Opvoed Show

#014 Groei mindset bij kinderen

Opvoed Show
26-07-2020

Voordat je de aflevering van deze week beluistert, zorg ervoor dat je het werkboek die erbij hoort download.

Je hebt een groep kinderen en die verdeel je in twee willekeurig groepen. Vervolgens laat je ze allemaal een puzzel maken en hier geef je afhankelijk van de groep feedback op:
Feedback groep 1: Zo dat heb je goed gedaan, je bent vast erg slim
Feedback groep 2: Zo dat heb je goed gedaan, je hebt vast erg je best gedaan
Dit is het onderzoek van Carol Dweck naar kinderen en hun motivatie om te leren, durven fouten te maken en te falen. 
Twee groepen kinderen zijn willekeurig aangewezen per groep. Ze liet hen allemaal dezelfde puzzel maken. Na afloop beloonde ze iedereen met complimenten bij het voltooien van de puzzel. Ze kwam er echter achter dat de manier waarop ze het compliment gaf, bepalend was voor het kind om vervolgens te kiezen voor een moeilijkere of een makkelijkere puzzel.
Welke groep denk je dat voor een moeilijkere puzzel koos? Carol Dweck noemt de feedback van groep 1 de vaste mindset en van groep 2 de groei mindset. Beluister de aflevering voor het goede antwoord.
Een vaste mindset betekent dat je met vaardigheden en kwaliteiten wordt geboren. Je kan met oefenen het nog wel iets veranderen maar in principe staat het bij de geboorte wel vast. Bij een groei mindset kunnen kwaliteiten en vaardigheden worden ontwikkeld door middel van inzet, oefening en hulp van anderen. 
Twee groepen
Groep 1: Door iemand slim te noemen, geef je diegene een etiket en zet je haar op een podium, je bent slim. Dit brengt druk met zich mee, want het kind moet zich nu slim gedragen. Het kind kan bij de volgende puzzel alleen nog maar verliezen. Want als ze de puzzel succesvol maakt, blijft ze slim, niks nieuws onder de horizon. Maar als het niet lukt, betekent dit: “oeps ik dacht dat je slim was maar dit blijkt toch niet zo te zijn”. Ik stoot je van het podium af. Niet gek dus dat het kind uit groep 1 voor een makkelijkere puzzel koos. De kans is immers groter dat het de titel kan behouden.
Groep 2 keek heel anders naar slagen en falen. Ze hebben geen etiket gekregen die ze kwijt kunnen raken. Hun mindset was: “Jij dacht dat ik bij deze puzzel mijn best heb gedaan, moet jij eens opletten wat ik bij een moeilijkere puzzel kan”.
Dit onderzoek geeft een mooi beeld van hoe kinderen reageren op feedback met een vaste en een groei mindset. En kijk nu eens naar je eigen opvoedstijl. Complimenteer je jouw kind vaker met een vaste mindset of met een groei mindset? Hoor je jezelf wel eens zeggen: “Mooi, wat ben je toch briljant, slim, de nieuwe Mozart/Rembrand”. Hoe zou je dit om kunnen zetten naar een groei mindset?
Het is in de opvoeding van kinderen belangrijk dat ze leren falen, fouten mogen maken. Dat ze een enthousiasme creëren voor leren en uitdagingen. 
Lange termijn versus korte termijn resultaten
Als ouder is het belangrijk om minder waarden te hechten aan de korte termijn resultaten. Het zegt namelijk niks over hoe succesvol je kind in het leven wordt. Als ze een vaste mindset creëert krijg je dat passiviteit, frustratie en faalangst wordt ontwikkeld. 
In het thema van de groei mindset, wil ik duidelijk maken dat iedereen wordt geboren met een groei mindset. Heb je wel eens een baby gezien die probeerde te lopen, viel en vervolgens opgaf: Ik ben gewoon niet iemand die loopt, ik kan dit helemaal niet. Nee, uiteraard niet. Door blijven oefenen totdat het lukt. En dan als peuter verandert het ineens naar een vaste mindset. Boos en gefrustreerd als iets niet in 1 keer lukt. Een heel normale ontwikkeling en misschien een beetje afgekeken bij papa of mama met een vaste mindset? We gaan het volgende week in deel 2 over de groei mindset bij ouders hebben. Nu eerst kijken hoe je als ouder je kind kan stimuleren om van een vaste mindset een groei mindset te maken.