Podcast voor DGA‘s, dé podcast voor en door ondernemers!

Podcast voor DGA's #9 Cor Spronk in gesprek met Edan van der Meer - over behouden ondernemen, persoonlijke groei en hulp van Corona

Podcast voor DGA‘s, dé podcast voor en door ondernemers!
02-11-2020

WE DOEN IETS GOED OF WE DOEN HET NIET De zijn de andere woorden van Edan over zijn filosofie: wij verzorgen hoogwaardige techniek tegen acceptabele tarieven, waarbij we geen concessies doen aan kwaliteit. Deze filosofie kwam voort uit de irritatie van slechte techniek op allerlei bijeenkomsten. Dit moet beter kunnen dacht Edan toen. Na veel mensen uit de sector gesproken te hebben schreef hij een ondernemersplan en kon hij met behulp van het UWV zijn onderneming starten in 2008.
BEHOUDEN Edan vind zichzelf een behouden ondernemer. Daardoor heeft hij altijd voorzichtig geweest in het aannemen van vast personeel, hetgeen wel kenmerkend is voor de sector en hem in de tijd van de coronacrisis minder zorgen oplevert. Wel heeft hij altijd veel geïnvesteerd in audio- of videosystemen hetgeen erg kapitaalintensief is. Edan: “Ik heb de keuze gemaakt om te investeren in een zowel hoogwaardig audiosysteem wat ook geaccepteerd wordt door artiesten bijvoorbeeld”.
VAN EIGENAAR NAAR DIRECTEUR Edan wijzigde vorig zijn eenmanszaak naar een BV. Dat gaf hem privé wat meer rust en dat gaf hem zakelijk weer meer zelfvertrouwen.
BASIS STABIELER DOOR CORONA Edan: “Eerder hadden we hele grote pieken en ook grote dalen, qua personeelsbehoefte, terwijl nu sinds Corona zijn wij een iets andere kant op aan het bewegen, omdat de vraagkant, de markt is nogal veranderd. We hebben een veel stabielere workflow op dit moment, waardoor het zeker voor ons op termijn interessant is om vast personeel aan te gaan nemen. Als het doorgaat zoals ik verwacht dat het doorgaat dan is onze basis veel stabieler en dat had ik niet verwacht”.
Dit en veel meer kun je horen in de volledige Podcast voor DGA’s #9 op de bekende kanalen.
Meer over Edan van der Meer en zijn bedrijf kun je vinden op:
https://www.linkedin.com/in/edanvandermeer/ https://www.linkedin.com/company/audivio/ https://audivio.nl/
VERDER PRATEN? Wil je eens verder praten met een ervaringsdeskundige? Lees dan een onze informatie op de DGA Mentorpagina en maak daarna een afspraak via de contactpagina of bel mij op 06-53321934. Tot snel.
 
Volledige tekst podcast:
Edan van der Meer, dank je wel voor deze uitnodiging hier op paleis Soestdijk en we zitten hier in een voor mij witte kamer, maar dit is de kamer van?
 
Edan
Dat noemen ze de Witte Eetzaal.
 
Cor
De Witte Eetzaal. Daar komen we zo meteen nog wel op terug waarom je hiervoor hebt gekozen. Het is één september dat we dit opnemen en we kennen elkaar via ZEPnl daar ben ik je naam tegengekomen en sinds zeventien april van dit jaar zijn we via LinkedIn gelinkt en we hebben elkaar net al in de andere kamer wat leren kennen. Jij bent op negenentwintig januari ben je negenenveertig jaar geworden, bijna Abraham, woonachtig in Baarn zag ik, je bent vrijgezel, je hebt een zoon en een dochter, Yves en Yannick en je hobby’s zijn hardlopen, duiken, reizen en ja, muziekliefhebber, maar dat kan van een audiovisueel bedrijf, zou je kunnen zeggen, kan dat bijna niet anders.
 
Edan
Precies.
 
Cor
Zijn er nog andere hobby’s?
 
Edan
Nee, dat heb je wel goed samengevat, ja.
 
Cor
De research was al goed.
 
Edan
Die was heel goed, ja, zeker. Ondernemen is ook een hobby, zeker.
 
Cor
Ondernemen is ook een hobby. Een hobby mag geld kosten, dus daar gaan we het dan straks nog over hebben. Favoriete voetbalclub?
 
Edan
Nee, ik ben niet heel erg in het voetbal, als ik een keuze moet maken dan ga ik met mijn zoon Yves mee, dat is Ajax.
 
Cor
Ajax. Nou, jammer. Ik zag wel, als je het hebt over sport zag ik Max Verstappen op je Facebook account voorbij komen.
 
Edan
Ja, dat is leuk op zijn tijd.
 
Cor
Muziek, heb je favoriete muziek?
 
Edan
Nee, dat is heel divers. Van dance tot opera en alles wat er tussenin zit.
 
Cor
Auto?
 
Edan
Volvo.
Cor
Volvo, welke?
 
Edan
V70.
 
Cor
V70. Bewust?
 
Edan
Ja, heel bewust. Volvo is een merk wat voor mij altijd tot de verbeelding heeft gesproken. Ik vind het een mooi merk, degelijke auto’s. De V70 die ik heb en die kwam ik per toeval tegen een paar jaar geleden waar alles op en aan zit. Fantastische auto, toevallig is Volvo Buitenweg ook een goede klant van ons, dus dat hielp ook mee en daar rij ik veilig en met heel veel plezier in.
 
Cor
Ja, want je zegt inderdaad Buitenweg hier, je woont in Baarn en je bedrijf Audivio zit in Bunschoten.
 
Edan
Bunschoten, ja, klopt.
 
Cor
Komen we zo meteen nog op terug. Lees je boeken?
 
Edan
Eigenlijk te weinig de laatste tijd, ja. Ik kom net terug van vakantie uit Curaçao en daar heb ik een aantal boeken gelezen, moet je denken aan Dan Brown. Ik lees te weinig, ik hou niet van voornemens, maar meer lezen dat is - en af en toe wat managementboeken, dat doe ik wel, ik kan me voorstellen dat je gaat vragen: wat is het laatste wat je hebt gelezen, dan moet ik heel diep gaan graven, daar kom ik straks op terug. Ik denk ik ben je voor.
 
Cor
Ik had laatst een poll op LinkedIn van hoe komt een ondernemer aan zijn kennis en doe je dat in de praktijk, of lees je boeken, of luister je podcasts? Luister je wel eens podcasts?
 
Edan
Ja, ik heb toevallig, de eerste maanden van het jaar heb ik een hele serie podcasts van Sjanett de Geus beluisterd wat over transformatie gaat. Allerlei onderwerpen wat te maken heeft met persoonlijke ontwikkeling. En dat kan zijn op gezondheidsgebied, op spiritueel gebied, op sportief gebied, op seksualiteit, noem alle onderwerpen maar op die ons bezig kunnen houden. Dat vond ik een heel interessante serie. En af en toe wat BNR podcasts kom ik ook wel tegen, ik krijg af en toe wat toegestuurd, of een link van: dat moet je even luisteren en dat doe ik met name in de auto eigenlijk, of onder het schoonmaken thuis van de badkamer, wat zo af en toe ook gedaan moet worden.
Cor
Tegen wie kijk je op? Heb je een idool, of wel eens een idool gehad? Misschien niet zo gelijk van vroeger.
 
Edan
Er zijn veel mensen waar ik heel veel respect voor heb, dat zijn mensen in mijn omgeving, maar iemand die, moet ik even denken, qua persoon denk ik niet dat het de meest aardige man is, maar wat iemand als John de Mol heeft opgebouwd dat vind ik fantastisch. De manier waarop misschien niet altijd even sociaal, maar hij heeft wel een mooi bedrijf neergezet. Dat vind ik wel mooi en zo heb je wel meer ondernemers.
 
Cor
Heb je dan voor jezelf: het doel heiligt de middelen? Dus je mag een beetje asociaal zijn als je vervolgens daarna maar laat zien dat je succesvol bent?
 
Edan
Nou, nee. Dat vind ik niet. Ik denk dat een succesvolle ondernemer, die moet buiten de kaders kunnen gaan. Maar je moet het wel binnen het betamelijke houden en daarin zullen een John de Mol en ik van elkaar verschillen. Maar dat scheelt ook een paar nullen.
 
Cor
Ik persoonlijk denk dat het aantal nullen voor de komma qua proces vaak iets anders is, maar ik ben benieuwd, misschien komen er wel dingen in dit gesprek naar boven wat jouw DNA is, want daar ben ik inderdaad erg benieuwd naar. Ik zag dat je geboren bent, volgens mij, in Wormerveer?
 
Edan
Dat klopt.
 
Cor
Uit wat voor nest kom je?
 
Edan
Ik kom uit een nest, hoe zeg ik dat nu goed. Mijn ouders die zijn vroeg bij elkaar gekomen, achteraf een beetje te vroeg, dat heeft ook niet heel lang geduurd dat huwelijk. Ze zijn na een jaar verhuisd naar Baarn, waar ik nu nog steeds woon zoals je vermeldde. Het huwelijk heeft niet lang stand gehouden, tot mijn vijfde ongeveer, toen zijn mijn ouders uit elkaar gegaan. Mijn moeder is daarna verhuisd naar Curaçao, geëmigreerd. Dat gaf een wat rare situatie om het voorzichtig te zeggen en ik ben bij mijn vader blijven wonen. Dus ik kom uit een niet traditioneel nest.
 
Cor
En heb je broers of zussen?
 
Edan
Ik heb drie halfbroers. Uit mijn vaders tweede huwelijk.
 
Cor
Dus voor die was je dan de oudste -
 
Edan
Dat ben ik nog steeds, grote broer, ja. We gaan overmorgen met zijn vieren eten, heel gezellig.
 
Cor
Leuk, ondanks dat je nog geen vijftig bent, al wel een beetje grijs, maar ja. Het is zonder beeld deze podcast.
 
Edan
Dat is maar goed ook.
 
Cor
En je vader was ondernemer?
 
Edan
Mijn vader was met name journalist en een beetje ondernemer, maar journalist bij de Avro oorspronkelijk. Eurosport heeft hij heel lang commentaar gegeven, Studio Sport heeft hij gedaan, Langs de Lijn, dat soort programma’s, met name tafeltennis en badminton-commentaar heeft hij gedaan en hij is nu een beetje in ruste. Maar onderneemt af en toe nog wat dingen, hobby’s en dat soort dingen. Hij kan niet stilzitten.
 
Cor
Ik zag qua studie vrije school. Wat moet ik me daarbij voorstellen?
 
Edan
Vrije school is basisonderwijs dat staat qua niveau voor HAVO VWO, indertijd was dat niet erkend. De hele opleiding duurde zes jaar, zes jaar voortgezet onderwijs zoals je nu zes jaar VWO hebt, wat mijn kinderen doen. Mijn kinderen zitten in vijf VWO nu en mijn dochter drie gymnasium. Ik heb vrije school gedaan. Je kon nog een jaar extra doen, of een HAVO/VWO-diploma, dat vond ik wat lang duren, dus ben ik naar de MTS gegaan, de Middelbaar Technische School, dat bleek geen succes, dus daar ben ik mee gestopt en toen ben ik gaan werken.
 
Cor
En wat voor leerling was je?
 
Edan
Lui.
 
Cor
Lui?
 
Edan
Ja, lui.
 
Cor
Thuis moest je waarschijnlijk wel heel wat doen, moest je heel wat dingen oppakken? Maakte dat je juist op school in de rustmodus kwam?
 
Edan
Ik vond het allemaal niet zo interessant denk ik. Ik denk dat dat het meer was. Bepaalde vakken vond ik wel heel fascinerend hoor, natuurkunde bijvoorbeeld, dat vond ik wel interessant. Wiskunde had ik geen aanleg voor, scheikunde vond ik interessant, maar andere vakken, ik heb niet heel veel met talen. Mijn dochter van veertien die plaagt mij met regelmaat dat mijn uitspraak niet zo goed is. Zij spreekt beter Engels dan ik, veel beter inmiddels.
 
Cor
Is dat een beetje Cambridge Engels dan, of dat nog niet?
 
Edan
Ja, ja. Ja, dat spreekt ze wel en ik heb weinig gevoel voor taal. Maar ik verveelde me op school en ik wilde iets doen, dus ik ben op een gegeven moment ook bijbaantjes gaan zoeken, hobby’s gaan doen, plaatjes draaien, dat vond ik veel en veel leuker en ja, uiteindelijk is dat ook wel goed uitgekomen.
 
Cor
Je zei MTS, die heb je dan wel afgemaakt?
 
Edan
Nee, ik heb één jaar gedaan en toen bleek dat dat niks voor mij was.
 
Cor
Dat vind ik op zich wel apart omdat je toch een technisch bedrijf hebt nu. Toen zag ik - ben je vervolgens van school, heb je een jaartje of negen, die ik niet helemaal kon definiëren tussen ’89 en ’98 heb je toen een beetje hap snap, hier wat gedaan, daar wat gedaan?
 
Edan
Nee, absoluut niet. Ik heb overal, eigenlijk wel stabiel lang gewerkt. Ik ben begonnen bij een bedrijf wat inmiddels niet meer bestaat. Online geloof ik, Scheer en Foppen. Een wit- en bruingoed winkelketen. Daar ben ik gestart op mijn negentiende, ja toen was ik negentien. Toen ben ik gestart als verkoper/bezorger. Daar kwam vrij snel een kans, want de toenmalige bedrijfsleider die kreeg een andere baan aangeboden. Ik ben toen naar de directeur gestapt: ik wil zijn functie overnemen. Ik werd een beetje lachend weggekeken, maar een paar maanden later had ik die functie daadwerkelijk.
 
Cor
Wat doe je dan om gewoon je zin te krijgen? Ik bedoel het positief?
 
Edan
Om te beginnen mezelf verkopen, maar wel met argumenten. Dat ik echt wel ideeën had om die winkel beter aan te pakken, dat is ook wel gebleken, die winkel, ik heb het goed gedaan. Omzet goed, vooral een heel goede marge, dus op het hoofdkantoor waren ze blij met me, naar wat ik begreep.
 
Cor
En is het dan verkoop, is het dan presenteren vooral wat je leuk vindt, of vooral de communicatie, de mensen op de goede plek neerzetten?
 
Edan
In eerste instantie mezelf verkopen, dat komt echt op verkoopkunst aan. Dat ligt mij wel redelijk, denk ik en toen ik de baan eenmaal had - ik ben overigens, voordat ik überhaupt die baan toegekend had gekregen ben ik er wel mee gestart, want er was geen baas meer, dus ik heb het overgenomen en ik heb wat dingen opgepakt, ja. Goede mensen en ook denk ik goede aansturing gegeven. En dat werkte, dus klanten waren blij, personeel was blij en ik was blij.
 
Cor
Was het ook dat je vanuit huis daar goede feedback kreeg van: moet je zo en zo doen en moet je zo en zo doen? Of was dat echt uit jezelf?
 
Edan
Nee, dat komt allemaal bij mijzelf vandaan.
 
Cor
Is er toen nog wat - in ’98 heb ik drie functies gezien als callcenter manager. Toen dacht ik, toen je net zei: talen niet zo goed, callcenter manager, dan moet je toch communicatie goed in de smiezen hebben?
 
Edan
Zeker, dat klopt. Ik ben vanuit Scheer en Foppen, toen na vijf jaar was voor mij de uitdaging weg, financieel speelde dat ook mee als drijfveer, toen ben ik via via gevraagd om bij een ander bedrijf te komen werken. Tulp Keukens. Een keukenbedrijf, daar heb ik een jaar lang keukens verkocht, dat had ik na een jaar echt wel gezien. En toen gebeurde eigenlijk hetzelfde als bij Scheer en Foppen gebeurde, met een iets andere inslag, toen ben ik op een gegeven moment, toen was op de vestiging waar ik werkzaam was in Woerden, daar was de nieuwe commercieel directeur die was daar een dag, die kwam een dag langs en die hield daar die dag kantoor en ontving daar gasten, klanten, personeel en dergelijke. Toen ben ik zijn kantoor binnen gestapt van: heeft u even vijf minuten. Die vijf minuten werd een uur, geloof ik en ik heb aangegeven dat ik heel graag iets anders wilde doen binnen dat bedrijf bij voorkeur, dat ik echt niet op stel en sprong iets anders wilde en drie maanden later belde hij mij van: ik heb iets voor je. Wil je het callcenter gaan leiden? Ik heb meteen gezegd: ja en ik had geen idee wat het inhield.
 
Cor
En wat zag hij in jou dan denk je?
 
Edan
Enthousiasme, gewoon eager, dat heeft hij gezien volgens mij.
 
Cor
En hoeveel mensen zitten er in een callcenter?
 
Edan
Dat callcenter bestond uit, dat was een relatief klein callcenter, daar werkte twintig, vierentwintig man ongeveer. Dat was een hele kleine organisatie, dus de callcenter manager, dat was ik, een assistent en dan wat we nu de callcenter agent, de medewerkers noemen. En dat was uitsluitend verkoop. Dat was echt een verkoop callcenter, dus uitgaand bellen, afspraken maken dat was het doel.
 
Cor
Dat is dan een kakofonie van lawaai toch in zo’n - ik neem aan dat de akoestiek daar anders is dan -
 
Edan
Ja, maar wij zitten hier in een hoge zaal, met zijn tweetjes, dat callcenter daar zit je achter schotten, gestoffeerde schotten wat dan toch wel redelijk dempt. Dus dat valt echt wel mee. En je werkt met headsets op die bepaalde demping geven, dus nee, dat was -
 
Cor
Ik weet nog zelf als ik met mijn mobiel bel, dan denk ik altijd: die andere kant hoort mij niet, dus ik moet gaan schreeuwen en dat gevoel heb ik een beetje bij zo’n callcenter, tenminste, als ik wel eens gebeld word door een callcenter denk ik wel eens van, als ik al dat lawaai op de achtergrond dan hoor, dan word ik er al bijna gek van.
 
Edan
Dat valt reuze mee. Ik was zelf geen uitvoerend callcenter medewerker, maar ik heb het uiteraard zelf ook in de praktijk toegepast en geoefend en bepaalde dingen uitgeprobeerd, bepaalde scripts uitgeprobeerd en dat valt echt mee. Als je daar eenmaal inzit dan merk je er niks van.
 
Cor
Was dat dan ook vooral wat een manager doet, die zorgt dan een script goed is en dat dat -
 
Edan
Eigenlijk het proces van a tot en met z. Dus het begint bij: wat zijn je targets, je doelen stellen, wat is de verwachting vanuit de organisatie, in dit geval was het een in house callcenter, dus een callcenter voor de eigen organisatie, dus daar zijn bepaalde verwachtingen en aan die verwachtingen moet je zien te voldoen. In dit geval was het voeden van de buitendienst medewerkers, voor een deel en voor een deel ook de binnendienst en dus vraag en aanbod dat moest ook afgestemd worden en daar heb je verschillende componenten voor nodig. Dus je hebt scripts nodig, je hebt een aanbod nodig, je hebt data nodig, je hebt adressen nodig zoals wij dat noemen van een bepaalde kwaliteit. Je kan vanuit een telefoonboek gaan bellen, maar dat heeft weinig zin. En dat is een soort van proces wat je moet regelen.
 
Cor
Was het bijvoorbeeld zo, ik kan me voorstellen, werd je dan bepaalde targets opgelegd, of was er iets waarvan je zegt: ik denk dat dit en dit mogelijk is?
 
Edan
Nee, daar werkten we niet echt met hele harde targets. Er was een bepaalde verwachting, maar eigenlijk ging dat allemaal vrij organisch. Wat wij leverden, dat was eigenlijk wel boven verwachting ook wel, we deden het bovengemiddeld goed, we hadden goede contacten voor ? aankoop, via bepaalde kanalen en dat was met name in de beginperiode was dat heel goed. We merkten op een gegeven moment wel, toen kwam een openlijke maatschappelijke discussie van: het inbreuk op privacy met bellen. Je zal waarschijnlijk ook wel eens gebeld worden, of niet meer omdat je via het bel me niet register aangemeld bent, die discussie begon een beetje op te komen en we merkten dat de aanvoer van data, dat dat af aan het nemen was, het begon af te nemen en daar begonnen we op een gegeven moment wel hinder van te ondervinden, dus dan moet je andere kanalen zien aan te boren en dat was een uitdaging.
 
Cor
Wat was nu een typische goede callcenter medewerker? Is dat een vrouw van vijfentwintig, of zijn er typische, waarvan je zegt –
 
Edan
In die tijd, er was een dame, zij heet Tineke, die was fantastisch. Die had om te beginnen een hele goede stem, kon heel goed luisteren, maar kon ook hele goede vragen stellen. Dat was een fantastisch goede callcenter agent.
 
Cor
Die had misschien niet eens een script nodig?
 
Edan
Nee, die werkte niet met een script, nee. Die had ongetwijfeld ergens in een laatje dat script liggen, maar die had het niet nodig en zo hadden we er nog wel meer hoor, de beste callcenter medewerkers die ik heb gekend in mijn - ik heb het dertien jaar gedaan ongeveer, twaalf jaar geloof ik, dat waren toch wel de dames. Die waren daar far best in.
 
Cor
Wisten die dan bijvoorbeeld op het juiste moment te stoppen in een gesprek dat er geen irritatie kwam, hebben die net iets meer gevoeligheid, is dat iets wat je -
 
Edan
Ja, ook een stilte laten vallen soms, ja hoeven niet constant aan het woord te zijn, want op het moment dat je even stilte laat vallen na een vraag of een deel van een gesprek dan komt de persoon die aan de telefoon is, die komt vanzelf wel. En dat werkt, ja. Dat deden ze heel goed. En dat waren dames van zeker boven de veertig, denk ik, sorry als ik ernaast zit.
 
Cor
Maar als iemand iets goed kan, ik denk dat dat mooi is om dat te zien.
 
Edan
Zeker.
 
Cor
En toen was het, waarschijnlijk al eerder, maar april 2008 begon je met Audivio. Hoe is dat gekomen?
 
Edan
Dat is door een combinatie van factoren. Laat ik voorop stellen, ik heb altijd het idee gehad en ook wel als droom gehad om voor mezelf te gaan werken, binnen mijn familie zijn er verschillende ondernemers aanwezig of geweest. Een aantal familieleden zijn overleden. Binnen mijn vrienden- en kennissenkring zijn verschillende ondernemende mensen of ondernemers, daar heb ik altijd wel respect voor gehad en er ontstond een situatie dat bij mijn laatste werkgever, dat ging indertijd niet heel goed met dat bedrijf, toen kwam er een reorganisatie aan. Ik was één van de personen waar ontslag voor aangevraagd werd en toen had ik tijd en toen had ik echt tijd om na te denken, dat ging, volgens mij gaat dat nog steeds via het UWV, met het UWV heb ik - ik had een hele fijne begeleider en ben met hem het gesprek aangegaan van: wat zijn de opties. En toen kwam ook de optie: je kunt voor jezelf, je kunt een ondernemingsplan maken en ik vertelde wel dat ik die wens had en die droom had en met goedkeuring van het UWV ben ik een ondernemingsplan gaan schrijven om te kijken of het mogelijk was om te gaan ondernemen binnen de audiovisuele branche. De audiovisuele branche heeft mij altijd aangetrokken omdat, ik heb altijd fascinatie gehad voor geluid, voor beeld, voor verlichting, belichting, als kind, echt als klein kind was ik al bezig met radiootjes, op een gegeven moment mijn eerste plaatspeler gekregen. Waarschijnlijk van een oom, dat weet ik niet precies meer, ik weet nog op een gegeven moment een keer een radiootje gekregen van mijn moeder, een transistorradio en die moest uit elkaar. Ik zal nooit vergeten, ik heb echt met een schroevendraaier die radio uit elkaar gehaald om te kijken hoe het dan werkte met allemaal popmetertjes.
 
Cor
Daar zat wel techniek in.
 
Edan Zeker techniek, alleen ik was er niet zo goed in, want hij heeft het nooit meer gedaan.
 
Cor
Je bent goed, in ieder geval, in dingen slopen. Laten we het dan even zo zeggen.
 
Edan
Ja, in die tijd was ik daar heel goed in, ja. Ik ben ook niet de allerbeste technicus, zeker niet, maar ik ben wel goed in het verbinden. Daar ben ik dan wel goed in.
 
Cor
Is dat dan logisch denken?
 
Edan
Ja, absoluut, dat is logica.
 
Cor
Ik ken iemand anders ook, die in de audio zit, hoor jij alles? Ben jij een scherpe, analyseer jij dan, wat is dan waarvan je zegt van -
 
Edan
Ik hoor wel als iets niet goed is en ik hoor ook zeker als iets wel goed is. Ik zal een heel mooi voorbeeld geven. Hier in deze tuin, van waar wij nu zitten, aan de voorzijde waar wij binnen zijn gekomen in de voortuin van Paleis Soestdijk, daar werden tot vorig jaar popconcerten gegeven, Royal Park Live series, daar ben ik een x-aantal keren bij geweest. Daar is het geluid echt serieus goed voor elkaar. Dat klinkt zo fantastisch mooi, ondanks dat er, ik meen dat er vierduizend bezoekers zijn, dat klinkt zo intiem en zo mooi en zo klein ook, terwijl het heel groot is. Ja, daar kan ik echt van genieten. Dat wordt trouwens niet door ons gedaan, dat zeg ik er ook meteen even bij, maar daar zit een bedrijf die dat doet en die doen dat fantastisch, daar heb ik echt veel respect voor. Ja, daar kan ik echt van genieten, ja.
 
Cor
Dat is mooi, ik zie ook hoe je beweegt, dat is mooi om kwaliteit te zien en van een ander dan te mogen genieten.
 
Edan
Absoluut.
 
Cor
Maar goed, we zijn op Soestdijk, dat is niet voor niets, we kwamen via de artiesteningang binnen, welke ingang heb jij hier? Wat doe je hier?
 
Edan
Ja, wij komen, of ik, zeg maar als ondernemer en wij als Audivio komen hier al verschillende jaren. Wij hebben een aantal evenementen hier verzorgd, waar we de techniek voor hebben verzorgd, bijvoorbeeld de hardloopevenementen de Royal Run, daarvan zijn er vijf edities geweest meen ik en we zijn vanaf de allereerste editie daarbij betrokken geraakt, waarbij we de parcoursversterking doen, start, finish, warming up, het geluid voor gedaan. Paleis Soestdijk daar hebben wij op een gegeven moment, zijn wij mee in contact geraakt, mede daardoor is dat geweest denk ik en die zijn klant bij ons geworden en dat is begonnen met een klein aanvraagje en we doen daar, de afgelopen jaren doen we heel veel in samenwerking met Paleis Soestdijk, met name in de Orangerie vinden veel bijeenkomsten plaats en wij leveren daar de techniek voor. Dus de schermen, het geluid, dat soort faciliteiten. En Paleis Soestdijk is een klant binnen mijn woonplaats, het is een plek die voor heel veel mensen tot de verbeelding spreekt, dus er is natuurlijk ontzettend veel historie hier, de groten der aarde hebben hier gezeten waar wij nu zitten, hoe mooi is het dan om het interview hier te houden.
 
Cor
Noem eens een paar namen waar wij ons nu in kunnen wanen. Bill Clinton hoorde ik al?
 
Edan
Bill Clinton is hier geweest, andere Amerikaanse presidenten, maar natuurlijk, ja, heel veel mensen van alle koninklijke huizen, alle Minister Presidenten zijn hier geweest, tenminste tot een aantal jaar geleden dan, bekende artiesten zijn hier geweest, kunstenaars, je kan het zo gek niet bedenken of men is hier wel geweest.
 
Cor
En dan nu Edan van der Meer en Cor Spronk. Ik voel me vereerd, ja.
Wat had je toen je begon, had je toen van: dit en dit ga ik, dit wordt mijn DNA, als ze mij - dan krijgen ze dit. Wat was dat?
 
Edan
Dat was eigenlijk heel duidelijk vanaf het begin af aan. De aanleiding waarom ik het bedrijf heb opgezet, waarom ik het heb gedaan in die tijd, eigenlijk in de kern doe ik nog steeds hetzelfde, dat was: op basis van ervaringen die ik heb opgedaan als callcenter manager, ik kwam vanuit mijn toenmalige rol op congressen, op seminars, op allerlei bijeenkomsten en wat me opviel is dat in verschillende gevallen, was het goed voor elkaar, maar ook in veel situaties was de techniek niet goed voor elkaar. Dus dan moet je denken aan microfoons die uitvallen, die kraken, die piepen, beeldschermen waar flikkeringen inzitten, waar het beeld af en toe wegvalt, ik kom het helaas nog steeds wel eens tegen. En ik dacht: dat moet anders kunnen, dat moet beter kunnen. Maar ik wist niet precies hoe het werkte. En toen ben ik me erin gaan verdiepen, een buurtgenoot van mij die werkte bij het toenmalige bedrijf Hulskamp Audiovisueel, daar ben ik verschillende keren mee gaan praten en nog wat andere mensen die ik ken uit zeg maar het vakgebied of aanverwante vakgebieden, ben ik mee gaan praten. Daar heb ik eigenlijk een soort van interview gesprekken mee gehouden, zoals wij dat nu ook doen en op basis daarvan heb ik een businessplan gemaakt en mijn filosofie was en is: wij verzorgen hoogwaardige techniek tegen acceptabele tarieven, waarbij we geen concessies doen aan kwaliteit. Met andere woorden: we doen iets goed, of we doen het niet. En dat zeg ik heel hard, maar wij wijzen ook wel eens aanvragen af, dat kan om budgetredenen zijn, want er is wel een budget nodig, maar voor een acceptabel budget kunnen wij in principe altijd wel iets moois maken, maar we krijgen ook wel eens vragen wat technisch eigenlijk niet haalbaar is en als wij daar geen vertrouwen in hebben, dan doen we het niet.
 
Cor
Ik kan me voorstellen vanuit je callcenter ervaring, dat is: een afspraak krijgen bij een klant is voor jou dus eigenlijk geen probleem. Dat is eigenlijk kat in het bakje zou je kunnen zeggen, of huur je een callcenter in om dat voor jou te regelen?
 
Edan
Nee.
 
Cor
Maak je de afspraken zelf?
 
Edan
Wat ik tot een aantal jaren geleden deed, dat was inderdaad telefonische acquisitie, dat doe ik nog steeds, ik kom soms nog steeds interessante partijen tegen via LinkedIn of via Facebook of via welk kanaal dan ook, die doe ik gewoon een belletje en dat werkt.
 
Cor
Maar wat zeg je dan?
 
Edan
Dan zeg ik: ik kwam u tegen, we kennen elkaar niet, maar ik vond uw verhaal interessant of ik vind u een interessant bedrijf of persoon, of wat dan ook en zeg ik: kunnen we iets voor elkaar doen, mag ik mezelf introduceren of ik heb een aanbod of wat dan ook. Vaak werkt dat wel, men staat er wel voor open.
 
Cor
Helpt het dan dat ze dan met de ondernemer praten?
 
 
Edan
Ja, honderd procent.
 
Cor
Dat dat makkelijker is dan dat een account manager langs wil komen?
 
Edan
Ja, absoluut.
 
Cor
Dus daar gebruik je wel dat je de eigenaar bent van Audivio.
 
Edan
Absoluut, vanuit het laatste callcenter waar ik heb gewerkt, de toenmalige eigenaar die had een aantal filosofieën en één daarvan is: dat een account manager is heel iets anders dan een acquisiteur. En daar ben ik het zeker mee eens, want een account managen dat is op de winkel of op een klant passen, terwijl acquisitie plegen is totaal iets anders. Dat is iemand die je niet kent, waar je wellicht geen contact mee hebt gehad op wat voor vlak, om die toch binnen zien te halen. En dat is een heel ander vakgebied. En dat moet je liggen en ja, dat werkt natuurlijk niet altijd, maar het gaat me over het algemeen wel redelijk af, ja.
 
Cor
Ik denk dat er heel veel bedrijven zijn die, waarvan de eigenaar of het bedrijf verwacht van de account managers dat ze ook een deel koude acquisitie doen.
 
Edan
Ja, de vraag is of dat verstandig is. Maar dat hangt er natuurlijk vanaf hoe een bedrijf georganiseerd is. Mijn bedrijf is kleinschalig, ik heb een klein bedrijf, maar ik ken veel bedrijven die zijn wat groter, maar als je twee account managers hebt die zowel account moeten beheren als acquisitie moeten plegen, ja, dan is die combinatie niet altijd even handig, denk ik. Want wij doen ook zaken met account managers die ons dan inhuren om voor hun een bepaalde dienst te leveren waarvan ik weet dat ze er acquisitie op moeten plegen en ja, ze hebben er ook een hekel aan. En daardoor zijn ze er ook niet goed in.
 
Cor
Je zou ook kunnen zeggen: elk bedrijf zou, als je het door zou trekken, zou eigenlijk een vrouw van boven de veertig moeten aannemen die een beetje telefonische acquisitie zou moeten doen.
 
Edan
Ja, bijvoorbeeld.
 
Cor
Ik zit zomaar wat linken te leggen, waarvan je zegt van: maak je account manager niet verdrietig omdat hij dingen moet doen die hij toch niet kan en laat het juist mensen zijn die dat juist goed kunnen en het daarom ook wel leuk vinden.
 
Edan
Absoluut, absoluut.
 
Cor
Is dat ook niet, alle dingen die je vanuit je loondienstperiode hebt meegenomen, hoe doe je dat nu met je eigen personeel? En ik begreep, je hebt vast personeel en heel veel huren jullie in op freelance basis? Wat voor baas of partner ben je?
 
Edan
Ik probeer partner te zijn, terwijl dat niet altijd kan natuurlijk, want soms ben je geen partner, ben je simpelweg opdrachtgever of werkgever. Ik streef er wel naar dat mensen verantwoordelijkheid nemen en dat mensen ondernemen binnen de onderneming. Dat geldt dus ook voor freelancers, wat je zegt dat klopt, mijn bedrijf is kleinschalig georganiseerd, dat is vanaf dag één, met name in de beginfase kon dat ook niet anders. Ik heb echt in mijn eentje in de klei gestaan, dus in het begin, ik ben gestart met een schuld bij de bank, een schuld bij mezelf en bij mijn vader en ik had een schuur vol spullen echt een schuur ook en geen klanten, dus echt vanuit niets iets opgebouwd. Op een gegeven moment toen begonnen wij klanten te krijgen van ook wel enige omvang waardoor de basis wat breder werd, op een gegeven moment gestart met één werknemer, vijf jaar geleden is dat geweest, in 2015, met wel de ambitie om verder te gaan groeien. Maar, ik ben ook behoudend geweest, dus ik heb niet hele grote stappen willen zetten en dat komt op dit moment ook niet heel slecht uit.
 
Cor
Nee, maar goed, je zou kunnen zeggen, je ziet vaak, elke ondernemer maakt een bepaalde reis en er komt een moment dat er wordt gevraagd: ga je investeren, ga je opschalen? En is het bij jou meer geweest dat je niet hebt opgeschaald            qua vast personeel, maar ik heb wel begrepen dat je heel erg in kapitaal intensief, je hebt heel veel apparatuur, daar gaat veel geld in zitten.
 
Edan
Precies, daar gaat absoluut geld in zitten, daarbij zitten we in een kapitaalintensief vakgebied. Audio- of videosystemen die kosten veel geld. Wij werken met a merken, of a+ merken, dat is ook wel waarmee ik wil werken, want ja, klanten betalen bij ons af en toe veel geld voor een bepaalde dienst en ze mogen daar ook goede kwaliteit voor verwachten, betrouwbare geluidskwaliteit, we hadden het net even over zo’n concert bijvoorbeeld, dat moet gewoon heel goed zijn. We hebben een aantal jaar geleden geïnvesteerd in een basispakket van een bepaald audiomerk L-Acoustics, dat was echt een strategische keuze, toen ben ik echt in het diepe gestapt, toen heb ik voor het eerst sinds de opstart extern gefinancierd. Dat was wel spannend, want er was eigenlijk geen basis voor, maar dat heb ik vanuit visie gedaan en dat ja, dat is eigenlijk wel goed uitgekomen, want-
 
Cor
En wat was die visie?
 
Edan
Die visie was dat als wij qua geluid, want eigenlijk vrijwel al onze opdrachten, daar zit een vorm van geluidsversterking bij, dat kan zijn geluid voor spraakversterking, van honderd man tot tienduizend man, maar dat kan voor entertainment zijn dat er DJ’s optreden of bands, of wat dan ook, dat moet gewoon, vind ik, heel goed zijn.
 
Cor
Is geluid dan belangrijker dan beeld?
 
Edan
Ja, dat is bij ons wel belangrijk, want elke opdracht die we doen, vrijwel elke opdracht gaat een vorm van geluid mee en beeld by far niet altijd. Dus nee, wij hebben ook meer geïnvesteerd in geluid dan in beeld en licht.
 
Cor
En moet ik dan denken aan die enorme grote boxen die dan soms aan zijkanten van podia hangen of ook het opnameapparaat wat ik nu bijvoorbeeld heb, voor het opnemen van een podcast.
 
Edan
Exact en alles wat daartussenin zit.
 
Cor
Merken zeggen mij niks, ik denk dat ik ook een goed merk heb, maar dat weet ik niet. Wat is dan - waar selecteer je dan op, als je het hebt over, als je zegt: ik heb daar visie op, en bij zo’n merk, wat maakt dat merk dan zo bijzonder dat je zegt: maar daar gaat het ook om service, of gaat het echt om de kwaliteit?
 
Edan
Nee, het eerste waar ik naar kijk is: wat is onze huidige markt, is dat nog steeds een markt die wij willen bedienen, of willen wij een markt erbij hebben, of willen wij iets verschuiven in de markt. De keuze die we vier jaar geleden hebben gemaakt is: wij willen opschalen. Met andere woorden: wij willen een groter publiek kunnen bedienen vanuit onze eigen voorraad en we konden dat wel, maar dan moet je inhuren, dan ben je al wat minder flexibel, je kan niet even een demo doen, of je kan soms niet een klant binnenhalen waardoor je iets meer met de prijs kan doen om een klant binnen te halen, dat gebeurt hier ook wel eens. We waren er eigenlijk niet heel flexibel in, we hadden wel wat klantcontacten waar ik toch hoorde: ja, maar je bent eigenlijk te klein voor ons. Toen had ik zoiets van: oké, prima, dat begrijp ik.
 
Cor
Was dat een beetje te klein voor het tafellaken en te groot voor het servet?
 
Edan
Ja en toen heb ik de keuze gemaakt om te investeren in een zowel hoogwaardig audiosysteem wat ook geaccepteerd wordt door artiesten bijvoorbeeld. Artiesten werken met riders, misschien heb je die term wel eens gehoord, maar dat is een document waarin onder andere hun techniekwensen in staan. Het geluid moet voldoen aan die en die specificaties en die en die merken met name. Wij hebben geïnvesteerd in een merk die, het gebeurt niet of nauwelijks dat het niet geaccepteerd wordt.
 
Cor
Dus je weet sowieso, dat wat voorgeschreven wordt -
 
Edan
Kunnen wij bieden, ja. Daar kunnen we per definitie aan voldoen.
Cor
En dat is misschien een rare, maar artiesten dan denk ik gelijk, de mensen hebben wat noten op hun zang, is dat ook niet iets wat toch heel snel weer verandert omdat ze, ze zien wat nieuws en dan willen ze ook weer wat nieuws en maakt dat het waard om daarin te investeren?
 
Edan
Nee, dat valt wel mee. Kijk, in tegenstelling tot, je maakt een opmerking over beeld, beeldschermen of projectoren die innoveren veel sneller qua resoluties, helderheid, scherpte en dergelijke. Dat is met geluid, gaat dat iets minder snel. Maar er komen wel andere vormen van systemen bij, er is twee jaar geleden een systeem op de markt gekomen waarin je een hele smalle kolomspeaker hebt waarmee je vijfendertig meter ver de audio kan verspreiden, voor spraaktoepassing echt briljant, vrij duur systeem, ja ik heb een demo gehoord en ik was meteen verkocht en vrij snel daarna hebben wij ook die investering gedaan. Want ik dacht: als we dat kopen ja, a dat maakt het onszelf veel makkelijker, qua werk, we verhogen onze kwaliteit enorm, je hebt veel minder speakers nodig en dit gaat onze klanten heel blij maken en dat gebeurt ook.
 
Cor
Zit je dan ook zo in elkaar, je zegt je bent aan de ene kant behoudend. Maar je hebt wel eerst geïnvesteerd, maar je had toen nog geen opdrachten, had je misschien wel: hier ga ik sowieso de opdrachten wel door krijgen?
 
Edan
Die eerste investering dat was echt wel een risico achteraf gezien. We konden de financieringslasten prima dragen hoor, wat dat betreft viel die schuld ook wel weer mee, maar het was op zich wel een risico, maar dat was wel vanuit een visie van: als we dit doen, dan vermoed ik dat dat dat effect gaat opleveren en dat is ook wel gebeurd.
 
Cor
En toen heb je daadwerkelijk een nieuwe markt kunnen betreden, of een bredere markt kunnen -
 
Edan
Een bredere markt en ook een grotere markt. Bijvoorbeeld in mijn woonplaats Baarn daar wordt altijd met Koningsdag een groot evenement gehouden, wat regionale aanzuiging heeft, dat konden we voorheen niet met onze eigen spullen doen, dat kunnen we nu prima en wij verzorgen dat event nu al sinds vier jaar. Afgelopen jaar niet uiteraard, maar ja, dat kunnen wij prima doen. En ja, we krijgen ook geen vragen meer van: kun je het aan of heb je de spullen wel? Nee, dat weet men in de markt ook wel. Onze klanten kunnen eindklanten zijn, dat kunnen bedrijven zijn, maar dat kunnen ook evenementorganisatoren zijn en ja, die wereld is relatief klein en daar onderhoud je natuurlijk ook contact mee: ik heb een mooie investering gedaan, dat kun je daar en daar voor inzetten, o leuk, laat eens horen, laat eens zien en zo werkt dat.
 
Cor Ik vind het wel heel apart, want in die wereld van jullie, om het even zo te zeggen, is dat je zegt: het materiaal en zo willen we graag in eigendom hebben, maar personeel willen we graag op basis van freelance, terwijl je natuurlijk, in heel veel sectoren hebben ze dat - als je de mensen maar hebt, dan heb je het werk. En bij jullie is dat - die factor mens arbeid dat die heel erg flexibel is. Hoe komt dat?
 
Edan
Het klopt niet helemaal wat je zegt, want wij hebben in onze eigen schuur hebben wij, wat ik altijd maar noem, een heel gebalanceerd pakket, gebalanceerd pakket audio, gebalanceerd pakket video, gebalanceerd pakket licht, wij huren daarnaast heel veel in. Maar het is allemaal aanverwant, dus extra’s. Extra lampen, extra speakers, extra versterkers, extra microfoons et cetera. Personeel vind ik qua kosten toch een iets ander verhaal, omdat die kosten altijd doorlopen. Ik hoef je niet voor te rekenen wat een medewerker op jaarbasis kost en dat risico vind ik veel groter en de investering die ik heb gedaan, dat gaat om redelijke bedragen, maar ja, twee medewerkers aannemen, dan praat je over veel grotere investeringen wat je in één jaar al hebt.
 
Cor
Is het ook zo omdat het meer, jullie werk meer project-achtig is, waardoor je eigenlijk niet fulltime werk voor die mensen hebt?
 
Edan
Zeker en er ontstaat nu wel iets frappants op dit moment, omdat voor Corona werkten we zeker projectmatig en we hebben een aantal klanten waar we heel snel in moeten opschalen, dus we hebben projecten gedaan waar we twintig man tegelijk aan het werk hebben of soms wel meer, één project waar we veertig man hebben lopen, direct en indirect, daar kun je je personele capaciteit niet op inrichten. Dus we hadden hele grote pieken en ook grote dalen, terwijl nu sinds Corona zijn wij een iets andere kant op aan het bewegen omdat de vraagkant, de markt is nogal veranderd en we hebben een veel stabielere workflow op dit moment, waardoor het zeker voor ons op termijn interessant is om vast personeel aan te gaan nemen. Ik moet even kijken hoe het gaat lopen, we hebben forse klappen gehad dit jaar, maar als het doorgaat zoals ik verwacht dat het doorgaat dan is onze basis veel stabieler en dat had ik niet verwacht.
 
Cor
Nee, dan zou je kunnen zeggen, dan heeft Corona een andere wending aan je bedrijf gegeven.
 
Edan
Ja, zeker.
 
Cor
Ik zag nog wat anders ergens voorbij komen waarvan mij leek van: er is ook iets in jouw eigen hoofd gebeurd vorig jaar, sinds vorig jaar ben je niet alleen owner, maar sinds vorig jaar heb je neergezet dat je directeur bent. Is dat iets in jouw hoofd gebeurd, of de dingen die je doet, las ik dat je daarvoor heel vaak de handen aan de knoppen had, terwijl je nu meer degene bent die stuurt. Hoe ging dat?
 
Edan
Dat is een proces van een paar jaar geweest. Er zijn een aantal dingen, ik merkte dat het bedrijf aan het groeien was, de omzet groeide met behoud van marge, daar moet je ook op letten natuurlijk, want je hebt wel winst nodig anders heb je geen bestaansrecht, of beperkt bestaansrecht en ik merkte dat ik uiteindelijk naar een ander soort organisatie wil gaan. En één van de stappen die ik daarin wilde zetten was: structuurwijziging. Ik ben gestart als eenmanszaak, zoals zoveel ondernemers en ondanks toch wel een mooie omzet, was ik wel eenmanszaak met de risico’s die daarbij hoorden, qua schaal zaten we nog een beetje onder het omslagpunt, maar ik wilde privé zaken beschermen onder andere. Ik heb als argument gekregen van mensen in mijn omgeving van: maar als je BV bent dan word je veel serieuzer genomen. Dat argument heeft voor mij niet gespeeld, ik heb die vraag ook nooit gekregen en wij hebben ook wel klanten van echte omvang die hebben nog nooit de vraag gesteld van: waarom ben jij geen BV, waarom ben je eenmanszaak. Dus dat is voor mij geen argument geweest, maar ik wilde onder andere mijn privébezit beschermen en ik wilde de weg vrijmaken voor wellicht andere activiteiten in de toekomst die ik erbij wil gaan doen. Twee jaar geleden ben ik met een clubje ondernemers, zijn wij gestart met een scale up groep, nee dat is een goed jaar geleden geweest, zijn we mee gestart. In mijn hoofd was het eigenlijk al eerder gestart en het doel was en is nog steeds weer om te gaan groeien. Die scale up werd een crisisgroep om voor de hand liggende redenen begin van het jaar, maar het doel -
 
Cor
Maar is het een groepje ondernemers waar je mee spart om te kijken: jongens hoe kunnen we groeien en in dit geval nu: hoe kunnen we omgaan met de crisis?
 
Edan
Ja, exact ja en we zijn inmiddels wel weer zover dat - de acute stress is weg want we weten wat de gevolgen op dit moment zijn. Voor mezelf geldt dat, half maart toen was het echt wel crisis want binnen een tijd van een week werd ons hele seizoen gecanceld. Dat was echt wel even slikken, maar inmiddels zien we dat -
 
Cor
Wat gebeurde er met jou als directeur eigenaar? Wat dacht je: de wereld is gek geworden en ik ga naar de klote?
 
Edan
Nou, nee, kijk ik zag het Corona wel redelijk snel aankomen, omdat het begon natuurlijk in China en op een gegeven moment, in december stond in de media, toen had ik al zoiets van ik neem dat ter kennisgeving aan, in Afrika gebeurt ook wel eens iets met hele vreemde ziektes en dat is toch relatief vrij ver van je bed en op een gegeven moment begon het een beetje uit te spreiden en toen had ik zoiets van: wacht even, we hebben ook klanten die internationale congressen organiseren, toch maar eens kijken hoe dat gaat lopen. Nog niet realiserende dat het zo snel zou gaan en toen op een gegeven moment, toen begon het zich een beetje te verspreiden, toen ben ik toch wel heel snel met een privé-investeerder van ons gaan praten en met de eigenaar van het pand waar wij huren van: we moeten toch even praten want er gaat iets op ons af komen, ik weet niet wat voor gevolgen het geeft, maar misschien hebben we elkaar even nodig straks.
 
Cor
Dat was al voor de bewuste persconferentie.
 
Edan
Ja, voor de persconferentie. Die persconferentie half maart, ja die week toen ontplofte de telefoon en de mail, ja dat was niet leuk, nee.
 
Cor
Maar had je ook het gevoel van: hier gaat mijn levenswerk?
 
Edan
Nee, absoluut niet. Zo zit ik ook niet in elkaar, nee. Ik ben een vechter en ik denk altijd in mogelijkheden, ik denk niet in onmogelijkheden en ik moest even slikken.
 
Cor
Maar was het dat je aan de voorkant al wat veiliger onderneemt?
 
Edan
Ik heb niet heel veel slapeloze nachten gehad eigenlijk, of eigenlijk niet, want die omvorming van eenmanszaak naar BV dat gaf me in ieder geval privé rust van: mocht het echt fout gaan, het bedrijf, ik zou het faillissement moeten aanvragen dan zou dat heel zuur zijn, maar dan heb ik in ieder geval privé beschermd en dan start je wel weer iets nieuws op. Ten tweede wat er gebeurde dat gebeurde niet door foute beslissingen die ik heb genomen, want je drijft toch uiteindelijk op je eigen beslissingen, het is je eigen tent. Er is een gezegde: de vent maakt de tent, dan vind ik ook en je handelt voor eigen risico en rekening. Als ik vandaag een beslissing maak die verkeerd uitvalt, dan is het mijn verantwoordelijkheid. Die discussie die gold niet, er was een externe oorzaak die ik niet in de hand had, dus -
 
Cor
Maar, je kunt er wel last van hebben.
 
Edan
O, zeker, maar dat hebben we ook absoluut gehad, maar ik ben wel meteen gaan nadenken: wat gaat het betekenen voor de toekomst. En toen had ik zoiets van: dus, mensen mogen niet bij elkaar komen, dus dat betekent op afstand contact gaan onderhouden op wat voor manier dan ook.
 
Cor
En dat was natuurlijk jouw business.
 
Edan
Dat lag heel dicht in onze business. Want wij deden weinig camerawerk, wij deden eigenlijk vanaf de cameraregie deden wij de weergave. Dus wij versterkten het geluid vanuit de artiest. Of wij versterkten het geluid vanaf de video, of wij brachten in beeld wat de cameraregie die ingehuurd werd of aanwezig was in beeld bracht. Dus dat was eigenlijk de stap voor ons en toen ben ik snel gaan investeren en andere markten aanboren. In eerste instantie ben ik mij gaan richten op de uitvaartmarkt, dat heeft ertoe geleid dat wij een contract hebben gesloten met één van de grotere uitvaartondernemingen van Nederland, daar zijn wij preferred supplier geworden, daar was ik eigenlijk ook heel erg trots op, echter, dat heeft vrijwel geen business opgeleverd want de vraagkant bleef uit omdat ook vanuit hun, zij zijn ook wel verrast door het aantal live-uitzendingen van uitvaarten. Want op een gegeven moment mochten er maar dertig mensen bij een uitvaart aanwezig zijn, de uitvaartondernemer, de uitvaartbranche die vermoedde dat de markt voor live-uitzendingen voor uitvaarten heel groot zou worden, dat is best wel uitgebleven, tegelijkertijd was de concurrentie ook moordend. Ja, wij kunnen niet meedoen met een eenpitter om de hoek die met zijn eigen fototoestel bij wijze van spreken een uitvaart streamt via zijn mobiele telefoon. Daar kunnen wij niet in mee. Als wij wel de leverplicht hebben om dat op twintig plekken tegelijk te doen, wat wij ook hadden. Dus dat is niet goed uitgepakt. En de volgende stap was het live streamen van zakelijke events en daar zijn we heel snel ingedoken en dat heeft heel goed uitgepakt.
 
Cor
Ik ben als spreker natuurlijk wel bij evenementen betrokken geweest en ook mijn agenda was in één keer leeg, maar het hybride, dus je zou kunnen zeggen, je zou toch eigenlijk zeggen een bedrijf die evenementen organiseert die zegt toch tegen al zijn bezoekers: als je binnen een straal van dertig kilometer woont dan mag je komen en daarbuiten hopen we dat je online aansluit, in verband met maatschappelijk verantwoord ondernemen, duurzaam, zou je toch niet meer willen dat iedereen al die kilometers gaat rijden. Is dat nog toekomst waar je als bedrijf op stuurt?
 
Edan
Ik denk zeker dat de hybride vorm van evenementen en bijeenkomsten dat dat blijvend is, je ziet het nu ook al vanuit internationaal reizen dat heel veel bedrijven zich toch wel achter de oren krabben van: ja, moet er in de toekomst nog wel heel veel gereisd gaan worden? Een goede vriend van mij is account manager bij een bedrijf dat internationale zaken doet, die reist de hele wereld af, dat kwam ineens stil te vallen en wat blijkt: hij kan zijn werk ook vanaf het kantoor in Baarn doen. En die zegt ook: ik ga in de toekomst echt niet veel meer reizen, ik kan het prima via Teams of via Zoom, kan ik ook prima met klanten.
 
Cor
Hoe doen jullie dat nu zelf als een klant belt uit Amsterdam? Zeg je Baarn, Amsterdam laten we bij elkaar komen, of zeg je via Teams?
 
Edan
Ja, wij doen veel via Teams of Zoom inderdaad. En dat werkt prima, dus, er zijn situaties waarin dat niet kan, wij hebben nu de komende weken verschillende evenementen op de agenda staan, hetzij in online vorm of hybride vorm, maar dat vindt wel ergens vandaan plaats en dat moet wel bezocht worden en dan maken we wel een afspraak ter plaatse zodat we kunnen kijken naar: hoe werkt het logistiek, hoe zit het met de infrastructuur, we kunnen internet testen bijvoorbeeld, niet geheel onbelangrijk, want wij sturen een videosignaal straks via internet, dat moet ook goed gecheckt worden en dat is wel prettig als je dat op locatie doet. Maar intakegesprekken doe ik inderdaad vaak online, ja.
 
Cor
Maar internet, betekent dat ook dat je zelf niet zo’n schotelwagen hebt, dus dat je altijd zeker weet dat jouw signaal goed is?
 
Edan
Wij hebben zelf internetvoorzieningen, zeker.
 
Cor
En nog een andere vraag, Edan, jullie huren heel veel freelancers in, dat zijn vaak ZZP’ers, dat zijn allemaal kleine baasjes, nu heb je een klus, ik noem even een voorbeeld, waar jij vijftig freelancers inhuurt en dan heb je vijftig baasjes rondlopen met één opperbaas - Edan. Hoe zorg jij dan dat ze, dat klinkt misschien negatief, maar zo bedoel ik het niet, maar dat ze doen volgens het DNA, zoals jij het wilt?
 
Edan
Met name de grootschalige evenementen dan werkt het vaak iets anders - qua organisatie en aansturing werkt het anders. Wij splitsen een opdracht op in bepaalde deelgebieden en boven een deelgebied zetten wij een crew manager en die crew manager wordt vooraf gebriefd en die zorgt ervoor dat het team aangestuurd wordt. Op bepaalde posities, op de key posities, dus bijvoorbeeld een audiotechnicus die ook interactie heeft met de opdrachtgever of met de artiest of wat dan ook, dat zijn mensen die wij allemaal kennen en die hebben wij al veel eerder geselecteerd op bepaalde vaardigheden en één daarvan is communicatieve vaardigheid en wij hebben freelancers die allemaal zo hun specialiteit of hun gaven hebben, waarvan we weten dat het in de kern goed zit. En af en toe komen we iemand tegen die wij niet kennen die dat ook heeft, die wordt dan toegevoegd aan het team. Heel af en toe vallen er mensen af om wat voor reden dan ook bijvoorbeeld dat iemand stopt met het werk, of dat iemand er tijdelijk niet meer zo’n zin in heeft, dat merk ik ook wel eens, dat hebben we ook wel eens gehad met een freelancer. In het begin is hij dan heel enthousiast en dat je gaandeweg merkt dat hij eigenlijk niet meer zo gemotiveerd meer is, dan ga je daar een gesprek mee aan of je stopt simpelweg met de samenwerking. Ja, dat kan.
 
Cor
En wat is dan kenmerkend voor Audivio dat ze zeggen: dat is er eentje van Edan?
 
Edan
Om te beginnen goede communicatieve vaardigheden, dat vind ik heel belangrijk, want ik wil dat mijn opdrachtgevers en de klant van mijn opdrachtgevers, want vaak zitten er schakels tussen, dat die het gevoel hebben dat het team met wie zij werken en dat zijn dan niet direct de handjes die het podium opbouwen bij wijze van spreken, maar de technici die achter de knoppen zitten, vaak werkt het zo bij de grote opdrachten zoals jij in dat voorbeeld gaf. Mijn opdrachtgevers moeten wel het gevoel hebben dat de mensen achter de knoppen snappen wat er gedaan moet worden. En dat gebeurt ook. En dat ook geëvalueerd met regelmaat.
 
Cor
Je zei: het crisisteam in Baarn is weer een beetje het groeiteam geworden, waar wil je over drie jaar staan?
 
Edan
Ja, dat weet ik op dit moment nog niet helemaal, dat hangt er een beetje vanaf hoe dit zich gaat ontwikkelen, ik hoop over drie jaar weer op het oude niveau te zitten. Dat zou - ik ben nu in die fase -
 
Cor
Je bedoelt oude niveau qua omzet?
 
Edan
Omzet 2019, dat zou heel mooi zijn.
 
Cor
Terwijl het wel nieuwe markten zijn misschien die je - vanwege je apparatuur.
 
Edan
Zeker, maar wij zijn niet de enige die zich op deze markt storten en de omzet per opdracht zijn anders dan de grootschalige evenementen. Wij hebben heel veel grootschalige evenementen gedaan waar tienduizend man komen, dan praat je over hele andere omzetten dan de hybride of de online evenementen die we nu doen, dus je moet veel meer opdrachten uitvoeren om dezelfde omzet binnen te halen, daarentegen is de marge wel iets beter, dus dat is wel een voordeel.
 
Cor
En even nog hoor, het is vooral verhuur, of is het ook nog veel verkoop?
 
Edan
Nee, het is met name verhuur. Wij profileren ons op dit moment zeker op het gebied van de productionele verhuur, dus dat is niet het verhuren van alleen een speaker, maar wij komen een speaker brengen en wij verzorgen de hele techniek daar omheen, we zijn geen try higher bedrijf, hoewel het wel kan hoor, we hebben de tools voor, we hebben geïnvesteerd in een webshop module vrij recentelijk, maar dat is niet iets waar de focus op moet liggen. De focus moet liggen op de producties, daarnaast doen we ook verkoop van installaties. Voor scholen, voor overheden, gemeentehuizen, voorheen horeca maar daar wordt nu niet in geïnvesteerd of beperkt geïnvesteerd dus wij doen ook wel vaste installaties.
 
Cor
Nu genoeg reclame gemaakt. Heb je nog een, over die afgelopen twaalf jaar, waarvan je zeg: Cor, dat is nu echt een fout daarvan zou ik tegen anderen zeggen: maak die in ieder geval niet, want die heb ik al gemaakt?
 
Edan
Moet ik even goed nadenken. Ik heb persoonlijk als technici een paar foutjes gemaakt, maar dat zijn meer vakinhoudelijke foutjes. Maar daar is het gesprek niet voor bedoeld, maar strategisch gezien, achteraf gezien had ik bepaalde stappen wat eerder kunnen zetten. Zo’n investering die ik heb gedaan in zo’n audioset bijvoorbeeld, dat had ik achteraf eerder - ik had iets meer lef mogen hebben. Ik denk dat dat, daardoor had ik iets sneller kunnen bewegen.
 
 
Cor
Maar stel nu dat je vijftig man vast personeel had gehad, dan had je nu een ? gehad, konden we maar in een glazen bol kijken, dat zou het mooiste zijn, dat kunnen we niet. Oké, dus iets meer lef tonen. Is dat dan omdat je misschien nog een technische ondernemer bent, je zei dat je behoudend bent, het hoeft niet fout te zijn natuurlijk.
 
Edan
Met alles wat ik doe, met alle beslissingen die ik neem, alles is gericht op de lange termijn. Dus ik ben nu bezig met een exit over drie jaar bijvoorbeeld. Tuurlijk ik heb wel exit plannen op een bepaalde manier, maar dat hoeft niet op korte termijn te zijn. Ik wil een bedrijf blijven opbouwen waarin mensen in een veilige omgeving werken die heel mooi werk doen, maar natuurlijk geldt dat ook voor onze klanten. Onze klanten moeten met vertrouwen kunnen werken, met ons kunnen samenwerken en dat bedrijf moet er over tien jaar ook nog staan.
 
Cor
Maar is het niet heel lastig voor een sector waar een vent de tent maakt dat dan als de vent op een gegeven moment met pensioen gaat, dat dan de tent niks meer waard is?
 
Edan
Dat klopt, dus vandaar dat ik onder andere aan ben gaan sluiten bij die scale up groep om er naartoe te gaan werken dat we een wat bredere basis gaan krijgen die uiteindelijk ergens naartoe gaat werken. Dus dat zou kunnen zijn, idealiter bedrijfsoverdracht, dat zou echt het leukste zijn, dat het een familiebedrijf wordt, vooralsnog weet ik niet of dat gaat gebeuren, mijn dochter doet gymnasium, ik denk dat zij een beetje de wetenschappelijke kant opgaat, mijn zoon doet VWO, ik weet niet wat voor kant hij opgaat, maar goed.
 
Cor
Bemoeit hij zich nu al eens ergens mee?
 
Edan
Nee, beperkt, heel beperkt. Toont weinig interesse.
 
Cor
Dat wil niet zeggen, dat was bij jou ook zo, dat het er later niet uit kan komen.
 
Edan
Absoluut, dus ik hou alle opties open en dat gesprek heb ik ook wel met ze, in de vakantie die we net hadden op Curaçao hebben we het er ook over gehad, over de toekomst en hoe dat dan moet. Maar ja, de kinderen zijn nog relatief jong en de toekomst ligt aan hun voeten. Maar goed, een ander scenario is dat we op een gegeven moment een fusie aangaan en met een jongere ondernemer die op een gegeven moment erin komt, die het gaandeweg gaat overnemen, of een verkoop en het slechte scenario is een liquidatie, maar dat zou niet mijn voorkeur hebben.
 
Cor
Maar Edan, je bent negenenveertig, je moet nog zeker een jaar of twintig, vijfentwintig mee. Ik weet nog dat we in het voorgesprek, nou voorgesprek, toen we hier naar deze mooie ruimte liepen, dat we het ook hadden ook hadden over: met wie bespreek je dingen? Je bent vrijgezel, met wie bespreek jij je ondernemerszaken? Is dat met vrienden, tijdens het hardlopen of is het ook heel vaak dat je alleen ’s avonds op je kussen ligt en dat je denkt: hoe moet ik dit nu aanpakken dat het toch een eenzaam bestaan is?
 
Edan
In de crisistijd was het af en toe wel eenzaam omdat je dan, ik heb alles de revue laten passeren, tot en met ontslagaanvraag, dat zou worst case scenario zijn, dat is wel eenzaam. Maar ik heb een aantal ondernemende vrienden waar ik dat zeker goed mee kan bespreken, ook met bepaalde klanten waar vriendschappen zijn ontstaan, waar je in breder ondernemersperspectief of deelgebieden kan sparren en zo heb ik een vrij breed netwerk waar ik wel mijn vragen kwijt kan of mijn twijfels of mijn angsten, bij wijze van spreken, die zijn er zeker geweest, zeker de laatste tijd. Wat dat betreft is het een interessant jaar vanuit ondernemersperspectief. Ook wel een heel leuk jaar overigens daardoor.
 
Cor
Ja, mooi. Ontzettend knap hoe je je bedrijf hebt opgebouwd en hoe je hem nu in de been houdt en leuk om te horen dat er dan nieuwe markten ontstaan. Dan zijn we alweer aan het eind gekomen, ik heb nog wel duizend vragen maar, ik hintte er net al een beetje naar, maar heb jij een ultieme tip voor DGA’s waarvan jij zegt van, je zei net voor jezelf al: ik had wat meer lef mogen tonen, maar als je nu een tip zou moeten geven waarvan je zegt van: dit is altijd wat voor mij belangrijk is, iets, waar een beslissing aan moet voldoen of wat dan ook, wat voor tip zou je dan geven aan andere DGA’s?
 
Edan
Denk in mogelijkheden. Maar goed, dat is vrij algemeen en elke DGA denkt in mogelijkheden, anders ben je geen DGA, maar er zijn altijd mogelijkheden, ook als het tegenzit ga door en je komt er altijd wel uit.