Podcast Zoeker

ShapingDigital Podcast

ShapingDigital Podcast

Technologie  |  29 afleveringen

In deze podcast gaan wij vanuit Digital Shapers in gesprek met pioniers, mensen die ons meer kunnen vertellen over hoe technologie de wereld aan het veranderen is, en hoe we dit kunnen gebruiken om mensen in hun kracht te zetten.

Episode 29: 29 - Den Haag innoveert met én voor de Haagse reizigerLuister  

Met een verwachte groei van 100.000 inwoners tot 2040 staat Den Haag voor een grote mobiliteitsopgave. Het bouwen van enkel meer infrastructuur is daarbij niet voldoende. Door slimme oplossingen te bedenken met én voor inwoners, werkt Den Haag hard een bereikbare, leefbare en verkeersveilige stad. …

Episode 28: 28 - Hoe algoritmes ons stemgedrag beinvloedenLuister  

De Tweede Kamer Verkiezingen staan voor de deur. In aanloop ernaar toe proberen politieke partijen je nog eens extra te overtuigen jouw stem aan hen te geven. Naast de debatten op tv en de campagnes op straat, wordt ook je online gedrag uitgebreid bestudeerd om specifieke politieke boodschappen aan …

Episode 27: 27 - De Drechtsteden innoveren digitaal in een ecosysteemLuister  

De Digital Mainport Drechtsteden is in 2017 opgericht met de aanleg van een 100 procent open en onafhankelijk glasvezelnetwerk in de regio Drechtsteden. De afgelopen jaren is het verder uitgegroeid tot een ecosysteem, waarin verschillende partijen hun digitale krachten bundelen en hun innovatiekrach…

Episode 26: 26 - Slimme mobiliteit start met een verandering in onze mindsetLuister  

Bij Smart Mobility wordt al snel gedacht aan zelfrijdende auto’s, hyperloops en andere technologieën om sneller van A naar B te komen. Maar moeten we ons in de toekomst nog wel sneller en verder willen verplaatsen? In gesprek met Carlo van de Weijer, directeur Smart Mobility aan de TU Eindhoven, …

Episode 25: 25 - Optimize your supply chain with 3d printingLuister  

In recent years 3D printing has become increasingly popular. We’ve heard about 3D printed bridges, prosthesis, and even 3D printed apartments. But how does the technology work? And what are the possibilities for other industries? Matthew Griffin works for Ultimaker, an organization that delivers 3…

24 - Agile werken begint met de juiste mindsetLuister  

Product owners, scrum masters, een backlog met alle goede ideeën en iedere dag een ‘stand-up’ met je team om zo effectief mogelijk aan de slag te gaan. Functies en termen die in steeds meer organisaties gangbaar zijn. Maar waarom lijkt iedereen het erover te hebben? Kan ik zo maar beginnen te s…

23 - AI rijdt mee in ambulance om levens te reddenLuister  

In hun dagelijks werk zien ambulanceverpleegkundigen een enorme verscheidenheid aan mensen met lichamelijk letsel. Dertig procent van de ernstig gewonde volwassenen wordt hierbij niet naar het juiste ziekenhuis vervoerd. Om de kans op overleving groter te maken en het risico op blijvend letsel klein…

22 - De gouden driehoek voor datagedreven werkenLuister  

Het is inmiddels wel duidelijk dat datagedreven werken in veel organisaties steeds belangrijker wordt. Zo ook bij TBAuctions, marktleider op het gebied van allerlei online B2B en B2C-veilingen. Met Stephen Beuker, manager Data & Analytics, praten we over hoe daadwerkelijk waarde uit data wordt gehaa…

21 - Elke medewerker moet worden getraind in Data & AnalyticsLuister  

ING heeft zichzelf ten doel gesteld wereldwijd koploper te zijn op het gebied van Data & Analytics, waarbij dit moet worden verweven in het business model. Om dat daadwerkelijk te realiseren heeft ING haar Analytics Academy opgezet, waarbij alle medewerkers van ING binnen afzienbare tijd moeten word…

20 - Binnen beginnen is buiten winnen!Luister  

Bij Marketing wordt al snel gedacht aan communicatie van het merk naar buiten toe. Deze merkbelofte begint echter al bij het succesvol organiseren van de interne organisatie. Hoe creëer je dit? Hoe zorgt interne bewustwording over unieke merkwaarden uiteindelijk voor een positief merkimago? En hoe …

19 - The ecosystem determines the success of a platformLuister  

Everyone immediately thinks of Uber and Airbnb when it comes to platforms. However, the platform model is increasingly being introduced by companies in traditional markets. Platforms change the rules of the game and often turn these traditional markets upside down. But should every organization esta…

18 - China onderscheidt zich in onzekerheidLuister  

Chinese bedrijven weten zich razendsnel aan te passen in een veranderende omgeving. Door een open en flexibele houding zijn in relatief korte tijd een aantal van deze grote business ecosystemen uitgegroeid tot wereldwijde spelers. Wat kunnen we van ze leren? Kunnen we straks nog wel tegen ze opbokse…

17 - Corona leert ons hoe gedrag maakbaar isLuister  

In een wereldwijde crisis vertoont iedereen in recordtempo heel ander gedrag dan normaal. Welke lessen kunnen we hieruit trekken, en hoe passen we deze toe binnen organisaties om verandering teweeg te brengen? We spreken gedragswetenschapper Jennifer Reinhard over de wetenschap achter gedragsverand…

16 - Innoveren is rebellerenLuister  

Verandering is misschien wel de enige constante in het leven, en juist met verandering hebben bijna alle organisaties moeite. Hoe krijg je mensen enthousiast om in beweging te komen en nieuwe manieren van werken te blijven leren? We spreken Simone van Neerven over haar succesvolle innovatieaanpak bi…

15 - Bij Feyenoord versterkt data de emotie van de sportLuister  

'Voetbal is oorlog', zei Rinus Michels ooit. Sport is pure emotie, een vloeibaar geheel dat niet gemakkelijk in een model te vatten is. Toch proberen topclubs dit wel. Data analyse maakt het mogelijk om beter te presteren, beter te trainen, en beter het juste team samen te stellen, om zo te kunnen w…

14 - Het is tijd voor een digitale brandoefening Luister  

Wanneer heeft jouw organisatie voor het laatst een digitale brandoefening gedaan? Door toenemende digitale afhankelijkheid wordt cyberveiligheid een steeds belangrijker thema, zowel op landelijk niveau als op bedrijfs-en persoonsniveau. We spreken Ruud Verbij, manager cyber security strategie bi…

13 - Exponential LeadershipLuister  

We spraken in deze (Engelse) aflevering met Chris Parker, CTO van het groene stroom platform Powerpeers, over exponentiële organisaties. Hoe verschillen deze van traditionele organisaties, en wat voor soort leiderschap vereist is om exponentiële, vaak disruptieve, organisaties te leiden. Meer ler…

12 - Felyx & de datagedreven deeleconomieLuister  

In deze aflevering vertelt Quinten Selhorst over datagedreven besluitvorming en het aantrekken van digitaal talent binnen zijn bedrijf Felyx. Felyx is een platform waarop elektrische leenscooters worden aangeboden. Je boekt een scooter via je telefoon, rijdt direct weg, en als je uitgereden bent z…

11 - Swapfiets verovert het fietspadLuister  

We spraken Steven Uitentuis, een van de oprichters achter de populaire dienst Swapfiets. Met Swapfiets krijg je voor een vast bedrag per maand, altijd een werkende fiets. Zelfs als je band zacht is, wordt 'ie voor je opgepompt. Steven vertelt over strategie, data, en hoe belangrijk het is om je klan…

10 - Innovatie begint daar waar het schuurtLuister  

Digitale transformatie en innovatietrajecten mislukken ontzettend vaak. Hoe kan dat toch? Hierover gaan we in gesprek met Jaspar Roos van limpid & co. We horen zijn visie over hoe je als bedrijf wel kan innoveren en transformeren.

09 - Wat corporates kunnen leren van start-upsLuister  

In de zomer van 2019 hoeven we niemand meer te vertellen dat de wereld sneller verandert dan ooit tevoren. Hierop inspelen is voor grote bedrijven echter makkelijker gezegd dan gedaan. Als verandering de enige constante is, dan zal het ook voor de meest stabiele corporate nodig zijn om in te zetten …

08 - Datagedreven werken begint bij je onderbuikgevoel Luister  

We spreken met Tertia Wiedenhof over wat People Analytics is en hoe dit kan bijdragen aan de ontwikkeling van werknemers. Ze neemt ons mee in een aantal cases bij de Rabobank en legt uit hoe intuïtie en creativiteit hierin van belang zijn. Daarnaast gaat ze in op welke stappen de HR-afdeling maakt …

07 - Het is tijd voor een minister van Digitale ZakenLuister  

Tweede Kamerlid Kees Verhoeven (D66) vertelt hoe zijn visie over de digitale ontwikkeling van Nederland uitgedragen kan worden in de Tweede Kamer en door de ambtenarij. Verder praten we over dat er vanuit Europa een strategie omtrent AI moet komen, en waarom Nederland hier een groter budget vrij voo…

06 - Zonder digitale kennis red je het niet meer in de reclamewereld Luister  

We spreken Martijn Bolderdijk en Phil Vonk over de digitale ontwikkeling in de reclamewereld. Creativiteit, data en kennis van digitale kanalen gaan hierin hand in hand.

05 - Augmented Reality is al lang geen spelletje meerLuister  

In deze aflevering spreken we met Leon Schipper over de ontwikkeling van Augmented Reality (AR). Hij legt uit hoe belangrijk het is om mensen technologie echt te laten ervaren om ze enthousiast te maken over de mogelijkheden hiervan. Vanuit zijn ervaring als oprichter van Aryzon gaan we in op voorbe…

04 - "Sssjjt, Google!" Hoe voice hét nieuwe medium wordtLuister  

In deze aflevering spreken we met dé voice pionier, Maarten Lens-Fitzgerald over slimme voice speakers en hoe dit medium snel de markt aan het veroveren is.

03 - Kijk naar China voor de toekomst van retailLuister  

In deze (Engelse) aflevering spreken we Bei Wang over de ontwikkeling van 'new retail' in China, de gevolgen hiervan, en hoe je de Chinese klant bereikt.

02 - Hoe AI de samenleving verandert, en waarom we hier niet op zijn voorbereidLuister  

In deze tweede aflevering gaan we aan de hand van 6 stellingen in gesprek met Nyenrode professor Bob de Wit over hoe de ontwikkeling van AI de samenleving gaat beïnvloeden, en wat dit voor de mens zal betekenen.

01 - Pilotaflevering: Waarom elk bedrijf nu aan de slag moet met Data ScienceLuister  

In deze allereerste aflevering van de Shaping Digital Podcast gaan we in gesprek met Robert Monné. Robert heeft de Analytics Academy opgericht, waarmee hij bedrijven helpt bij het opleiden van medewerkers tot volleerde data scientists. Robert kan ons alles vertellen over het belang van data science…