Work in Progress

Met een 6-urige werkdag ben jij net zo productief én gelukkiger. Met Lars de Vries van Adfact

Work in Progress
21-08-2020

Stress, burn-out: als er niets verandert, gaat over tien jaar een kwart van de beroepsbevolking eronder gebukt, denken experts. Voer een kortere werkdag in, zegt Lars de Vries van Adfact. Werk en privé raken minder met elkaar in de knel en er is nog tijd voor een hobby ook.
Begin dit jaar verkortte Achmea de werkweek van 36 naar 34 uur en pleitte vakbond CNV voor de 30-urige werkweek. In deze Work in Progress vertelt directeur Lars de Vries van media-monitoringbureau Adfact hoe hij drie jaar geleden de 6-urige werkdag invoerde. En: hoe de sfeer op het werk zoveel loyaler, vrolijker en relaxter is geworden.

’Om vier uur zitten mensen toch al uit het raam te staren’, lacht hij. ‘Het is juist gek dat we die 8-urige werkdag uit de vorige eeuw nog zo normaal vinden. Met handwerk kan dat nog, maar het hoogopgeleide hoofdwerk van nu houden mensen gewoon niet langer dan zes uur gefocust vol.’

Uit nood
Geboren uit nood door druk op de digitale advertentiemarkt, vroeg hij zijn werknemers om meer vrije tijd te accepteren in plaats van meer loon. ‘Iedereen krijgt wel acht uur per dag betaald, maar we streven ernaar om 15.00 uur naar huis te kunnen. Om 14.00 uur kun je nog aangeven dat je de hoeveelheid werk van de dag niet redt. Dan kunnen collega’s bijspringen. Om 15.00 uur zijn we samen klaar. Het kan gewoon.’

Het geheim is dat ze geen kwartiertje meer uit handen laten glippen door even te appen, kletsen of roken. Na een werkdag vol focus is er thuis tijd voor toneelles, een rondje hardlopen of alvast rustig koken voor de kinderen van de crèche opgehaald moeten worden. Lars de Vries: ‘Het groepsgevoel is veel sterker geworden en mensen komen lachend binnen.’
Wil je weten hoe hij zorgt dat ze hetzelfde werk afkrijgen in twee uur minder, en nog gelukkiger zijn ook? Luister dan deze Work in Progress.
Support the show: https://www.intermediair.nl/account/login?login_type=direct
See omnystudio.com/listener for privacy information.