Podcast Zoeker

Onder Mediadoctoren

Onder Mediadoctoren

Maatschappij & Cultuur  |  149 afleveringen

Onder Mediadoctoren is een tweewekelijkse podcast waarin inhoudelijke en wetenschappelijk-geïnformeerde discussies worden gevoerd over de media. Twee mediawetenschappers – Vincent Crone en Linda Duits – bevragen iedere uitzending een mediakwestie. Ze laten daarbij andere experts, programmamakers of wetenschappers aan het woord en kijken welke antwoorden er bestaan op de centrale vraag. Onder Mediadoctoren is bedoeld voor luisteraars die een sterke interesse hebben of werkzaam zijn in media, communicatie, journalistiek, digitale media of populaire cultuur.

144: Trans representatieLuister  

We leven in een gendermoment en de T van lhbt is eindelijk in de kijker. Nooit eerder zagen we in populaire cultuur zoveel trans en non-binaire personages, die bovendien ook nog eens gespeeld worden door trans en non-binaire acteurs. Nieuwsmedia besteden op hun beurt aandacht aan de ervaringen van m…

143: Mens, dier en mediaLuister  

Biologie bestudeert dieren en hun onderlinge relaties, maar heeft geen aandacht voor de relaties tussen mens en dier. Die is er wel in het relatief nieuwe, interdisciplinaire vakgebied human animal studies. Daaraan leveren ook mediawetenschappers bijdrages. In deze aflevering verwonderen de Mediadoc…

142: EcomodernismeLuister  

Frames over het milieu zijn duidelijk: windenergie is groen, bij een kernramp gaan we allemaal dood. Onze kennis over het milieu wordt gekleurd door deze dominante kaders, terwijl de wetenschap verder raast. Is er ruimte in de media voor andere inzichten, inzichten die wellicht meer up-to-date zijn?…

141: StatistiekgeletterdheidLuister  

Een gebrek aan geletterdheid wordt gezien als een gênant gemis, terwijl mensen aan talkshowtafels en op andere plekken koketteren met hun gebrek aan gecijferdheid. Cijfers worden gezien als moeilijk, formules als ingewikkeld. Tegelijkertijd zijn data en de statistiek die ermee bedreven wordt releva…

140: Kleur bekennen in de journalistiekLuister  

Eerder constateerden we in aflevering 41 dat objectieve journalistiek een recent ideaal is, dat onhaalbaar en onjuist is. Wat gebeurt er als je dat als verslaggever loslaat? Communicatiewetenschapper en publicist Chris Aalberts werd tijdens zijn onderzoek naar Forum voor Democratie geïntimideerd om…

139: Oost/west-denkenLuister  

De Zuid-Koreaanse cultuur staat haaks op die van Nederland, krijgen we sinds het begin van de coronacrisis te horen. Zuid-Koreanen zouden een collectivistische cultuur hebben, een fundamenteel andere volksaard van de onze, waardoor zij zaken anders aanpakken dan wij. De Mediadoctoren herkennen in zu…

138: Mediabeleid en de macht van platformenLuister  

Lange tijd waren mediamarkten overzichtelijk: deze kranten van die uitgevers, deze zenders van die omroepen. Dat landschap veranderde eind vorige eeuw en internet heeft die verandering verder gestuwd. We hebben nu te maken met grote platformen die niet makkelijk in één categorie te vangen zijn. Ho…

137: Economisch nieuwsLuister  

Kennis is macht: wie weet wat er gebeurt, kan daar op inspelen. Waar vroeger zakelijke contacten elkaar brieven doorgaven met nieuws over militaire kwesties, diplomatie en het hof, heeft nu iedereen toegang tot informatie over het reilen en zeilen van de staat en haar handelsbetrekkingen. Zulk nieuw…

136: Weerstand tegen waarheidLuister  

De waarheid is een terrein van strijd. Complotdenkers en antivaxxers vinden elkaar in viruswaanzin. Hun ogenschijnlijke aversie tegen wetenschap kan een gevaar vormen voor de volksgezondheid. Kunnen we met kennis terugvechten? Wat zijn de criteria van waarheid? En hebben we na de Verlichting niet he…

135: Het vak NederlandsLuister  

Als we de media moeten geloven gaat het niet goed met het Nederlands. Taalverloedering, ontlezing, niet te maken eindexamens en gebrekkige animo voor de studie. Ondertussen blijft de interesse voor massastudies als media & cultuur maar groeien. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich ov…

134: Data, digitalisering en dataficatieLuister  

Elke dag horen we de laatste cijfers over besmettingen, IC-opnames en coronadoden. Leidt meer weten ook tot betere beslissingen? Wie is de auteur van data? En kun je a-politiek data verzamelenen? In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over data, digitalisering en dataficatie. We doen d…

133: Mediageschiedenis en de De Mol-dynastieLuister  

Het Nederlands medialandschap had er anders uitgezien zonder de familie de De Mol. Zo zei de vader van Linda en John reeds in de jaren 60: “De nieuwe tijd vraagt om opportunisme”. Dat is keer op keer een verstandige strategie gebleken. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over me…

132: Moderne manierenLuister  

Etiquette ging vroeger over welke japon je op welk moment droeg en welke vork je bij welk gerecht gebruikte. In de de huidige, geïndividualiseerde samenleving zoeken mensen in veel meer situaties naar houvast. Omgangsvormen zijn complex, welke rol kunnen media daarin spelen? In deze aflevering verw…

131: De dode nachtLuister  

De coronacrisis bracht een dansverbod dat al bijna negen maanden duurt. Politici zagen het nachtleven altijd al als duistere bron van verdoemenis en negeren nu de noodkreten van clubs en festivals. Ook het publiek lijkt weinig betrokken: een demonstratie in september trok slechts 2000 deelnemers. In…

130: AI in het journalistieke procesLuister  

Tegenwoordig lijkt iedereen iets met AI te moeten en dat geldt ook voor de vertegenwoordigers van de pers. Zo gebruiken journalisten AI in hun proces van informatie zoeken. Hoe doen ze dat? En is dit goed of slecht voor de kwaliteit van de journalistiek? In deze aflevering verwonderen de Mediadocto…

129: Links van linksLuister  

Aflevering 103 ging over uiterst rechts, met Sarah de Lange. Daar hoort ook een uitzending over links bij. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over De Theorie van de Kraal. Dat doen we met auteurs Willem Schinkel, hoogleraar Sociale Theorie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, en …

128: Eindelijk weten wat seks isLuister  

Ter gelegenheid van het verschijnen van dr. Duits' nieuwe boek Eindelijk Weten Wat Seks Is voeren de Mediadoctoren een pittig gesprek over de noodzaak van nog een boek over seks. We praten over de relatie tussen seks en televisie, de eeuwige vraag of mensen seksueel bevrijd moeten worden (nee!) en o…

127: Merken met een meningLuister  

Op sociale media haken bedrijven niet alleen in op de actualiteit (denk WK Voetbal of corona), maar sluiten zich ook aan bij maatschappelijke en politieke bewegingen, zoals Black Lives Matter en feminisme. Hebben we bedrijven meegesleurd in ons meningenklimaat? Wat zijn de risico's voor bedrijven? E…

126: Dissonante stemmenLuister  

'Racisme is geen mening', 'je mag tegenwoordig niets meer zeggen'. Links en rechts bevechten elkaars ruimte om te spreken. Heeft dit gevolgen voor de stemmen die we horen? Welke opinies zijn werkelijk onwelgevallig? In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over dissonante stemmen aan de …

125: Het internet is stukLuister  

Soms lijkt het alsof technologie helemaal niet de oplossing is, maar het probleem. Het wereld wijde web beloofde in de jaren 90 democratisering en vooruitgang, het bracht surveillance en uitbuiting. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over het internet. Dat doen we met Marleen Stikk…

124: Aantekeningen uit het ondergrondse 20Luister  

In deze laatste aflevering van de speciale coronareeks kijken de Mediadoctoren terug. Het lijkt alsof de bevolking heeft besloten dat per '1 juno' de crisis ten einde is gekomen. Maar hoe sluiten we het verhaal af zonder catharsis? En hebben we nu juist heel veel of heel weinig meegemaakt? Corona ei…

123: Aantekeningen uit het ondergrondse 19Luister  

De Mediadoctoren hebben vakantieplannen. Ze verwonderen zich over de waarde van de zomervakantie voor de Europeaan. En waarom zou je nu op vakantie willen als er zoveel opmerkelijks en unieks gebeurt in eigen land? Klaas de Zwaan, docent Mediastudies aan de Universiteit Utrecht, bepleit het belang v…

123: Aantekeningen uit het ondergrondse 19Luister  

De Mediadoctoren hebben vakantieplannen. Ze verwonderen zich over de waarde van de zomervakantie voor de Europeaan. En waarom zou je nu op vakantie willen als er zoveel opmerkelijks en unieks gebeurt in eigen land? Klaas de Zwaan, docent Mediastudies aan de Universiteit Utrecht, bepleit het belang v…

122: Aantekeningen uit het ondergrondse 18Luister  

Series en films kunnen nooit over 2020 gaan tenzij het thema coronagerelateerd is. De Mediadoctoren bespreken vriendschappen met recent gedumpten of dumpers. De eerste gast is Yvon van der Pijl, universitair hoofddocent antropologie aan de Universiteit Utrecht en gespecialiseerd in de dood. Ze refl…

121: Aantekeningen uit het ondergrondse 17Luister  

De Mediadoctoren hebben een vriendin van de podcast in de thuisstudio: Laura Copier, Universitair Docent Mediastudies aan de beste universiteit van Nederland, praat met ons mee. Ze legt uit hoe je de bezorgboodschappendienstgame wint. We bespreken de relatie tussen onderzoek en de eigen ervaring. Da…

120: Aantekeningen uit het ondergrondse 16Luister  

Om onduidelijke redenen belanden de Mediadoctoren in een gesprek over voornamen. Gelukkig is er wetenschap: Alexander Pleijter, universitair docent Journalistiek aan de Universiteit Leiden én ooit de vierde Mediadoctor, denkt na over hoe we mensen kunnen beschermen tegen desinformatie en complotthe…

119: Aantekeningen uit het ondergrondse 15Luister  

Wat houden de nieuwe regels eigenlijk in? En hoe komt het dat mensen zich er niet aanhouden? En willen we het antwoord op die laatste vraag wel weten, of willen we liever gretig zondebokken aanwijzen en gelijk krijgen als er een tweede piek komt? De eerste gast is Thijs Bol, universitair hoofddocen…

118: Aantekeningen uit het ondergrondse 14Luister  

We krijgen geen Bevrijdingsdag waarop we elkaar in de armen vallen, tongen en dansen. Naar welke musea moeten dr. Crone en dr. Duits nu museumbezoek per 1 juni weer is toegestaan en de toeristen dan hopelijk nog niet terug zijn? Onze gast Yael de Haan, lector Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Tra…

117: Aantekeningen uit het ondergrondse 13Luister  

Zijn we solidair met ouderen, of laten we ze gewoon wegkwijnen? De Mediadoctoren bespreken ook Amerika, waar het motto 'werk is vrijheid' zonder enig historisch besef in omloop is. Dr. Crone voelt zich geprivilegieerd, maar welke verplichting heeft hij ten aanzien van de zwakkeren in deze verzorging…

116: Aantekeningen uit het ondergrondse 12Luister  

Dr. Crone heeft een biertje gekocht in de horeca. Dr. Duits zal niet klagen over haar gemis aan Koningsdag. Onze eerste gast deze keer is Rens Vliegenthart, hoogleraar Media en Samenleving aan de Universiteit van Amsterdam. Hij verwondert zich over de rol van experts tijdens de coronacrisis. Daarna …

115: Aantekeningen uit het ondergrondse 11Luister  

De Mediadoctoren zijn niet alleen elkaars vaste medemediadoctor en coronabuddy, maar ook klusmaatjes. Net als de hele horeca. Wat gaat het land doen als we uitgeklust zijn? Het kameraanbod voor studenten was nog nooit zo ruim. We bespreken het lot van bestaande en aankomende studenten: zou je nu op …

114: Aantekeningen uit het ondergrondse 10Luister  

In de vijfde week van de intelligente lockdown zit dr. Duits stuk vanwege zorgen over de economie. Dr. Crone ziet een tweedeling tussen de gerieflijke vastebaners en de broze zzp’ers. De Mediadoctoren zijn het eens over de saamhorigheid die nog steeds geldt. We bespreken de luisteraarsvraag wat he…

113: Aantekeningen uit het ondergrondse 9Luister  

Het wordt nooit meer normaal, verzucht dr. Crone. De anderhalvemetermaatschappij is een horrorbeeld voor beide mediadoctoren. Deze keer twee uiteenlopende wetenschappers, waar toch een lijn in blijkt te zitten. Frank Brandsma, senior docent/onderzoeker vergelijkende Literatuurwetenschap, is gespecia…

112: Aantekeningen uit het ondergrondse 8Luister  

Buiten is het lente en het lijkt alsof niemand lijdt. Dat is natuurlijk niet zo. De Mediadoctoren verwonderen zich over coronabuddies en vertrouwen. Gast Maarten Reesink, docent bij Media & Cultuur aan de Universiteit van Amsterdam, ziet twee aandachtspunten vanuit zijn specialisme Animal Studies: a…

111: Aantekeningen uit het ondergrondse 7Luister  

De crisis maakt dingen zichtbaar die voorheen onzichtbaar waren. Dr. Duits draagt een stukje voor uit haar Folia-column waarin ze betoogt dat dankzij corona duidelijk wordt hoe weinig digitaal ons alledaags leven eigenlijk is. Dr. Crone kijkt deze dagen graag naar Robert Jensen. Onze gast is Jaron …

110: Aantekeningen uit het ondergrondse 6Luister  

De berichten over de eerste coronadoden in onze omgeving beginnen te komen. Gaan we een nieuwe fase in? De Mediadoctoren merken dat ze nog steeds geen grip hebben op het leven onder het virus. Te gast is Liza Mugge, universitair hoofddocent politicologie aan de Universiteit van Amsterdam. Ze legt ui…

109: Aantekeningen uit het ondergrondse 5Luister  

In de vijfde aflevering van de speciale coronareeks verwonderen de Mediadoctoren zich over mogelijke erfenissen. Zullen we aan corona een collectieve smetvrees overhouden of gaan we een tijd van hedonisme in? Dr. Duits mijmert over een hete zomer vol feesten, terwijl dr. Crone nu al opziet tegen all…

108: Aantekeningen uit het ondergrondse 4Luister  

Onbekendheid met de eigen grafische ongeletterdheid', of gewoon: statistische onkunde. De afgelopen dagen waande menigeen zich hoogleraar Toegepaste Statistiek en Datavisualisatie. De daadwerkelijke hoogleraar in dat specialisme, Casper Albers van de Rijksuniversiteit Groningen, kijkt met interesse …

107: Aantekeningen uit het ondergrondse 3Luister  

"Humor is eerder een aspirine dan een geneesmiddel", zegt Giselinde Kuipers in onze derde speciale aflevering over 'corona'. Deze keer verwonderen we ons met drie wetenschappers over verschillende aspecten. Kuipers is hoogleraar Sociologie aan de KU Leuven en is daadwerkelijk al gestart met corona-o…

106: Aantekeningen uit het ondergrondse 2Luister  

In de tweede aflevering van onze speciale reeks over het coronavirus is dr. Crone pessimistisch gestemd, terwijl dr. Duits vrolijk wordt van de energie waarmee andere wetenschappers in de coronacrisis staan. We verwonderen ons samen met ReintJan Renes, lector gedragspsychologie aan de Hogeschool va…

105: Aantekeningen uit het ondergrondse 1Luister  

Nood breekt wetten, ook de regel van de Mediadoctoren om niet aan te sluiten bij de actualiteit. We schorten onze reguliere programmering op en komen we met een serie kortere afleveringen waarin we ons verwonderen over de (media)wereld in tijden van de coronacrisis. In deze eerste bijzondere afleve…

104: PersveiligheidLuister  

Persvrijheid maakt deel uit van de vrijheid van meningsuiting en ligt daarmee aan de basis van een democratische samenleving. Nederland staat op plek 4 van de World Press Freedom Index, maar dat betekent niet dat Nederlandse journalisten niet te maken hebben met bedreigingen. In deze aflevering verw…

103: Uiterst RechtsLuister  

Uiterst rechts is een relatief nieuwe benaming voor het cluster van radicaalrechts en extreemrechts. De grenzen tussen die twee groepen vervagen en dat bedreigt de liberale democratie. In dit eerste deel van een tweeluik over de buitenste kanten van het politieke spectrum, verwonderen de Mediadoctor…

102: Influencers en ethiekLuister  

In korte tijd zijn influencers een belangrijke speler op de advertentiemarkt geworden. Aan wat voor content worden reclames geplakt, wie zijn die nieuwe reclamemakers en welke grip heeft de maatschappij op hen? In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over influencers en ethiek. Dat doen…

101: Vlucht van de aardeLuister  

Onze planeet lijkt een eindige plek om te wonen. Rijke miljardairs nemen geen risico en zijn allang bezig met Plan B: weg van de aarde, op naar een nieuwe planeet! Maar waar kunnen we heen? Wie mogen er allemaal mee? En vooral: wie bepaalt dat? In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich ov…

100: JubileaLuister  

De honderdste aflevering van Onder Mediadoctoren was voor ons reden voor een feestje. Maar waarom eigenlijk? Wat is het nut van jubilea vieren? En hoe zijn we zo ver gekomen? Tijd voor reflectie, met fans, vrienden en drie bijzondere gasten: hoogleraar Rituele en Populaire Cultuur Irene Stengs, podc…

99: Praten met computersLuister  

Als je een vraag hebt voor bol.com, kun je terecht bij chatbot Billie. Pas als hij je niet kan helpen, word je doorgestuurd naar een ‘echte’ medewerker. Vinden we dat eigenlijk wel fijn? In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over praten met computers. Dat doen we met Theo Araujo, …

98: The fakeLuister  

Nepnieuws staat dankzij Trump volop in de belangstelling, maar desinformatie en misleidende media zijn niet nieuw. Het hoorspel The War of the Worlds zorgde in 1938 voor grote paniek omdat luisteraars dachten dat de marsmannetjes echt aanvielen. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich o…

97: HollandmarketingLuister  

Nederland is een land van tulpenvelden en grachten, maar ook van verjaardagskringetjes en algemene kneuterigheid. Dat laatste zie je niet snel in promoties voor ons kikkerlandje. Maar met welk verhaal wordt Nederland dan wel verkocht? De marketing van Nederland is met de loop van de tijd veranderd, …

96: TerroristenmediaLuister  

Iedereen gebruikt sociale media, zo ook terroristen en organisaties zoals IS. Video’s van onthoofdingen hebben een tijd op media als Facebook en Twitter gecirculeerd en video’s van live massamoorden zijn gestreamd. Maar wat maken IS, FARC of de ETA nou precies voor media? Wat voor geweld tonen d…

95: KindertelevisieLuister  

Televisie voor kinderen komt in allerlei soorten en maten. Gedurfde programma's bij de VPRO, massaproductie bij de commerciëlen. De educatieve waarde van televisie voor kinderen wordt onderkend als het bijvoorbeeld gaat om Sesamstraat, maar tegelijkertijd zijn er ook veel zorgen over schadelijke ef…

94: E-SportsLuister  

Als je echt goed bent in CounterStrike, League of Legends of Fortnite, kan je een gouden toekomst tegemoet gaan. Competitief gamen is big business en de sector is allang volwassen. Toch onttrekt deze zich nog steeds aan de blik van mainstream media. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zi…

93: SeksvoorlichtingLuister  

Soa's, anticonceptie, masturbatie: onderwerpen die aan bod komen bij seksvoorlichting. Jongeren zijn benieuwd, maar wat leren we ze eigenlijk precies over seks? En op welke manier? In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over seksvoorlichting en wat media ons daar over leren. Dat doen w…

92: UitvaarttrendsLuister  

De maatschappij verandert en daarmee verandert ook de uitvaartbranche. Vroeger bepaalden de rituelen van de kerk hoe begrafenissen verliepen, maar tegenwoordig kan je ook gecremeerd worden en lijkt niets te gek, van miniquiches in plaats van cake tot een lijkwagen in panterprint. In deze aflevering …

91: De zin en onzin van leeftijdskwalificatieLuister  

Drank, drugs, films: het lijkt wel alsof tegenwoordig overal een minumumleeftijd aan vast zit. Maar wat is het doel van zulke leeftijdkwalificaties? En hoe zit dat met media? Kinderen willen vroeg beginnen met Snapchat, YouTube en horrorfilms. In deze aflevering verwonderen de mediadoctoren zich ove…

90: De verheerlijking van misdaad in de mediaLuister  

Misdaad is aantrekkelijk. In de negentiende eeuw bezochten mensen massaal het lijkenhuis in Parijs, tegenwoordig genieten we van true crime via podcasts. Het zijn niet alleen brave burgers die zich via media verlustigen aan misdaad, ook maffiosi zelf halen inspiratie uit maffiafilms. In deze aflever…

89: Natuur en mediaLuister  

Het gaat niet goed met de natuur. Zo neemt de biodiversiteit al decennialang drastisch af. Welke actoren moeten en kunnen hier eigenlijk iets aan doen, en kunnen media de samenwerking tussen hen bevorderen? In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over de rol die media kunnen spelen in h…

88: Populaire cultuur en de oudheidLuister  

De Romeinse tijd staat zowel heel ver als heel dichtbij ons. We roepen dit verleden vaak op als bakermat van onze beschaving, maar tegelijkertijd was de oudheid een periode die fundamenteel van onze tijd verschilt. Een voorbeeld van zo'n cruciaal verschil met moderniteit is het gebrek aan media: er …

87: Het taboe op ontrouwLuister  

"We were on a break!", is het zinnetje dat Ross Geller vaak zegt in de populaire serie Friends. Volgens hem waren hij en Rachel niet samen toen hij met iemand anders naar bed ging. Het is een gevleugelde uitspraak in de rest van de serie, en wordt nog steeds regelmatig daarbuiten gebruikt. Was het n…

86: LezersonderzoekLuister  

Alles wat je doet met media, wordt gemeten. Als je niet betaalt voor een mediaproduct, ‘betaal’ je waarschijnlijk met je gegevens. Bijna alle kwantificeerbare data wordt gemeten, maar wat kunnen we daar precies mee? Zeker in de journalistiek wordt veel leesonderzoek gedaan, maar wat voor invloed…

85: Queer mediaLuister  

In het rijtje LBTQIA+ staat de Q voor queer; een term die lang werd gezien als scheldwoord. De betekenis van queer is ambivalent. Tegenwoordig wordt het vaak gebruikt als parapluterm voor mensen die niet cisgender en/of heteroseksueel zijn, maar aanhangers van zogeheten queertheorie wilden juist nie…

84: Gekte en mediaLuister  

Met de opkomst van ieder nieuw medium kwamen er ook nieuwe geestesziekten. Sowieso horen media en gekte bij elkaar: gekkenhuizen en mensen met een stoornis zijn geliefde onderwerpen. Maar wat leren we precies over gekte van de media? In deze aflevering verwonderen de mediadoctoren zich over media & …

83: Tv en moraliteitLuister  

Bijna niets is zo lekker als ongebreideld oordelen als je voor de televisie zit. Of je nou Temptation Island of First Dates kijkt, televisieprogramma's laten complexe morele situaties zien en hoe mensen daarmee omgaan. Hoe beïnvloedt televisie ons moreel kompas? In deze aflevering verwonderen de Me…

Heb je ons gemist?Luister  

Heb je ons gemist? Wij jullie wel! Vanaf 25 februari zijn wij er weer elke 2 weken met een nieuwe Onder Mediadoctoren podcast.

82: Statistiek in de journalistiekLuister  

Journalisten maken al te graag gebruik van cijfers. Statistieken, waar ze ook vandaan komen, lijken goede aanleidingen en argumenten om een dergelijk punt te bewijzen. Maar waarom zijn die cijfers zo aantrekkelijk? Wat zeggen ‘peilingen’ precies en hoeveel effect heeft dat belang daarvoor? In de…

81: Games en strafrechtLuister  

Massively multiplayer online game zijn enorm populair: mensen spelen online massaal samen in fictieve werelden. Dat gaat niet altijd even eerlijk en gezellig: in zo'n game kan je mensen uitschelden, dingen stelen of vals spelen. In hoeverre heeft zulk gedrag consequenties in de 'echte' wereld? In de…

80 KopieercultuurLuister  

Kunst, kleding en consumentengoederen worden massaal geproduceerd, ver weg van de gebruiker. Het is daarbij lastig om te onderscheiden wat 'echt' is en wat nep. China is meester in het kopiëren van producten: het lijkt wel of creativiteit en originaliteit daar anders worden ingevuld. In deze afleve…

79: HiphopLuister  

Hiphop heeft sinds het ontstaan in de jaren '70 een complexe relatie met mainstreamcultuur gehad. Het genre is onlosmakelijk verbonden met verzet en gemarginaliseerde groepen. Ook al domineert Nederlandse hiphop de hitlijsten, op radiozenders als 3FM zijn er nog steeds weinig zwarte hiphop-artiesten…

78 UniversiteitsmediaLuister  

Hoger onderwijsinstellingen hebben een eigen pers, zoals Folia van de UvA en Univers in Nijmegen. De afgelopen jaren zijn die bladen veranderd. Sommigen verschijnen niet meer op papier, bij anderen is de onafhankelijke redactie vervangen door communicatiemedewerkers. In deze aflevering verwonderen d…

77: InternetarchievenLuister  

Elke dag gaan er ontelbaar veel stukjes cultuur verloren omdat het internet niet onthoudt wat toekomstige historici waardevol vinden. Er zijn meerdere initiatieven die wel proberen webpagina's op te slaan voor later, maar zij lopen tegen meerdere problemen aan. In deze aflevering verwonderen de medi…

76: Het vrouwelijk orgasmeLuister  

Als een vrouw klaarkomt is dat minder zichtbaar dan wanneer een man dat doet. Media verbeelden het vrouwelijk orgasmen op verschillende manieren: een hoofd dat naar achter wordt gegooid, een hand die de lakens vast knijpt. In deze aflevering verwonderen de mediadoctoren zich over de verbeelding van …

Stem op ons!Luister  

We zijn zeer vereerd dat we genomineerd zijn voor de Dutch Podcast Awards, in de categorie Media & Journalistiek. Dat vraagt om een promo, waar je nu naar kan luisteren. En vergeet niet te stemmen via http://fdmg.nl/dpa

75: Het einde van de televisieLuister  

Vroeger was de televisie hét medium voor vrijetijdsbesteding. Alle meubels in de woonkamer waren er op gericht. Maar met de komst van sociale media, streamingdiensten en mobiele apparaten lijkt het oude medium te verbrokkelen. Nadert televisie zijn einde? Op welke manier zal het voortbestaan? In d…

74: Uitbuiting van fansLuister  

Artiesten zijn afhankelijk van hun fans, maar maken ook misbruik van hun loyaliteit. Fandom heeft altijd op gespannen voet gestaan met producenten. Zijn fans behalve de ultieme consument ook slachtoffer van de kapitalistische samenleving? In deze aflevering verwonderen de mediadoctoren zich over de …

73: DiscoLuister  

De discotheek was vroeger een plek voor gemarginaliseerde groepen: mensen van kleur en homo's. Toen disco eenmaal doorbrak, kreeg het genre een negatief karakter. Waarom is er zo neergekeken op disco, terwijl het het genre tegelijkertijd onverwoestbaar lijkt? In deze aflevering verwonderen de Mediad…

72: Verantwoord etenLuister  

Nieuws over voedsel is verwarrend. Berichten spreken elkaar regelmatig tegen: zijn suiker, vet en zout nou goed of slecht voor je? Er is in de media veel aandacht voor de herkomst van ons eten maar verantwoord eten blijft lastig als je alle elementen meeweegt: het milieu, arbeidsomstandigheden en ge…

71: Klasse en ConsumptieLuister  

Nederlandse journalisten spreken niet graag over klasse, terwijl de effecten van klasseverschil overal zichtbaar zijn. Met wat we consumeren, laten we een identiteit zien en verraden we uit welk milieu we komen. Over smaak valt flink te twisten. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich o…

Herhaling: Reality TVLuister  

Sinds reality-TV in de jaren ’90 zijn intrede maakte, is het genre alomtegenwoordig op televisie. De formats verschillen – van spelshow tot docusoap – maar het genre kenmerkt zich door een relatie met de werkelijkheid. Het zou gaan om echte mensen met echte emoties. Toch is niet alles wat je z…

70: Tracking in de publieke ruimteLuister  

Alles wordt slimmer, via technologie die we zelf gebruiken maar ook door ontwikkelingen in de stad. In de publieke ruimte wordt de mogelijkheid om ons te tracken steeds groter. In deze aflevering verwondert mediadoctor Vincent zich over hoe tracking zich manifesteert in de stad, dit doet hij samen m…

69: Collectieve RouwLuister  

De dood van sommige publieke figuren zet aan tot een massale emoties die soms lang voortduren. De weduwe van Van der Laan heeft een column in Het Parool over zijn dood en ieder jaar zijn er nog herdenkingsconcerten voor André Hazes. In deze aflevering verwonderen de mediadoctoren zich over de uitin…

68: Nieuws als HandelLuister  

Nieuws is een consumptiegoed dat tegenwoordig alomtegenwoordig is en waarvoor wordt betaald met aandacht. De nieuwe vormen van commodificatie van nieuws hebben gevolgen: voor makers en voor gebruikers, maar ook voor de maatschappij. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over nieuws al…

67: SeksrobotsLuister  

De ontwikkelingen in robotica gaan razendsnel en leiden tot vragen over de rol van die technologie in de wereld van porno en seks. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over seksrobots. Dat doen we met dr. Dan Hassler-Forest, Universitair Docent Mediastudies aan de Universiteit Utrech…

66 Drugs in de mediaLuister  

Media hebben de neiging activiteiten van jongeren, waar drugsgebruik vaak bijhoort, te beschrijven als rebelse activiteiten waar niets goeds van komt. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over sensationele berichtgeving over drugs. Dat doen we samen met dr. Ton Nabben, criminoloog va…

65: SchoonheidsidealenLuister  

Over smaak valt veel te twisten, en dat geldt ook voor schoonheid. Wat mooi wordt gevonden verschilt per persoon. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over schoonheidsidealen. Dat doen we samen met Giselinde Kuipers, hoogleraar sociologie en leider van een groot Europees vergelijkend…

64: Achter de schermenLuister  

Onze podcast namen we altijd op bij Salto Studio’s. In 2018 gaan we op eigen benen staan en met eigen apparatuur aan de slag. Dit is een testuitzending, waarin we daarmee oefenen. Niet alles is helemaal goed gegaan (er heeft maar één microfoon opgenomen) maar zonder falen is er geen vooruitgang.…

63: Koloniaal VerledenLuister  

Nederland worstelt nog steeds met haar koloniaal verleden. De meeste geschiedenisboeken vertellen daar vooral over vanuit het perspectief van witte Nederlanders, waarbij er makkelijk over zwarte bladzijden heen gestapt wordt. Dat geldt ook voor de media, zowel fictie als journalistiek. In deze aflev…

62: De Creatieve IndustrieLuister  

"De samenleving is het speelveld van de creatieve professional", zo stelt ClickNL - een speciaal overheidsorgaan ter bevordering van de creatieve industrie. In een tijd vol transities, verandert de manier waarop de professional werkt en samenwerkt. De creatieve industrie is de sector die allemaal hi…

61 - K-popLuister  

Het is alweer vijf jaar geleden dat PSY de wereld veroverde met zijn hit Gangnam Style. Door deze nummer 1 hit maakten Europa en Amerika op grote schaal kennis met Koreaanse popmuziek, afgekort: K-pop. Maar wat verklaart de populariteit van K-pop? En is dit een voorteken dat onze populaire cultuur n…

60 - Popularisering van wetenschapLuister  

Wetenschap moet uit de ivoren toren. 'Moeilijke' onderwerpen worden op 'simpele' manieren uitgelegd aan het grote publiek: in vlogs, op festivals en via podcasts. In deze aflevering verwonderen de mediadoctoren zich over popularisering van de wetenschap. Wij doen dit samen met Marc van Oostendorp, t…

59 - Het publiek van podcastsLuister  

Om de zoveel tijd verschijnt er een reguliere media een bericht dat dit jaar echt het jaar van de podcast gaat worden. Die doorbraak komt steeds maar niet: podcasts zijn een nicheverschijnsel. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over de vraag waarom niemand naar podcasts luistert. D…

58 - Rechtse mediaLuister  

2009 was het jaar van de initiatieven die tegenwicht moesten bieden aan de vermeende overheersing van links in de media. Uit GeenStijl kwam de omroep Powned voort; de Telegraaf startte WNL en ook De Dagelijkse Standaard - nu wel eens de Nederlandse Breitbart genoemd - kwam online. In deze aflevering…

57 - MannelijkheidLuister  

Als we de media mogen geloven is mannelijkheid in crisis. Wat is een echte man en hoe zijn verwachtingen rondom mannelijkheid veranderd? De Mediadoctoren verwonderen zich deze aflevering over mannelijkheid. Dit doen we samen met socioloog Mattias Duyves. We bespreken het concept ‘hegemonische m…

56 - Online persoonstargetingLuister  

Online kunnen doelgroepen heel specifiek gedefinieerd worden en worden reclames ‘gepersonaliseerd’. Schuilt hierin een privacy gevaar of is zulke persoonstargeting juist een uitkomst omdat je zo niks geschoteld krijgt waar je niet op zit te wachten? In deze aflevering verwonderen de Mediadoctor…

55 - WijsheidLuister  

Van het orakel tot Yoda, van Maya Angelou tot Galdalf: de media staan bol van de wijze personen. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over de constructie van wijsheid. Ze doen dit samen met prof. dr. Mieke Bal, oud-hoogleraar theoretische literatuurwetenschap en film- en videokunsten…

54 - ApocalypsLuister  

Niets lijkt zo vaak voorspeld als het einde van de wereld. De Apocalyps spreekt tot de verbeelding en biedt vaak inspiratie voor films en series. Daarnaast wordt dit narratief ook binnen de journalistiek genoemd, bijvoorbeeld wanneer het gaat over opwarming van de aarde. In deze aflevering verwonder…

53 - Uit de kastLuister  

Televisie biedt graag een helpende hand. Je kunt er terecht wanneer je man een slechte klusser is of wanneer je ruzie hebt met je familie. Televisie geeft ook scripts door over hoe je aan je familie en vrienden vertelt dat je lesbisch, homo, bi of transgender bent. In deze aflevering verwonderen de …

52 - Het heelalLuister  

Het heelal fascineert bijna iedereen, omdat het zo awesome is! Maar hoe komt het eigenlijk dat we de ruimte zo ontzettend cool vinden? In deze 52e aflevering van Onder Mediadoctoren verwonderen wij ons over het verhaal van het heelal, hoe breng je dat over wanneer het heelal zo groot, abstract en co…

51 - Dood van de popsterLuister  

51 - Dood van de popster by Onder Mediadoctoren

50 - FilterbubbelLuister  

In deze 50e aflevering van Onder Mediadoctoren verwonderen de Mediadoctoren zich over filterbubbels: de informatieluchtbel die ervoor zou zorgen dat we intellectueel geïsoleerd raken en niet meer in aanraking komen met andersdenkenden. Te gast is Sanne Kruikemeier, universitair docent Politieke Com…

49 - Benoemen van afkomstLuister  

Al ruim vijftien jaar hoor je overal in de media het belang van benoemen. Het gaat daarbij vooral om het vermelden van etnische afkomst bij negatieve nieuwsberichten. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over het nut van het benoemen van afkomst. We bespreken wat de multiculturele …

48 - BioscoopcultuurLuister  

Films komen tegenwoordig in verschillende bioscoopversies uit, zoals 3D, terwijl mensen ook thuis steeds meer geavanceerde thuisbioscopen hebben. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over bioscoopcultuur: waarom gaan mensen in hemelsnaam nog naar buiten om een film te zien als je all…

47 - Religie en populaire cultuurLuister  

Christenen gaan steeds minder naar de kerk, jonge moslims komen steeds minder vaak in de moskee en veel Nederlanders geloven niet in God, maar wel in iets. Welke rol hebben de media hierin? In de 47e aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over religie en populaire cultuur. Dat doen zij met the…

46 - InternettaalLuister  

Online vind je allerlei woorden en afkortingen die je niet in de krant leest. Hoe ontstaat deze taal en heeft deze taal ook invloed op de standaardtaal? In deze 46e aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over internettaal. Dit doen we met taalkundige professor dr. Marc van Oostendorp. Om int…

45 - ComplottheorieënLuister  

Vertellen de media ons wel het hele verhaal? Zijn we echt zo naïef om te denken dat de samenleving niet wordt geregeerd door enkele machthebbers in de wereld? Die sporen van vliegtuigen in de lucht, duiden die er niet op dat we besproeid worden met chemicaliën? En de maanlading heeft toch nooit pl…

44 - DatecultuurLuister  

Een date hoef je allang niet meer te regelen via een avondje uitgaan. Datingsites – en apps als Tinder of Happen worden veel gebruikt. Media schrijven graag over de invloed van technologie op daten, maar heeft de technologie onze afspraakjes wel zo veranderd? In de 44e aflevering verwonderen de Me…

43 - Genres en DrugsLuister  

Het lijkt wel alsof ieder muziekgenre zijn eigen drugs heeft. Reggae klinkt extra lekker met een jointje en menig festivalganger slikt graag een pilletje om de techno extra te waarderen. In deze aflevering verwonderen de mediadoctoren zich over de relatie tussen muziekgenres en drugs. Dit doen wij i…

42 - WalgingLuister  

We kijken vaak naar films of video's die eigenlijk heel vies of eng zijn. Waarom is het lekker om te gruwelen? Heeft wansmaak ook een functie? En waarom walgen wij eigenlijk? In de 42e aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over walging en de media. Te gast is Jan Doense, ook bekend …

41 - Subjectieve JournalistiekLuister  

Een goede journalist hoort zijn mening voor zich te houden. Sterker nog: het zou beter zijn als de journalist helemaal geen mening zou hebben. In de geestes- en sociale wetenschap zijn we echter heel kritisch op het idee van objectiviteit. We kunnen niet meten zoals natuurwetenschappers dat doen en …

40 - DiversiteitLuister  

De Mediadoctoren zijn nooit te beroerd geweest om anderen de maat te nemen. Deze keer gaat het over diversiteit en moeten zij ook bij zichzelf te rade gaan: waarom hebben ze in 39 afleveringen nog nooit een niet-witte gast gehad? Waarom zijn de media zo overweldigend wit? En wat kunnen we daar aan d…

39 - Populaire cultuur in de regioLuister  

Het is een bekende klacht die je al jaren hoort: de televisie- en radiostudio’s zijn gevestigd in Hilversum en mediamakers wonen bijna allemaal in de grachtengordel. Maar hoe zit het daarbuiten? Hoe ziet populaire cultuur in de regio eruit en wat is het belang van lokale populaire cultuur? In d…

38 - Terminale ziektesLuister  

Lijden en sterven zijn niet de meest gemakkelijke onderwerpen, maar toch zijn deze onderwerpen niet weg te denken uit de media. In programma’s als ‘Over mijn lijk’ gaat het zelfs over de terminale ziektes van vaak jonge mensen. Hoe vertel je een verhaal over sterven? Waarom is het belangrijk d…

37 - Broodje aapLuister  

In de 37e aflevering verwonderen de mediadoctoren zich over broodje aap-verhalen. De media, en vooral ook sociale media, spelen een belangrijke rol in het doorvertellen, herhalen en in leven houden van deze verhalen. Maar waarom trappen we er iedere keer in? Te gast in de studio is dr. Peter Burger…

36 - RechtspraakLuister  

36 - Rechtspraak by Onder Mediadoctoren

35 - BiseksualiteitLuister  

Biseksualiteit wordt vaak genegeerd in de media en wanneer een personage in een serie biseksueel is, is dat meestal slecht nieuws. In de 35e aflevering vragen de mediadoctoren zich af hoe het staat met biseksualiteit in de media. Hoe komt het dat hier zo weinig onderzoek naar is gedaan en is dat erg…

34 - De Nieuwswaarde van DierenLuister  

Een nieuw jong dier in Artis, gestrande potvissen op Texel of een hond die ontvoerd is: dieren komen veelvuldig voor het in het nieuws. Maar waarom eigenlijk? In deze 34e aflevering van Onder Mediadoctoren buigen wij ons over het onderwerp van dieren en hun nieuwswaarde.
Dit doen wij in de studio …

33 - BeeldradioLuister  

Vanaf deze aflevering kunt u live meekijken hoe onze podcast wordt opgenomen. Dat roept meteen de vraag op of we dan nog wel een podcast zijn. Is dit nu een televisietalkshow? Doen we aan beeldradio? De Mediadoctoren verwonderen zich over die vervagende grenzen. Dat doen we samen met internetjournal…

32 - BewustwordingscampagnesLuister  

Ben je je wel bewust van [bent u zich…] de desastreuse gevaren van regen en de toenemende stroom toeristen? Mediastudent Iris Verhulsdonk begint de uitzending met een item van twee voorbeelden van bewustwordingscampagnes. In de 32e aflevering buigen de mediadoctoren zich over dit soort campagnes …

31 - WetenschapsjournalistiekLuister  

31 - Wetenschapsjournalistiek by Onder Mediadoctoren

30 - FreakshowLuister  

Levenslang met Dwang, The Undateables, Je zal het maar hebben en Bizarre Etters: een kleine greep uit een groot aanbod van reality programma’s waarin het overkomen van psychologische problemen centraal staat. In deze aflevering buigen de Mediadoctoren zich over stoornissen in de media en dan speci…

29 - GrappenLuister  

Grappen gaan vaak over onderwerpen die gevoelig liggen, en eigenlijk werkt humor ook alleen als het een beetje ongepast is. Maar wanneer kan een grap echt niet door de beugel? In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over humor. Dit doen we met Giselinde Kuipers, Hoogleraar Culturele Soc…

28 - RemakesLuister  

Kunst komt voort uit de unieke verbeelding van een individu. Althans, dat denken we graag. Maar als we kijken naar de fictieproducten van onze tijd, of het nu gaat om superheldenfilms of Fifty Shades of Grey, zien we dat media helemaal niet zo creatief zijn. We worden overspoeld door herbewerkingen.…

27 - liveblogsLuister  

27 - liveblogs by Onder Mediadoctoren

26 - YouTubesterrenLuister  

We horen succesverhalen van mensen die beroemd zijn geworden via YouTube, zoals de Nederlandse Enzo Knol en de Britse Alfie Deyes. Ze verdienen bakken met geld. Maar hoe gaat dat in zijn werk: wat moet je doen om beroemd op YouTube te worden? In deze aflevering verwonderen de mediadoctoren zich over…

25 - Europese correspondentenLuister  

In Europa wordt steeds meer bepaald voor de lidstaten. Europees beleid is dus ook Nederlands beleid. Maar met de verslaggeving is iets vreemds aan de hand . Als journalisten de Nederlandse politiek verslaan, noemen we ze parlementaire journalisten. Maar wanneer journalisten in Brussel hetzelfde doen…

24 - VrouwenpornoLuister  

Porno was voorheen het terrein van mannen, maar daar lijkt verandering in te komen. Meer vrouwen vertellen openlijk over hun voorkeuren. Er is zelfs sprake van vrouwvriendelijke of feministische porno. In deze aflevering verwonderen we ons over vrouwen en porno: wat houdt dat eigenlijk in? Is dat we…

23 - ReclameLuister  

Tegenwoordig is overal reclame te vinden. Branded content en product placement zijn woorden geworden die iedereen wel kent. Maar wat mag er nou eigenlijk wel en niet als je reclame maakt voor een product? En wie bepaalt dat eigenlijk? In deze aflevering van Onder Mediadoctoren verwonderen we ons ove…

22 - WoordvoerdersLuister  

Groepen willen graag gehoord worden in de media en bij maatschappelijke debatten staat vaak een woordvoerder op. Woordvoerders kunnen ingehuurd zijn of verkozen in de politiek, maar vaak zijn het ook mensen die uitgenodigd worden om te spreken namens de groep waar zij zelf onderdeel van uitmaken. Ma…

21 - Hoge aantallen media- en communicatiestudentenLuister  

De richtingen media en communicatie trekken heel veel studenten. Universitair zijn er opleidingen Media & Cultuur, Communicatiewetenschap en Journalistiek. Aan hbo's is de waaier nog groter, van game design tot entertainmentmanagement. Dat roept de vraag op of de maatschappij deze aantallen wel kan …

Onder Mediadoctoren 20: CopycatgedragLuister  

Berichten over familiemoord en zelfmoord zijn vaak hevig emotioneel. Er bestaan daarbij ook angsten dat mensen dit gedrag gaan kopiëren en zich laten inspireren door incidenten. In deze aflevering verwonderen wij ons over zogeheten copycatgedrag. We doen dat met Peter Vasterman, universitair docent…

Bonusmateriaal afl 19: Wie is schuldig aan de Oekraïne?Luister  

Journalist Olaf Koens vertelt over een krijgsgevangenruil in de Oekraïne. Die ging er onverwacht gemoedelijk aan toe. Dat was niet het geval voor mediamakers: hij legt de schuld voor de escalatie van het conflict bij hen.

19 OorlogspropagandaLuister  

Er zijn veel complexe conflicten in de wereld waar media over rapporteren. We hebben bovendien toegang tot veel verschillende media: buitenlandse kranten zijn online te lezen en journalisten zijn op sociale media te volgen. Maar hoe weten we welke berichten we kunnen vertrouwen? In deze aflevering v…

Onder Mediadoctoren 18 - Het nieuwe televisiekijkenLuister  

Televisieseries zijn ongekend populair. Vroeger moesten we wachten tot Amerikaanse series in Nederland werden uitgezonden op tv. Nu kijken mensen naar gedownloade of gestreamde series wanneer zij maar willen. Dit betekent vaak meerdere afleveringen achter elkaar. In deze aflevering verwonderen de me…

Onder Mediadoctoren 17 - Sport, politiek en mediaLuister  

Zo'n beetje alles in onze wereld wordt politiek geframed, maar sport en politiek blijft een lastige combinatie. Organisaties als het IOC benadrukken sterk dat zij vinden dat sport a-politiek moet zijn. Aan de andere kant zijn er verschillende positieve boodschappen, zoals tegen racisme en homofobie,…

Onder Mediadoctoren 16 - EetmediaLuister  

Er zijn kookboeken, receptenbladen, romans en films waarin eten centraal staat, tvprogramma's met kookwedstrijden en zelfs complete kookzenders. Facebook en Instagram staan vol foto's van eten. Dat is best raar: eten is een zintuiglijke ervaring. Waarom willen mensen dat eten dan toch graag gemediee…

Onder Mediadoctoren 15 - De leeservaring van tijdschriftenLuister  

Het is spannend in tijdschriftenland. Bij Sanoma, de grootste uitgever van tijdschriften in Nederland, vielen massa-ontslagen. Veel ogen zijn gericht op nieuwe digitale initiatieven zoals Blendle, TPO Magazine en Tone. Maar geeft een digitaal tijdschrift niet een heel andere leeservaring dan een pap…

Onder Mediadoctoren 14: Muzieksmaak en maatschappelijke veranderingenLuister  

In een recente reclamecampagne legt het tijdschrift Guitar Player de schuld voor de economische crisis bij ‘foute muziek’. In de reclames zie je een grafiekje met een correlatie tussen de stijgende populariteit van Carly Rae Jepsen, One Direction en Justin Bieber in 2012 en de economische neerga…

Onder Mediadoctoren 13 RoddelLuister  

Roddelbladen bestaan in Nederland sinds de jaren ’60. Lange tijd lag er een taboe op roddelen, maar showbizznieuws vind je tegenwoordig overal. Ook serieuze kranten en actualiteitenprogramma’s berichten nu over de minnaars van een presentatrice of de scheiding van een voetballer. Samen met studi…

Onder Mediadoctoren 12Luister  

Branded content, customer media, product placement zijn termen voor de vervagende grens tussen journalistiek en commercie. Bedrijven, organisaties en overheden maken zelf media, zoals de Kampioen. Televisieprogramma’s als Life & Cooking worden gesponsord of staan zelfs helemaal in dienst van een m…

Onder Mediadoctoren 11Luister  

Games en de mainstream Er bestaat een hardnekkig stereotype over ‘de gamer’, hoewel statistieken dat beeld allang tegenspreken. Heeft dit misschien iets te maken met de tegenstelling bestaan tussen ‘casual’ en ‘hardcore’ games? Tegenwoordig zijn er naast games ter ontspanning ook serieu…

Onder Mediadoctoren 10Luister  

Reality-TV en echtheid Sinds reality-TV in de jaren ’90 zijn intrede maakte, is het genre alomtegenwoordig op televisie. De formats verschillen – van spelshow tot docusoap – maar het genre kenmerkt zich door een relatie met de werkelijkheid. Het zou gaan om echte mensen met echte emoties. Toc…

Onder Mediadoctoren 9Luister  

Online en offline nieuws Tegenwoordig hoef je niet meer te wachten tot de krant in de bus valt om het nieuws te volgen. Kranten hebben ook websites, maar heel veel stukken uit de papieren krant staan niet online. Op de sites van verschillende kranten vind je dezelfde nieuwsberichten, afkomstig van …

Onder Mediadoctoren 8Luister  

BNH’ers worden ze genoemd: Bekende Nederlandse Homo’s. André van Duin, Marc-Marie Huijbregts, Jamai. Er bestaan zelfs lijstjes waarop dit wordt aangeven. Waar is het goed voor dat we weten wat de seksuele oriëntatie is van mensen op televisie? Draagt dit bij aan homoacceptatie? En maakt het da…

Onder Mediadoctoren 7Luister  

Twintigers van nu zijn nostalgisch naar Pokémon en games uit de jaren ’90, ouderen van nu kunnen bij Omroep Max allerlei programma’s uit hun verleden kijken. Hipsters drijven op nostalgie en nostalgische producten. Waar komt die zucht naar een verloren verleden vandaan? In de zesde aflevering v…

Onder Mediadoctoren 6Luister  

Media staan bol van recensies van allerlei cultuuruitingen. Aristoteles deed het al in zijn Poetica; tegenwoordig vertelt menig blogger wat hij vindt van muziek, film, boek of feest. Waarom zijn mensen geïnteresseerd in de mening van een ander? In de zesde aflevering verwonderen de mediadoctoren zi…

Onder Mediadoctoren 5Luister  

Zonder media is er geen pornografie, maar in de mediawereld neemt porno een vreemde plek in. Reguliere media doen er wat besmuikt over en consumenten van porno zeggen niet vaak dat ze er graag naar kijken. In deze vijfde aflevering verwonderen de mediadoctoren zich over porno als drijvende kracht ac…

Onder Mediadoctoren 4Luister  

Vroeger werd in de aankondiging van The Cosby Show gezegd dat het ‘live opgenomen’ was. Allerlei dingen worden live genoemd maar zijn dat niet echt, zoals live in een voetbalstadion op scherm naar een wedstrijd kijken of radio die al eerder opgenomen is. En waarom wordt steeds benadrukt dat iets…

Onder Mediadoctoren 3Luister  

Zelfhulpboeken zijn populair. Ze staan vol met tips om een beter mens te worden, op allerlei terreinen: van afvallen en gelukkiger worden tot je liefdesleven verbeteren. Ook op televisie zijn er veel programma’s die je laten zien hoe je een beter leven kunt leiden – zoals de dr. Phil-show. De me…

Onder Mediadoctoren 2Luister  

Op televisie zie je veel programma’s die op elkaar lijken, zoals Popstars en The Voice of Holland. In het buitenland zijn hier ook versies van, zoals Idols in de VS en Asian Idol. Hoe komt het dat je overal op de wereld min of meer dezelfde programma’s ziet? In de tweede aflevering verwonderen d…

Onder Mediadoctoren 1Luister  

Afl 1: De deskundige