Wetenschap Vandaag | BNR

Waar vind je de meeste linkshandigen?

Wetenschap Vandaag | BNR
03-01-2022

Je zou kunnen denken: in de landen waar van rechts naar links wordt geschreven en gelezen vind je meer linkshandigen. Maar dat blijkt juist omgekeerd.
De meeste linkshandigen vind je in Westerse landen. In Nederland, de VS en Canada gaat het om zo'n 13 procent. In de landen waarin taal van rechts naar links loopt – wat vooral Aziatische en Arabische landen zijn – ligt het aantal linkshandigen onder de 6 procent.
In veel Islamitische landen wordt de linkerhand als onrein gezien. Schrijven, maar ook eten en handen schudden gebeurt daar daarom met de rechterhand.
Lang geleden werd linkshandigheid in sommige landen zelfs geassocieerd met de duivel en kon je het maar beter verbergen of zo snel mogelijk afleren.
Waarom mensen überhaupt een voorkeurshand hebben en waarom dat bij een klein aantal mensen anders is, dat is nog een groot mysterie. Dieren laten bijvoorbeeld niet eenzelfde voorkeur zien en het vinden van één verantwoordelijk gen is nog niet gelukt.
Met dank aan: de laatste editie van BBC Science Focus
Kleine toevoeging: onderzoekers denken dat linkshandigheid wel iets met genen te maken heeft. Ze vermoeden dat 25 procent genetisch is en 75 procent komt door andere factoren. In 2019 is binnen de Britse populatie in een studie 1 procent van dat genetische component gevonden. Lees hier meer: Left-handed DNA found - and it changes brain structure.
See omnystudio.com/listener for privacy information.