Podcast Zoeker

Ready for take-off, Dé Luchtvaartpodcast

Ready for take-off, Dé Luchtvaartpodcast

Ontspanning  |  104 afleveringen

De eerste Nederlandstalige podcast over alles wat met luchtvaart, luchtvaartdienstverlening en onderwijs te maken heeft. Stewards en docenten Maud, Soner en Mark praten je wekelijks bij!

#73 Wat gebeurt er allemaal in die cockpit? - Pilotenpraat de podcastLuister  

Bart en Jimmy maken 'Pilotenpraat' de podcast, ze hebben de coolste intro van de Nederlandse luchtvaartpodcasts en zijn bij ons te gast. We vragen ze het hemd van het lijf en zij klappen voor ons uit de cockpit. En doet Soner nu ook een bekentenis...? "What happens 30 West, stays 30 West!

#72 Vliegangst met Niels DamenLuister  

De vliegangst, bekend als aerofobie, is een soort angststoornis waarbij sprake is van het extreem gevoel van angst en paniek dat sommige mensen ervaren wanneer ze vliegen of anticiperen op vliegen. Wat is het en hoe kom je er vanaf? We vragen het Niels Damen. Voor meer informatie over vliegangst of …

#71 Vliegen en filmsLuister  

Vliegen, vliegtuigen, piloten, stewardessen, rampen, kapingen gewoon; vliegen in films. We bespreken onze favoriete films waarin vliegen prominent voorkomt. Wat zijn jouw favorieten? We bespreken onze top 5, nou ja, bijna dan! Mark heeft (natuurlijk) ook nog eervolle vermeldingen en Soner heeft veel…

#70 "Ik zag de galley scheuren.." - Cor ten Hove over hoe hij de Faroramp overleefde.Luister  

21 december 1992, de kortste dag van het jaar werd voor Cor en zijn vrouw Yvonne een lange dag, een vreselijke dag. Ze zaten aan boord van de Anthony Ruys van Martinair en kwamen met een klap neer op de landingsbaan van Faro. Wat is er die bewuste dag gebeurd? Hoe hebben Cor en zijn vrouw het beleef…

#69 Stewardess in een privéjetLuister  

Corporate flight-attendant, oftewel stewardess in een privévliegtuig. Hoe kun je dat worden? Wat moet je ervoor kunnen en is het zwaar werk? We vragen alles aan Yvonne Hendrikx van Sky Professionals en onze eigen oud-jetsteward Mark. Ze vertellen hun leukste verhalen en aan welke eisen je moet vold…

#68 Sterke verhalen van Mark ZegelingLuister  

Mark Zegeling publiceerde zijn eerste boek in 2013, over 500 jaar Nederlandse geschiedenis en architectuur aan de hand van de Delfts blauwe miniaturen van KLM. Deze huisjes worden sinds de jaren vijftig cadeau gedaan aan businessclass-passagiers op intercontinentale vluchten. Het zijn replica’s va…

#67 The day the music died.. Luister  

The day the music died is een naam die wordt gebruikt om te verwijzen naar een vliegtuigongeluk dat op 3 februari 1959 plaatsvond nabij Clear Lake in de Verenigde Staten. Bij dit ongeluk kwamen drie Amerikaanse rock-'n-rollmuzikanten om het leven: Buddy Holly, Ritchie Valens en J.P. "The Big Bopper"…

#66 Blooper, nieuws en MaudLuister  

Beginnersfout nummer één, de recordknop niet indrukken voordat je begint met opnemen...hoe dom is het!? Ondanks dat hebben we het over een nieuwe Embraer van KLM, een enkele NAAT-test voor reizigers, de Aviodrome pubquiz en een grote aankondiging van een bekende Nederlander!

#65 Brand aan boord - "Hedde gij bij d'n brandweer gezeten?" Luister  

Eigenlijk aflevering 65.2. We hebben een nieuwe versie online gezet wegens smerige rochels en mondsmakken van Mark, live redactievergaderingen van de heren en meer. Bedankt Tim Hinssen van Kleine Boodschap voor de opmerkzaamheid. In ieder geval... Brand aan boord! wat ken je er aan doen? Welke blusm…

#64 "Er wonen best veel inwoners in Best.." - Het NATO-spelafabetLuister  

Het NATO-spelalfabet. Wat is het? Waarom werd het bedacht en hoe werd het gebruikt? Dat naast het laatste nieuws uit de wereld van de luchtvaart en een hoop bloopers, lol en de deurbel. Het werd een bijzondere aflevering.  Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/NATO_phonetic_alphabet NATO Spelalp…

#63 De Podcastgast take-over!Luister  

Matthijs, de Podcastgast, wil binnen één jaar in 100 verschillende podcasts zitten. We gaven hem de stuurknuppel van onze podcast en lieten ons interviewen over vliegen en de luchtvaart. Het werd een leuk en bijzonder gesprek. Wil je meer weten van Soner en Mark? Matthijs stelt dè vragen!

#62 Air HollandLuister  

In de jaren '80 en '90 zag Europa tal van nieuwe concurrenten opkomen. Een opmerkelijke nieuwkomer leek nooit zijn volledige potentieel te realiseren. Air Holland werd opgericht in 1984, maar 20 jaar later stopte het met vliegen. Wat is er met Air Holland gebeurd? Hebben ze echt drugsgeld gebruikt? …

#61 Schengen en de BrexitLuister  

Schengen, wat is het? Waar ligt het? En wat is daar besloten? We proberen kort in Jip en Janneke een uitleg te geven. En; vanaf 1 januari 2021 is voor Britse burgers het een en ander gewijzigd wanneer men naar Europa wil reizen. Vóór de Brexit konden Britse burgers vrij in de EU reizen, er gaan wo…

#60 PanAm - Waarom het stopteLuister  

Ooit de grootste maatschappij van Amerika, wereldberoemd en zeer invloedrijk, zelfs nu nog. Bijzondere vliegtuigen, bijzondere petten, bijzondere stewardessen en vele exotische bestemmingen. Toch hield het ineens op! Waarom?

#59 Tips van een oud-Luchtmacht Generaal - Jac JansenLuister  

Eigenlijk een zeer gewaardeerde en door Mark gerespecteerde oud-collega die we spreken over uitblinken in de luchtvaart, hoe zien passagiers jouw dienstverlening? Wat is voor hem dienstverlening? En wat is ‘correct-amicaal’? En hoe vond hij vliegen met Mark in de Gulfstream? Deze week met Lt-gen…

#58 Oudejaarsspecial 2020 - 10 weetjes voor bij de nieuwjaarsborrelLuister  

Het is de tijd van het jaar van de lijstjes en het terugkijken, vanavond is de jaarwisseling en hopen we op een beter jaar, een beter jaar qua gezondheid zonder Corona en een beter jaar voor de luchtvaart. Als lichtpuntje beantwoorden we vragen en delen leuke weetjes uit de luchtvaart met je. We wen…

#57 Ditching - WaterlandingenLuister  

De dag voor Kerst toch een kakelverse aflevering. Een vliegtuig in zee, in een rivier of in een meer dumpen, is een manoeuvre die per definitie niet kan worden geoefend en die buitengewoon gevaarlijk kan zijn. Het wordt alleen overwogen als er in een noodgeval geen andere realistische optie overblij…

#56 ConcordeLuister  

Het vliegtuig met puntige neus schoot over het Franse asfalt en de lucht in. De menigte van 200.000 toeschouwers die zich bij de landingsbaan van Le Bourget Airport verzamelden voor de Paris Air Show in 1973, zagen de ster van de dag, de Concorde, naar de horizon klimmen. Hoe gevaarlijk was dat supe…

#55 Linten en ChampagneLuister  

Ons nieuwe schoolgebouw werd geopend. Samen met Henk Slagt, Otto Verheijnen, Stijn Steenbakkers, Mark Botter en Hans-Bart Olijhoek spraken we over het belang van het mbo onderwijs in Eindhoven en Nederland. We bespraken de stages en het gebruik van onze simulatieruimte op Luchthavenweg 21. Proost en…

#54 OMA en Agressiviteit aan boord - Unruly passengersLuister  

Deze aflevering hebben we het over unruly passengers...Gaan we het over je OMA hebben en kijken we naar veiligheid aan boord. Wat komt daar bij kijken, wat zijn 'ICAO threat levels'? Hoe pak je dat aan en vooral wat zijn onze ervaringen en van die van onze vliegende gast; Kelly Hendriks. En kun je s…

#53 Interview met twee flying horse-groomsLuister  

Horse-grooms aan boord van passagiers- en vrachtvliegtuigen. Wat doen ze? Waar doen ze dat? En is het leuk om te doen? We spreken ze over hun passie voor de dieren en de luchtvaart.

#52 Het praktijkexamen cabine, een geruststellende podcastLuister  

Bij ons op school werken met met een Proeve van Bekwaamheid, een praktijkexamen. Wat moet je tijdens zo'n examen allemaal doen? Hoe ziet zo'n dag eruit? En waarom zou ik me niet druk maken? We hopen een geruststellende podcast die je door de spannende tijd van eindexamens kan helpen.

#51 Een nieuwe President, een nieuwe Air Force OneLuister  

Een nieuwe president van de Verenigde Staten van Amerika, een nieuwe Air Force One. Wat is het? Wat zit er op, aan en in? Welke kleur gaan ze krijgen? Wie heeft het uitgezocht en gaat die livrei wel door? We gaan het er deze aflevering eens over hebben in onze luchtvaartpodcast! Voor meer en vooral…

#50 Fit to Fly!Luister  

Bloed uit je oren! We nemen je mee in de wereld van de vliegmedische keuringen. We bespreken hoe je kunt gezond zijn om te kunnen vliegen en hoe je gezond kunt blijven tijdens het vliegen maar ook nog over gezondheid van passagiers en het meenemen van medische apparatuur aan boord.

#49 "Ik heb een vrij grote föhn.." - Slippen op een slipstationLuister  

Zijn we niet allemaal steward of stewardess geworden om te reizen en de wereld te zien!? Wees eerlijk. Maar waar slaapt een bemanning tijdens zo'n reis, route of 'stopje'? Nou in het Hotel Metropole in Hanoi bijvoorbeeld. En wat moet er op een slipstation allemaal geregeld worden en door wie? We gaa…

#48 'Vliegende Hollanders' - Albert PlesmanLuister  

Albert Plesman was een Nederlands luchtvaartpionier en de eerste president-directeur van de KLM. Plesman is een van de grootste luchtvaartpioniers uit de Nederlandse geschiedenis. We bespreken het leven van deze 'Vliegende Hollander(s)' en de gelijknamige serie op NPO1. En natuurlijk hebben we weer …

#47 Amelia Earhart en haar Lockheed VegaLuister  

Vandaag trekken we achterstallige administratie recht en hoor je wie de boeken; Love is in the air van Renske Dragt wint. We nemen het laatste nieuws door uit de wereld van de luchtvaart en gaan we het uitgebreid hebben over een bijzondere luchtvaartvrouw, 'Lady Lindy', Oftewel Amelia Earhart en haa…

#46 De Dreamliner - Boeing 787Luister  

Soner had de instellingen van zijn PodMic niet helemaal lekker maar.... Het blussysteem, de ontvlambare lithium-batterijen, het zuurstofsysteem, slecht dimbare ramen, er werden veiligheidscontroles uit het programma gehaald om de productie te versnellen, personeel uit de fabriek dat aan Al Jazeera z…

#45 Er hangt liefde in de lucht - Renske DragtLuister  

Wanneer de vliegtuigbanden de startbaan verlaten, zijn passagiers en crew voor de duur van de vlucht volledig op elkaar aangewezen. In een afgesloten buis, op tien kilometer hoogte gaan honderden mensen met verschillende achtergronden, religies en culturen met elkaar op reis. In dit schouwspel van d…

#44 Ein was...? Der Autobahn-BehelfsflugplatzLuister  

Der Autobahn-Behelfsflugsplatz, een noodlandingsbaan/snelweg. Wat is het? Waar worden ze voor gebruikt? En waar liggen ze? Wij zochten het uit naar aanleiding van een correctie van luisteraar Theo! En we konden niet om het coronavirus heen, Boeing komt met een toverstaf en in Helsinki hebben ze Coro…

#43 Hans Nordsiek - De toekomst en relevantie van KLMLuister  

Hans Nordsiek, De piloot met de vijf strepen; Luchtvaart-ingenieur en piloot na 28 jaar dienst bij KLM besloot hij zijn tijd te wijden aan het vertellen van spannende, komische en leerzame verhalen. In zijn Boeing Stearman dubbeldekker is hij al jaren een vertrouwd gezicht op veel vliegshows. We bes…

#42 Met je bloemetjespyama in de OCRLuister  

Hoe lang de intercontinentale vlucht ook duurt, het liefst kijk je de hele tijd uit het raampje. Maar na een aantal uur naar buiten kijken begin je toch echt een beetje slaperig  te worden. Tijd om even een dutje te doen. Terwijl jij enigszins comfortabel in je stoel zit, vraag je jezelf misschien …

#41 Terug van vakantie(kilo's)Luister  

Een nieuw seizoen van onze luchtvaartpodcast. Na zes weken vakantie zijn we terug voor een nieuw seizoen met nieuws, achtergronden, en interviews op luchtvaartgebied. We nemen de afgelopen tijd door en vertellen je wat er allemaal aankomt. (behalve kilo’s).

Come fly with me - Flashback #31Luister  

Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Laat me weten w…

Come fly with me - Flashback #30Luister  

Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Laat me weten w…

Come fly with me - Flashback #29Luister  

Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Laat me weten w…

Come fly with me - Flashback #28Luister  

Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Laat me weten w…

Come fly with me - Flashback #27Luister  

Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Laat me weten w…

Come fly with me - Flashback #26Luister  

Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Laat me weten w…

Come fly with me - Flashback #25Luister  

Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Laat me weten w…

Come fly with me - Flashback #24Luister  

Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Laat me weten w…

#40 Orange is the new blackLuister  

Aflevering nummer veertig, onze seizoensafsluiter! Wat is de black-box? De zwarte doos. Waarom wordt hij altijd gevonden? En is hij wel zwart? Wie vond hem uit en waarom is het zo belangrijk. Soner is net terug uit Lima en we hebben weer het laatste nieuws op luchtvaartgebied.

Come fly with me - Flashback #23Luister  

Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Laat me weten w…

#39 Mondkappen nou!Luister  

Welke beschermingsmaatregelen nemen luchtvaartmaatschappijen, we kijken naar de verschillen en overeenkomsten. Hoe gaat KLM er bijvoorbeeld mee om? Wat heeft Lufthansa bedacht? en hoe is het om met een mondkapje op te vliegen? Ik vraag het Soner! En natuurlijk kunnen we niet om de wekelijkse nieuwtj…

#38 Dikke vette nieuwsafleveringLuister  

Deze week; Heel veel nieuws. De luchtvaart is altijd in beweging, ook nu. Misschien juist nu. Dus deze keer een echte dikke vette nieuwsaflevering met het laatste nieuws uit de wereld van de luchtvaart. KLM-Air France topman Smith gaat met zeven ton aan bonus lopen, Soner gaat weer vliegen, Transavi…

#37 AIRIMP-Codes, PRM Passagiers?Luister  

Deze week AIRIMP Codes en speciale passagiers; Wat zijn PRM passagiers en wat kunnen we op de grond en in de lucht voor ze doen? En natuurlijk het laatste nieuws uit de wereld van de luchtvaart; PIA A320 stort op woonwijk, de Airbussen A380 van Air France gaan eruit en de Buitenveldertbaan gaat in o…

Come fly with me - Flashback #22Luister  

Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Laat me weten w…

#36 Biomimetica in de luchtvaartLuister  

Biomimetica is de wetenschap en de kunst van het imiteren van de beste biologische ideeën in de natuur om menselijke toepassingen uit te vinden, te verbeteren en duurzamer te maken. Wat heeft de luchtvaart daarvan geleerd? En wat kan het nog leren? En natuurlijk het laatste nieuws uit de wereld van…

Come fly with me - Flashback #21Luister  

Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Laat me weten w…

Come fly with me - Flashback #20Luister  

Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Laat me weten w…

Come fly with me - Flashback #19Luister  

Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Laat me weten w…

Come fly with me - Flashback #18Luister  

Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Laat me weten w…

Come fly with me - Flashback #17Luister  

Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Laat me weten w…

Come fly with me - Flashback #16Luister  

Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Laat me weten w…

Come fly with me - Flashback #15Luister  

Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Laat me weten w…

#35 Scheepshol - De geschiedenis van SchipholLuister  

Een special over Schiphol, onze nationale luchthaven. Waarom ligt Schiphol waar het nu ligt, wat betekent SCHIP-HOL eigenlijk? Wat is een tangentieel banenstelsel en waarom verplaatsen we Schiphol niet gewoon naar zee? Natuurlijk hebben we de meest opvallende nieuwtjes uit de wereld van de luchtvaar…

Come fly with me - Flashback #14Luister  

Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Deze keer neem …

Come fly with me - Flashback #13Luister  

Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Deze keer neem …

Come fly with me - Flashback #12Luister  

Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Deze keer neem …

Come fly with me - Flashback #11Luister  

Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Deze keer neem …

Come fly with me - Flashback #10Luister  

Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Deze keer neem …

Come fly with me - Flashback #9Luister  

Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Deze keer neem …

Come fly with me - Flashback #8Luister  

Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Vandaag neem ik…

#34 Vliegende Hollanders - Anthony FokkerLuister  

Nederlandse luchtvaartpioniers. We nemen deze podcast zo’n beetje aan het einde van de Anthony Fokkerweg in Eindhoven op. Maar wie was Anthony Fokker? Wat betekende hij voor de Nederlandse luchtvaart? En, was hij fout in de oorlog? Je hoort het in dè Nederlandse Luchtvaartonderwijs podcast, naast…

Come fly with me - Flashback #7Luister  

Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Laat me weten w…

Come fly with me - Flashback #6Luister  

Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Laat me weten w…

Come fly with me - Flashback #5Luister  

Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Laat me weten w…

Come fly with me - Flashback #4Luister  

Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Laat me weten w…

Come fly with me - Flashback #3Luister  

Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Laat me weten w…

Come fly with me - Flashback #2Luister  

Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Vandaag neem ik…

Come fly with me - Flashback #1Luister  

Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen 'transfer' van Ready for Take-off. Vandaag neem …

#33 Boarding now!Luister  

We kunnen nog even niet instappen, toch gaan we het er over hebben, het instapproces. Welke instapmethoden zijn er? Welke methoden zijn het snelst? En welke zijn juist heel erg langzaam? En natuurlijk hebben weer heel veel nieuws uit de Wereld van de luchtvaart; Er zijn weer luchtvaartmaatschappijen…

#32 Special: (K)DC-10 RNLAFLuister  

We zijn weer even bij elkaar! Aankomende mei worden de KDC-10 tankertoestellen van de Koninklijke luchtmacht vervangen. Wat zijn het voor kisten? Wat kun je ermee? Wat krijgen ze ervoor terug? Mark verteld over zijn vliegervaringen op deze kist. Verder werd er geschoten op een Airbus van Air France …

#31 Interview met een vliegtuiginterieurverzorgster (Tip: Scrabble)Luister  

We spreken een vliegtuiginterieurverzorgster, leg dat maar eens op het Scrabblebord! Wat is de smerigste plaats van het vliegtuig? Worden die vliegtuigen nu eigenlijk wel fatsoenlijk schoongemaakt en wat is het verschil tussen een; touch-up cleaning, een overnight-cleaning en een deep-cleaning? Je h…

#30 Het Airport City ConceptLuister  

Deze week; Willen we eens kijken naar het heden en de toekomst van vliegvelden/luchthavens volgens het airport city concept en de Aerotropolis. Dus attentie aan alle stadsplanologen en visionairs. We hebben ook weer heel veel nieuws uit de wereld van de luchtvaart en we hebben wat follow-up van onze…

#29 De 'GROOTSTE' luchtvaartmaatschappijen van de WereldLuister  

Natuurlijk, we kunnen allemaal niet om het Coronavirus heen maar we willen het er niet hele dagen over hebben. Vandaar een 'eerbetoon' aan de luchtvaartmaatschappijen van de Wereld. Wat zijn de grootste maatschappijen van de Wereld? Hoeveel vliegtuigen hebben ze? Hoeveel passagiers vervoeren ze per…

#28 Frequent FlyersLuister  

Nog steeds niet bij elkaar kunnen komen ingegeven door de situatie, maar dat betekent niet dat we er ziet gewoon zijn met een aflevering. Deze keer; 'Frequent Flyers'. Wie zijn ze? Wat doen ze? Waarom doen ze dat? Hoe wordt je het? Wat zijn hun voordelen? Maar wat is dat nou helemaal, frequente vlie…

#27 Veiligheid aan boord; KapingenLuister  

Wel dezelfde samenstelling, niet op dezelfde plaats. Mark zit ziek thuis maar we kunnen wel gewoon podcast opnemen. Het komt gelukkig niet veel meer voor dat vliegtuigen worden gekaapt. Maar hoe wordt het voorkomen en welke wetgeving is er daarvoor? We bespreken naast veel nieuws de meest recente ka…

#26 Komt de Boeing 757 terug!?Luister  

Heel veel nieuws deze keer. Afgelopen week hadden we een special over de Boeing 747, daarvoor ons verslag vanuit Amerika dus nu is het tijd om het e.e.a. in te halen, we hebben een dikke nieuwsaflevering voor je. En...komt de boeing 757 terug?!

#25 Special: Boeing 747, The Queen of the skies.Luister  

Er is iets magisch aan dat prachtige vliegtuig met twee verdiepingen, er is iets magisch aan de esthetisch prachtige bult op de Boeing 747. Het vliegtuig was origineel bedoeld als vrachtvliegtuig voor de Amerikaanse luchtmacht, inmiddels vliegt het al sinds de zeventiger jaren rond met passagiers ma…

#24 Coming to America and "squirrel!"Luister  

We vlogen met de Boeing 777-200 en de Boeing 787-9 Dreamliner van KLM naar Washington DC. Deze aflevering delen we onze (vlieg)ervaringen aan boord en wat we hebben gedaan in . En natuurlijk hebben we weer het laatste nieuws uit de Wereld van de luchtvaart; Boeing heeft opnieuw problemen met de stil…

#23 Waarom first class verdwijnt en wie nu de vlucht betaald!?Luister  

Snel en zo voordelig mogelijk vliegen naar je bestemming. Dat willen we allemaal. Het snelst waren we in de tijd van de Concorde. Het toestel was eigenlijk niet winstgevend, tickets waren duur maar het vliegtuig tankte flink en vloog hard, dat kostte brandstof. Ondanks dat deze kist (daar is ie weer…

#22 Jetlag, jeuk en haaruitvalLuister  

Voor internationale reizigers en vliegtuigbemanningen zijn de symptomen van jetlag maar al te bekend; verstoorde slaap, overdag vermoeidheid, concentratiestoornissen en minder functioneren, en zelfs maagproblemen zijn een feit van het vliegende leven. Maar wat is het precies en kun je het voorkomen …

#21 Het dondert en het bliksemt..Luister  

Onweer en vliegen? Daarvan gaan je haren recht overeind staan. Wist je dat onweer wereldwijd zo’n 50 keer per dag inslaat in een vliegtuig en deze perfect in staat zijn dit te doorstaan? KLM schreef een blog, in het Engels. Daarom nu een Nederlandstalige aflevering van onze podcast over onweer en …

#20 Ja ja, de Fabeltjeskrant...Luister  

Deze aflevering verbannen we een aantal luchtvaart opvattingen en weetjes naar het land der fabelen en we lossen een aantal mysteries op. Waarom zit er een gaatje in je raam? Waarom hebben veel vliegtuigen nog steeds asbakjes? Kun je op één motor de oceaan over? Heb je jezelf wel eens afgevraagd w…

#19 Special: Transavia Holland, Limburg?Luister  

Deze week is het tijd voor een special over het ontstaan en de geschiedenis van dè low-cost Airline van Nederland; Transavia. Waar zijn ze begonnen? Hoe zijn ze begonnen? Welke vliegtuigen vlogen en vliegen ze mee? Wat was BasiqAir? En welke toekomstplannen heeft de ' groenste' en vrolijkste luchtv…

#18 Achter de schermen: "Ice Ice Baby" - Cold weather operations en de-icingLuister  

Gelukkig nieuwjaar! Het is 2 januari en deze week; Een kijkje achter de schermen op het platform. Waar moet je allemaal rekening mee houden als het regent, sneeuwt en vriest? En waarom je met bevroren vleugels niet kunt vliegen? We gaan het bespreken met Joey Dogge, hij werkt bij de afdeling 'opera…

#17 Achter de schermen: Vliegen in het Midden-OostenLuister  

Hoe is het om te werken voor een grote maatschappij uit Abu Dhabi en om daar ook te wonen? We spreken oud-studente Claudia die na haar opleiding luchtvaartdienstverlening ging vliegen voor EasyJet en daarna naar het Midden-Oosten vertrok. We vragen haar het hemd van het lijf over de selectie in Amst…

#16 Een dikke nieuwsafleveringLuister  

Deze week; Een dikke nieuwsaflevering. We bespreken het laatste nieuws van deze week en we kijken terug op 2019 met de leukste, slechtste en meest opmerkelijkste nieuwtjes van ons eerste jaar als luchtvaartpodcast.

#15 Vliegschaamte - Moet jij je al schamen?! Luister  

De luchtvaart is de sterkst vervuilende manier van transport en blijft maar groeien. We bespreken we hoe schoon de luchtvaart is en wordt, leggen we je uit wat vliegschaamte is en of jij je al moet schamen. En natuurlijk hebben we weer het laatste nieuws op luchtvaartgebied.

#14 Vliegvelden van de WereldLuister  

Deze aflevering bespreken we luchthavens van de Wereld aan de hand van 'lijstjes', het is het einde van het jaar dus dat past prima. Lijstjes met de drukste luchthavens, de mooiste, de meest luxe, de gevaarlijkste en de beste. Natuurlijk bespreken we ook weer het laatste nieuws op luchtvaartgebied e…

#13 De geschiedenis van de stewardess Luister  

Deze aflevering staan we stil bij de geschiedenis van ons werk. Wanneer zijn we aan boord gestapt? Uit welke werkzaamheden bestond en bestaat ons werk? Waarom waren het in het begin alleen maar mannen? En, huwelijkscontracten...niet trouwen zolang je stewardess wilt blijven?! 

#12 Special: Vliegen met kinderen - Kleine BoodschapLuister  

Deze week; Een hele bijzondere Brabantse cross-over, we nemen het laatste nieuws met je door en we gaan aan de hand van stellingen, ervaringen en de regels discussiëren of je wel moet vliegen met kinderen..en hoe je als stewardess mensen met kinderen kunt helpen.

#11 Achter de schermen: De flight-safety demonstratie a.k.a. 'Het Dansje'.Luister  

De flight-safety demonstratie, ook wel ‘het dansje’ genoemd. Waarom wordt hij gegeven? Waarom kijkt er meestal niemand? En wat is de laatste trend op dat gebied? We nemen je mee in de Wereld van de vliegveiligheidsdemonstratie. En natuurlijk weer het laatste nieuws op luchtvaartgebied!

#10 Dienstverlener in de luchtvaartLuister  

Het is vandaag 3 november 2019 de jaarlijkse grote open dag van onze school. We bespreken natuurlijk nog even kort het laatste nieuws op luchtvaartgebied maar we spreken ook eerstejaars studenten Sanne en Indy. Zij vertellen met name hoe ze de opleiding ervaren tot nu toe. Ook vertellen ze wat de sf…

#9 In Holland (en op Curaçao) staat een (KLM)huis(je)Luister  

WARNING: NERDCONTENT!! Deze keer nemen we je mee in de Wereld van de gewilde en serieus verzamelde Delfts Blauwe huisjes uit de World Business Class van KLM. Wat zijn het? Wanneer krijg je ze? Waarom krijg je ze? Welke heeft Mark nog nodig?! We doen een shout-out naar collega podcast 'D-Tales' en we…

#8 Feit of Fabel?: Door turbulentie kun je neerstortenLuister  

Feit of fabel; We gaan het hebben over turbulentie, wat is het? Kun je het herkennen? Welke soorten zijn er? En kan een vliegtuig neerstorten door turbulentie? Aan de hand van ervaringen en het nieuws van september en oktober gaan we starten. We bespreken de soorten turbulentie, de categorieën, of …

#7 De soap rondom de Boeing 737MAXLuister  

Deze week bespreken we alle perikelen rondom de grounding van de nieuwe Boeing 737-MAX en inmiddels ook de de Boeing 737NG. Waarom staan ze aan de grond? Wat zijn de gevolgen voor Boeing en de luchtvaart? Hoe lang gaat het nog duren? En wat gaan ze er aan doen? Wat heeft President Trump ermee te mak…

#6 Achter de schermen: De PurserbriefingLuister  

Deze aflevering bespreken we weer de laatste nieuwtjes op luchtvaartgebied en hebben we een echte purser op bezoek. Met haar bespreken we hoe het is om purser te zijn. Ze vertelt wat je moet doen om purser te kunnen worden, wanneer je dat wordt en ze gaat in op haar werk aan boord. Daarnaast neemt z…

#5 Special: 100 jaar KLMLuister  

Een speciale aflevering rondom het 100 jarig bestaan van KLM. Op 7 oktober 1919 werd KLM opgericht, nu 100 jaar later is het de oudste luchtvaartmaatschappij ter Wereld. We nemen je mee door de geschiedenis van KLM, de cijfers, de weetjes, de feestjes en de minder leuke dingen en we delen onze blauw…

#4 Interview met een pilootLuister  

Een bomvolle uitzending! Deze week moeten we wat zaken rechtzetten van vorige week, en zeker vandaag want hebben we een echte piloot te gast. We gaan praten over zijn werk in de cockpit de opleiding tot vlieger en hoe hij het vliegen voor een low-cost airline ervaart. En natuurlijk weer het laatste …

#3 Hoe vliegt een vliegtuig!?Luister  

We hebben de lat deze week wederom hoog gelegd. Hadden we vorige week onze eerste gast, gaan we deze week iets pogen beeldend te maken zonder beelden! In deze nieuwe aflevering proberen we je uit te leggen hoe een vliegtuig vliegt, we hebben het laatste nieuws uit de luchtvaartwereld en verbannen ee…

#2 Vragen aan een stewardessLuister  

De eerste echte aflevering van Ready for Take-off! We hebben Britt van Avendonk te gast en vragen haar het hemd van het lijf over haar selectieproces, haar interne opleiding en het werk aan boord.

#1 Trailer: Ready for Take-0ffLuister  

De allereerste aflevering van onze eigen podcast. De start van onze podcast….. Wat kun je verwachten? Wie zijn we, wat doen we, waarom? We vertellen je waar je ons kunt vinden en hoe je onderdeel kunt zijn van onze podcast. www.summacollege.nl/readyfortakeoff