Werkprofessor | BNR

Ik heb er spijt van

Werkprofessor | BNR
12-04-2021

Prof. Dr. Marcel Zeelenberg is in 1996 gepromoveerd op het onderwerp spijt en daarmee ook op teleurstelling. Daarin zocht hij naar de factoren die leiden naar de ervaring van teleurstelling en de gevolgen voor gedrag. Aan de Tilburg University deed hij met specifiek onderzoek naar teleurstelling bij consumenten en is Marcel mede-oprichter van het Tilburg Institute for Behavioral Economics Research (TIBER).
Het verschil tussen spijt en teleurstelling 'Teleurstelling heeft te maken met zaken die slechter uitvallen dan je zou verwachten, spijt heeft te maken met hetzelfde, maar dan als gevolg van je eigen keuze' legt Marcel uit. Aan de hand van een voorbeeld maakt hij dit begrijpelijker: 'Als ik naar werk loop door de regen en ik word nat, dan ben ik teleurgesteld in het weer en het ik spijt dat ik geen regenjas aan heb getrokken'. Dit is belangrijk om te begrijpen, je moet met beide zaken op een andere manieren aan de slag. Hoe dat werkt legt Marcel in de podcast uit. Hij staat stil bij hoe de emoties een rol spelen bij het maken van keuzes op de werkvloer.
Hoe het werkt Emoties worden gewekt op basis van verwachtingen. Daar ligt dus ook een oplossing volgens Marcel. 'Voor iedereen voelen de emoties hetzelfde, de zaken waardoor mensen spijt krijgen is echter cultureel bepaald'. Dat is goed om rekening mee te houden als je internationaal opereert. Deze verschillen legt Marcel in de podcast uit en hij geeft tips waarmee je als ondernemer morgen nog aan de slag kunt.
Links Meer over Marcel Zeelenberg
Meer over TIBER
Meer over de Werkprofessor Heb je vragen of input? Neem dan contact op met Wendy van Ierschot via wendy@viepeople.com.
Benieuwd naar de volgende gast in de Werkprofessor of wil jij als eerste de teaser van de volgende aflevering horen? Volg de Werkprofessor op LinkedIn.
See omnystudio.com/listener for privacy information.