Was ik verliefd? En kan dat eigenlijk wel? Volg Laadscherm ook op Twitter en Facebook.


74. Hoe de reset-knop werd ingedrukt door mijn favoriete community

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Als het gameforum NeoGAF 72 uur lang onbereikbaar blijft, weet je dat er iets groots gaande is. Alleen was het eind vorige maand geen nieuwe console of langverwachte game die de website offline dwong, maar een opstand van zijn moderators en gebruikers. Zij waren het wangedrag van de eigenaar van de...


75. Door Destiny 2 voel ik mij een noob

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Vroeger wist ik veel over de games die ik speelde. De beste wapens, de slimste tactieken, alle nieuwe features in de laatste patch… Ik was ervan op de hoogte. Maar de tijden zijn veranderd. En de eerste game waarin ik mij echt een groentje voel, is Destiny 2. Volg Laadscherm ook op Twitter en Face...


76. Hoe een boekhoudbedrijf uit Houten gamekoning van Nederland werd

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Toen op 27 oktober het nieuws naar buiten kwam dat oud-voetballer Hans Kraay senior was overleden, moest ik niet alleen denken aan zijn voetbalkwaliteiten maar ook aan het fantastisch droge commentaar van deze gentleman in Competitie Manager. Het bracht me terug naar een tijd waarin veel van de game...


77. Ik probeerde mijn aartsvijand in FIFA te verslaan

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Hoewel ik de afgelopen jaren minder en minder ben gaan gamen, is er elk jaar weer één game die ik hondstrouw aanslinger: de nieuwste FIFA. Ik speel de game met vrienden, zowel offline als online. Of beter gezegd: ik speel tegen mijn vrienden, en fanatiek ook. Zo’n onderlinge strijd zal voor vele...


78. Loading…

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Een rondreis door Indonesië of een aantal iPads, een paar keer eten bij Librije, 577 biertjes (gemiddelde prijs Utrechtse kroeg), een sleeve tatoeage, of een eenzijdige borstvergroting (links of rechts). Nee, ik kocht van dat geld onlangs een gamelaptop. State of the art. Volg Laadscherm ook op Twi...


79. 27 jaar later zijn we nog steeds niet Thuis in het Milieu

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

‘De bedoeling van dit programma is dat je leert hoe je thuis elke dag met het milieu te maken hebt. Daarom doe je 6 dagen lang het huishouden. Daarbij doe je dingen als: wassen, strijken en stofzuigen, maar natuurlijk ook: eten, slapen en douchen. Hiernaast zie je 4 meters waarin je kunt zien hoev...


80. Een surrealistisch bezoek aan zwaarmoedige herinneringen

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Je bent niet alleen. Zelfs als je situatie nog zo uitzichtloos lijkt: je bent niet alleen. Dat is de boodschap die de aankomende game Anamorphine probeert over te brengen. Volg Laadscherm ook op Twitter en Facebook.


81. Deze ‘miljardair’ speelt Final Fantasy XIV alsof het Wall Street is

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Terwijl de meeste spelers van Final Fantasy XIV bezig zijn met het verkennen van kerkers, zit de ‘miljardair’ Shalice op haar berg goud. Deze ‘miljardair’ is inmiddels stinkend rijk in de game geworden. Volg Laadscherm ook op Twitter en Facebook.


82. De liefde voor een gamer

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Toen ik klein was, nam ik de NES over van mijn grotere neef. Voor 15 gulden. Sindsdien was ik een gamer en volgde ik Nintendo in alles. Elke nieuwe console en elke handheld. Altijd Mario, natuurlijk, maar al snel ook veel anderen. Pokémon werd mijn leven, Zelda mijn religie en dankzij Metroid voeld...


83. Gamedesigners. Leuker kunnen ze het wel maken, maar makkelijk is het niet

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Mensen vragen wel eens aan mij wat ik zo leuk vind aan games. Voor een goed verhaal kun je immers ook een film kijken. Mooie graphics of indrukwekkende technologie dragen bij aan de ervaring, maar bepalen niet op zichzelf of een game leuk is of niet. Daar komt gamedesign aan te pas. Volg Laadscherm...


84. Help, ik moet tegenwoordig mijn ‘gametijd’ plannen

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Nee, bovenstaande titel is niet het nieuwe RTL-programma waarin John Williams mensen helpt hun eigen waardigheid te redden in een uit de hand gelopen relatie. En het volgt ook geen 16-jarige jongen die in de gevangenis belandt. Het gaat mogelijk over jou: in de twintig, erg gelukkig in een relatie e...


85. Je speelt je games verkeerd!!!

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Het icoontje van Stardew Valley lonkt verleidelijk naar me vanuit de digitale winkel van de Nintendo Switch. Van vrienden hoor ik niets dan goeds over deze lieflijke boerderij-simulator, maar ik kan er niet aan beginnen. Ik ben te bang om die game verkeerd te spelen. Volg Laadscherm ook op Twitter...


86. Een Laadscherm Kerstvertelling: EAbenezer Scrooge

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Op 25 december kan een kerstvertelling niet ontbreken. Wij ontheiligen voor de gelegenheid Charles Dickens’ klassieker A Christmas Carol, met in de hoofdrol EAbenezer Scrooge. Music by Kevin MacLeod (incompetech.com) Licensed under Creative Commons: By Attribution 3.0 License Volg Laadscherm ook o...


87. Onze games van 2017

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Het eerste jaar van Laadscherm was meteen een geweldig gamejaar. Maar met te veel spellen om te onthouden en nog meer redacteuren, was het maken van een toplijst onbegonnen werk. Daarom laten we onze stemmen op een andere manier gelden. Dit zijn onze games van 2017, ingesproken door de redactie. Vol...


88. Onze games van 2018

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Gelukkig nieuwjaar allereerst. En dankjewel dat je Laadscherm leest of luistert. Ook in 2018 kun je iedere maandag en donderdag weer een nieuw verhaal verwachten, en elke maand een podcast. We beginnen het jaar met de spellen waar onze redactie het meest naar uitkijkt. Want zonder games geen verhale...


89. Wat vertellen 47.263 games ons over de game-industrie?

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Games worden minder toegankelijk voor alle leeftijden, zijn qua releases op een historisch laag niveau, en hét genre bestaat niet meer. Dit zijn geen conclusies van een goed ingevoerde analist of iemand die op dagelijkse basis werkzaam is in de game-industrie, maar van een journalist die een databa...


90. Fuck gameplay

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Vanochtend heb ik What Remains of Edith Finch uitgespeeld. Het was een van de beste games van de afgelopen jaren. Ik heb geen schot gelost, geen highscore gehaald en geen eindbaas verslagen. Wel is mij een verhaal verteld zoals geen boek, film of serie dat had kunnen doen. Volg Laadscherm ook op Tw...


91. Sorry Forza, maar Gran Turismo is de beste consoleracegame van dit moment

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Na jarenlang virtueel snelheidsduiveltje spelen, pretendeer ik het nodige verstand van racegames te hebben. Maar nog steeds kan ik niet zo goed oordelen over rijgedrag, gripverschillen en kerbstones als een échte coureur. Dus schakelde ik een van de grootste snelheidsduivels van Nederland in om een...


92. Verbreed je gaminghorizon

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Het klinkt misschien raar, maar de meest memorabele gamemomenten haal ik de afgelopen tijd uit spellen waarvan ik niet eens had gedacht dat ik ze leuk zou vinden. Ik probeer steeds vaker uit mijn comfortzone te stappen en dat levert me een hoop plezier – en kennis over mezelf – op. Volg Laadsche...


93. Dragon Quest Builders is Minecraft voor volwassen gamers

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Je voelt je echt oud als je de interesses van een nieuwe generatie niet meer snapt. Ik vond het prima dat de scoubidou-touwtjes aan mij voorbij zijn gegaan en de opkomst van vloggers is sowieso niet aan mij besteed. Maar bij Minecraft deed het ergens toch een beetje pijn. Begin ik zo zuur te worden...


94. Ik wil weer gamen als een kind

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

De afgelopen jaren stonden goede voornemens bij de start van januari allesbehalve centraal in mijn leven. Ik vond het hele gedoe maar onzin; waarom zou je wachten tot een nieuw jaar om dingen in je leven om te gooien? Puur uitstelgedrag als je het mij vroeg. Volg Laadscherm ook op Twitter en Face...


95. Update: Ik houd van deze game. Update: ik haat deze game.

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Op moment van schrijven staat de teller op 97 uur speeltijd. Ik houd van Motorsport Manager, al heb ik de game ook intens gehaat. En waarschijnlijk ga ik het straks ook weer haten. Om er daarna weer van te houden. Ik zal jullie up-to-date brengen met het hoe en waarom. Volg Laadscherm ook op Twitte...


96. Ik kan Super Mario Odyssey niet spelen

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Als je mij vraagt naar mijn drie favoriete games van 2017, dan noem ik waarschijnlijk Zelda, Golf Story en Super Mario Odyssey. Toch heb ik één van die drie titels eigenlijk amper voorbij de tutorial gespeeld. Hoe kan het dat ik Odyssey fantastisch vind, maar ik tegelijkertijd nul behoefte voel om...


97. Wat ik won door winnen op te geven

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Mijn game-smaak is erg breed, maar dat is niet altijd zo geweest. Op een gegeven moment ben ik cold turkey gestopt met spelen tegen anderen. Daar heb ik meer mee gewonnen dan ik eerst deed. Volg Laadscherm ook op Twitter en Facebook.


98. Shadow of the Colossus is na twaalf jaar nog onovertroffen

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Als je mij vraagt wat mijn favoriete game aller tijden is, dan staat PlayStation 2-game Shadow of the Colossus na twaalf jaar nog steeds op de eerste plek. De game is nog altijd uniek, dus de aankomende remake is een uitstekend idee. Volg Laadscherm ook op Twitter en Facebook.


99. Ik leerde mijn moeder beter kennen dankzij World of Warcraft

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Ik heb een haat-liefdeverhouding met World of Warcraft. Er is geen ander spel dat ik net zo tof vind. Nieuwere games stellen bijna altijd teleur als ik ze langs de meetlat van ontwikkelaar Blizzard leg. Maar ik heb er nog een goede reden voor. World of Warcraft leerde me een kant van mijn moeder ken...


100. Een reis door het verleden

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Op de middelbare school was geschiedenis één van mijn favoriete vakken. Met veel plezier verslond ik informatie over het oude Griekenland, het Romeinse Rijk of de Eerste Wereldoorlog en ik schreef mijn profielwerkstuk over gladiatoren. De drang naar meer kennis was onverzadigbaar. Het is daarom da...


101. De ware Monster Hunter-liefde laat zich niet makkelijk kennen

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

De oven piept voor de zesde keer om te melden dat mijn Ristorante Hawaii klaar is, de hond kijkt me sip aan omdat hij al een uur geleden naar buiten moest. Mijn telefoonscherm is gevuld met notificaties van gemiste oproepen en gesprekken van bezorgde vrienden en familie. Monster Hunter World neemt l...


102. De legende van de sleur

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

“Dit bedoel ik niet lullig, maar het ziet eruit alsof het door een kind is bedacht”, zeg ik tegen de maker van Legendary Gary. Ik bedoel het oprecht goed, want het spel ademt ongeremde fantasie. Terwijl het stiekem ook over heel normale dingen gaat, zoals de plantjes water geven en werken in een...


103. Door Splatoon raakte ik verslingerd aan online shooters

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

In mijn omgeving ben ik de uitzondering: een gamer die helemaal verslingerd is aan Splatoon. Wat mij betreft is het één van de beste spellen van Nintendo in jaren. Maar ook eentje waar niet veel serieuze gamers verder echt warm voor lijken te lopen. Jammer: Splatoon was voor mij namelijk de manier...


104. Games om in te lijsten

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Even lachen voor het vogeltje terwijl de held zich in een kogelregen bevindt. Een sprong tien keer opnieuw doen voor het perfecte plaatje. Dat gebeurt er als game-ontwikkelaars besluiten een camera in hun spellen te stoppen. Volg Laadscherm ook op Twitter en Facebook.


105. Heeft iemand mijn dochter gezien?

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Ze droomde van een baan in de grote stad, maar werd de prostitutie in gedwongen. Het vreselijke verhaal van de 17-jarige Krishma is helaas geen uitzondering in India, waar elk jaar tienduizenden meisjes worden ontvoerd en als seksslaaf verkocht. Volg Laadscherm ook op Twitter en Facebook.


106. Coöptimalisatie

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

“Hoe ver zijn we onderhand?” Zuchtend verzamelt Erwin zijn Souls na de zoveelste eindbaas die we die avond in Dark Souls verslaan. Langzaam dringt het tot me door: Dit moet de slechtste manier zijn om iemand kennis te laten maken met een van mijn favoriete games ooit. Volg Laadscherm ook op Twi...


107. Charmander, ik kies jou…

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Ik hou niet zo van keuzes maken. Vooral niet in games. Mijn geliefde speelt graag RPG’s, waarbij ze eerst urenlang bezig is met het bouwen van haar avatar. Ik trek dat niet. Zelf een poppetje moeten maken waar je vervolgens tientallen uren van je leven naar moet kijken? En dat zonder een goed idee...


108. Dit zijn geen koekenbakkers

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Wat weinig mensen weten, is dat er in een onopvallend zijstraatje in het centrum van Utrecht een galerie zit verstopt die gevuld is met gamekunst. Geen verzameling aan pc’s en consoles, maar grote prints aan de muur met beeld uit bekende en minder bekende games. Welkom bij gamekunsthandel Cook & B...


109. Middeleeuwse game van een net zo achterhaalde maker

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Toen ik vier jaar geleden Kingdom Come Deliverance op Kickstarter backte, hoopte ik dat de game het nieuwe Skyrim zou worden. Maar na al die tijd wachten stelt het spel teleur. En nog erger: ik kwam er plotseling achter dat de belangrijkste ontwikkelaar problematisch is. Volg Laadscherm ook op Twit...


110. De nieuwe Tomb Raider is een prima film

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Een vriend van me vroeg laatst wat ik van de nieuwe Tomb Raider-film vond. Ik vond ‘m leuk, zei ik. ‘Overtreft de verwachtingen dus’, reageerde hij. Daar dreigde het al meteen fout te gaan. Want wat verwacht je precies van een film gebaseerd op een game die leentjebuur heeft gespeeld bij een a...


111. Wat zijn de populairste woorden in gametitels?

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Gametitels hebben weinig met originaliteit te maken. Dat is de conclusie als je alle titels van games van de drie grote uitgevers bekijkt. De meest gebruikte woorden beschrijven vaak technische aspecten of het platform waarop het wordt uitgebracht. Volg Laadscherm ook op Twitter en Facebook.


112. Het gevoel van aanwezigheid in virtual reality

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Ik dacht dat ik me met een vr-bril lekker zou afzonderen, maar het tegenovergestelde blijkt waar te zijn. Het is juist hartstikke gezellig in virtual reality. Volg Laadscherm ook op Twitter en Facebook.


113. Ik ben verliefd op Dream Daddy

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

In een wereld waarin alles maar edgy moet zijn (ik kijk naar jullie, DC-films) is het soms lastig toegeven dat je lievelingsfilm eigenlijk Notting Hill is. Om dat naar games te vertalen: als je zegt het liefst vrolijke, cartoony games te spelen, word je door hardcore gamers al snel scheef aangekeken...


114. Nieuw op mijn mobiel: Wordfeud!

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Iedereen heeft games waarnaar je eens in de zoveel tijd terugkeert. Soms kriebelt het bij mij om een pretpark te bouwen in Rollercoaster Tycoon. Of ik start Pokémon Red weer eens op mijn vercrackte Game Boy. En af en toe begin ik een nieuw potje Wordfeud…huh? Volg Laadscherm ook op Twitter en ...


115. Zo zoon, zo vader

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

‘Zo vader, zo zoon’ is niet voor niets een spreekwoord. Het gebeurt vaak dat je als kind de passie of hobby van je vader overneemt. Maar wat ben ik blij dat het in mijn geval andersom ging. Volg Laadscherm ook op Twitter en Facebook.


116. Via gamepersonages experimenteer ik met make-up

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Vrienden met wie ik game weten dat het soms een eeuwigheid duurt totdat ik in een gamewereld stap. Ik blijf veel te lang met de schakelaartjes van de character creators spelen, totdat ik tevreden ben met mijn nieuwe avatar. Als ik een hele game met hetzelfde personage moet spelen, moet hij natuurlij...


117. Ge-demo-tiveerd

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Eigenlijk zeggen de titel en ondertitel van dit verhaal al genoeg. Ik ben geneigd om de rest van het stuk te laten voor wat het is: noodzakelijke opvulling. Dat gevoel achtervolgt me overal, zelfs tot aan de games die me op het lijf geschreven zijn. Ik hoef ze echt niet lang te spelen om er […]


118. Wie vrolijk wil worden van games moet ze niet gaan maken

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Blood, Sweat, and Pixels vertelt tien traumatische horrorverhalen. Niet het soort verhalen over Japanse meisjes in witte jurkjes of griezelige demonen, maar verhalen over het maken van videogames. Het boek illustreert aan de hand van openhartige memoires de gruwelen van de game-industrie. In gaming...


119. The Witcher 3 geeft het ultieme vakantiegevoel

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Veel role playing games lijken zo lang te duren dat het voelt alsof je er twee jaar over gaat doen om ze uit te spelen. Ik ben voor die tijd al gestopt met Final Fantasy XV, Dragon’s Dogma, Eternal Sonata en ga zo maar door. Wat ik bij die games miste was een vakantiegevoel. Het […]


120. Zelfs verliezen is leuk in Dungeons & Dragons

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Ik kan slecht tegen mijn verlies. Na een paar mislukte baasgevechten leg ik vaak al de controller neer, te gefrustreerd om door te spelen. In de wereld van Dungeons & Dragons, waarin een dobbelsteen bepaalt of je flatert, kijk ik er totaal anders tegenaan. Volg Laadscherm ook op Twitter en Facebo...


121. Het leven is te kort voor middelmatige games

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Dit is niet het eerste Laadscherm-stuk dat je leest over het problematische huwelijk tussen gamen en volwassen worden. Het zal ook de laatste niet zijn. Volg Laadscherm ook op Twitter en Facebook.


122. Burnout Paradise is mijn persoonlijke helracer

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Bij de aankondiging van Burnout Paradise Remastered moest ik diep zuchten. Waarom werd nou juist de meest overgewaardeerde, incongruente Burnout-game opnieuw uitgebracht? Toch gaf ik ‘m een tweede kans. En mijn teleurstelling viel mee. Volg Laadscherm ook op Twitter en Facebook.


123. Ik gebruikte een week lang geen HUD

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Zogenaamde Heads-up displays (HUD’s) zijn niet meer weg te denken uit games. In een oogopslag kun je zien hoe ver je bent, wat je allemaal nog moet doen, hoeveel experience je nodig hebt voor het volgende level, ga zo maar door. Maar word je daar wel echt beter of wijzer van? Ik besloot de nieuwe...


124. GTA 6 moet terug naar het verleden

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Grand Theft Auto: Vice City opent met Video Killed The Radio Star terwijl op een oude computerterminal Vice City wordt ‘ingeladen’. Het beeld schakelt vervolgens naar vista’s van de neon-overgoten stad, begeleid door een synthesizer-soundtrack waarin de typische jaren ‘80 saxofoon niet mag o...


125. Hallo, ik ben een oppervlakkige gamer

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Als ik enthousiast ben over games, kan ik dat niet verbloemen. Ik praat er honderduit over, maar dat doe ik meestal tot het onvermijdelijke moment dat iemand me stopt en zegt: “Je beschrijft nu het proces van wat letterlijk iedereen die dit speelt meemaakt.” Oké, dus ik ben een oppervlakkige ga...


126. Mom Hid My Game is een universeel herkenbare B-game

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Ik heb heel wat nachten met een Game Boy en een zaklamp onder de dekens gelegen. Menig vakantie stond volledig in het teken van een game die op dat moment toevallig mijn obsessie was. Mijn ouders dreigden soms dat ze mijn Game Boy zouden verstoppen zodat ik eens wat anders ging doen. Gelukkig bleef...


127. De Yakuza-serie herbergt een onverwachte tederheid

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Al van kleins af aan krijg ik door specifiek op jongens gerichte media een vertekend beeld van wat het betekent om een man te zijn. Je moet stoer zijn, gevoelens wegstoppen en vooral de ogen zo droog als de Sahara houden. Aan de beeldbuis gelijmd neem ik talloze negatieve rolmodellen tot mij die dez...


128. De domme charme van Rocket League

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Al sinds ik op tienjarige leeftijd mijn eerste console in huis kreeg, is FIFA verreweg mijn meest gespeelde spel – jaar in, jaar uit. Tot dit jaar dan. Ondanks de hulp die ik eind vorig jaar van een e-sporter kreeg, begon ik langzaam maar zeker mijn interesse in de voetbalsimulatie te verliezen. G...


129. Azeroth is mooier met een controller

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

De inwoners van het continent Pandaria in Azeroth hebben een gezegde. Althans, het zijn eigenlijk twee woorden die ze regelmatig uitspreken als je langs ze rent op weg naar je volgende quest. “Slow down.” Het is een advies dat ik de afgelopen weken noodgedwongen ter harte heb genomen, dankzij ee...


130. Ik ben de Jeff Bezos van de melkweg

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

“Money, money, money!” Dat schreeuwt de roze octopus van Gazillionaire zodra ik belasting betaal. In het ruimtesimulatiespel bouw je een groot handelsimperium op. Ik was er goed in. Zo goed zelfs dat ik er ondernemer door wilde worden. Wil je meer van ons horen? Abonneer je dan op Praatscherm, o...


131. Games zijn gelukkig beter dan ze hoeven te zijn

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Games zijn een miljardenindustrie, waarbij de grote multiplayergames het meeste geld binnenhalen. Toch worden we elk jaar weer verwend met tientallen liefdevol gemaakte singleplayergames. Unieke ervaringen die puur gekeken naar de cijfers onnodig goed zijn. Gelukkig maar. Wil je meer van ons horen?...


132. Opgehypte zoektocht

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Toen ik klein was, pakte ik regelmatig mijn fietsje om naar de plaatselijke bibliotheek te gaan. Hoewel ik ook de nodige boeken verslond, was mijn eerste stop altijd de gamebak. Voor een paar extra centen kon ik elke week een game mee naar huis nemen. Commandos, Rayman, Heart of Darkness, Tomb Raide...


133. Van samenspeler naar solo-gamer

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Ik hoor wel eens dat veel bepaald wordt door je jeugd. Hoe je met problemen omgaat. Of je uitdagingen aangrijpt of juist vermijdt. Of je goede of foute vriendjes uitkiest. Hoe wetenschappelijk correct die aanname is weet ik niet, maar als ik naar mijn eigen jeugd kijk vallen veel dingen op z’n ple...


134. Een oude ambacht leren door te gamen

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Sommige games laten je personage een ambacht leren. Zo creëer je de ene keer betere wapens, trek je dan weer vis uit een modderige stroom water of doe je een snelcursus kleermaker zodat je niet naakt door de spelwereld hoeft te banjeren. Maar wat nou als je games gebruikt om ‘in real life’ een...


135. Game- en filmtitels gaan altijd over genres

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Het nare van een vooroordeel is dat je vaak denkt dat je het bewezen hebt. Voor dit artikel duik ik in de meestgebruikte woorden in game- en filmtitels. Ik dacht dat ik een enorm verschil tussen die twee media had gevonden. Het blijkt echter een overeenkomst. Wil je meer van ons horen? Abonneer je d...


136. Het Utrechtse Herald doet wat schoolboeken verzuimen

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Schepen komen in games veelal aan bod tijdens zeeslagen of het verkennen van nieuwe gebieden. Maar in de point-and-clickgame Herald vormt een negentiende-eeuws koopvaardijschip een confronterende afspiegeling van onze multiculturele samenleving. Wil je meer van ons horen? Abonneer je dan op Praatsch...


137. Kun je heimwee hebben naar een virtuele wereld?

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Zou je heimwee kunnen hebben naar een virtuele wereld? Die vraag maalt al een tijdje door mijn hoofd. Als ik langs mijn oude middelbare school fiets, gebeurt er weinig tot niets. Maar laat me een afbeelding van MMO-klassieker Ultima Online zien en ik raak bevangen door intens verlangen. Ik wil weer...


138. Suda51 slaagde waar Harry Mulisch faalde

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Games speelde ik vroeger puur voor de fun. En de kick van races winnen, of een gevecht. Misschien ook als tijdverdrijf. Maar gechoqueerd worden, aan het denken raken en daardoor anders naar de wereld kijken? Vast nooit. Tot ik het werk van een excentrieke cultgamemaker uit Japan leerde kennen. Wil j...


139. Ik begrijp mijn ouders beter na That Dragon, Cancer

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Na That Dragon, Cancer te hebben gespeeld, heb ik kunnen ervaren hoe mijn ouders zich moeten hebben gevoeld toen ik onder behandeling was. De autobiografische game speel je door de ogen van de ouders van de ernstig zieke Joel. Het spel kwam zes dagen na mijn allereerste chemokuur uit. Wil je meer va...


140. In Super Mario Maker waande ik mij een gefrustreerde gameontwikkelaar

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Ik werd verliefd op videogames toen ik voor het eerst Super Mario World speelde. Het was de eerste game waarin ik een geheim gebied helemaal zelf wist te ontdekken en dat was destijds een van de gaafste dingen die ik ooit had meegemaakt. Dat iemand eraan had gedacht om voor mij als speler verborgen...


141. Ik verving de soundtrack van Dark Souls 3 door bubbling-muziek

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

“Ik word helemaal gek van die Gregoriaanse kutwijven,” grom ik naar mijn SharePlay-meegluurder. Ik ben zojuist voor de zoveelste keer op rij in de pan gehakt door Dark Souls 3-baas Pontiff Sulyvahn. Mijn toeschouwer grinnikt om m’n frustratie, maar mij staat het huilen nader dan het lachen. Ik...


142. Het briljante Hollow Knight laat zich niet vatten in een korte omschrijving

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Een metroidvania met handgetekende grafische stijl en Dark Souls-achtige elementen. Deze omschrijving klinkt als de dertiende in een dozijn, maar Hollow Knight werd al snel een van de beste games die ik dit jaar gespeeld heb. Ik vertel dit verhaal daarom puur zodat zo min mogelijk mensen het spel ov...


143. De eerste queer games ontstonden midden in de Amerikaanse aidsepidemie

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Tijdens gamebeurs E3 2018 was queer-representatie in games duidelijker zichtbaar dan ooit. Er gaat nog veel mis en lhbtq-ers zijn nog steeds te weinig zichtbaar in dit medium, maar toch betekenden een zoen tussen twee vrouwen in The Last of Us Part II en diverse romantische opties in Assassin’s Cr...


144. De oneindige jacht naar digitale trofeeën

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Meestal speel ik een game totdat ik de aftiteling zie of er geen zin meer in heb. Ik heb dan misschien niet alles gezien wat het spel te bieden heeft, maar ach, wat geeft het. Toch krijg ik soms ineens de geest en wil ik alle achievements of trophies behalen. Voor anderen beheerst die digitale […]


145. De onbedoelde hilariteit van Oblivion

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

The Elder Scrolls IV: Oblivion zette in 2006 de game-industrie op zijn kop met zijn gigantische fantasiewereld, ongekend realistische graphics en bijna ontelbaar veel mogelijkheden. Meer dan twaalf jaar later is het helaas moeilijk om terug te keren naar Cyrodiil. Oblivion is heel erg slecht oud gew...


146. Experiment: kunst spelen met een leek

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

In de kunstwereld zijn games soms reden voor controverse, want kunnen games ook kunst zijn? In de wereld van games vormt dat een reden voor ergernis, want wanneer is die eeuwige domme discussie nou eens afgelopen? Bij wijze van experiment liet ik iemand die geen games speelt games spelen. Zelden sto...


147. Sven (32) is blind, maar speelt toch alle Pokémon-games

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Al jarenlang bieden Pokémon-games een vertrouwd avontuur. Spelers reizen van stad naar stad, waar ze zich steeds weer moeten bewijzen in zogeheten Gym-gevechten. In de tussentijd breiden ze langzaamaan hun verzameling monsters uit, in een poging om ze “allemaal te vangen”. Wil je meer van ons h...


148. Ik werd ziek van remakes en spirituele opvolgers

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Weet je nog toen de HD-remake van Final Fantasy VII werd aangekondigd? Hoe volwassenen zo blij als kleine kinderen dansjes deden en bijna jankten van geluk? Ik wou dat ik het kon. Zo blij zijn met het feit dat een uitgever of ontwikkelaar mijn favoriete game opnieuw uit gaat brengen of met een mooi...


149. Gewelddadige games maken geen gewelddadige mensen

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

“Videogames maken mensen agressief” is een veel gemaakte claim na gruwelijke schietpartijen of andere gewelddadige incidenten. Een ongepaste bewering die de echte problemen onbenoemd laat. Wil je meer van ons horen? Abonneer je dan op Praatscherm, onze tweemaandelijkse podcast. Je kunt Laadscher...


150. De Nederlandse Mario plette games met een stoomwals

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Zijn onderzoek begint waar het collectieve geheugen eindigt: Wietse van Bruggen (34) schrijft over Nederlandse gamegeschiedenis om misverstanden en halve verhalen te ontmantelen. “Al dat her- en doorvertellen van verhalen: uiteindelijk zit je heel ver van de bron af.” Wil je meer van ons horen?...


151. De legenda van Zelda…

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

We hebben op Laadscherm al veel verhalen verteld over Zelda: Breath of the Wild, maar als je het mij vraagt nog niet genoeg. Bijna anderhalf jaar na release hebben het spel en ik elkaar gevonden. Ik vind het maar moeilijk te verkroppen dat ik ooit niet snapte wat BoTW nou van me wilde. De signalen [...


152. De onzichtbare games van niet-westerse ontwikkelaars

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Op de Game Developers Conference 2018 in San Francisco zag ik een groot bord in de hal met een wereldkaart erop. Door middel van rode stickers konden bezoekers van de conferentie aanstippen waar ze vandaan kwamen. Nederland en grote delen van Europa en de VS waren rood gekleurd, hier en daar stonden...


153. Het eten van Final Fantasy XV verdient extra waardering

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

We leven in een tijd waarin influencers naar een pizzeria gaan, een vet grote pizza bestellen, een foto daarvan maken en dan hihihi jeeeeej!! roepen, maar vervolgens weer weglopen zonder een hap te eten. Dat mag dan nep zijn, de hype rondom eten is real en dat heeft als gevolg dat zelfs ik als Snack...


154. Waren alle ontwikkelaars maar een beetje als die van Bound

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Balletgame Bound is een van de beste spellen van de laatste jaren en laat niemand je iets anders wijsmaken. Het is nu wachten op een nieuw project van ontwikkelaar Plastic Studios, ook voor de studio zelf. De Polen beginnen pas aan een volgende game als ze een idee hebben dat de wereld gaat verander...


155. Met twee linkerhanden renoveerde ik succesvol huizen

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

In het echte leven krijg ik nog geen spijker in de muur, maar voor een grondige verbouwing in House Flipper draai ik mijn twee linkerhanden niet om. Wil je meer van ons horen? Abonneer je dan op Praatscherm, onze tweemaandelijkse podcast. Je kunt Laadscherm ook volgen op Twitter en Facebook.


156. Battle for Azeroth heeft van mij een verrader gemaakt

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

In Battle for Azeroth – de zevende uitbreiding voor World of Warcraft – laait het conflict tussen de Horde en de Alliance hoger op dan ooit tevoren. Als trouwe Horde-speler verkeer ik daardoor in een conflict, want ben ik wel zo trouw aan mijn personage en factie als ik dacht? Wil je meer van on...


157. Red Dead Online staat voor een onmogelijke opgave

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Met Red Dead Redemption 2 staat de meest geanticipeerde game van het jaar voor de deur. Hartstikke leuk, maar ik loop pas echt warm voor het online component dat in november volgt: Red Dead Online. Tenminste, als Rockstar op een of andere manier zijn andere megalomane multiplayermeesterwerk weet te...


158. Ik speel nog steeds Overwatch

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Op 24 mei 2016 verscheen de ‘nieuwste’ game van ontwikkelaar Blizzard: Overwatch. Een multiplayershooter waarin twee teams van zes helden het tegen elkaar opnemen in verschillende spelmodi. Bescherm de payload, pak het punt of schiet elkaar simpelweg overhoop. Simpele spelprincipes die dankzij g...


159. Bloedvergieten in games, maar dan anders

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Dat er geweld in games zit, is geen geheim. Zoals bij vele zaken in het leven geldt dat het geen kwestie is van ja of nee, maar hoe? Er zijn diverse manieren waarop zowel ontwikkelaars als spelers om kunnen gaan met geweld in games. Wil je meer van ons horen? Abonneer je dan op Praatscherm, […]


160. Hackert Cain en de dubieuze Diablo 3-ban

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Blijf even en luister… Het is 2 juli 2012, in alle opzichten een doodnormale maandagochtend, tot ik een e-mail van Blizzard in mijn inbox zie staan. Een servicemedewerker van het bedrijf zag zich genoodzaakt om mijn Diablo 3-account te ‘schorsen’. Wegens spam, staat er. Als straf mocht ik een...


161. De fascinerende wereld van gameporno

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Lesbian, gangbang en teen zijn al jaren populaire zoektermen op Pornhub. De afgelopen tijd is daar nog een speciaal interessegebied bijgekomen: gameporno. Ik interviewde een aantal makers, die hun wildste fantasieën botvieren op gamepersonages en deze video’s met een miljoenenpubliek delen. Wil j...


162. Red Dead Redemption 2 is een open wereld van verschil

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

In mijn zoektocht naar het antwoord op de vraag ‘Moet ik Red Dead Redemption 2 kopen?’ stuitte ik steeds weer op dat ene zinnetje. ‘Red Dead Redemption 2 is niet voor iedereen’. Daar ben ik het niet mee eens. Red Dead Redemption 2 is voor iedereen. En dat blijkt toch niet helemaal voor mij t...


163. Bot vangen in Old School RuneScape

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Vakkenvullen, schoonmaken in een bakkerij, afwassen in een slagerij en de botten van reuzen verkopen. Ik had het maar druk met al die bijbaantjes, of ze nu echt waren of virtueel. Nu de eerste mmo die ik ooit speelde terug is in mobiele vorm, pak ik mijn oude baantje in de wereld van RuneScape weer...


164. Het is maar goed dat de Souls-serie in de ijskast is gezet

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Tijdens de E3 van dit jaar wachtte ik in spanning af tot Bloodborne 2 zou worden aangekondigd, of anders toch wel Demon’s Souls Remastered. Tegen beter weten in hoopte ik zelfs op een nieuwe Dark Souls. In plaats daarvan werd Sekiro: Shadows Die Twice onthuld. Er verhuizen wat spelmechanieken van...


165. Gamecovers zijn filmisch en grauw, maar niet duister

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Gamecovers nemen een belangrijke plek in binnen mijn nostalgische geheugen. Ik zie de voorkant van mijn allereerste eigen aankoop nog helder voor me. Om het beoordelingsvermogen uit mijn jeugd te toetsen heb ik gamecovers tussen 1983 en 2018 geanalyseerd. Ruim 50.000 kleuren later kan ik concluderen...


166. De edele kunst van gamers op het verkeerde been zetten

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Ik vind het heerlijk als een game me compleet verrast met iets dat ik totaal niet zag aankomen, zoals een plotwending die uit het niets komt. Maar nog meer houd ik van games die iets heel anders blijken te zijn dan ze lijken. Wil je meer van ons horen? Abonneer je dan op Praatscherm, onze […]


167. Hemarookworst666, Junkhoofd & Vruchtenhagel

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Shrek2onDVD, kaashond420, iNsaNiTy_PaPi, NoticeMeDaddy, Vochtig_Windje. Tijdens het gamen kom je zacht gezegd aparte PlayStation-usernames tegen. Ik ben dan direct nieuwsgierig naar het verhaal achter zo’n naam, want die bedenk je volgens mij niet zomaar. Dus toen Sony aankondigde dat we binnenkor...


168. Onze games van 2018

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Het tweede jaar van Laadscherm was weer een geweldig gamejaar. Maar met te veel spellen om te onthouden en nog meer redacteuren, was het maken van een toplijst onbegonnen werk. Daarom laten we onze stemmen op een andere manier gelden. Dit zijn onze games van 2018, ingesproken door de redactie. Wil j...


169. Onze games van 2019

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Gelukkig nieuwjaar allereerst. En dankjewel dat je Laadscherm leest of luistert. Ook in 2019 kun je iedere woensdag weer een nieuw verhaal verwachten. We beginnen het jaar met de spellen waar onze redactie het meest naar uitkijkt. Want zonder games geen verhalen. Wil je meer van ons horen? Abonneer...


170. Ik herleefde het masochisme van de Dakar-rally via de officiële game

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Ondanks mijn autosportliefde had ik helemaal niets met de Dakar-rally. Tot ik twee keer meereisde in de karavaan, door een hel ging, nooit meer zoiets wilde meemaken en er toch verliefd op werd. De officiële Dakar 18-videogame helpt me om die gevoelens tot uiting te brengen. Wil je meer van ons hor...


171. Tegen Bolsonaro en voor diversiteit

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Eind vorig jaar ben ik naar Brazilië geweest om een gamejam met een LHBT-thema te organiseren. Vlak nadat in het land een controversiële en homofobe nieuwe president werd verkozen. Wil je meer van ons horen? Abonneer je dan op Praatscherm, onze tweemaandelijkse podcast. Je kunt Laadscherm ook volg...


172. Er zijn te weinig dierengames

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Tijdens het spelen van Vane viel me iets op: er is al jarenlang een groot gebrek aan games die je door de ogen van een dier beleeft. Hoe kan dat? Wil je meer van ons horen? Abonneer je dan op Praatscherm, onze tweemaandelijkse podcast. Je kunt Laadscherm ook volgen op Twitter en Facebook.


173. Doom is voor eeuwig

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Heb je laatst nog Doom gespeeld? Ik kan het je van harte aanbevelen, want het is bizar hoe goed de allereerste Doom oud is geworden. Niet in de laatste plaats door de talloze makers van mods voor het spel, die Doom zo vers hebben weten te houden. En natuurlijk door het revolutionaire werk van ontwik...


174. Wat we van God of War kunnen leren over toxic masculinity

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

De God of War-reeks was altijd een perfect voorbeeld van het hypermasculine soort spel dat de ongezonde notie van mannelijkheid in stand houdt. Met de komst van het nieuwste deel in 2018 kwam daar verandering in. Er was zelfs sprake van wat reflectie op die toxic masculinity. Wil je meer van ons hor...


175. Wie is de sterkste pokémon van dit moment?

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Zeven generaties en maar liefst 809 verschillende pokémon: het is allang niet meer aan mij besteed om ze allemaal te vangen. Mijn laatste poging was Pokemon Pearl – waar ik zelfs nog EV-training guides voor heb geschreven – maar al snel merkte ik dat ik te weinig kennis had van de sterkte van a...


176. Dennis repareerde consoles en maakt nu zijn eigen NES-game

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Hoe ga je van het opentrekken van oude stereo’s, via je eigen game in Powerpoint, naar het programmeren van je eigen NES-game? Dennis deed het en hield er een fantastische hobby en zelfs een carrière aan over. Wil je meer van ons horen? Je kunt Laadscherm ook volgen op Twitter en Facebook.


177. Op virtuele voet ontslagen

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Come on in, Barry. De oudere man die de kamer betreedt, wordt vandaag ontslagen. Toen hij voor grof gedrag een waarschuwing kreeg, werd Barry boos: kunnen zijn collega’s niet tegen een stootje? Deze keer barst hij in tranen uit. En jij mag vertellen dat hij toch echt kan vertrekken. Wil je meer va...


178. Fuck gamers

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

Ik kan me de eerste keer dat ik bloot werd gesteld aan fanboys goed herinneren. Het was 2003 en The Wind Waker kwam uit. Ik had er zin in. De nieuwe, sprankelende cartoonstijl van de game sprak me erg aan. Wat goed dat Nintendo een totaal andere route in durft te slaan, dacht ik. Maar […]


179. De Xbox Adaptive Controller zet mensen binnenspel

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

‘When everybody plays, we all win’. Met die slogan sloot Microsoft zijn reclame over de Xbox Adaptive Controller af, een spotje dat nota bene werd uitgezonden tijdens de Amerikaanse Super Bowl. Een mooi moment om het belang van toegankelijkheid onder de aandacht van miljoenen mensen te brengen....


180. Laadscherm is klaar

Luister  

Laadscherm Voorgelezen  /  01-01-1970

“Op Laadscherm bespreken we de rol die gamen in ons leven speelt, heeft gespeeld en nog gaat spelen. Dat doen we voor onszelf, maar ook voor jullie.” Met die woorden begonnen we twee jaar geleden aan Laadscherm. Maar verwacht geen nieuw artikel meer iedere week, en ook niet elke twee maanden een...