Nivoz Podcast

Nivoz Podcast

Kunst  |  100 afleveringen

Podcasts voor leraren, schoolleiders en betrokkenen om ze te sterken bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Verras mij  


#100 Joop Oonk van Misiconi over inclusiviteit en een voortdurende pedagogische dans

Luister  

Nivoz Podcast  /  26-03-2024

In deze podcast luister je naar Joop Oonk, artistiek leider van Misiconi. We bezoeken een repetitie van het inclusieve dansgezelschap, ervaren haar manier van werken en ontdekken oriëntaties met pedagogische waarde en betekenis.


#99 De wijk als leeromgeving, Michiel Brink en stichting Hogedrukgebied: ‘Een zonnige kijk op kunst’

Luister  

Nivoz Podcast  /  01-02-2024

Michiel Brink laat in deze podcast horen dat de activiteiten van stichting Hogedrukgebied voor de kinderen en volwassenen in de Rotterdamse wijken Charlois, Pendrecht en Zuidwijk verschil maken. ‘Het leven hier is niet makkelijk, er kan soms heel weinig.'


#98 Iliass el Hadioui: ‘Een samenleving die een kenniseconomie pretendeert te zijn, zou het onderwijs altijd centraal moeten stellen.’

Luister  

Nivoz Podcast  /  23-01-2024

In deze podcast spreekt socioloog en onderzoeker Iliass El Hadioui over zijn eigen schooltijd en zijn recente werk op scholen om een cultuur te bouwen met veel vertrouwen. ‘Iedere hervorming begint met definiëren wat je wilt behouden.’


#97 De wijk als leeromgeving, afl.1: stichting Alle Ruimte, met Marieke Haandrikman

Luister  

Nivoz Podcast  /  04-01-2024

De wijk als leeromgeving. Zo heet de nieuwe podcastserie van NIVOZ, als kersverse medebewoner van de wijk Charlois in Rotterdam-Zuid. In de eerste aflevering komt Marieke Haandrikman aan het woord, initiatiefnemer van stichting Alle Ruimte.


#96 Pamela den Heijer pleit voor affectieve leerervaringen in het HBO

Luister  

Nivoz Podcast  /  18-12-2023

HBO-studenten leren denken over conflicterende waarden, maar Pamela den Heijer miste aandacht voor gevoelens en emoties die daarbij meespelen. In deze podcast-aflevering vertelt ze over haar promotieonderzoek.


#95 Met meester Wolf, liggend op onze rug, in het Wereldmuseum: ‘Als je niet bereid bent om te gaan leren, ben je ook niet in staat om naar iemand anders te luisteren.’

Luister  

Nivoz Podcast  /  29-11-2023

Kunst = taal en rekenen. Dat was het werk waarmee Wolf Brinkman eerder al het onderwijs een beetje op zijn kop zette. Je hoort over zijn pedagogische drijfveren en over zijn ‘dwarse’ denken. ‘Dwars, hoezo dwars? Mijn uitgangspunt is altijd de dialoog.’


#94 Over Stronk en het handelen vanuit een mensbeeld. ‘Ik ervaar een ruimte waar jongeren kunnen ademhalen en opnieuw kunnen beginnen.’

Luister  

Nivoz Podcast  /  27-11-2023

In deze podcast maak je kennis met jeugdwerkplaats STRONK. ‘Maar dan spreek je allereerst over een mensbeeld,’ zeggen Jorus Rompa en Mark Jonkers. ‘Het is een manier van kijken naar en werken met mensen en het zien van potentie in groei en ontwikkeling.’


#93 Thijmen leert van kinderen en van experts, over zichzelf en over zijn leraar zijn. ‘Ik denk dat pedagogiek altijd dialogisch is.’

Luister  

Nivoz Podcast  /  25-10-2023

Thijmen Sprakel is ruim 14 jaar docent, maar vooral bekend van zijn interviews met onderwijskundigen en grote pedagogen uit binnen- en buitenland. Via de website Edukitchen en het gelijknamige videokanaal publiceert hij over die ontmoetingen.


#92 Leraren in opleiding over hun ontwikkeling, hun visie en de onvoorspelbare lespraktijk

Luister  

Nivoz Podcast  /  11-10-2023

Leraren in opleiding (LIO’s) laten zich bevragen. Op hun ontwikkeling, hun onderwijsvisie en hun beginnende lespraktijk tijdens een intensieve tweedaagse. ‘Wat er nu eigenlijk gebeurt, is dat we gewoon weer helemaal teruggaan naar je eigen zelf.'


#91 Thuis zijn, een verkenning met Michiel de Ronde: ‘Wat betekent thuis en wat kun je van thuis maken als dit onder druk staat, als mens, als professional?’

Luister  

Nivoz Podcast  /  10-10-2023

Sietske Dijkstra zoekt Michiel de Ronde op in het poldergebied van Midden-Delfland om te spreken over het thema ‘thuis zijn’. NIVOZ-podcastmaker Rob van der Poel schuift aan in het onderzoekende en ontmoetende gesprek. Wat betekent dit voor onderwijs?


#90 Kinderen van Rotterdam: Iliass

Luister  

Nivoz Podcast  /  26-09-2023

In deze serie, een samenwerking met fotograaf Iris van 't Riet, geven acht Rotterdamse jongeren hun visie op onderwijs. In deze aflevering het verhaal van Iliass.


#89 Kinderen van Rotterdam: Sara

Luister  

Nivoz Podcast  /  26-09-2023

In deze serie, een samenwerking met fotograaf Iris van 't Riet, geven acht Rotterdamse jongeren hun visie op onderwijs. In deze aflevering het verhaal van Sara.


#88 Kinderen van Rotterdam: Richendrieson

Luister  

Nivoz Podcast  /  26-09-2023

In deze serie, een samenwerking met fotograaf Iris van 't Riet, geven acht Rotterdamse jongeren hun visie op onderwijs. In deze aflevering het verhaal van Richendrieson.


#87 Kinderen van Rotterdam: Jena

Luister  

Nivoz Podcast  /  26-09-2023

In deze serie, een samenwerking met fotograaf Iris van 't Riet, geven acht Rotterdamse jongeren hun visie op onderwijs. In deze aflevering het verhaal van Jena.


#86 Kinderen van Rotterdam: Mustafa

Luister  

Nivoz Podcast  /  26-09-2023

In deze serie, een samenwerking met fotograaf Iris van 't Riet, geven acht Rotterdamse jongeren hun visie op onderwijs. In deze aflevering het verhaal van Mustafa.


#85 Kinderen van Rotterdam: Dani

Luister  

Nivoz Podcast  /  26-09-2023

In deze serie, een samenwerking met fotograaf Iris van 't Riet, geven acht Rotterdamse jongeren hun visie op onderwijs. In deze aflevering het verhaal van Dani.


#84 Kinderen van Rotterdam: Quinty

Luister  

Nivoz Podcast  /  26-09-2023

In de expositie 'Kinderen van Rotterdam', een samenwerking met fotograaf Iris van 't Riet, geven acht jongeren hun visie op onderwijs. In deze aflevering het verhaal van Quinty. De portretten zijn te zien in het Rotterdamse Dokhuis.


#83 Kinderen van Rotterdam: Mohamed

Luister  

Nivoz Podcast  /  26-09-2023

In de expositie 'Kinederen van Rotterdam', een samenwerking met fotograaf Iris van 't Riet, geven acht jongeren hun visie op onderwijs. In deze aflevering het verhaal van Mohamed. D portretten zijn te zien in het Rotterdamse Dokhuis.


#82 Dr. Kennedy Tielman's onderzoek naar spanningen bij docenten die lesgeven aan cultureel diverse klassen

Luister  

Nivoz Podcast  /  31-08-2023

Dr. Kennedy Tielman promoveerde op een onderzoek naar de spanningen die docenten ervaren als ze lesgeven aan cultureel diverse klassen in het mbo. Hoe herken je die spanningen en hoe ga je daar als docent mee om?


#81 De klassikale dialoog; hoe begeleid je gesprekken over maatschappelijk gevoelige onderwerpen in burgerschapslessen?

Luister  

Nivoz Podcast  /  24-07-2023

Florien Boutsema deed onderzoek naar de lastigheden die mbo-docenten ervaren bij het bespreken van maatschappelijk gevoelige onderwerpen in de klas. Marco Martens sprak met Florien en docente Thirza van der Meer over de verkregen inzichten.


#80 De wereld van een mbo-student: Hoe Shivani Khargi de ruimte vond om te bestaan

Luister  

Nivoz Podcast  /  18-07-2023

In deze podcastserie navigeren leerlingen, studenten ons door hun leefwereld. In deze aflevering is dat Shivani Khargi. Ze studeert Artiest Popmuziek aan de Herman Brood Academie in Utrecht.


#79 Het pedagogisch leiderschap van Manon Rijken: 'Laten we alert zijn op hoe we elkaar aanspreken'

Luister  

Nivoz Podcast  /  26-06-2023

De missie van Manon Rijken is geslaagd als het vmbo niet meer wordt gezien als de onderkant van de samenleving. In deze NIVOZ-podcast gaan Rikie van Blijswijk en Marco Martens met haar in gesprek over hoe ze haar pedagogisch leiderschap invult.


#78 Gert Biesta en Rob Martens aan een podcast-tafel: 'Wat staat er op het spel in onderwijs?'

Luister  

Nivoz Podcast  /  14-06-2023

Een NIVOZ-podcast waarnaar is uitgezien. Gert Biesta en Rob Martens aan één tafel, afkomstig van twee verschillende wetenschappelijke werelden. Ze buigen zich over elkaars werk en (v)erkennen het gemeenschappelijke. Wat staat er op het spel in onderwijs?


#77 De wereld van een mbo-student: DJ en producer Sander Divino zet zich in voor mental health support voor jongeren

Luister  

Nivoz Podcast  /  22-05-2023

In deze podcastserie navigeren leerlingen, studenten ons door hun leefwereld. In deze aflevering is dat Sander van de Wijngaard. Hij is tweedejaars student DJ/Dance Producer aan de Herman Brood Academie in Utrecht.


#76 De wereld van een mbo-student, Nieloefaar: ‘Je kan niet iemand anders worden, hoe erg je het ook probeert.’

Luister  

Nivoz Podcast  /  24-04-2023

In deze podcastserie navigeren leerlingen, studenten ons door hun leefwereld. In deze aflevering is dat Nieloefaar Bahadori. Ze studeert Artiest Hiphop aan de Herman Brood Academie in Utrecht.


#75 Posthumanisme en onderwijs: ‘Van een overdreven accent op zelfbepaling, krijg je het neoliberale discours waar we nu in zitten.’

Luister  

Nivoz Podcast  /  14-04-2023

Jelle Ris zoekt onderzoeker Floor Basten op. Haar publicaties over het posthumanisme zijn mind blowing. ‘Omdat er een hele andere blik wordt gegeven op onderwijskundig onderzoek, op pedagogische ideeën.' Wat betekent dit voor onderwijs, voor ons leren?


#74 Makerschap en onderwijs: ‘Afstemmen op de stem van binnenuit, over en weer, dan ontvouwt het leven zich als het ware als vanzelf.’

Luister  

Nivoz Podcast  /  13-04-2023

Eric Mijnster en Marco Martens vonden hun eigen stem, hun plek en de flow vooral na en buiten schooltijd. Toch kwamen ze toch ook weer in het onderwijs terecht. In deze podcast gaat het over de betekenis van makerschap voor leraren en leerlingen.


#73 Wouter Sanderse en onderzoek naar vorming: ‘Bildung in het vmbo, dat begint met voorleven’

Luister  

Nivoz Podcast  /  16-03-2023

Wouter Sanders spreekt over het onderzoeksproject ‘Voorbeeldige bildung in het vmbo’ en deelt over zijn bevindingen: ‘Denk na of dat wat je voor leerlingen nastreeft, in lijn is met dat wat je uitstraalt en voorleeft.’Podcast Episode


#72 Eveline Oostdijk en onderzoek naar vorming: ‘Zelf denken en samen leven is een paradox waar docenten zichzelf toe moeten leren te verhouden.'

Luister  

Nivoz Podcast  /  09-03-2023

Eveline Oostdijk promoveerde in november 2022 op een onderzoek naar het curriculum en de praktijk van humanistisch vormingsonderwijs (hvo). Het is een eerste aflevering uit een tweeluik over onderzoek naar vorming


#71 Een onderwijsavontuur in de Noordoostpolder: ‘Waar leef je voor? Die grote vraag begint eigenlijk steeds normaler te worden.’

Luister  

Nivoz Podcast  /  09-03-2023

‘Waar leef je voor? Die hele grote vraag begint steeds normaler te worden,’ vertelt Stephanie Reijntjes. Ze is docente bij ROC Friese Poort en ze heeft voor 16 mbo-studenten een onderwijsavontuur opgetuigd. Dit is een reportage van 24 uur 'Into the Wild'.


#70 De wereld van een mbo-student, Mika: ‘Het gaat over gewoon kleine, simpele dingetjes waar je eigenlijk stiekem heel gelukkig van kan worden.’

Luister  

Nivoz Podcast  /  27-02-2023

In deze podcastserie navigeren leerlingen, studenten ons door hun leefwereld. In deze aflevering is dat de twintigjarige Mika. Ze studeert Podium- en Studiotechniek aan de Herman Brood Academie in Utrecht.


#69 Sietske Dijkstra en het mysterie dat achter een tacit dimension verborgen ligt: ‘Het meeste weten we helemaal niet, maar dat is misschien ook helemaal niet zo erg.’

Luister  

Nivoz Podcast  /  15-02-2023

In deze podcast met Sietske Dijkstra gaat het over belichaamde professionaliteit en het versterken van een zeker lichaamsbewustzijn, over de tacit dimension van Michael Polanyi. Alles vanuit het besef dat we meer zijn dan onze gedachten.


#68 Windesheim en het belang van Whole Teacher Development: ‘Wat doen wij hier eigenlijk aan in ons curriculum?'

Luister  

Nivoz Podcast  /  02-02-2023

Jael de Jong Weissman en Jolien Dopmeijer vertellen in deze podcast hoe hun deelname aan het Whole Child Development-programma betekenis aan het krijgen is binnen de lerarenopleidingen van Windesheim in Zwolle.


#67 Koen Vos over brede vorming in het mbo: ‘Bied jonge mensen avonturen aan en ze gaan aan.‘

Luister  

Nivoz Podcast  /  04-01-2023

Koen Vos (65) weet als boegbeeld van het praktoraat Brede Vorming bij ROC Friese Poort intussen wel dat ook mbo-studenten geïnteresseerd kunnen raken in kunst, filosofie, literatuur en levensbeschouwing. ‘Bied jonge mensen avonturen aan en ze gaan aan.'


#66 Koen, Michiel, Eveline en Leone: ‘Onderwijs en onderzoek als intieme ontmoetingen.’

Luister  

Nivoz Podcast  /  29-12-2022

Koen Wessels en Michiel Bos verkennen met NIVOZ-collega’s Eveline Oostdijk en Leone de Voogd hun praktijk. Hoe kunnen de relaties in het onderwijs relaties van oprechte ontmoeting worden, in plaats van ‘ik weet dit en geef dat aan jou: einde transactie.'


#65 Opleiden voor breedvormend onderwijs: ‘Het is iets wat je met elkaar doet, waar je samen instapt, waar je voor kiest, terwijl de winkel nog open is.’

Luister  

Nivoz Podcast  /  21-12-2022

Wat vraagt breedvormend onderwijs van het opleiden van leraren? Hieke van Til (Spring) en Nynke Verdoner (Kenniscentrum POP) laten hun licht schijnen op die vraag, vanuit hun partnerschap met het Whole Child Development programma (WCD).


#64 De Nieuwe Draai gaat terug naar de essentie: ‘Als je net rondom dat break-even-point kan blijven, dan wordt het voor kinderen heel erg leuk.’

Luister  

Nivoz Podcast  /  22-11-2022

‘Ik zou iedereen gunnen dat je kindontwikkeling vormgeeft vanuit de gedachte: less is more,’ vertellen Duco Stam en Maruska Kuin van Kindcentrum De Nieuwe Draai. ‘Laat je niet afleiden door de waan van de dag en wat onze maatschappij al ingevuld heeft.’


#63 Driestar, partner in het WCD-project, over breedvormend onderwijs: ‘We hebben een culturele correctie nodig’

Luister  

Nivoz Podcast  /  10-11-2022

‘We hebben een culturele correctie nodig,’ vertelt Peter van Olst namens Driestar Hogeschool – partner in het WCD-programma - over breedvormend onderwijs. ‘Met alle mooie idealen die we belijden zijn we met de rug naar de samenleving toe komen te staan.'


#62 Gesprek tussen hbo-docenten: ‘Wat zijn artistieke dimensies van het leraarschap die ons weer dichter bij de kern ervan brengen?’

Luister  

Nivoz Podcast  /  24-10-2022

Patrick van der Bogt en Jelle Ris verkennen elkaars praktijk in het hbo-onderwijs. ‘Om de pedagogische impact van deze podcast ietsje te vergroten, zou ik zeggen dat je geen echte leraar bent als je nooit in een hazenpak naar je les bent geweest.’


#61 Beatrijs en Rob in een pedagogische ontmoeting: 'wat doet iemand als ik, met iemand als jij, in een wereld als deze?’

Luister  

Nivoz Podcast  /  31-08-2022

Onderwijsprofessional Beatrijs Dijkman – geschoold in de Transactionele Analyse (TA) - sprak in een eerdere podcast over de ‘pedagogische ontmoeting’. Dit is deel twee, waarin ze experimenteert in een tweegesprek om dichter bij die ervaring te komen.


#60 Ontmoeting, pedagogiek en Transactionele Analyse: ‘Het is een leven waarin je eigenlijk altijd onderweg bent.’

Luister  

Nivoz Podcast  /  31-08-2022

'Het is een leven waarin je eigenlijk altijd onderweg bent,’ zegt onderwijsprofessional Beatrijs Dijkman. ‘Een leven waarin je nooit uitgeleerd en uitgekeken bent.’ We spraken over Transactionele Analyse (TA) en de pedagogische relevantie voor praktijk.


#59 Hanke Drop en de liefde voor de wereld: ‘Dat is toch waarvoor je leeft en waarvoor je leert.’

Luister  

Nivoz Podcast  /  07-07-2022

Hanke Drop doet veel, in verschillende rollen. En toch is er al snel een rode draad te ontdekken: Amor Mundi, een liefde voor de wereld. ‘Dat is toch waarvoor je leeft, waarvoor je leert. En daarmee ook een oriëntatie die nauw verweven is met onderwijs.'


#58 Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer over de rechten van het kind

Luister  

Nivoz Podcast  /  04-07-2022

Margrite Kalverboer (1960) is onze nationale kinderombudsman. Zij zorgt ervoor dat kinderrechten in Nederland worden nageleefd. Ze is hoogleraar Orthopedagogiek, juriste en ze heeft de kunstacademie gedaan. Vanuit deze veelzijdige achtergrond hanteert ze


#57 Vincent Duindam over spiritualiteit in onderwijs

Luister  

Nivoz Podcast  /  30-06-2022

Vincent Duindam is universitair docent psychologie aan de Universiteit Utrecht. Hij is al jarenlang gefascineerd door de rol van spiritualiteit in het onderwijs en – onbewust – onderwijst hij er al in. Door zijn bronnen, maar vooral door wie hij is.


#56 Marcel Kesselring en het ULLB: ‘In mijn beleving zijn we hier echt het onderwijs van morgen aan het creëren. Met elkaar.’

Luister  

Nivoz Podcast  /  30-06-2022

Marcel Kesselring is een van de kwartiermakers van het Urban Living Lab Breda. Het is een stageplek waar hbo en mbo-studenten werken aan maatschappelijke vraagstukken. ‘In mijn beleving zijn we echt het onderwijs van morgen aan het creëren. Met elkaar.'


#55 Studio Moio, voor niet-geziene mbo-jongeren en changemakers: ‘Het gaat erom dat er mensen om je heen staan die in je geloven.’

Luister  

Nivoz Podcast  /  07-06-2022

‘Alle jongeren willen leren,' zegt Nathalie Lecina. 'Er bestaat geen uitval van leren. Er is alleen een onderwijssysteem waar jongeren niet gezien of gehoord kunnen worden.' Met Studio Moio laat ze zien dat het anders kan.


#54 Heleen Bouwmans: ‘Hoe kunnen we vraagstukken in de samenleving meer onderdeel laten worden van het onderwijs?’

Luister  

Nivoz Podcast  /  25-04-2022

De regio als klaslokaal. Als expeditieleider van Kenniswerkplaats Den Helder sluit Heleen Bouwmans studenten van Inholland aan op maatschappelijk vraagstukken. Jelle Ris zoomt in op haar (pedagogisch) handelen, deels geïnspireerd op werk van Gert Biesta.


#53 Henriëtte Albregts richt een nieuwe Agora-school op: ‘Ik wil niet in gevecht met het bestaande onderwijssysteem’

Luister  

Nivoz Podcast  /  21-03-2022

Na de zomer van 2022 zal Saga Driehuis starten, een school vanuit het Agora-concept. Henriëtte Albregts is de initiatiefnemer. Jan Jaap Hubeek en Annonay Andersson spreken haar in deze podcast, onder meer over haar pedagogisch leiderschap.


#52 Praktijk van OSB Amsterdam: over samen leren en het oplossen van problemen met de eigen jongerenrechtbank

Luister  

Nivoz Podcast  /  14-03-2022

Een schoolleider (Ineke) en twee leerlingen (Serlynn en Hannah) vertellen uitgebreid over de dagelijkse praktijk op de Open Schoolgemeenschap Bijlmer in Amsterdam, over samen leren en over het oplossen van eventuele problemen via de jongerenrechtbank.


#51 Schoolleider Anne-Mieke Bulters op de Werkplaats: ‘In de stem van de minderheid zit de wijsheid, dus laten we daar naar luisteren.’

Luister  

Nivoz Podcast  /  31-01-2022

Schoolleider Anne-Mieke Bulters spreekt over haar praktijk op de Werkplaats in Bilthoven, waarvan Kees Boeke in 1926 grondlegger was. ‘Over twee jaar dan zit Deep Democracy helemaal in de schoolcultuur. In de stem van de minderheid zit de wijsheid.'


#50 Lisette Bastiaansen over aandachtige betrokkenheid: ‘Ik denk dat het gaat over samen mens-zijn. En daar steeds bij terug durven komen.’

Luister  

Nivoz Podcast  /  14-01-2022

Lisette Bastiaansen promoveerde op haar onderzoek naar Aandachtige betrokkenheid als pedagogische grondhouding. ‘Ik denk dat het gaat over samen mens-zijn, in essentie. En daar toch steeds bij terug durven komen, hoe moeilijk dat soms ook is.'


#49 Een Roemeense school in ontwikkeling: ‘Eerst met leerkrachten werken aan wie ze zijn en hoe ze naar kinderen kijken.’

Luister  

Nivoz Podcast  /  01-11-2021

‘Eerst moet je met leerkrachten werken aan wie ze zijn en hoe ze naar kinderen kijken,’ zegt Monica Diaconu, initiatiefneemster en inspirator op Școala Babel, een voor Roemeense begrippen radicale vernieuwingsschool in Timisoara. Via Zoom spraken we haar


#48 Xandra en The School of Play: ‘Het was precies wat er nodig was om die kinderen te zien.’

Luister  

Nivoz Podcast  /  21-09-2021

In The School of Play brengt Xandra van Hooff leraren en leidinggevenden op een plek waarbij ze zichzelf wat minder serieus nemen en hun missie des te meer. ‘Ik denk dat leren alleen maar kan in een mate van ontspannenheid, vrijheid en speelsheid.'


#47 Being in the world, ofwel met meester Han op avontuur: ‘Laat het gebeuren, het geeft je zoveel meer plezier in je werk.'

Luister  

Nivoz Podcast  /  14-09-2021

Hanke Drop laat zich in deze speciale NIVOZ-podcast meevoeren door docent Han Post en zijn leerlingen op VSO De Meerklank in Zeist. Ze trekken met elkaar de natuur in, doen slootonderzoek en er wordt veel ontdekt. 'Moet je kijken, die tor, ooohh!’


#46 Biesta in de mbo-praktijk: ‘Je kunt je door recepten en methodes laten inspireren, maar ze hoeven in de praktijk niets waard te zijn.’

Luister  

Nivoz Podcast  /  01-09-2021

Jelle Ris probeert ‘Biesta-taal’ te verbinden aan wat hij uit praktijkverhalen te horen krijgt. Als mede-auteur van het boek 'Wereldgericht onderwijzen. Biesta in de praktijk' spreekt hij met Pieter Baay, die praktijkinnovaties in het mbo begeleidt.


#45 Netwerk LOEPP: ‘Kauwen op pedagogische teksten. En juist even niet om het als lerarenopleider de volgende dag direct anders te willen doen.’

Luister  

Nivoz Podcast  /  22-07-2021

Helma Oolbekkink en Maaike Nap vertellen over LOEPP (Lerarenopleiders Onderzoeken Eigen Pedagogische Professionaliteit). ‘Waar wij ruimte voor willen maken, is voor ‘het denken over doen’. Dat is zó belangrijk. Het is de redding van ons onderwijs.'


#44 Over wereldburgerschap, maar dan anders: ‘Ons leven heeft zoveel aspecten die allemaal meedoen in wat we eten en wie we zijn.’

Luister  

Nivoz Podcast  /  14-07-2021

‘Daar waar de gezondheidsprogramma’s stoppen, daar pak ik het op.’ Onder de noemer voedseleducatie verleidt Esther Boukema kinderen een nieuwe, vaak onbekende wereld te betreden. De kunsten, de verbeelding, de pedagogische opdracht, alles doet mee.'


#43 Metaal Kathedraal, de Buitenschool en ‘gezondmakend’ onderwijs: de natuur als model, als maatstaf en als mentor

Luister  

Nivoz Podcast  /  15-06-2021

Metaal Kathedraal en haar mensen bewijzen al tien jaar hun waarde voor de regeneratieve wereld van morgen. Na de zomer wordt met de Buitenschool ook een stap richting ‘gezondmakend’ onderwijs gezet. Maureen Baas en Claudia Jansen schetsen de contouren.


#42 Spring High: ‘Deze school moest er komen omdat we al heel lang hetzelfde doen in het onderwijs’

Luister  

Nivoz Podcast  /  08-06-2021

Het vernieuwende Spring High in Amsterdam werd al eens bezocht voor een schoolreportage. Nu komt schoolleider Camyre de Adelhart Toorop aan het woord. Het gaat over haar pedagogisch leiderschap en ‘over de leergemeenschap waarin beweging centraal staat.’


#41: Als we het onderwijssysteem opnieuw mochten ontwerpen, hoe zouden we willen dat het eruit ziet?

Luister  

Nivoz Podcast  /  05-05-2021

Wat kan onderwijs van de zorg- en ontwerpwereld leren? In deze podcast spreekt NIVOZ-collega Rikie van Blijswijk met Lotte Jacobse, verbonden aan Redesigning Psychiatry – een netwerk van filosofen, onderzoekers, zorgprofessionals en ervaringsdeskundigen.


#40 Meneer Tjoerd zoekt het niet-weten op. ‘Kan spelen het leren vergemakkelijken, verdiepen en ook leuker maken?’

Luister  

Nivoz Podcast  /  24-03-2021

Kan spelen het leren verdiepen en ook leuker maken? Tjoerd Zweije, docent drama en geschiedenis in Gorinchem, zoekt met zijn leerlingen het niet-weten op. Hij bouwt aan een nieuwe school, een creatieve ontmoetingsplek, waar het speelser mag.


#39 Kunst, onderwijs en inclusie: 'Welkom in de wereld van theater Babel!'

Luister  

Nivoz Podcast  /  15-03-2021

‘Inclusie vraagt dat je met een groot hart overal naar moet kijken,’ zo vertelt Dominique Mol in deze NIVOZ-podcast. Bij theater Babel proberen ze een voorbeeld te zijn. Voor de samenleving en naar het onderwijs. ‘En dat is hard werken. Elke dag weer.’


#38 Onderwijskunst op de Pabo: ‘Ontdekken hoe leuk lesgeven kan zijn’

Luister  

Nivoz Podcast  /  02-03-2021

Onderwijskunst, het is de profielnaam waaronder Marjanka van Maurik en Ino de Groot toekomstige basisschoolleraren anders naar hun vak laten kijken. ‘De kunstvakken staan niet zozeer centraal, het gaat meer om een speelse, creatieve manier van lesgeven.'


#37 Ton Bruining over zijn missing link: ‘In de kunsten weet ik mij geborgen.'

Luister  

Nivoz Podcast  /  04-02-2021

Zijn professionele onderwijs-dna bestaat uit drie strengen: de pedagogiek, de onderwijskunde en de organisatiekunde. ‘Maar wat ze verbindt,’ zegt Ton Bruining, die veel mensen alleen kennen van de KPC Groep, zijn toch de kunsten en het makerschap.'


#36 Over Klassen en de onvermijdelijke tragiek: ‘Tegen een samenleving waarin de druk zo groot is, kun je eigenlijk niet op.’

Luister  

Nivoz Podcast  /  02-02-2021

In de docu-serie Klassen is onderwijssocioloog Eddie Denessen bevestigd in wat hij weet. ‘Dat leraren veel van hun leerlingen houden, dat scholen inderdaad bijdragen aan de kansen van kinderen en dat het adviseren in groep 8 snel moet worden afgeschaft.’


#35 Femke Keeren over het belang van verwondering: ‘Binnen de onderwijsgrenzen grenzeloos te werk gaan’

Luister  

Nivoz Podcast  /  12-01-2021

Wat is het belang van verwonderen in onderwijs? En wat kan dwalen daarvoor betekenen? Femke Keeren wijdde een masterscriptie aan deze vragen, een onderzoek dat zijn uitwerking niet mist. ‘Ik ben een gelukkig mens, ik heb mijn plek in de wereld gevonden.’


#34 Vernieuwen op De Windroos: ‘Een gemeenschap waarin iedereen wordt gezien en uitgedaagd’

Luister  

Nivoz Podcast  /  05-01-2021

‘Een mooie gemeenschap vormen waarin iedereen gezien en uitgedaagd wordt’. Dat zien Jan Overweel en Anouk Geelen als hun pedagogische opdracht bij De Windroos in Wijk Bij Duurstede. Een bijzondere school die is ontstaan vanuit een ouderinitiatief.


#33 Cornelis Verhoeven, zijn werk en zijn betekenis voor het onderwijs van vandaag

Luister  

Nivoz Podcast  /  21-12-2020

Hester IJsseling en Joop Berding spreken in deze NIVOZ-podcast over het werk en de betekenis van filosoof Cornelis Verhoeven (1928-2001) voor het onderwijs van vandaag. Over verwondering, vertraging en uitstel.


#32 Over Biesta in de praktijk van Anke en Judith (deel 2): ‘Je blijft hiermee in ontwikkeling, nadenken over, bijschaven, veranderen…’

Luister  

Nivoz Podcast  /  15-12-2020

Anke Niessen en Judith Rotink – twee vo-docenten - lazen De terugkeer van het lesgeven, het boek van Gert Biesta. Hoe landen zijn woorden, wat betekenen ze voor hun lespraktijk, voor de leraar die ze willen zijn? Maartje Janssen bevraagt ze.


#31 Biesta in lespraktijk van Anke en Judith (deel 1): ‘Niet leerstof- of leerlinggericht onderwijs, maar een derde weg.’

Luister  

Nivoz Podcast  /  12-12-2020

Het werk van Gert Biesta doet leraren reflecteren op hun eigen praktijk, op hun pedagogische opdracht en handelen. Anke Niessen en Judith Rotink – twee vo-docenten – leggen teksten en begrippen uit 'De terugkeer van het lesgeven' tegen hun eigen praktijk


#30 Onderzoeker Akke Faling over oud-leerlingen van de vrijeschool: ‘Ze herkennen elkaar in hun blik op de wereld, een soort open blik.’

Luister  

Nivoz Podcast  /  24-11-2020

Hoe geven leerlingen die vrijeschoolonderwijs hebben genoten vorm aan hun volwassen bestaan? En wat betekent dat voor het huidige onderwijs en de lerarenopleiding? Akke Faling deed onderzoek. ‘Oud-leerlingen herkennen elkaar in hun blik op de wereld.'


#29: Bart Bleijerveld, over kunst en opleiden: ‘Een student zei laatst: jij bent eigenlijk het onderwijs aan het humaniseren.’

Luister  

Nivoz Podcast  /  13-10-2020

‘Dat ongemak dat we als leraren delen met elkaar, hoe doen we dat eigenlijk? Hoe doen we dat als we geen antwoord hebben, als er in een situatie weer een ander laagje wordt aangeraakt, waarvan je denkt; oh, help!’


#28 Onderwijslessen bij SAAM*: ‘Blijkbaar creëren we te weinig goede momenten dat kinderen écht op zichzelf zijn aangewezen.’

Luister  

Nivoz Podcast  /  07-10-2020

‘Ik hoop dat deze coronatijd heeft bijgedragen aan het losschudden van systemen en structuren die leraren soms ook echt in zichzelf hebben gebouwd,’ zegt Edith van Montfort, bestuurder van SAAM*. Met leraar Bart Vermeulen spreekt ze over geleerde lessen.


#27 Docent Inge Spaander: ‘Hoe bewegen wij naar jongeren, naar hun (online) wereld en hun kunsten?'

Luister  

Nivoz Podcast  /  01-10-2020

Weten volwassen wel dat er een hele online wereld is waarin jongeren kunst uitwisselen? Inge Spaander vertelt over deze (digitale) omgeving waarin leerlingen maken, elkaar opzoeken en inspireren. Wat betekent dat voor onderwijs, voor jou als leraar?


#26 Iko Doeland en embodied cognition: ‘Het onderwijs laat na leerlingen te leren de aarde te bewonen.’

Luister  

Nivoz Podcast  /  24-09-2020

‘Dat lichaam, dat zijn we zó vergeten in onderwijs’, roept Iko Doeland. ‘Het leren vindt in het brein plaats, zo is de heersende opvatting. Terwijl, het gaat om heel veel meer. Je lichaam en je omgeving doen net zo hard mee: fysiek, sociaal, cultureel…’


#25 Sandra van Kolfschoten en onderwijskunst: ‘Het is het organiseren van het toeval, daar waar het toeval helemaal niet te organiseren is.’

Luister  

Nivoz Podcast  /  23-07-2020

In deze podcast vertelt Sandra van Kolfschoten over de plek van de kunst in onderwijs, werk en organisatie. ‘Niemand wil bij het Kennisteam Innovatie zeg ik altijd. Maar bij de Onderwijssmokkelaars daar wil je op z’n minst eens even een kijkje nemen.’


#24 Een lector tegen een overrompelde zij-instromer: ‘Wat een ongelooflijk waardevolle ervaring’

Luister  

Nivoz Podcast  /  21-07-2020

‘Wat een ongelooflijk waardevolle ervaring,’ zegt Mascha Enthoven als ze de enigszins overrompelende lespraktijk van Maartje Janssen als zij-instromer aanhoort. ‘Maar ook, wat een betekenis zal dit voor jou hebben, hoe het ook verder loopt.’


#23 Schoolleider Joke Broekema over leiderschap en Calluna: ‘Een School for life, kinderen toerusten vóór en door het leven.’

Luister  

Nivoz Podcast  /  09-07-2020

‘Je hebt moed en lef nodig om je eigen verhaal te delen,’ vertelt Joke Broekema, schoolleider in Ede. Maar ze weet, die openheid voegt zoveel toe. ‘Want het verhaal dat je als organisatie met elkaar schrijft, wordt er zoveel authentieker door.’


#22 Onderwijs na corona, slot: ‘Ik denk dat heel veel onderzoek helemaal niet het woord onderzoek krijgt, maar wel onderzoek is.’

Luister  

Nivoz Podcast  /  06-07-2020

Wat is er gebeurd in coronatijd en hoe is dat onderzocht? ‘Er is ontzettend veel ontdekt op scholen,’ zegt Lisette Bastiaansen. ‘En ik denk dat heel veel onderzoek niet het woord onderzoek krijgt, maar wel onderzoek is.’ En er is ook een andere kant.


#21 Corona en haar betekenis voor opleiden: ‘Ik gun iedereen het Pimpelmeesje-effect’

Luister  

Nivoz Podcast  /  01-07-2020

Wat heeft de coronaperiode gebracht en wat zou dat voor opleiden kunnen betekenen? Hieke van Til ervaarde een wijdere blik, ze noemt het een Pimpelmeesje-effect, waarmee we ook voorbij programma’s kunnen kijken. ‘Dat gun ik het onderwijs, maar iedereen.'


#20 Onderwijs na corona: ‘Back to normal? Dit is juist het moment om door te pakken.’

Luister  

Nivoz Podcast  /  24-06-2020

‘Ik hoor hier heel weinig back to normal, het is eerder het moment om door te pakken,’ zegt Bas Leijen van De Nieuwste School in Tilburg. ‘En niet alleen als het gaat over onze pedagogische opdracht, ook wat betreft onze organisatiestructuur.’


#19 Het werk van Philippe Meirieu: ‘In de praktijk van mijn leraarschap denk ik dagelijks aan zijn gedachtengoed.’

Luister  

Nivoz Podcast  /  19-06-2020

Simon Verwer en Wouter Pols spreken over Philippe Meirieu en de betekenis van zijn denken voor het onderwijs en de omgang met leerlingen. Dat kan echter niet, zo maken ze duidelijk, zonder een goed verstaan van het begrip subject en subjectificatie.


#18 Rector Elly Loman over grootstedelijk onderwijs: ‘Het Hyperion Lyceum staat bekend als een innovatieve school. Maar dat zat ‘m vooral in het curriculum.’

Luister  

Nivoz Podcast  /  31-05-2020

‘Ik denk dat je een lange adem moet hebben in deze processen,’ zegt Elly Loman van het Hyperion Lyceum in Amsterdam-Noord. Zij geeft leiding aan een innovatieve school, in een nieuw stadsdeel, binnen grootstedelijke problematiek en een grote diversiteit.


#17 Alexandra Bronsveld en onderwijs anders: ‘We zijn heel erg getraind in de enen en nullen, in het stapelen van onderwijs.’

Luister  

Nivoz Podcast  /  28-05-2020

‘We zijn heel erg getraind in de enen en nullen, in het stapelen van onderwijs,’ vertelt Alexandra Bronsveld. Ze maakt zelf gebruik van principes uit de kunsten, van een onderzoekende houding en is een groot bepleiter van project- en makersonderwijs.


#16 Samen is het woord op ‘De Vlugt’, op afstand en dichterbij

Luister  

Nivoz Podcast  /  26-05-2020

Samen met de leraren, samen met de leerlingen. Op de Burgemeester de Vlugtschool staat het woord ‘samen’ centraal in de omgang. Zowel tijdens de coronatijd als nu de kinderen weer op school zijn, vertellen Juul van der Meer en Stefan Hoven in deze podcast


#15 Jolanda Hogewind: ‘Ik probeer de school weer terug te geven aan de school zelf’

Luister  

Nivoz Podcast  /  11-05-2020

‘Ik probeer de school weer terug te geven aan de school zelf.’ Jolanda Hogewind, ruim een jaar terug als schoolleider ingestapt bij het IJburg College in Amsterdam, werkt aan de basis. ‘Als dat staat, kun je de wereld groter maken, zegt ze in deze podcast


#14 HKU-lector Bart van Rosmalen: ‘Ruimte voor mensen maken om aanwezig te zijn, om zichzelf te zijn, vanuit muzisch perspectief’

Luister  

Nivoz Podcast  /  04-05-2020

Waar zit het scheppende in ons als mens? Hoe kunnen we dat groter laten worden? In deze NIVOZ-podcast laat Bart van Rosmalen zijn licht schijnen op de plek van de kunst, of beter de waarde van een muzisch perspectief op onderwijs en professionalisering.


#13 Docent Bas Huijbers: ‘We drijven juist nu op de relatie die we al dan niet met leerlingen en ouders hebben.’

Luister  

Nivoz Podcast  /  25-04-2020

‘Het is de zoektocht die je in deze periode ziet en die wat mij betreft altijd nodig is, met je leerlingen en met je collega’s,’ zegt Bas Huijbers, docent op het Vox College in Amsterdam, de vernieuwingsschool met heterogene jaargroepen en veel projecten.


#12 Muriël Besemer van ITA: ‘Over mens-zijn, de zoektocht in onderwijs en de kunstbeleving’

Luister  

Nivoz Podcast  /  20-04-2020

‘De kunst-beleving zou centraal moeten staan in onderwijs, niet zozeer het ambacht,’ zegt Muriël Besemer, hoofd educatie van het Internationaal Theater Amsterdam. ‘Denk je dat Ivo van Hove zijn voorstellingen maakt om mensen theater te laten spelen?’


#11 John Huiskens en Onze Wereld: ‘School moet zichzelf niet overschatten. Juist nu niet.’

Luister  

Nivoz Podcast  /  14-04-2020

‘School moet zichzelf niet overschatten,’ zegt John Huiskens, adunct-directeur op basisschool Onze Wereld in Den Haag. ‘Juist niet in deze tijd van afstandsonderwijs.’ In deze podcast vertelt hij over zijn visie en de praktijk.


#10 Eva en Klein Amsterdam in coronatijd: ‘We hebben het nog nooit gedaan, dus we kunnen het vast!’

Luister  

Nivoz Podcast  /  31-03-2020

En toen sloten opeens de scholen en lijkt alles anders. In deze podcast vertelt Eva Vesseur, schoolleider van Klein Amsterdam. Ze is openhartig over wat er allemaal op haar afkomt, welke kansen zij ziet en welke pedagogische vragen er dan tegelijk zijn.


#9 Onderwijsvragen in coronatijd: ‘Er spelen existentiële thema’s. Het is nu echt belangrijk dat we even de tijd nemen.'

Luister  

Nivoz Podcast  /  28-03-2020

Het coronavirus legt maatschappelijke systemen plat, het onderwijs is thuisonderwijs geworden en de relatieve isolatie roept nieuwe vragen op. Pedagogische vragen. In deze NIVOZ-podcast met Lisette Bastiaansen vindt een eerste verkenning en analyse plaats


#8 Bestuurder Helma van der Hoorn: ‘Een transitie is mogelijk als iedereen meebeweegt’

Luister  

Nivoz Podcast  /  13-03-2020

Helma van der Hoorn vertelt over haar leiderschap en haar opdracht. Vanuit haar rol bij SaKS - veertien scholen in Alkmaar en Bergen - en op grotere schaal, vanuit het collectief Leve het Onderwijs. ‘Een transitie is mogelijk als iedereen mee beweegt.'


#7 Kennismaken met Merlijn Wentzel, een van onze docenten Pedagogische Tact

Luister  

Nivoz Podcast  /  23-02-2020

In deze podcast vertelt Merlijn Wentzel over het NIVOZ-werk als begeleider van leraren en schoolleiders, over haar eigen pedagogische opdracht en ambities én over de Essential Schools, haar belangrijkste inspiratiebron.


#6 Over Agora-onderwijs, met medeoprichter Jan Fasen en een leerling

Luister  

Nivoz Podcast  /  10-02-2020

Bij Agora Roermond (vmbo, havo, vwo) mag je vanaf dag 1 aan de slag met jouw interesses, op zoek naar je talenten en ambities. Jan Fasen vertelt waarom Agora-onderwijs gestart moest worden en wat het vraagt. Robin vertelt over zijn ervaring als leerling.


#5 Luisteren naar Annonay Andersson, hoofdredacteur van ons platform

Luister  

Nivoz Podcast  /  28-01-2020

Annonay Andersson opereert in haar werk op twee plekken, als psychologe op de Tobiasstroom in Zeist en als hoofdredacteur van het NIVOZ-platform. ‘Werelden die elkaar enorm aanvullen en versterken,’ zo vertelt ze in afl. 3 van de serie over NIVOZ-mensen.


#4 Luisteren naar Luc Stevens, onze founding father

Luister  

Nivoz Podcast  /  23-01-2020

Nog altijd is Luc Stevens (78) betrokken bij de ontwikkelingen in en buiten NIVOZ. Al acteert hij wat behoedzamer, zoals hij het zelf zegt. Dit is afl. #2 in de podcastserie waarin onze eigen NIVOZ-mensen aan het woord zijn. Jan Jaap Hubeek interviewt.


#3 Luisteren naar Gabrielle Taus, onze directeur

Luister  

Nivoz Podcast  /  23-01-2020

In een serie podcast-interviews maak je kennis met een aantal NIVOZ-mensen. Gabrielle Taus – algemeen directeur – vertelt in afl. #1 over zichzelf, hoe ze bij NIVOZ terechtkwam, de rol die we als instituut in het onderwijs spelen en over toekomstplannen.


#2 Joop Berding: over geduld en ongeduld in opvoeding en onderwijs

Luister  

Nivoz Podcast  /  10-01-2020

Rikie van Blijswijk spreekt met Joop Berding, auteur van het boek 'Opvoeding en onderwijs, tussen geduld en ongeduld' dat in november 2019 verscheen. Joop Berding heeft al een imposante lijst aan boeken geschreven, altijd met een pedagogische grondslag.


#1 Rob Martens over een urgentie: 'We moeten spelen'

Luister  

Nivoz Podcast  /  20-12-2019

Jan Jaap Hubeek in gesprek met NIVOZ-directeur Rob Martens, psycholoog en motivatie-onderzoeker, over zijn nieuwste boek ’We moeten spelen’. Het boek is een vurig pleidooi om ruimte en tijd te scheppen voor de verwondering, voor het onvoorspelbare.