Werkprofessor | BNR

Een matig MT, een rem op de groei

Werkprofessor | BNR
03-02-2020

Het is een tip die de meeste ondernemers waarschijnlijk ontelbare keren hebben gehoord: stel de klant centraal. Toch, zegt Justin Jansen, zijn er maar weinig bedrijven die echt op de stoel van de klant gaan zitten en zich verdiepen in hun drijfveren. En dat is wél een voorwaarde om als ondernemer écht toegevoegde waarde te leveren.
Siete Hamminga onderschrijft dat, al blijft het volgens hem schipperen. Toen wij net begonnen, was ons bedrijf zo op de klant gefocust dat mensen zeiden: jullie zijn niet klantgericht, maar klantgezwicht. Elk verzoek dat we kregen vonden we interessant, vaak gingen we meteen zonder offerte aan de slag.
Luister ook | Ask me Anything | Innoveren
Dat kan natuurlijk niet zo doorgaan. Er moet ook een balans zijn: je eigen koers varen én de klant centraal stellen (luister daarvoor ook naar de werkprofessor-aflevering met Fons Trompenaars, die vertelt hoe je dat doet).
De paradox van vandaag en morgen Volgens Jansen zijn de best functionerende bedrijven tweebenig. Enerzijds moeten klanten nú tevreden worden gehouden, anderzijds moet er voortdurend in de toekomst worden geïnvesteerd. Het management van veel Nederlandse mkb-bedrijven blinkt uit in operationele zaken - het managen van vandaag - maar de toekomst vormgeven vergt hele andere competenties: waar liggen de kansen, hoe kan er geïnnoveerd worden? Zijn advies is dan ook: durf te investeren in je management.
Luister ook | Waarom we het zo lekker vinden om zwart-wit te denken
Hamminga investeerde bijvoorbeeld in een COO die zich bezighoudt met het operationele gedeelte, zodat hij zichzelf meer kan richten op het innoveren. 'Ik probeer mensen om me heen te verzamelen die slimmer zijn dan ik.'
Kernwaarden Ook purpose en kernwaarden zijn volgens Hamminga essentieel voor een groeiend bedrijf. Hij geeft daarom elke nieuwe werknemer een leeg boekje, waarin die kan noteren wat hem of haar opvalt in het bedrijf. Na twee maanden bespreekt hij de waarnemingen tijdens een lunch. De uitkomsten blijken zeer relevant voor het formuleren van de kernwaarden. Zo kun je elkaar aanspreken op zaken. Als iedereen weet waar het bedrijf voor staat, maakt dat het voor een CEO ook makkelijker delegeren, en voor mensen om beslissingen te nemen.
Identiteit Voor snelgroeiende bedrijven is het volgens Jansen belangrijk om zich te bekommeren om hun identiteit. Daarmee creëer je een hoger plan, wat heel welkom is als je per maand tientallen nieuwe werknemers aanneemt. Wie zijn we, waar staan we voor, wat zijn onze kernwaarden? Werknemers moeten zien hoe hun werk bijdraagt aan de gehele organisatie.
See omnystudio.com/listener for privacy information.