Podcast Zoeker

Meesterwerk Podcast

Meesterwerk Podcast

Onderwijs  |  123 afleveringen

Welkom bij de podcast van meesterwerk. Een serie gesprekken met mensen die in het onderwijs op zoek gaan naar avontuur of ondernemerschap. Zij die de kanteling of de versnelling van het onderwijssysteem inzetten. Gesprekken over het meesterwerk dat deze mensen in het onderwijs realiseren. Meer informatie kun je vinden op www.meesterwerkpodcast.nl/

#123 Jeroen LuttersLuister  

Als jij de komende jaren ons onderwijs mag inrichten? Wat zou jij doen? In deze aflevering krijgt Jeroen Lutters deze vragen? Jeroen Lutters is lector bij Artez in het lectoraat Art education as Critical Tactics. Daarnaast is hij lector didactiek en inhoud van de kunstvakken bij de Hogeschool Wind…

#122 Marjolijn Van HeemstraLuister  

Een gesprek over hoe het kosmisch bewustzijn én het overzichtseffect ons onderwijs kan versterken. In deze aflevering is Marjolijn van Heemstra te gast. Onlangs verscheen haar boek 'In lichtjaren heeft niemand haast', een boek over haar zoektocht naar meer ruimte in ons leven. Eva Vesseur en Jan J…

#121 Marcel Van HerpenLuister  

Werk voor de reünie. Marcel van Herpen heeft onlangs het boek ‘Werk voor de reünie’ uitgegeven. Dit boek kent de mooie ondertitel: over een duurzaam pedagogisch perspectief als antwoord op de grote zorgen in het onderwijs. Samen met Erwin de Vos bezoek ik Marcel van Herpen en bevraag hem over…

#120 Durf Te Doen Wat Onbekend IsLuister  

Roos van der Voort en Hilde Swets schreven het boek 'Durf te doen wat onbekend is'. Veranderen, vernieuwen en zelfs transformeren, het wordt vaak als vanzelfsprekend van ons verwacht. Het klinkt zo eenvoudig, toch is het niet makkelijk. Hoe doe je dat? Hoe ga je om met dat onbekende? Hoe begeleid j…

#119 Montessori Campus 0 - 18Luister  

“Als je het onderwijs wilt aanpassen, dan moet je beginnen bij het allereerste moment dat je onderwijs aanbiedt.” In de nieuwbouwwijk Nobelhorst komt een Montessori Campus voor leerlingen van 0 – 18 jaar. Het is een bijzonder onderwijsconcept dat nergens in Nederland op deze manier wordt toeg…

#118 Houd Moed Juf Jos!Luister  

De debuutroman van Astrid van Schoonacker-de Groot ‘Houd moed juf Jos!’ Jos, de hoofdpersonage, werkt vijf jaar in het basisonderwijs als zij met een burn-out thuis komt te zitten. Auteur Astrid is docent aan de pabo in Leiden en ziet dit steeds vaker voorkomen bij oud-studenten en zij merkt d…

#117 De relatie tussen vertrouwen en beheersing: Frédérique SixLuister  

Frédérique is universitair hoofddocent bij de afdeling Bestuurswetenschap en Politicologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam, afdeling Bestuurswetenschap en Politicologie. Als vertrouwensexpert weet Frederique de vertaling van theorie naar praktijk te maken. Frédérique onderzoekt publieke gov…

#116 Academie 1014 in AlmereLuister  

In deze aflevering gaan Marije van den Steenhoven en ik op bezoek bij Marieke Kelder van Academie 1014 in Almere. Op Academie1014 ontmoeten het Basis- en voortgezet onderwijs elkaar. Academie1014 is ontstaat vanuit de visie dat leerlingen van verschillende leeftijden en niveaus gezamenlijk les krijg…

#115 Wat telt én vertelt de eindtoets ons?Luister  

Karen Heij is toetsexpert. Karen heeft de afgelopen vier jaar promotieonderzoek gedaan naar de eindtoets in het basisonderwijs als buitenpromovendus aan de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur. De eindtoets is in de afgelopen vijftig jaar uitgegroeid tot een door de overheid ontwikkeld en door …

#114 Sakina Elkayouhi & Dounia MaakorLuister  

In deze aflevering spreek ik Sakina Elkayouhi & Dounia Maakor. Sakina Elkayouhi is freelance journaliste, columniste en docent-onderzoeker aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Ze publiceert voornamelijk over, (media) beeldvorming, digitale jongerencultuur en media wijsheid. Dounia is recruiter, en…

#113 Najiha El HammouchiLuister  

Nijiha is docent pedagogiek, en Projectcoördinator diversiteit en inclusie aan het ROC van Twente Ik spreek Najiha op het live event Sociaal vangnet dat zij mede organiseert. In Nederland leven meer dan 250.000 kinderen in armoede. Dit betekent dat 1 op de 13 kinderen te maken heeft met een onsta…

#112 Studenten helpen scholierenLuister  

In deze aflevering is Sander Bos te gast. Sander is mede-initiatiefnemer van Studenten Helpen Scholieren. Een organisatie die met studenteninzet op school bijdraagt aan de ontwikkeling van scholen. Studenten ontlasten docenten niet alleen, zij kunnen ook van waarde zijn voor de schoolcultuur met hun…

#111 De menselijke factor in het onderwijsLuister  

Wat je niet kunt zien, kun je niet veranderen. In deze aflevering is Koen van Ghyseghem te gast. Koen is Oprichter van de OnderwijsTafel, hij neemt ons mee in de cruciale rol van de mens-factor voor verandering en verbetering van het onderwijs in breedste zin. Met voorbeelden uit zijn werk met team…

#110 Werkgeluk als basis voor onderwijskwaliteitLuister  

Werkgeluk is een belangrijk voor leraren. Op scholen met een hoge score op werkgeluk is veelal geen tekort aan personeel. Paul Baan richtte Klassewerkplek op om onderzoek te doen naar de aspecten die aantoonbaar bijdragen aan werkgeluk. Beluister zijn verhaal, en versterk werkgeluk in jouw werk.

#109 Expeditie TienerschoolLuister  

Jildou Dooper en Margreet Kamman hebben drie jaar geleden in tien maanden tijd het concept tienerschool in Sneek neergezet. Vanuit Expeditie Tienerscholen begeleiden zij scholen om uitdagend onderwijs te ontwerpen voor tieners in de leeftijd van 10-14. Hierbij wordt rekening gehouden met de bijzond…

#108 Opnieuw kijken naar onderwijs: in gesprek met Judith WagterLuister  

Judith Wagter stapte een jaar geleden over naar het onderwijs. Ze begon tegelijkertijd aan de lerarenopleiding als aan de schoolleidersopleiding. Deze bijzondere combinatie hoor je niet vaak, ik ben daarom benieuwd waarom zij vanuit een andere sector overstapt, en waarom zij twee opleidingen nodi…

#107 Wittering.nl; In gesprek met Karin Van ZutphenLuister  

In deze aflevering spreek ik Schoolleider Karin van Zutphen op Wittering.nl. Karin is niet de oprichter van deze school, maar heeft de oprichter opgevolgd. Ik ben benieuwd wat dat van haar leiderschap vraagt. Het leren is op Wittering.nl anders georganiseerd, de school biedt veel verschillende leer…

#106: Nourdin El OualiLuister  

In deze aflevering is Nourdin El Ouali te gast. Nourdin is pedagoog en heeft een inclusieve visie op ons onderwijs. Als politiek leider van de partij Nida geeft hij politiek kleur aan deze visie en in dit gesprek legt hij uit wat dat van ons onderwijs vraagt. Eerder werkte Nourdin in het onderwijs, …

#105 Partij voor de Dieren: In gesprek met Lammert Van RaanLuister  

In deze aflevering spreken Eva Vesseur en ik Lammert van Raan. Lammert staat op plek 5 bij de Partij voor de dieren. Lammert studeerde Bedrijfskunde aan de Universiteit Groningen, was docent in het voortgezet onderwijs en werkte in de internet-/telecomindustrie. In de Tweede Kamer houdt Lammert zi…

#104 Denk: In gesprek met Ahmet ErdoganLuister  

Ahmet Erdogan van de Partij Denk vertelt het verhaal achter het partijprogramma van Denk. Ahmet staat op nummer 7 van de lijst. Ahmet zet zich in voor ons onderwijs en wil oprechtheid, authenticiteit en transparantie in de tweede kamer brengen. Beluister zijn verhaal.

#103 Volt Nederland: In gesprek met Nilufer GundoganLuister  

Nilufer Gündogan staat op plek 2 bij Volt Nederland. Nilüfer erkent de waarde van de europese unie en de kernpositie die Nederland daarin moet vervullen. Grensoverschrijdende problemen zoals het falende migratiebeleid, de klimaatcrisis, digitale veiligheid en bedreigingen voor de democratie kunnen…

#102 D66: In gesprek met Paul Van MeenenLuister  

In deze aflevering spreek ik Paul van Meenen. Paul is onderwijswoordvoerder van D66. Paul wil bouwen aan ruimte en vertrouwen voor de docent en maatwerk voor de leerling. hij strijdt voor echte investeringen in het gehele onderwijs en wil (sluipende) bezuinigingen tegengaan.

#101 BIJ1: In gesprek met Sylvana SimonsLuister  

In deze aflevering is Sylvana Simons te gast. Sylvana is lijsttrekker bij BIJ1. BIJ1 is een politieke partij die staat voor een Nederlandse samenleving met gelijke rechten en gelijke kansen voor iedereen. BIJ1 is ontstaan uit een gedeeld verlangen naar verbinding, solidariteit, rechtvaardigheid en g…

#100 De SP: In gesprek met Peter KwintLuister  

Peter Kwint vertelt in deze podcast hoe de SP kijkt naar ons onderwijs, en hoe daar vanuit de politiek beter beleid gemaakt zou kunnen worden.

#99 Groen Links: In gesprek met Lisa WesterveldLuister  

Lisa Westerveld staat voor ons onderwijs. Lisa wil kinderen kansen geven. Kansen door goed onderwijs zonder (financiële) drempels en met voldoende inspraak van leerlingen, studenten en leraren. Lisa wil dat de kennis van de mensen in en voor de klas hierbij een grotere rol krijgt, dat klassen klei…

#98 PVDA: In gesprek met Songül MutluerLuister  

In deze aflevering spreek ik samen met Eva Vesseur politicus Songul Mutluer, Songul is op dit moment wethouder in Zaanstad máár staat tiende op de PvdA kieslijst. Wij zijn benieuwd naar haar verhaal in relatie tot de PvdA Onderwijsparagraaf.

#97 LAKS, de stem van de leerling: Nienke LuijckxLuister  

Nienke Luijckx is voorzitter van het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS). Een organisatie van, voor en door scholieren. Zij zorgen ervoor dat er niet alleen maar óver, maar ook mét de scholier wordt gepraat. Nienke vertelt waar zij zich hard voor maakt, ze deelt haar onderwijskundige visie …

#96 Zie Je Mij?Luister  

In deze aflevering spreek ik fotograaf Vera Duivenvoorden samen met haar oud docent Merel Boon. Vera is óók mantelzorger voor haar broer en zus. Vera richt zich op sociaal maatschappelijke onderwerpen. Zij zet de kracht van fotografie in om verhalen zichtbaar te maken. 'Zie je mij?' is een projec…

#95 Overstappen naar het MBOLuister  

In deze aflevering spreek ik Sascha Haans. Sascha is een hybride overstapper naar het onderwijs. Sascha werkt óók als Sportpsycholoog en is gespecialiseerd in de Paralympische topsport …. Onlangs heeft zij de overstap gemaakt naar een ROC. Beluister haar verhaal, want voor haar was het MBO mis…

#94 Aziza Mayo over Autonomie in verbondenheidLuister  

Aziza Mayo is lector aan de Hogeschool Leiden. Aziza beoogt binnen haar lectoraat de onderliggende waarden en opbrengsten van het vrijeschoolonderwijs inzichtelijk te maken. Gedegen onderzoek kan leerkrachten, bestuurders en lerarenopleiders helpen om het onderwijs nog beter vorm te geven. Maar het…

# 93 Sjef Drummen over Ontwikkelingsgericht OnderwijsLuister  

Sjef Drummen is ex-schoolleider, beeldend kunstenaar en onderwijsvernieuwer. Hij is co-founder van Niekée Roermond en Agora Roermond. Een creatieve out of the box-denker met radicale ideeën. Hij noemt zichzelf onderwijskunstenaar en treedt veel op als inspirerende spreker met een flinke dosis humo…

#92 Hester IJsseling over ‘Professionaliseren met hart en ziel’Luister  

Een gesprek met Eva Vesseur en Hester IJsseling over bezield en bezielend onderwijs: Pedagogiek van onderbreking en verbinding. Hester IJsseling, is sinds 2017 verbonden aan de pabo van de Thomas More Hogeschool te Rotterdam als lector ‘Professionaliseren met hart en ziel, samen leren en samenle…

#91 Wouter Modderkolk over een waarde(n)volle manier van toetsenLuister  

Wouter Modderkolk onderzoekt hoe we op een waarde(n)vollere manier kunnen toetsen. Wouter is leraar economie op de Stichtse Vrije School in Zeist. Sinds 2010 werkt hij als decaan, leraar en teamleider op dezelfde bovenbouw als waar hij als leerling op heeft gezeten. Wouter onderzoekt vanuit het lect…

#90 Douwe Bob zingt Hold onLuister  

Douwe Bob lanceerde deze week de single Hold On. Een lied gericht aan ouders, ouders van kinderen die gepest worden. Ik ben benieuwd naar het verhaal achter deze paat.

#89 Sta op voor onderwijs, schaf het centraal schriftelijk afLuister  

In deze aflevering spreek ik Fleur de Veth. Fleur zit in haar eindexamenjaar VWO en samen met Jennie fan startte zij de petitie Sta op voor onderwijs, schaf het centraal examen af! Zij zijn van mening dat het Centraal Examen compleet onnodig is. Leerlingen worden nu getraind op het maken van een …

#88 Wat we van Geld kunnen Leren; in gesprek met Rens van TilburgLuister  

Rens van Tilburg is lid van het Sustainable Finance Lab. Doel van het Sustainable Finance Lab is een stabiele en robuuste financiële sector die bijdraagt aan een economie die de mens dient zonder daarbij zijn leefmilieu uit te putten. Rens wil een brug zijn tussen de academische wereld en de prakti…

#87 Agora Leiden: Deel 3Luister  

Agora Leiden startte in augustus 2020. In deze derde aflevering spreken Annet Stegeman en ik met leerlingen die gestart zijn op deze school. De onderwijskundige visie van de school gaat uit van echte uitdagingen in de wereld, zogenaamde challenges, waaraan leerlingen zich verbinden en zo hun ontwik…

#86 Agora Leiden: Deel 2Luister  

Agora Leiden startte in augustus 2020. Annet Stegeman en ik gaan in deze uitzending op zoek naar wat de Agoriaanse Meesters (coaches) drijft om aan dit nieuwe onderwijsinitiatief bij te dragen In deze aflevering spreken wij naast Ilja van Santen de Agroriaanse Meesters: Saskia Rijsbergen én Ruben …

#85 Agora Leiden Deel 1Luister  

Ilja van Santen realiseerde haar onderwijsdroom in Leiden: Een middelbare school dat past bij de behoeftes en nieuwsgierigheid van jongeren. Beluister de start van het vernieuwende onderwijsconcept Agora Leiden. In deze aflevering (gemaakt voor Radio Lef) gaan Annet Stegeman en Jan Jaap Hubeek op …

#84 Terugblik op vijf jaar Practoraat Creatief VakmanschapLuister  

Het Practoraat Creatief Vakmanschap startte vijf jaar geleden met een ontwerpend onderzoek naar nieuwe vormen van Leven Lang Ontwikkelen voor MBO-gediplomeerden uit alle creatieve disciplines, zodat zij zich na hun afstuderen makend en wederkerig verder kunnen professionaliseren op een hoger niveau.…

#83 Rob Martens over de beweging 'Leve het Onderwijs'Luister  

In gesprek met Rob Martens over de beweging “Leve het onderwijs’. “Leren heeft ruimte nodig, een innerlijke gedrevenheid,” zegt Rob in dit gesprek. Als evolutiepsycholoog heeft hij de diepste overtuiging dat kinderen willen leren. Prof. dr. Rob Martens is wetenschappelijk directeur van sti…

#82 Op volwassen wijze in de wereld willen zijnLuister  

Onderwijs richt zich nooit alleen op het nu, maar behelst ook altijd, impliciet of expliciet, een beeld van de toekomst waartoe opgeleid en onderwezen wordt; een beeld van volwassenheid waar het onderwijs aan hoopt bij te dragen. In deze aflevering spreek ik Akke Faling. Akke is werkzaam als onder…

#81 De wereld van kledingLuister  

Wist je dat de gemiddelde kledingkast maar liefst 50 kledingstukken telt die niet gebruikt worden? Wist je dat het produceren van een spijkerbroek 7000 liter water kost? Is dit allemaal nodig of kan dat anders? 9 Oktober is de dag van de duurzaamheid voor het onderwijs. Dit jaar staat het thema kled…

#80 Leve Het Onderwijs: Robert ViëtorLuister  

Leve het Onderwijs is een beweging vanuit onderwijsbestuurders die méér vanuit vertrouwen willen werken. Bestuurders die bewegen van ‘doen zoals wij het altijd deden’ naar ‘werken vanuit de bedoeling’. Robert Viëtor, tot voor kort Directeur aan de Faculteit Educatie van de Hogeschool Leid…

#79 Gender and Sexuality AllianceLuister  

De GSA is een groep scholieren die vindt dat iedereen op hun school de vrijheid heeft te kunnen zijn wie ze zijn, zonder zich daarvoor te hoeven schamen of te verantwoorden. Beluister de waarde van deze GSA op het Katholieke Gymnasium in Utrecht. Meer info: https://www.gsanetwerk.nl/ En kom op 14 ok…

#78 Tegen de wind inLuister  

Mohamed heeft veel tegenwind gehad op zijn pad. Zijn schoolcarrière ging niet soepel ondanks dat hij hoge scores voor bijv. de Cito haalde. Mohamed gleed weg en heeft lange tijd in de criminaliteit gezeten en is ook voor een aantal jaar achter de tralies verdwenen voor vermogensdelicten.
Vervolge…

#77 Het effect van genderstereotypering in ons onderwijsLuister  

Is de kijk op jongens en meiden van invloed op hun ontwikkeling of niet? Welke rol speelt het onderwijs hierin? Wat kom je tegen in de dagelijkse praktijk en wat weten we uit onderzoek? Een gesprek over gendervraagstukken in het onderwijs. In deze aflevering spreek ik met Sylvia Holla. Sylvia is cu…

#76 HB - Dolores LeeuwinLuister  

Dolores Leeuwin kwam er op latere leeftijd achter dat zij hoogbegaafd is. Wat doet dit met je? En hoe kijk je terug op je eigen onderwijs en vorming? Dolores Leeuwin is een veelzijdige presentatrice (oa Het Klokhuis) en actrice die op een fundamentele manier de vraagstukken van deze tijd bespreekb…

#75 HB - 11 jaar én naar 3 GymnasiumLuister  

In deze aflevering spreek ik een 11-jarige mét zijn ouders over zijn hinkstapsprongen door ons onderwijs. Hoe is het om op 9-jarige leeftijd naar de brugklas te gaan? Wellicht op je 15e eindexamen te gaan doen? Hoe doe je het in gezamenlijkheid goed als je op 11-jarige leeftijd naar 3 Gymnasium ga…

#74 HB - Vanuit Wetenschappelijk perspectiefLuister  

In deze aflevering spreken we met Janet van Horsen en Anouke Bakx over (nieuwe) wetenschappelijke inzichten over hoogbegaafdheid. Janet van Horssen is levenslooppsycholoog, auteur van (o.a.) het recent verschenen boekje de kleine Hoogbegaafdheid voor Dummies en doet promotieonderzoek aan de Radboud…

#73 HB in relatie tot ons onderwijssysteemLuister  

Willy de Heer geeft in haar proefschrift een overzicht van de wetenschappelijke kennis over het onderwijs aan hoogbegaafde of zeer makkelijk lerende kinderen. Ingegaan wordt op de noodzaak van aangepast onderwijs voor deze kinderen. Willy is óók voorzitter van de Taskforce Ontwikkelingsgericht Ond…

#72 HyperhoogbegaafdheidLuister  

Femke Hovinga is specialist in hoogbegaafdheid, en specifiek hyper hoogbegaafdheid; de zeldzame intelligentie van een IQ van 145+ . Femke is een multitalent, ze heeft ervaring als ondernemer in bedrijfskundige vraagstukken, is wetenschappelijk gefundeerd en is ervaringsspecialist van hoogbegaafdheid…

#71 HB: De Leerkracht op een basisschoolLuister  

Thijs Thissen is leerkracht in groep 3 en bouwcoördinator op de Jacobaschool in Heemstede. De afgelopen jaren heeft Thijs zich verdiept in het thema Hoogbegaafdheid. Thijs vertelt in deze aflevering over het belang van vroeg signaleren en hoe een school dit kan doen. Vervolgens vertelt Thijs wat he…

#70 HB: De specialistLuister  

In deze aflevering ontmoeten wij Colette van Triest. Vanuit haar praktijk Hart voor Talent adviseert, begeleidt en traint Colette ouders, kinderen én scholen op het gebied van hoogbegaafdheid. Hoogbegaafde kinderen worden niet altijd gezien in de klas. Colette vertelt hoe zij bijdraagt om deze kind…

#69 HB: Ouder en Kind op de basisschoolLuister  

Hoogbegaafd horen we vaak in het onderwijs. Er zijn allemaal beelden over deze uitzonderlijke intelligentie. Maar wat betekent het nou eigenlijk? Ze zijn heel slim máár presteren vaak onder én hebben veelal andere uitdagingen nodig. Hoe is het als kind, ouder of school om om te gaan met een kind…

#68: Leve het Onderwijs: Jan BransenLuister  

Jan Bransen over de beweging: Leve het Onderwijs! Deze beweging komt van schoolbestuurders die geloven in een nieuwe manier van besturen. Van 'moeten' naar 'mogen'. Van 'controleren' naar 'vertrouwen'. Van ‘wat kan niet’ naar ‘wat kan wel’. In deze nieuwe serie interview ik bestuurders en we…

#67 Talent In De BijlmerLuister  

Onderwijsjunkie Debbie Dussel werkt al 17 jaar in Amsterdam-Zuidoost. Debbie draagt dagelijks bij aan kansengelijkheid, en haalt hiervoor het beste uit zichzelf en de kinderen in haar klas. Debbie vertelt over wat dit van haar vraagt, hoe zij zichzelf verrijkt met wetenschappelijke inzichten en wat …

#66 IJburg College: Jolanda HogewindLuister  

Deze podcast is gemaakt voor het Nivoz: ‘Ik probeer de school weer terug te geven aan de school zelf.’ Jolanda Hogewind, ruim een jaar terug als schoolleider ingestapt bij het IJburg College in Amsterdam, werkt aan de basis. ‘Als dat weer staat, kun je de wereld groter maken, zegt ze in deze N…

#65 Illustraties, verhalen én Creativi-teitLuister  

Karst-Janneke Rogaar is illustrator van kinderboeken. Ze tekende de prenten voor Spinder (Gouden Griffel en Jan Wolkers Prijs) en het Werkstuk, beiden geschreven door Simon van der Geest. Ze won zelf de Zilveren Penseel voor Vriendschap is alles, geschreven door Stine Jensen . Nu heeft ze zelf een…

#64 SpeelcoachLuister  

Spelen? We vinden het allemaal waardevol. Anne Bakker praat er niet alleen over, hij zet gewoon de stap om het spel als speelcoach vorm te geven. Beluister deze dappere pionier in het spelen. Door spelen van kinderen te faciliteren bereikt Anne meer dan hij had kunnen dromen.

#63 SQuareLuister  

Na het MBO een passend vervolg? sQuare is een broedplaats voor visual storytellers. Johan van Aalst vertelt in deze podcast over de inrichting en vooral toegevoegde waarde van deze inspirerende plek. sQuare heeft 'levenslang' leren vanuit intrinsieke motivatie vormgegeven: Leren, werken en kennisdel…

#62 Abdelhamid IdrissiLuister  

Abdelhamid Idrissi startte in 2011 het project Studiezalen. Vanuit 24 locaties in kwetsbare Amsterdamse wijken helpt hij samen met zijn team ruim 700 kinderen. Hij zorgt voor huiswerkbegeleiding, een veilige omgeving en een verbreding van hun leefwereld. Vorig jaar werd Abdelhamid gekozen tot Amster…

#61 Leren in je eigen ruimteLuister  

Toen sloten de basisscholen. Na de drieluik over het ontstaan van Klein Amsterdam ben ik benieuwd hoe het deze school vergaat, anderhalve week na het sluiten van de scholen. Eva Vesseur vertelt openhartig wat er allemaal op haar afkomt en welke kansen zij ziet.

#60 Klein Amsterdam - de realisatieLuister  

Deel 3: Klein Amsterdam opent haar deuren. Het abstracte idee is werkelijkheid geworden. De school staat, de school stroomt vol kinderen, ouders, leerkrachten. Hoe bevalt het hen op school? En is de school geworden zoals bedacht bij de scholenwedstrijd 'Onze nieuwe school'?

#59 Klein Amsterdam - de tussenruimteLuister  

Deel 2: De projectgroep wint de scholenwedstrijd. Maar hoe vertaal je vervolgens dit abstractie idee tot een echte school? In deze aflevering beluister je de tussenruimte tussen idee en realisatie.

#58 Klein Amsterdam: de prijsvraagLuister  

De Amsterdamse wethouder Simone Kukenheim schreef in 2015 een prijsvraag uit: bedenk een nieuwe school. Eva Vesseur en Berit Mastenbroek nemen je mee van idee tot een nieuw onderwijsconcept in deze podcastserie Klein Amsterdam; Leren in de tussenruimte.

#57 Klein Amsterdam - De TrailerLuister  

Beluister de trailer van de Podcast Documentaire: Klein Amsterdam. Klein Amsterdam is de stad in het klein. Kleine Amsterdammers leren hier samen over het leven en ontwikkelen zich tot de grote Amsterdammers die ze willen zijn. Een plek van leren, ontmoeten en ontdekken. Deze podcastserie vertelt he…

#56 Radio LefLuister  

Deze Meesterwerk Podcast is een pilot. In het Leiden Educational Field lab wordt flink geïnnoveerd binnen het onderwijs. Deze pilot, vanuit het LEF, gaat over een onderzoek van leerlingen naar het huidige schoolsysteem. Ze vinden dat daar flink wat verbetering mogelijk is. Beluister maar....

#55 LeesplezierLuister  

Nederlandse kinderen lezen steeds minder. In deze podcast vertellen Marieke Deinum en Marja van den Hurk over het belang van lezen en het beluisteren van verhalen voor de brede ontwikkeling van kinderen én volwassenen. Ook vertellen ze over hoe je lezen aantrekkelijk kunt maken binnen je klas of sc…

#54 Luc StevensLuister  

Voor Stichting Nivoz maakt Meesterwerk een aantal portretten. Deze met Luc Stevens is er eentje die óók op de Meesterwerk tijdlijn gedeeld wordt. Luc Stevens is nog altijd betrokken bij de pedagogiek, onderwijs en opvoeding. Meer portretten kun je vinden op: www.nivoz.nl/podcast

#53 Zij-instromer in het onderwijsLuister  

Sabine Streng is een zij-instromer. Zij is via een verkorte route het onderwijs in gegaan. In deze podcast vertelt zij wat haar drijft, hoe het haar bevalt én waarom ze nú in het onderwijs wil blijven werken.

#52 Hoofd uit, lijf aanLuister  

Marja van den Hurk vertelt hoe belangrijk je stem is als leerkracht. Marja werkt met de stem om je te laten ervaren hoe je je voelt. Ben je rustig en heb je ruimte? Of voel je verkramping in je lijf en ben je gespannen? Met je stem kun je de rust of spanning naar buiten brengen, mee laten klinken en…

#51 Gender in het onderwijsLuister  

Als je dochter al vroeg aangeeft dat ze een jongetje wil worden. Wat doet dat met jou? Hoe beweeg je je dan in het onderwijs? Deze moeder, en onderwijsprofessional, vertelt haar verhaal en beschouwing over het onderwijs in relatie tot haar dochter.

#50 Lucasonderwijs en de kunst van het veranderenLuister  

De Haagse stichting Lucasonderwijs publiceerde het boek 'Lucasonderwijs en de kunst van het veranderen'. Met dit boek willen zij scholen die de ambitie hebben hun onderwijs eigentijds in te richten, concrete voorbeelden en handvatten bieden. In deze podcast vertellen drie (mede)schrijvers Rosa du Pr…

#49 De Staat Van Het OnderwijsLuister  

Dorien Zevenbergen draagt bij aan ‘Staat van het Onderwijs’ vanuit de onderwijsinspectie. De laatste 15 jaar is er een enorme groei aan concept- en profielscholen ontstaan. Nederland wordt als een innovatief land gezien. Dorien vraagt zich af: is dat gevarieerde aanbod eigenlijk wel voor iederee…

#48 Agora Niekée RoermondLuister  

Agora is een leerervaring voor kinderen die hen niet voorbereidt op de toekomst, maar hen in staat stelt de toekomst te creëren. Jan Fasen, mede-oprichter van Agora Niekée - Roermond, vertelt in deze podcast waarom het Agora gestart moest worden en wat het van hem vraagt. Robin vertelt hoe hij het…

#47 Creating CuriosityLuister  

Nieuwsgierigheid laat kinderen leren, openstaan voor nieuwe dingen én geeft ze een blij gevoel. Als leerkracht heb jij de sleutel voor een nieuwsgierige klas in handen. Een nieuwsgierige, betrokken klas die met plezier de lesstof leert. Jason Fredrick van Eunen vertelt in deze podcast dat je nieuws…

#46 Gevlucht voor een nieuw beginLuister  

Shaza Mawlawi was leerkracht in Allepo, Syrië. Ze vluchtte met haar gezin naar Nederland. Shaza is bezig aan het voorbereidende jaar om daarna haar Nederlandse diploma leraar basisonderwijs te halen. Nederland geeft haar kansen, en ze wil die positiviteit doorgeven aan onze kinderen. Beluister haar…

#45 Bestuur en TransitieLuister  

Wat is de rol van een bestuurder bij de transitie binnen een school of schoolteams? Tijdens een opleidingsdag aan de Teammaster Transitie naar Toekomstgericht Onderwijs (ofwel 3TO)spreek ik twee bestuurders. Cobi van Beek (Stichting de Haagse Scholen) en Frank Tigges (Stichting Klasse) geven een ink…

#44 Extreme Learning: How to learn 3 times fasterLuister  

Drie keer sneller leren? Het kan! Florian Rooz vertelt over extreme learning. Zijn boek 'How to learn 3 times faster' is de opmaat voor dit gesprek, máár hierbij neemt Florian de luisteraar ook mee in ondernemen en innovatie.

#43 Actieve werkvormen in het onderwijsLuister  

Hoe zorg je ervoor dat leerlingen betrokken blijven bij je les? Hoe ontwerp je positieve lessen met meer effect? Hoe haal je het beste uit jezelf en de leerling? Actieve werkvormen zorgen ervoor dat elke ontmoeting een leermoment kan zijn. Stefan Stoeken en Sasja Dirkse vertellen in deze podcast hoe…

#42 Onze Amsterdamse SchoolLuister  

Het idee voor Onze Amsterdamse School is geboren uit de volgende vraag : Als scholen kinderen moeten voorbereiden op het echte leven, waarom lijken ze er dan zo weinig op? Elize Jong vertelt in deze podcast hoe zij van dit idee een bestaande school in transitie bracht.

#41 Van Radicaal Naar AmicaalLuister  

Polarisatie en radicalisering bespreekbaar maken in wijk en klas. Karim Amghar vertelt hierover in deze Podcast. Het boek 'Van radicaal naar amicaal' biedt hulp, verdieping en tools om te kunnen omgaan met polarisatie en radicalisering in de klas en in de wijk.

#40 Samen Opleiden van LerarenLuister  

Een leraar word je niet vanuit een boek. Een goede leraar heeft naast vakkennis ook ruime ervaring in de praktijk. Samen Opleiden biedt studenten de mogelijkheid om meer in de praktijk te leren. Projectleider Sanne van der Linden en student Isa Schumacher vertellen over de kracht van deze manier van…

#39 Het breken van paradigma’sLuister  

Het lerarentekort vraagt een andere vorm van onderwijs. Haico van Velzen, Trainee bestuurder Stichting Westelijke Tuinsteden te Amsterdam, vertelt hoe hij wil breken met huidige paradigma's binnen het onderwijs. Tijdens de opening van het Leidse Education Fieldlab (LEF) vertelt hij wat hem drijft.

#38 We moeten spelenLuister  

In gesprek met Rob Martens, psycholoog en motivatie-onderzoeker, over zijn nieuwste boek ’We moeten spelen’. Het boek is een vurig pleidooi om in ons onderwijs ruimte en tijd te scheppen voor de verwondering, voor het speelse, voor het onvoorspelbare. Niet om het leren op te leuken, maar om in v…

#37 Cocaïnekoning of opleiding?Luister  

Als je carrière kunt maken in de cocaïneoorlog, waarom zou je dan naar school gaan? Docent Youssef Aamarou vertelt hoe hij vanuit het onderwijs oplossingen ziet voor jongeren die opgroeien binnen deze grootstedelijke problematiek.

#36 Terug naar WesterborkLuister  

Deze drie studenten aan Pabo Leiden gaan fietsen van Auschwitz, via Bergen-Belsen, terug naar Westerbork. Het doel is om '75 jaar Vrijheid' te markeren. Vrede en vrijheid vergt inspanning. Beluister wat deze aankomende meesters bezielt.

#35 Als je leerlingen zich ontwikkelen tot klimaatbewakers....Luister  

Katrien van de Gevel vertelt vol trots over haar leerlingen die de klimaatstakingen hebben aangewakkerd in Nederland. Hoe ga je daarmee om als rector van de Haagse Daltonschool? Hoe verhoud je je tot hun boodschap en de wijze waarop zij dat doen? Katrien geeft inzicht hoe zij de leerlingen de ruimt…

#34 Merlijn Twaalfhoven over "in ieder schuilt een kunstenaar"Luister  

Met verbeeldingskracht, schoonheid, en creativiteit wereldproblemen te lijf. Doe je mee? Dat is de oproep van Merlijn Twaalfhoven. Zijn motto? In ieder schuilt een kunstenaar. Als we onze krachten bundelen, kunnen we het verschil maken. In de zesdelige serie “Waldorf100 Festival” aflevering 6.

#33 Hoe architect Thomas Rau geïnspireerd werd door EuritmieLuister  

Na zijn opleiding in de architectuur studeerde Thomas Rau drie jaar euritmie om gebouw en mens nog veel beter op elkaar af te kunnen stemmen. Van eurtimie tot het ontwerp van de Triodosbank in Driebergen, het komt allemaal langs in deze podcast. In de zesdelige serie “Waldorf100 Festival” afleve…

#32 Lector Aziza Mayo over de Waarde(n) van de VrijeschoolLuister  

In de zesdelige serie “Waldorf100 Festival” vandaag aflevering 4. Lector Aziza Mayo vertelt over het doen van onderzoek en het bijdragen aan schoolontwikkeling. En uiteraard de vraag welke droom Aziza heeft voor de komende 100 jaar. In de zesdelige serie “Waldorf100 Festival” aflevering 4.

#31 Floortje Dessing over de kracht van VrijescholenLuister  

In de zesdelige serie “Waldorf100 Festival” vandaag aflevering 3. Floortje Dessing vertelt op het Waldorf100 festival over de kracht van het Vrijeschool onderwijs. In dit gesprek vertelt zij hoe dit haar gevormd heeft tot wie zij nu is.

#30 Gert Biesta over de waarde(n) van Vrijeschool pedagogiekLuister  

In de zesdelige serie “Waldorf100 Festival” vandaag aflevering 2. Een korte introductie over Gert Biesta om daarna in gesprek te gaan over de kracht van pedagogiek én specifiek de Vrijeschool pedagogiek. Gert Biesta vertelt wat 100 jaar Vrijeschool hem heeft gebracht. Ook deelt hij wat hij het …

#29 Jan Bransen over Vorming in het onderwijsLuister  

In de zesdelige serie “Waldorf100 Festival” vandaag aflevering 1. Zijn boek is een bestseller. Zijn boodschap slaat in als een bom: Volgens Jan Bransen vervormt het huidige onderwijs. In deze Podcast vertelt hij over zijn drijfveren en zijn pleidooi voor ander onderwijs. Op het festival Waldorf …

#28 De Academische LeerkrachtLuister  

De academisch geschoolde leraar is een toevoeging aan elk schoolteam. Afgestudeerd student Ruben Dingemanse en docent Marije Groos vertellen over de meerwaarde van de combinatie tussen wetenschap en praktijk. Wat is de meerwaarde van een academische juf of meester voor de leerling?

#27 Specialist Sportieve en Gezonde SchoolLuister  

Pabo student Daan Wassens heeft voor de Sportklas in Leiden gekozen en vertelt waarom hij het onderwijs in wil met de specialisatie Sportieve en Gezonde School. Monique van Ark legt uit waarom en hoe zij dit traject ontwikkeld heeft. Samen vertellen ze over de meerwaarde van een leerkracht met deze …

#26 MASTR: een interactieve E-learing voor de middelbare schoolLuister  

Mastr is een nieuwe online leeromgeving die interactief en passend studiemateriaal voor alle leerlingen uit het voortgezet onderwijs aanbiedt. In deze podcast hoor je hoe Teun de Wit met behulp van Mastr wél zijn eindexamen behaalde, en wat Anna van Thiel drijft om deze omgeving te ontwikkelen.

#25 Mindfulness op de basisschoolLuister  

Vier jaar geleden is een aantal leerkrachten aan basisschool De Willibrord gestart met mindfulness trainingen. Aanleiding hiervoor was de ervaren werkdruk. Vanwege de positieve resultaten is een aantal leerkrachten aandachttrainingen aan de kinderen gaan geven. Nu hebben de aandachtstrainingen een …

#24 Teammaster Transitie naar Toekomstgericht Onderwijs (3TO)Luister  

Een masteropleiding die de transitie van het onderwijs op een school helpt vormgeven. Jerry Knotter vertelt zijn perspectief als deelnemer aan deze opleiding waarom hij met zijn school wilde deelnemen en wat het hem én de school heeft gebracht. Roos van der Voort vertelt over de aanleiding van de t…

#23 Radicalisering & Polarisatie bespreekbaar maken in het onderwijsLuister  

Karim Amghar maakt radicalisering en polarisatie bespreekbaar. Karim doet dit als MBO-docent, lerarenopleider, moderator, gespreksleider en columnist. Zijn boek ‘Van Radicaal naar Amicaal’ komt komend jaar uit en zal hij te zien zijn in een TV-programma over dit onderwerp. In deze podcast vertel…

#22 We Own The SchoolLuister  

In deze podcast vertelt Freek Wevers over het bordspel ‘We Own The School’. Het doel van dit spel is een gesprek op gang brengen over ‘eigenaarschap van leren’ en hoe de school dat kan bevorderen. Leerlingen en docenten zijn meer gemotiveerd als zij eigenaarschap ervaren. Het spel is dus een…

#21 Groep 3: Leren lezen en schrijven zonder methodeLuister  

Iris Akkerman vertelt gepassioneerd hoe je in groep 3 kunt leren lezen en schrijven vanuit de belevingswereld van kinderen. Op basisschool de Achthoek wordt geen methode gebruikt. Hoe daagt Iris haar leerlingen uit? Hoe houdt zij overzicht? Hoe doet zij dit eigenlijk allemaal? Luister gauw naar deze…

#20 Amsterdam Agora NowLuister  

Freek Wevers, Alexandra Broussard en Werner Wijsman willen een Agoraschool starten in Amsterdam. Een vernieuwende VO-school volgens het Agoramodel. Beluister in dit gesprek wat hen drijft en hoe zij dit voor zich zien. Naast dit verhaal, is meer informatie ook te vinden op: www.agoranow.nl.

#19 Iedereen is leraarLuister  

In gesprek met Maarten Stuifbergen. Maarten is leraar, directeur/bestuurder, onderwijshart, lerarenopleider, en nog zoveel meer. Twee jaar geleden heeft hij de succesvolle docu “Iedereen is leraar” gelanceerd. Tijd om hem te bevragen wat hem, en het onderwijs, al deze perspectieven oplevert.

#18 Het SchoolbureauLuister  

Het schoolbureau begeleidt kandidaten die zich willen laten omscholen tot leraar in het basis- of voortgezet onderwijs. In Amsterdam is dit een groot succes: er komen veel potentiële leerkrachten op deze zogenaamde crash-course af. Tijd om met Vivianne Spruit in gesprek te gaan over haar bedrijf d…

#17 Experience Design als voorbeeld voor het onderwijsLuister  

“Als het we het onderwijs nou eens als een beleving ontwerpen?”Tovenaarsleerling Victor van Doorn is een Experience Designer. Beluister hoe hij ervaringen ontwerpt. Want hoe leuk wordt leren wanneer je een pad vol avonturen bewandelt?

#16 Serious PlayLuister  

Spelen inzetten om op andere wijze naar vraagstukken te kijken. Wiro Kuipers vertelt in deze podcast over de kracht van spelen. Serious Play is een werkvorm die steeds meer ingezet wordt om ingewikkelde vraagstukken te overzien, analyseren en opnieuw in te richten. Wiro vertelt er op speelse wijze o…

#15 Het Cabral InstituutLuister  

Het Cabral Instituut is een kleinschalige, particuliere opleiding met vernieuwend onderwijs. Marijke Voerman laat in deze podcast horen dat leren beter en leuker kan. Ze sluit aan op de leerstijl van de leerling. Marijke combineert op bijzondere wijze persoonsvorming aan socialisatie en kwalificatie…

#14 Kiem Mavo AmsterdamLuister  

In maart 2015 lanceerde Amsterdam het project ‘Onze nieuwe school': een oproep om nieuwe onderwijsinitiatieven te realiseren. Via een publieksstemming en een expertjury is de KIEM Mavo geselecteerd. KIEM ziet school als een plek om je te ontwikkelen en waar je naast het volgen van de lessen, leer…

#13 Vindingrijkheid in de vrijeschool pedagogiekLuister  

In augustus 2019 bestaan de vrijescholen honderd jaar. Reden om met Merel Boon in gesprek te gaan over het succes van de vrijeschool pedagogiek. Merel verrast omdat ze niet alleen naar het verleden kijkt maar juist haar visie richt op de komende honderd jaar. Een inhoudelijk gesprek over haar persoo…

#12 De kracht van kunst, theater én dramaLuister  

Jeroen van der Heijden geeft les over én met Theater. Door kunst, theater en drama centraal te stellen gaat Jeroen op zoek naar manieren om de wereld om ons heen in perspectief te plaatsen. Met theatervoorstellingen creëert hij een moment om met kinderen, leerlingen en studenten in te kunnen zoom…

#11 Ondernemerschap in het onderwijsLuister  

Jan-Willem Duim ziet wél mogelijkheden. Op flexibele wijze voegt hij iets extra's toe aan het onderwijs. Jan Willem heeft heel veel ideeën, ziet veel ideeën en brengt deze op ondernemende wijze bij elkaar.

#10 Easycratie in het onderwijsLuister  

'Easycratie in het Onderwijs' is een boek van Annette Dölle en Martijn Aslander. In deze podcast vertelt Annette Dölle op inspirerende wijze over haar manier om anders naar regel- en wetgeving binnen het onderwijs te kijken. Deze podcast is tot stand gekomen zoals de eerste spreuk in hun boek aang…

#9 Uit De Kast in het onderwijsLuister  

Uit de kast in het onderwijs? Is dat anno 2019 nog een issue? Twee ervaringsdeskundigen vertellen openhartig over hoe het hen verging en waar zij nu nog tegenaan lopen. Tjeerd Dijkstra en Sara van Duijn nemen je mee in hun ervaringen en roepen op tot bewustwording.

#8 Sofie van den EnkLuister  

In gesprek met Sofie van den Enk over het onderwijs. Tijdens een wandeling door de Amelisweerd vertelt Sofie over haar blik op het onderwijs en haar bijdrage daar aan. Sofie vertelt onder andere over haar rol voor The Missing Chapter Foundation, Edukans en de PO-raad. Maar vooral vertelt zij over ha…

#7 Ontwikkelingsgericht onderwijsLuister  

OntwikkelingsGericht Onderwijs (OGO), is een onderwijsvisie. Deze visie legt de nadruk op de ontwikkeling van de leerlingen. Bij OGO staat de brede persoonsontwikkeling van leerlingen centraal. Het belangrijkste principe hierbij is de zone van naaste ontwikkeling. Het kind ontdekt vanuit zijn eigen…

#6 Werken op een Steve Jobsschool, hoe was dat?Luister  

Leonie van Noorden vertelt in deze podcast openhartig over haar onderwijsavontuur op de Steve Jobsschool ‘de Ontplooiing’ in Amsterdam. Hoe verging het haar als pionier van het eerste uur? Wat trok haar in dit onderwijsconcept? Wat viel tegen?

#5 Jan Jaap Hubeek; een gesprek over wat hem beweegt.Luister  

Jan Jaap Hubeek wordt geïnterviewd door Sara van Duijn. Wat zijn de achtergronden van waaruit Jan Jaap zijn blik op het onderwijs gevormd heeft. Welke ideeën spelen er achter bepaalde uitspraken of uitingen?

#4 IederwijsLuister  

In gesprek met Bas Rosenbrand over zijn boek 'A new morning'. Hij vertelt over de ontwikkeling, de opkomst en de geleerde lessen van een vernieuwend onderwijsconcept in aan het begin van deze eeuw: Iederwijs.

#3 Beeldcoach Annet StegemanLuister  

In gesprek met Annet Stegeman over transitie vanuit het onderwijs zelf. De kracht van beelden en beeldcoaching en hoe ruimte geven kan leiden tot een versnelling in een schoolteam. Annet is van mening dat veel leraren betrokken zijn en hun onderwijs (en het systeem) willen transformeren. Dat hoeft …

#2 De educatieve kas van Hortus AmsterdamLuister  

Hortus Botanicus Amsterdam Een podcast in één van de oudste botanische tuinen van Nederland. Van oudsher is een botanische tuin ten dienste van de wetenschap. Chirurgijns en apothekers leerden hier planten herkennen die gebruikt werden ten behoeve van medicijnen. Vier eeuwen later heeft de tuin vo…

#1 Klein Amsterdam; van visie naar gebouwLuister  

Klein Amsterdam, een nieuwe innovatieve basisschool in Amsterdam. Een gesprek met Rick Amado, één van de initiatiefnemers van Klein Amsterdam en de Stichting 'Leren in de Tussenruimte'. Rick Amado is de vormgever van dit gebouw dat congruent aan de onderwijskundige visie van de school ontworpen is…